ID אחרון שנבחר: 5069
תאריך אחרון שנבחר: 2024-12-15
ID אחרון שנבחר: 5069
תאריך אחרון שנבחר: 2024-12-15
פרק כ"ב, הלכות מכירה, ספר קניין
הפרק המלא
ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ
וְכֵן צַיָּד עָנִי שֶׁאֵין לוֹ מַה יֹּאכַל שֶׁאָמַר: 'מַה שֶּׁתַּעֲלֶה מְצוּדָתִי מִן הַיָּם הַיּוֹם מָכוּר לְךָ' – מִמְכָּרוֹ מִמְכָּר, מִשּׁוּם כְּדֵי חַיָּיו.
וְהוּא הַדִּין לִשְׁאָר הַמִּטַּלְטְלִין שֶׁמַּקְנֶה אָדָם אוֹתָן עַל גַּב הַקַּרְקַע: אִם אֵינָן בִּרְשׁוּת הַמּוֹכֵר אוֹ הַנּוֹתֵן – לֹא קָנָה, שֶׁאֵין אָדָם מַקְנֶה דָּבָר שֶׁאֵינוֹ בִּרְשׁוּתוֹ.
אֲבָל הַמִּלְוָה, הוֹאִיל וּלְהוֹצָאָה נִתְּנָה – אֵינָהּ בָּעוֹלָם, וְאֵין אָדָם יָכוֹל לְהַקְנוֹתָהּ אֶלָּא בְּמַעֲמַד שְׁלָשְׁתָּן, וְהוּא דָּבָר שֶׁאֵין לוֹ טַעַם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְאִם הָיְתָה הַמִּלְוָה בִּשְׁטָר – מַקְנֶה אֶת הַשְּׁטָר בִּכְתִיבָה וּמְסִירָה, שֶׁהֲרֵי יֵשׁ כָּאן דָּבָר הַנִּמְסָר לִקְנוֹת שִׁעְבּוּד שֶׁבּוֹ.
הוֹאִיל וּלְהוֹצָאָה נִתְּנָה אֵינָהּ בָּעוֹלָם. מכיוון שהלווה משתמש במטבעות שקיבל ועתיד להחזיר למלווה מטבעות אחרים, הרי המטבעות שעתיד להחזיר אינם נחשבים ברשות המלווה. וְהוּא דָּבָר שֶׁאֵין לוֹ טַעַם. דרך ההקנאה אינה מובנת, והיא כעין גזרה. כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. לעיל ו,ח. מַקְנֶה אֶת הַשְּׁטָר בִּכְתִיבָה וּמְסִירָה. כותב לו 'קנה שטר פלוני וכל שעבוד שבו' ומוסר לו השטר (לעיל ו,יא).
לְפִיכָךְ, הַמַּקְנֶה לַחֲבֵרוֹ דִּירַת בַּיִת זֶה אוֹ אֲכִילַת פֵּרוֹת דֶּקֶל זֶה – לֹא קָנָה, עַד שֶׁיַּקְנֶה לוֹ גּוּף הַבַּיִת לָדוּר בּוֹ וְגוּף הָאִילָן לֶאֱכֹל פֵּרוֹתָיו, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר.
דִּירַת בַּיִת זֶה. מגורים בבית זה. כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר. לקמן כג,א-ב.
יז. וְאֵין דַּעְתִּי נוֹטָה לִדְבָרִים אֵלּוּ וכו'. הרמב"ם חולק על הגאונים הללו, וסובר שאין להשוות בין עני לשאר אדם, שהרי אדם אינו מצווה להקנות נכסיו לאדם אחר, אבל הוא מצווה לקיים דבריו בענייני צדקה, ומכוח זה העניים זוכים אפילו בדבר שלא בא לעולם. כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בַּעֲרָכִין. הלכות ערכין וחרמין ו,לא-לב.
תקציר הפרק
🤔 האם אפשר למכור בחורף דבש שיוצר באביב?
מחירי הדבש ברחבי העולם עלו בשנה האחרונה לרמת שיא בעקבות הביקוש לממתיקים טבעיים מחד גיסא, והירידה באוכלוסיית הדבורים שפוגעת בייצור ההמוני מאידך גיסא. האם ביקוש גבוה יכול להצדיק מכירה של דבש מראש, עוד לפני שהוא הופק בכלל? – ההלכה קובעת ש"אין אדם מקנה לחברו דבר שלא בא לעולם, בין במכר, בין במתנה", ובשל כך, למשל, אי אפשר למכור את תנובת השדה או העץ לפני שבאה לעולם (הלכה א). נראה אפוא שגם אם יימצאו סוחרים מספיק אמיצים שיחתמו חוזה עם דבוראים על מכירה עתידית של דבש עוד לפני שהכוורות התעוררו בכלל, לחוזה ביניהם לא יהיה כל תוקף הלכתי (לדרך שניתן לעשות זאת בכל אופן ראו פרק כ"ג, הלכה ט). כן, לא תמיד החיים דבש 🐝
🤷 למד אותו לדוג והוא יהיה שבע כל חייו?
לפי ההלכה אי אפשר למכור "דבר שלא בא לעולם" ובדומה לכך גם דבר שאינו נמצא עדיין ברשותו של המוכר, למשל ירושה שעדיין לא קיבל. אכן, חכמים חסו במקרים מסוימים על אנשים עניים הזקוקים לכסף באופן מיידי והתירו להם למכור דבר שעוד לא בא לידיהם, למשל, דייג עני "שאין לו מה יאכל" רשאי למכור מראש את כל "מה שתעלה מצודתי מן הים היום" (הלכות ה-ו). כנראה שללמד את האדם לדוג, בניגוד למשפט העממי, לא תמיד עוזר לפתור את בעיות התזונה של הדייג המסכן, ונדרשת גם התערבות של חכמים לטובתו 🐟