א. הַבָּא עַל אַחַת מִכָּל הָעֲרָיוֹת בְּמֵזִיד – חַיָּב כָּרֵת, שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי כָּל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵל וְנִכְרְתוּ הַנְּפָשׁוֹת הָעֹשֹׂת מִקֶּרֶב עַמָּם" (ויקרא יח,כט, ושם: הָאֵלֶּה) – שְׁנֵיהֶן חַיָּבִין, הַבּוֹעֵל וְהַנִּבְעָל. וְאִם הָיוּ שׁוֹגְגִין – חַיָּבִין חַטָּאת קְבוּעָה. וְיֵשׁ מִן הָעֲרָיוֹת שֶׁהֵן בְּמִיתַת בֵּית דִּין, יָתֵר עַל הַכָּרֵת הַשָּׁוֶה בְּכֻלָּן.
ב. אוֹתָן הָעֲרָיוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מִיתַת בֵּית דִּין, אִם הָיוּ שָׁם עֵדִים וְהַתְרָאָה וְלֹא פֵּרְשׁוּ מִמַּעֲשֵׂיהֶן – מְמִיתִין אוֹתָן בַּמִּיתָה הָאֲמוּרָה בָּהֶן.
ג. וַאֲפִלּוּ הָיָה הָעוֹבֵר תַּלְמִיד חֲכָמִים – אֵין מְמִיתִין וְלֹא מַלְקִין עַד שֶׁתִּהְיֶה שָׁם הַתְרָאָה, שֶׁלֹּא נִתְּנָה הַתְרָאָה בְּכָל מָקוֹם אֶלָּא לְהַבְחִין בֵּין שׁוֹגֵג לְמֵזִיד.
ד. הָעֲרָיוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מִיתַת בֵּית דִּין – מֵהֶן שֶׁמִּיתָתָן בִּסְקִילָה, וּמֵהֶן בִּשְׂרֵפָה, וּמֵהֶן בְּחֶנֶק. וְאֵלּוּ שֶׁמִּיתָתָן בִּסְקִילָה: הַבָּא עַל אִמּוֹ, וְעַל אֵשֶׁת אָבִיו, וְעַל אֵשֶׁת בְּנוֹ וְהִיא הַנִּקְרֵאת כַּלָּתוֹ, וְהַשּׁוֹכֵב עִם זָכָר, וְהַשּׁוֹכֵב עִם בְּהֵמָה, וְהָאִשָּׁה הַמְּבִיאָה אֶת הַבְּהֵמָה עָלֶיהָ.
ה. וְאֵלּוּ הֵן הָעֲרָיוֹת שֶׁמִּיתָתָן בִּשְׂרֵפָה: הַבָּא עַל בַּת אִשְׁתּוֹ בְּחַיֵּי אִשְׁתּוֹ, וְעַל בַּת בִּתָּהּ, וְעַל בַּת בְּנָהּ, וְעַל אֵם אִשְׁתּוֹ, וְעַל אֵם אִמָּהּ, וְעַל אֵם אָבִיהָ, וְהַבָּא עַל בִּתּוֹ, וְעַל בַּת בִּתּוֹ, וְעַל בַּת בְּנוֹ.
ו. אֵין לְךָ עֶרְוָה בְּחֶנֶק אֶלָּא אֵשֶׁת אִישׁ בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: "מוֹת יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת" (ויקרא כ,י), וּמִיתָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה סְתָם הִיא חֶנֶק. וְאִם הָיְתָה בַּת כֹּהֵן – הִיא בִּשְׂרֵפָה וּבוֹעֲלָהּ בְּחֶנֶק, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת וכו' בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף" (שם כא,ט). וְאִם הָיְתָה נַעֲרָה מְאֹרָסָה – שְׁנֵיהֶן בִּסְקִילָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי יִהְיֶה נַעֲרָ בְתוּלָה מְאֹרָשָׂה… וּסְקַלְתֶּם אֹתָם בָּאֲבָנִים" (דברים כב,כג-כד). וְכָל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה: "מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם" (ויקרא כ,יג; כ,טז) – הֲרֵי הֵן בִּסְקִילָה.
ז. שְׁאָר הָעֲרָיוֹת כֻּלָּן בְּכָרֵת בִּלְבַד, וְאֵין בָּהֶן מִיתַת בֵּית דִּין. לְפִיכָךְ, אִם הָיוּ שָׁם עֵדִים וְהַתְרָאָה – בֵּית דִּין מַלְקִין אוֹתָן, שֶׁכָּל חַיָּבֵי כָּרֵתוֹת לוֹקִין.
ח. הַבָּא עַל אַחַת מֵחַיָּבֵי לָאוִין: בְּמֵזִיד – לוֹקֶה הוּא וְהִיא; בְּשׁוֹגֵג – פְּטוּרִין מִכְּלוּם. וְהַבָּא עַל אַחַת מִן הַשְּׁנִיּוֹת בְּמֵזִיד – מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת מִדִּבְרֵיהֶם. אֲבָל הַבָּא עַל אַחַת מֵחַיָּבֵי עֲשֵׂה – אֵינוֹ לוֹקֶה. וְאִם הִכּוּ אוֹתוֹ בֵּית דִּין מַכַּת מַרְדּוּת כְּדֵי לְהַרְחִיק מִן הָעֲבֵרָה – הָרְשׁוּת בְּיָדָם.
ט. אָנוּס – פָּטוּר מִכְּלוּם, מִן הַמַּלְקוּת וּמִן הַקָּרְבָּן, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִן הַמִּיתָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלַנַּעֲרָ לֹא תַעֲשֶׂה דָבָר" (דברים כב,כו). בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁנֶּאֱנַס הַנִּבְעָל. אֲבָל הַבּוֹעֵל – אֵין לוֹ אֹנֶס, שֶׁאֵין קִשּׁוּי אֶלָּא לְדַעַת. וְהָאִשָּׁה שֶׁתְּחִלַּת בִּיאָתָהּ בְּאֹנֶס וְסוֹפָהּ בְּרָצוֹן – פְּטוּרָה מִכְּלוּם, שֶׁמִּשֶּׁהִתְחִיל לִבְעֹל בְּאֹנֶס, אֵין בְּיָדָהּ שֶׁלֹּא תִּרְצֶה, שֶׁיֵּצֶר הָאָדָם וְטִבְעוֹ כּוֹפֶה אוֹתָהּ לִרְצוֹת.
י. הַמַּכְנִיס רֹאשׁ הָעֲטָרָה בִּלְבַד – הוּא הַנִּקְרָא מְעָרֶה, מִלְּשׁוֹן: "אֶת מְקֹרָהּ הֶעֱרָה" (ויקרא כ,יח). וְהַמַּכְנִיס כָּל הָאֵבֶר – הוּא הַנִּקְרָא 'גּוֹמֵר'. וְכָל הַבִּיאוֹת הָאֲסוּרוֹת, אֶחָד הַמְעָרֶה וְאֶחָד הַגּוֹמֵר, וְאַף עַל פִּי שֶׁפֵּרֵשׁ וְלֹא גָּמַר, כֵּיוָן שֶׁהִכְנִיס רֹאשׁ הָעֲטָרָה – נִתְחַיְּבוּ שְׁנֵיהֶן מִיתַת בֵּית דִּין אוֹ כָּרֵת אוֹ מַלְקוּת אוֹ מַכַּת מַרְדּוּת.
וְאֶחָד הַבָּא עַל הָאִשָּׁה כְּדַרְכָּהּ וְאֶחָד הַבָּא עָלֶיהָ שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ – מִשֶּׁיְּעָרֶה בָּהּ יִתְחַיְּיבוּ שְׁנֵיהֶן מִיתָה אוֹ כָּרֵת אוֹ מַלְקוֹת אוֹ מַכַּת מַרְדּוּת, בֵּין שֶׁהָיוּ שׁוֹכְבִין בֵּין שֶׁהָיוּ עוֹמְדִין; עַל הַכְנָסַת הָעֲטָרָה הוּא הַחִיּוּב.
יא. כָּל הַבָּא בִּיאָה אֲסוּרָה בְּלֹא קִשּׁוּי, אֶלָּא שֶׁהָיָה הָאֵבֶר שֶׁלּוֹ מְדֻלְדָּל כְּמוֹ אֵבֶר הַמֵּתִים, כְּגוֹן הַחוֹלִים אוֹ מִי שֶׁנּוֹלַד כֵּן סְרִיס חַמָּה, אַף עַל פִּי שֶׁהִכְנִיס אֶת הָאֵבֶר בְּיָדוֹ – אֵינוֹ חַיָּב לֹא כָּרֵת וְלֹא מַלְקוּת, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִיתָה, שֶׁאֵין זוֹ בִּיאָה. אֲבָל פּוֹסֵל הוּא מִן הַתְּרוּמָה, וּבֵית דִּין מַכִּין אֶת שְׁנֵיהֶן מַכַּת מַרְדּוּת.
יב. הַבָּא עַל עֶרְוָה מִן הָעֲרָיוֹת כְּמִתְעַסֵּק, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין כַּוָּנָתוֹ לְכָךְ – חַיָּב. וְכֵן בְּחַיָּבֵי לָאוִין וּבַשְּׁנִיּוֹת. אֲבָל הַבָּא עַל עֶרְוָה מִן הָעֲרָיוֹת וְהִיא מֵתָה – פָּטוּר מִכְּלוּם. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר בְּחַיָּבֵי לָאוִין שֶׁהוּא פָּטוּר. וְהַבָּא עַל הַטְּרֵפָה אוֹ שֶׁשָּׁכַב עִם בְּהֵמָה טְרֵפָה – חַיָּב; חַי הוּא, אַף עַל פִּי שֶׁסּוֹפוֹ לָמוּת מֵחֹלִי זֶה. וַאֲפִלּוּ שָׁחַט בָּהּ שְׁנֵי סִימָנִין וַעֲדַיִן הִיא מְפַרְכֶּסֶת – הַבָּא עָלֶיהָ חַיָּב, עַד שֶׁתָּמוּת אוֹ עַד שֶׁיַּתִּיז אֶת רֹאשָׁהּ.
יג. כָּל אִשָּׁה אֲסוּרָה מֵאֵלּוּ: אִם הָיְתָה בַּת שָׁלֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה – גָּדוֹל הַבָּא עָלֶיהָ חַיָּב מִיתָה אוֹ כָּרֵת אוֹ מַלְקוּת, וְהִיא פְּטוּרָה מִכְּלוּם, אֶלָּא אִם כֵּן הָיְתָה גְּדוֹלָה; וְאִם הָיְתָה פְּחוּתָה מִזֶּה – הֲרֵי שְׁנֵיהֶן פְּטוּרִין, שֶׁאֵין בִּיאָתָהּ בִּיאָה.
וְכֵן אִשָּׁה גְּדוֹלָה שֶׁבָּא עָלֶיהָ קָטָן: אִם הָיָה בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה – הִיא חַיֶּבֶת כָּרֵת אוֹ מִיתָה אוֹ מַלְקוּת, וְהוּא פָּטוּר; וְאִם הָיָה בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וּלְמַטָּה – שְׁנֵיהֶן פְּטוּרִין.
יד. הַבָּא עַל הַזְּכוּר אוֹ הֵבִיא זְכוּר עָלָיו, כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָה: אִם הָיוּ שְׁנֵיהֶן גְּדוֹלִים – נִסְקָלִין, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב" (ויקרא יח,כב), בֵּין שֶׁהָיָה בּוֹעֵל אוֹ נִבְעָל; וְאִם הָיָה קָטָן בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה – זֶה שֶׁבָּא עָלָיו אוֹ הֱבִיאוֹ עַל עַצְמוֹ נִסְקָל, וְהַקָּטָן פָּטוּר; וְאִם הָיָה הַזְּכוּר בֶּן תֵּשַׁע אוֹ פָּחוֹת – שְׁנֵיהֶן פְּטוּרִין. וְרָאוּי לְבֵית דִּין לְהַכּוֹת הַגָּדוֹל מַכַּת מַרְדּוּת, לְפִי שֶׁשָּׁכַב עִם זְכוּר, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא פָּחוּת מִבֶּן תֵּשַׁע.
טו. אֶחָד הַבָּא עַל הַזְּכוּר אוֹ הַבָּא עַל הָאַנְדְּרָגִינָס דֶּרֶךְ זַכְרוּתוֹ. וְאִם בָּא עָלָיו דֶּרֶךְ נַקְבוּתוֹ – פָּטוּר. וְהַטֻּמְטוּם – סָפֵק הוּא. לְפִיכָךְ הַבָּא עַל הַטֻּמְטוּם אוֹ עַל הָאַנְדְּרָגִינָס דֶּרֶךְ נַקְבוּתוֹ – מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת. וְהָאַנְדְּרָגִינָס מֻתָּר לִשָּׂא אִשָּׁה.
טז. הַבָּא עַל הַבְּהֵמָה אוֹ שֶׁהֵבִיא בְּהֵמָה עָלָיו – שְׁנֵיהֶן נִסְקָלִין, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבְכָל בְּהֵמָה לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ" וכו' (ויקרא יח,כג), בֵּין שֶׁרְבָעָהּ אוֹ הֱבִיאָהּ עָלָיו. וְאֶחָד בְּהֵמָה וְאֶחָד חַיָּה וָעוֹף – הַכֹּל בִּסְקִילָה. וְלֹא חִלֵּק הַכָּתוּב בַּבְּהֵמָה בֵּין גְּדוֹלָה לִקְטַנָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבְכָל בְּהֵמָה" – אֲפִלּוּ בְּיוֹם לֵדָתָהּ, הַבָּא עָלֶיהָ בֵּין כְּדַרְכָּהּ בֵּין שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ, כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָה בָּהּ אוֹ הֶעֱרָת בּוֹ – חַיָּב.
יז. קָטָן בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד שֶׁבָּא עַל הַבְּהֵמָה אוֹ הֱבִיאָהּ עָלָיו – הִיא נִסְקֶלֶת עַל יָדוֹ, וְהוּא פָּטוּר. הָיָה בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים אוֹ פָּחוֹת – אֵין סוֹקְלִין אֶת הַבְּהֵמָה. וְכֵן קְטַנָּה בַּת שָׁלֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד שֶׁהֵבִיאָה בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה עָלֶיהָ, בֵּין בְּהֵמָה גְּדוֹלָה בֵּין בְּהֵמָה קְטַנָּה, כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָת בָּהּ הַבְּהֵמָה בֵּין כְּדַרְכָּהּ בֵּין שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ – הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת, וְהִיא פְּטוּרָה; וְאִם הָיְתָה גְּדוֹלָה – שְׁנֵיהֶן נִסְקָלִין; וְאִם הָיְתָה מִבַּת שָׁלֹשׁ שָׁנִים וּלְמַטָּה – אֵין הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת.
יח. וְכֵן הַשּׁוֹכֵב עִם בְּהֵמָה בִּשְׁגָגָה, וְהָאִשָּׁה שֶׁהֵבִיאָה הַבְּהֵמָה עָלֶיהָ בִּשְׁגָגָה – אֵין הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת עַל יָדָן, וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן גְּדוֹלִים.
כָּל הָעֲרָיוֹת כֻּלָּן שֶׁהָיָה אֶחָד גָּדוֹל וְאֶחָד קָטָן – הַקָּטָן פָּטוּר וְהַגָּדוֹל חַיָּב, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. אֶחָד עֵר וְאֶחָד יָשֵׁן – הַיָּשֵׁן פָּטוּר. אֶחָד מֵזִיד וְאֶחָד שׁוֹגֵג – הַמֵּזִיד חַיָּב, וְהַשּׁוֹגֵג מֵבִיא קָרְבָּן. אֶחָד אָנוּס וְאֶחָד בְּרָצוֹן – הָאָנוּס פָּטוּר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
יט. וְאֵין הָעֵדִים נִזְקָקִין לִרְאוֹת הַמְנָאֲפִין שֶׁהֶעֱרוּ זֶה בָּזֶה וְהִכְנִיס כְּמִכְחוֹל בִּשְׁפוֹפֶרֶת, אֶלָּא מִשֶּׁיִּרְאוּ אוֹתָן דְּבוּקִין זֶה בָּזֶה כְּדֶרֶךְ כָּל הַבּוֹעֲלִין – הֲרֵי אֵלּוּ נֶהֱרָגִין בִּרְאִיָּה זוֹ, וְאֵין אוֹמְרִין שֶׁמָּא לֹא הֶעֱרָה, מִפְּנֵי שֶׁחֶזְקַת צוּרָה זוֹ שֶׁהֶעֱרָה.
כ. מִי שֶׁהֻחְזַק בִּשְׁאֵר בָּשָׂר – דָּנִין בּוֹ עַל פִּי הַחֲזָקָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין שָׁם רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזֶּה קָרוֹב, וּמַלְקִין וְשׂוֹרְפִין וְסוֹקְלִין וְחוֹנְקִין עַל חֲזָקָה זוֹ. כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁהֻחְזַק שֶׁזּוֹ אֲחוֹתוֹ אוֹ בִּתּוֹ אוֹ אִמּוֹ, וּבָא עָלֶיהָ בְּעֵדִים וְהַתְרָאָה – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה אוֹ נִשְׂרָף אוֹ נִסְקָל, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין שָׁם רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזּוֹ הִיא אֲחוֹתוֹ אוֹ אִמּוֹ אוֹ בִּתּוֹ, אֶלָּא בַּחֲזָקָה בִּלְבַד.
וּמַעֲשֶׂה בְּאִשָּׁה אַחַת שֶׁבָּאת לִירוּשָׁלַיִם וְתִינוֹק מֻרְכָּב לָהּ עַל כְּתֵפָהּ, וְהִגְדִּילַתּוּ בְּחֶזְקַת שֶׁהוּא בְּנָהּ, וּבָא עָלֶיהָ, וְהֵבִיאוּהָ לְבֵית דִּין וּסְקָלוּהָ. רְאָיָה לְדִין זֶה, מַה שֶּׁדָּנָה תּוֹרָה בִּמְקַלֵּל אָבִיו וּמַכֶּה אָבִיו שֶׁיּוּמַת, וּמִנַּיִן לָנוּ רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזֶּה אָבִיו? אֶלָּא בַּחֲזָקָה, כָּךְ שְׁאָר הַקְּרוֹבִים בַּחֲזָקָה.
כא. אִישׁ וְאִשָּׁה שֶׁבָּאוּ מִמְּדִינַת הַיָּם, הוּא אוֹמֵר: 'אִשְׁתִּי' וְהִיא אוֹמֶרֶת: 'בַּעְלִי': אִם הֻחְזְקָה בָּעִיר שְׁלֹשִׁים יוֹם שֶׁהִיא אִשְׁתּוֹ – הוֹרְגִין עָלֶיהָ; אֲבָל בְּתוֹךְ הַשְּׁלֹשִׁים יוֹם – אֵין הוֹרְגִין עָלֶיהָ מִשּׁוּם אֵשֶׁת אִישׁ.
כב. הָאִשָּׁה שֶׁהֻחְזְקָה נִדָּה בִּשְׁכֵנוֹתֶיהָ – בַּעְלָהּ לוֹקֶה עָלֶיהָ מִשּׁוּם נִדָּה.
הַמְקַנֵּא לְאִשְׁתּוֹ וְנִסְתְּרָה, וּבָא עֵד אֶחָד וְהֵעִיד שֶׁנִּטְמֵאת, וְהָיָה בַּעְלָהּ כֹּהֵן, וּבָא עָלֶיהָ אַחַר כָּךְ – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה עָלֶיהָ מִשּׁוּם זוֹנָה; אַף עַל פִּי שֶׁעִקַּר הָעֵדוּת בְּעֵד אֶחָד – כְּבָר הֻחְזְקָה בּוֹ זוֹנָה.
כג. הָאָב שֶׁאָמַר: 'בִּתִּי זוֹ מְקֻדֶּשֶׁת הִיא לָזֶה', אַף עַל פִּי שֶׁהוּא נֶאֱמָן וְתִנָּשֵׂא לוֹ, אִם זִנָּת – אֵינָהּ נִסְקֶלֶת עַל פִּיו עַד שֶׁיָּבֹאוּ עֵדִים שֶׁנִּתְאָרְסָה בִּפְנֵיהֶם. וְכֵן הָאִשָּׁה שֶׁאָמְרָה: 'מְקֻדֶּשֶׁת אָנִי' – אֵינָהּ נֶהֱרֶגֶת עַל פִּיהָ עַד שֶׁיִּהְיוּ שָׁם עֵדִים אוֹ תֻּחְזַק.