א. קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה הָיָה אָדָם פּוֹגֵעַ אִשָּׁה בַּשּׁוּק, אִם רָצָה הוּא וְהִיא לִשָּׂא אוֹתָהּ – מַכְנִיסָהּ לְבֵיתוֹ וּבוֹעֲלָהּ בֵּינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ, וְתִהְיֶה לוֹ לְאִשָּׁה. כֵּיוָן שֶׁנִּתְּנָה תּוֹרָה, נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל שֶׁאִם יִרְצֶה הָאִישׁ לִשָּׂא אִשָּׁה, יִקְנֶה אוֹתָהּ תְּחִלָּה בִּפְנֵי עֵדִים, וְאַחַר כָּךְ תִּהְיֶה לוֹ לְאִשָּׁה, שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבָא אֵלֶיהָ" (דברים כב,יג).
ב. וְלִקּוּחִין אֵלּוּ – מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל תּוֹרָה הֵם. וּבְאֶחָד מִשְּׁלֹשָׁה דְּבָרִים הָאִשָּׁה נִקְנֵית: בְּכֶסֶף אוֹ בִּשְׁטָר אוֹ בְּבִיאָה, וּשְׁלָשְׁתָּן דִּין הַתּוֹרָה. וְלִקּוּחִין אֵלּוּ הֵן הַנִּקְרָאִין קִדּוּשִׁין אוֹ אֵרוּסִין בְּכָל מָקוֹם. וְאִשָּׁה שֶׁנִּקְנָת בְּאֶחָד מִשְּׁלֹשָׁה דְּבָרִים אֵלּוּ – הִיא הַנִּקְרֵאת מְקֻדֶּשֶׁת אוֹ מְאֹרֶסֶת.
ג. וְכֵיוָן שֶׁנִּקְנָת הָאִשָּׁה וְנַעֲשָׂת מְקֻדֶּשֶׁת, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִבְעֲלָה וְלֹא נִכְנְסָה לְבֵית בַּעְלָהּ – הֲרֵי הִיא אֵשֶׁת אִישׁ, וְהַבָּא עָלֶיהָ חוּץ מִבַּעְלָהּ חַיָּב מִיתַת בֵּית דִּין. וְאִם רָצָה לְגָרֵשׁ – צְרִיכָה גֵּט.
ד. קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה הָיָה אָדָם פּוֹגֵעַ אִשָּׁה בַּשּׁוּק, אִם רָצָה הוּא וְהִיא – נוֹתֵן לָהּ שְׂכָרָהּ וּבוֹעֵל אוֹתָהּ עַל אֵם הַדֶּרֶךְ וְהוֹלֵךְ לוֹ, וְזוֹ הִיא הַנִּקְרֵאת קְדֵשָׁה. מִשֶּׁנִּתְּנָה תּוֹרָה – נֶאֶסְרָה הַקְּדֵשָׁה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תִהְיֶה קְדֵשָׁה מִבְּנוֹת יִשְׂרָאֵל" (דברים כג,יח). לְפִיכָךְ, כָּל הַבּוֹעֵל אִשָּׁה לְשֵׁם זְנוּת בְּלֹא קִדּוּשִׁין – לוֹקֶה מִן הַתּוֹרָה, מִפְּנֵי שֶׁבָּעַל קְדֵשָׁה.
ה. כָּל שֶׁאָסַר בִּיאָתוֹ בַּתּוֹרָה וְחִיֵּב עַל בִּיאָתוֹ כָּרֵת, וְהֵן הָאֲמוּרוֹת בְּפָרָשַׁת אַחֲרֵי מוֹת – הֵן הַנִּקְרָאִין עֲרָיוֹת. וְכָל אַחַת מֵהֶן נִקְרֵאת עֶרְוָה, כְּגוֹן אֵם וְאָחוֹת וּבַת, וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן.
ו. וְיֵשׁ נָשִׁים אֲחֵרוֹת שֶׁאֲסוּרוֹת מִפְּנֵי הַקַּבָּלָה וְאִסּוּרָן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, וְהֵן הַנִּקְרָאוֹת שְׁנִיּוֹת, מִפְּנֵי שֶׁהֵן שְׁנִיּוֹת לָעֲרָיוֹת. וְכָל אַחַת מֵהֶן נִקְרֵאת שְׁנִיָּה, וְעֶשְׂרִים אִשָּׁה הֵן, וְאֵלּוּ הֵן: א) אֵם אִמּוֹ, וְזוֹ אֵין לָהּ הֶפְסֵק, אֶלָּא אֲפִלּוּ אֵם אֵם אֵם אִמּוֹ עַד מַעְלָה מַעְלָה אֲסוּרָה. ב) וְאֵם אֲבִי אִמּוֹ בִּלְבַד. ג) וְאֵם אָבִיו, וְזוֹ אֵין לָהּ הֶפְסֵק, אֶלָּא אֵם אֵם אֵם אָבִיו עַד לְמַעְלָה אֲסוּרָה. ד) וְאֵם אֲבִי אָבִיו בִּלְבַד. ה) וְאֵשֶׁת אֲבִי אָבִיו, וְזוֹ אֵין לָהּ הֶפְסֵק, אֲפִלּוּ אֵשֶׁת יַעֲקֹב אָבִינוּ אֲסוּרָה עַל אֶחָד מִמֶּנּוּ. ו) וְאֵשֶׁת אֲבִי אִמּוֹ בִּלְבַד. ז) וְאֵשֶׁת אֲחִי הָאָב מִן הָאֵם. ח) וְאֵשֶׁת אֲחִי הָאֵם, בֵּין מִן הָאֵם בֵּין מִן הָאָב. ט) וְכַלַּת בְּנוֹ, וְזוֹ אֵין לָהּ הֶפְסֵק, אֲפִלּוּ כַּלַּת בֶּן בֶּן בְּנוֹ עַד סוֹף הָעוֹלָם אֲסוּרָה, עַד שֶׁתִּהְיֶה אֵשֶׁת אֶחָד מִמֶּנּוּ שְׁנִיָּה עַל יַעֲקֹב אָבִינוּ. י) וְכַלַּת בִּתּוֹ בִּלְבַד. יא) וּבַת בַּת בְּנוֹ בִּלְבַד. יב) וּבַת בֶּן בְּנוֹ בִּלְבַד. יג) וּבַת בַּת בִּתּוֹ בִּלְבַד. יד) וּבַת בֶּן בִּתּוֹ בִּלְבַד. טו) וּבַת בֶּן בֶּן אִשְׁתּוֹ בִּלְבַד. טז) וּבַת בַּת בַּת אִשְׁתּוֹ בִּלְבַד. יז) וְאֵם אֵם אֲבִי אִשְׁתּוֹ בִּלְבַד. יח) וְאֵם אֵם אֵם אִשְׁתּוֹ בִּלְבַד. יט) וְאֵם אַב אֵם אִשְׁתּוֹ בִּלְבַד. כ) וְאֵם אַב אֲבִי אִשְׁתּוֹ בִּלְבַד. נִמְצְאוּ הַשְּׁנִיּוֹת שֶׁאֵין לָהֶן הֶפְסֵק אַרְבַּע: אֵם הָאֵם עַד לְמַעְלָה, וְאֵם הָאָב עַד לְמַעְלָה, וְאֵשֶׁת אֲבִי הָאָב עַד לְמַעְלָה, וְאֵשֶׁת בֶּן בְּנוֹ עַד לְמַטָּה.
ז. כָּל שֶׁאָסַר בִּיאָתוֹ בַּתּוֹרָה וְלֹא חִיֵּב עָלָיו כָּרֵת – הֵן הַנִּקְרָאִין אִסּוּרֵי לָאוִין, וְעוֹד נִקְרָאִין אִסּוּרֵי קְדֻשָּׁה, וְתִשְׁעָה הֵם, וְאֵלּוּ הֵן: אַלְמָנָה לְכֹהֵן גָּדוֹל, גְּרוּשָׁה אוֹ זוֹנָה אוֹ חֲלָלָה בֵּין לְכֹהֵן גָּדוֹל בֵּין לְכֹהֵן הֶדְיוֹט, וּמַמְזֶרֶת לְבֶן יִשְׂרָאֵל וְכֵן בַּת יִשְׂרָאֵל לְמַמְזֵר, וּבַת יִשְׂרָאֵל לְעַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, וּבַת יִשְׂרָאֵל לִפְצוּעַ דַּכָּא וּכְרוּת שָׁפְכָה, וּגְרוּשָׁתוֹ אַחַר שֶׁנִּשֵּׂאת לְאַחֵר, וִיבָמָה שֶׁנִּשֵּׂאת לְזָר וַעֲדַיִן רְשׁוּת הַיָּבָם עָלֶיהָ.
הַחֲלוּצָה – הֲרֵי הִיא כַּגְּרוּשָׁה, וְהִיא אֲסוּרָה לְכֹהֵן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וְהַנְּתִינִים – הֲרֵי הֵן כְּמַמְזֵרִים, אֶחָד זְכָרִים וְאֶחָד נְקֵבוֹת, וְאִסּוּרָם מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וּבְהִלְכוֹת אִסּוּרֵי בִּיאָה יִתְבָּאֵר לְךָ מַה הֵם הַנְּתִינִים.
ח. וְיֵשׁ שֶׁאִסּוּר בִּיאָתָן בַּעֲשֵׂה וְאֵינָן מֵחַיָּבֵי לָאוִין, וּשְׁלֹשָׁה הֵן: מִצְרִי וַאֲדוֹמִי דּוֹר רִאשׁוֹן וְדוֹר שֵׁנִי, אֶחָד זְכָרִים וְאֶחָד נְקֵבוֹת, וּבְעוּלָה לְכֹהֵן גָּדוֹל; לְפִי שֶׁלֹּא נֶאֱמַר בְּאֵלּוּ: 'לֹא יָבֹא' אוֹ 'לֹא יִקַּח', אֶלָּא מִכְּלַל שֶׁנֶּאֱמַר: "דּוֹר שְׁלִישִׁי יָבֹא לָהֶם" (דברים כג,ט) אַתָּה לָמֵד שֶׁדּוֹר רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי לֹא יָבֹא, וּמִכְּלַל שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהוּא אִשָּׁה בִבְתוּלֶיהָ יִקָּח" (ויקרא כא,יג) אַתָּה לָמֵד שֶׁאֵינָהּ בְּתוּלָה לֹא יִקַּח; וְלָאו הַבָּא מִכְּלַל עֲשֵׂה – הֲרֵי הוּא כַּעֲשֵׂה.