א. מִצְוַת עֲשֵׂה לְהַפְרִישׁ כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים, בֵּין בָּאָדָם בֵּין בִּבְהֵמָה טְהוֹרָה בֵּין בְּמִין הַחֲמוֹר, בֵּין שֶׁהָיוּ שְׁלֵמִים בֵּין שֶׁהָיוּ טְרֵפוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה" (שמות יג,ב), וְכֻלָּם לַכֹּהֲנִים.
ב. בְּכוֹר אָדָם וּבְכוֹר חֲמוֹר נִפְדִּין, וּפִדְיוֹנָן לַכֹּהֵן, וּבְכוֹר בְּהֵמָה טְהוֹרָה נִשְׁחָט בָּעֲזָרָה כִּשְׁאָר קָדָשִׁים קַלִּין, זוֹרְקִין דָּמוֹ וּמַקְטִירִין אֵמוּרָיו, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּמַעֲשֵׂה הַקָּרְבָּנוֹת, וּשְׁאָר הַבָּשָׂר נֶאֱכָל לַכֹּהֲנִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "אַךְ פָּדֹה תִפְדֶּה אֵת בְּכוֹר הָאָדָם וְאֵת בְּכוֹר הַבְּהֵמָה הַטְּמֵאָה תִּפְדֶּה… אַךְ בְּכוֹר שׁוֹר וכו' לֹא תִפְדֶּה קֹדֶשׁ הֵם וכו' וּבְשָׂרָם יִהְיֶה לָּךְ" וכו' (במדבר יח,טו-יח).
ג. בְּכוֹר בְּהֵמָה טְהוֹרָה שֶׁהוּא בַּעַל מוּם, בֵּין שֶׁנּוֹלַד בְּמוּמוֹ בֵּין שֶׁנָּפַל בּוֹ מוּם אַחַר שֶׁהָיָה תָּמִים – הֲרֵי הוּא לַכֹּהֵן: אִם רָצָה, אוֹכְלוֹ בְּכָל מָקוֹם אוֹ מוֹכְרוֹ אוֹ מַאֲכִילוֹ לְמִי שֶׁיִּרְצֶה, אֲפִלּוּ לְגוֹי, מִפְּנֵי שֶׁהוּא חֻלִּין, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכִי יִהְיֶה בוֹ מוּם פִּסֵּחַ אוֹ עִוֵּר וכו' הַטָּמֵא וְהַטָּהוֹר יַחְדָּו כַּצְּבִי וְכָאַיָּל" (דברים טו,כא-כב), וַהֲרֵי הוּא נִכְסֵי כֹּהֵן.
ד. מִצְוָה לְהַקְדִּישׁ בְּכוֹר בְּהֵמָה טְהוֹרָה, וְיֹאמַר: 'הֲרֵי זֶה קֹדֶשׁ', שֶׁנֶּאֱמַר: "תַּקְדִּישׁ לַיי אֱלֹהֶיךָ" (דברים טו,יט). וְאִם לֹא הִקְדִּישׁוֹ – הֲרֵי זֶה מִתְקַדֵּשׁ מֵאֵלָיו, וּקְדֻשָּׁתוֹ מֵרֶחֶם הִיא.
ה. מִצְוַת בְּכוֹר בְּהֵמָה טְהוֹרָה נוֹהֶגֶת בָּאָרֶץ וּבְחוּצָה לָאָרֶץ. וְאֵין מְבִיאִין בְּכוֹרוֹת מִחוּצָה לָאָרֶץ לָאָרֶץ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאָכַלְתָּ לִפְנֵי יי אֱלֹהֶיךָ… מַעְשַׂר דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וּבְכֹרֹת בְּקָרְךָ וְצֹאנֶךָ" (דברים יד,כג) – מִמָּקוֹם שֶׁאַתָּה מֵבִיא מַעְשַׂר דָּגָן אַתָּה מֵבִיא בְּכוֹר בָּקָר וְצֹאן, וּמִמָּקוֹם שֶׁאֵין אַתָּה מֵבִיא מַעְשַׂר דָּגָן אֵין אַתָּה מֵבִיא בְּכוֹר בָּקָר וְצֹאן, אֶלָּא יֵאָכֵל בְּמוּמוֹ. וְאִם הֵבִיא – אֵין מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ, וְלֹא יִקְרַב, אֶלָּא יֵאָכֵל בְּמוּמוֹ.
ו. מִצְוָה זוֹ נוֹהֶגֶת בֵּין בִּפְנֵי הַבַּיִת בֵּין שֶׁלֹּא בִּפְנֵי הַבַּיִת, כְּמוֹ מַעְשַׂר דָּגָן, וְאֵינָהּ נוֹהֶגֶת בַּמֻּקְדָּשִׁין כְּשֶׁהֵן בִּקְדֻשָּׁתָן קֹדֶם שֶׁיִּפָּדוּ, בֵּין קָדְשֵׁי מִזְבֵּחַ בֵּין קָדְשֵׁי בֶּדֶק הַבַּיִת.
ז. הַכֹּל חַיָּבִין בִּבְכוֹר בְּהֵמָה טְהוֹרָה, כֹּהֲנִים וּלְוִיִּם כְּיִשְׂרְאֵלִים; וְאַף עַל פִּי שֶׁהַבְּכוֹר לַכֹּהֵן, אִם נוֹלַד לוֹ בְּכוֹר – מַקְרִיב דָּמוֹ וְאֵמוּרָיו כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, וְאוֹכֵל שְׁאָר הַבָּשָׂר בְּתוֹרַת בְּכוֹר, שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּל הַבְּכוֹר אֲשֶׁר יִוָּלֵד בִּבְקָרְךָ וּבְצֹאנְךָ" (דברים טו,יט). אֲבָל בְּכוֹר אָדָם וּבְכוֹר בְּהֵמָה טְמֵאָה – כֹּהֲנִים וּלְוִיִּם פְּטוּרִים, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה.
ח. הַבְּכוֹר נֶאֱכָל בְּתוֹךְ שְׁנָתוֹ, בֵּין תָּמִים בֵּין בַּעַל מוּם, שֶׁנֶּאֱמַר: "לִפְנֵי יי אֱלֹהֶיךָ תֹאכְלֶנּוּ שָׁנָה בְשָׁנָה… וְכִי יִהְיֶה בוֹ מוּם וכו' בִּשְׁעָרֶיךָ תֹּאכְלֶנּוּ" (דברים טו,כ-כב). וּמֵאֵימָתַי מוֹנֶה לוֹ? אִם תָּם הוּא – מוֹנֶה לוֹ מִיּוֹם שְׁמִינִי, שֶׁהוּא רָאוּי לְהַקְרָבָה; וְאִם נוֹלַד בַּעַל מוּם – מוֹנֶה לוֹ מִיּוֹם שֶׁנּוֹלַד. וְהוּא שֶׁכָּלוּ לוֹ חֳדָשָׁיו, שֶׁהֲרֵי נִרְאֶה לַאֲכִילָה בְּיוֹם לֵידָתוֹ; אֲבָל אִם לֹא יָדַע בְּוַדַּאי שֶׁכָּלוּ לוֹ חֳדָשָׁיו – מוֹנֶה לוֹ מִיּוֹם שְׁמִינִי.
ט. נוֹלַד לוֹ מוּם בְּתוֹךְ שְׁנָתוֹ – רַשַּׁאי לְקַיְּמוֹ כָּל שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ. נוֹלַד לוֹ מוּם בְּסוֹף שְׁנָתוֹ – מֻתָּר לְקַיְּמוֹ שְׁלֹשִׁים יוֹם מִיּוֹם שֶׁנָּפַל הַמּוּם, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מִתְאַחֵר לְאַחַר שְׁנָתוֹ. כֵּיצַד? כְּגוֹן שֶׁנָּפַל בּוֹ מוּם בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לִפְנֵי גְּמַר שְׁנָתוֹ – מַשְׁלִימִין לוֹ חֲמִשָּׁה עָשָׂר אַחַר שְׁנָתוֹ. נוֹלַד לוֹ מוּם אַחַר שְׁנָתוֹ – אֵינוֹ רַשַּׁאי לְקַיְּמוֹ אֶלָּא עַד שְׁלֹשִׁים, וְיֵאָכֵל.
י. הַבְּכוֹר בַּזְּמַן הַזֶּה – מַנִּיחוֹ עַד שֶׁיִּפֹּל בּוֹ מוּם, וְיֵאָכֵל.
יא. וְעַד שֶׁלֹּא נִרְאָה לְהַרְאוֹתוֹ לְחָכָם – רַשַּׁאי לְקַיְּמוֹ שְׁתַּיִם וְשָׁלֹשׁ שָׁנִים. וּמִשֶּׁנִּרְאָה לְהַרְאוֹתוֹ לְחָכָם: אִם נוֹלַד בּוֹ מוּם בְּתוֹךְ שְׁנָתוֹ – רַשַּׁאי לְקַיְּמוֹ כָּל שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ; נוֹלַד אַחַר שְׁנָתוֹ – מְקַיְּמוֹ שְׁלֹשִׁים יוֹם.
יב. שָׁנָה שֶׁל בְּכוֹר הִיא שְׁנַת לְבָנָה תְּמִימָה, שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ מִיּוֹם לְיוֹם. וְאִם הָיְתָה שָׁנָה מְעֻבֶּרֶת – נִתְעַבְּרָה לוֹ, וּמוֹנֶה שְׁלֹשָׁה עָשָׂר חֹדֶשׁ. נוֹלַד לוֹ שְׁנֵי טְלָאִים, אֶחָד בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר שֶׁל אֲדָר הָרִאשׁוֹן וְאֶחָד בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר שֵׁנִי: זֶה שֶׁנּוֹלַד בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר שֵׁנִי, כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ יוֹם רִאשׁוֹן בַּאֲדָר שֶׁל שָׁנָה הַבָּאָה – עָלְתָה לוֹ שָׁנָה; וְזֶה שֶׁנּוֹלַד בַּחֲצִי אֲדָר רִאשׁוֹן – לֹא עָלְתָה לוֹ שָׁנָה עַד חֲצִי אֲדָר שֶׁל שָׁנָה הַבָּאָה; הוֹאִיל וְנוֹלַד בְּחֹדֶשׁ הָעִבּוּר, מוֹנִין אוֹתוֹ לוֹ.
יג. עָבַר וְאִחֵר הַבְּכוֹר לְאַחַר שְׁנָתוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה אִם הָיָה תָּם – הֲרֵי זֶה לֹא נִפְסַל, אֶלָּא מַקְרִיבוֹ; וְאִם הָיָה בַּעַל מוּם – שׁוֹחֲטוֹ בְּכָל מָקוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר: "מַעְשַׂר דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וּבְכֹרֹת בְּקָרְךָ וְצֹאנֶךָ" (דברים יד,כג): מַקִּישׁ בְּכוֹר לְמַעֲשֵׂר, מַה מַּעֲשֵׂר אֵינוֹ נִפְסָל מִשָּׁנָה לַחֲבֶרְתָּהּ, אַף בְּכוֹר אֵינוֹ נִפְסָל מִשָּׁנָה לַחֲבֶרְתָּהּ.
יד. אֵין נוֹתְנִין אֶת הַבְּכוֹר לַכֹּהֵן כְּשֶׁיִּוָּלֵד, שֶׁאֵין זוֹ גְּדֻלָּה לַכֹּהֵן, אֶלָּא יְטַפֵּל בּוֹ בְּעָלָיו עַד שֶׁיַּגְדִּיל מְעַט, וְיִתְּנֶנּוּ לַכֹּהֵן. וְעַד כַּמָּה יִשְׂרָאֵל חַיָּבִין לְהִטַּפֵּל בִּבְכוֹר בְּהֵמָה דַּקָּה? שְׁלֹשִׁים יוֹם. וּבַגַּסָּה? חֲמִשִּׁים יוֹם. וְאִם אָמַר לוֹ הַכֹּהֵן: 'תְּנֵהוּ לִי בְּתוֹךְ זְמַן זֶה וַאֲנִי אֲטַפֵּל לְעַצְמִי' – אֵינוֹ רַשַּׁאי לִתְּנוֹ לוֹ, שֶׁזֶּה כְּמוֹ מְסַיֵּעַ עַל מַתְּנוֹתָיו, וּכְבָר בֵּאַרְנוּ בִּתְרוּמוֹת שֶׁהַכֹּהֲנִים הַמְסַיְּעִין בְּבֵית הַגֳּרָנוֹת וּבְבֵית הַמִּטְבָּחַיִם וּבְתוֹךְ הָרוֹעִים אֵין נוֹתְנִין לָהֶן מַתְּנוֹתֵיהֶן בִּשְׂכָרָן.
טו. הָיָה הַבְּכוֹר בַּעַל מוּם, וְאָמַר לוֹ בְּתוֹךְ זְמַן זֶה: 'תְּנֵהוּ לִי שֶׁאֹכְלֶנּוּ', אוֹ שֶׁהָיָה תָּמִים, וְאָמַר לוֹ: 'תְּנֵהוּ לִי בְּתוֹךְ זְמַן זֶה שֶׁאַקְרִיבֶנּוּ עַתָּה' – הֲרֵי זֶה נוֹתְנוֹ לוֹ. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁהַבְּכוֹר נִתָּן לְכָל כֹּהֵן שֶׁיִּרְצֶה.
טז. כֹּהֵן שֶׁאָכַל כַּזַּיִת מִבְּכוֹר תָּמִים חוּץ לִירוּשָׁלַיִם – לוֹקֶה מִן הַתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תוּכַל לֶאֱכֹל בִּשְׁעָרֶיךָ מַעְשַׂר דְּגָנְךָ וכו' וּבְכֹרֹת בְּקָרְךָ וְצֹאנֶךָ" (דברים יב,יז). וְכֵן זָר שֶׁאָכַל כַּזַּיִת מִבְּכוֹר, בֵּין לִפְנֵי זְרִיקָה בֵּין לְאַחַר זְרִיקָה – לוֹקֶה. מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁזּוֹ אַזְהָרָה אַף לְזָר שֶׁאָכַל בְּכוֹר, בֵּין לִפְנֵי זְרִיקָה בֵּין לְאַחַר זְרִיקָה.
יז. הַבְּכוֹר – אֵין פּוֹדִין אוֹתוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "אַךְ בְּכוֹר שׁוֹר אוֹ בְכוֹר כֶּשֶׂב אוֹ בְכוֹר עֵז לֹא תִפְדֶּה" (במדבר יח,יז). וְכֵן אֵין מוֹכְרִין אוֹתוֹ כְּשֶׁהוּא תָּם, שֶׁכֵּיוָן שֶׁהוּא עוֹמֵד לְקָרְבָּן – אֵין לַכֹּהֵן בּוֹ זְכוּת כְּדֵי לְמָכְרוֹ. וּבַזְּמַן הַזֶּה שֶׁאֵין בַּיִת, הוֹאִיל וְלַאֲכִילָה עוֹמֵד – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לְמָכְרוֹ וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא תָּמִים, בֵּין לְכֹהֵן בֵּין לְיִשְׂרָאֵל.
יח. בְּכוֹר בַּעַל מוּם – יֵשׁ לַכֹּהֵן לְמָכְרוֹ בְּכָל זְמַן, בֵּין שֶׁלֹּא בִּפְנֵי הַבַּיִת בֵּין בִּפְנֵי הַבַּיִת, בֵּין חַי בֵּין שָׁחוּט. וּכְשֶׁהוּא מוֹכֵר בְּשַׂר בְּכוֹר בַּעַל מוּם – מוֹכְרוֹ בַּבַּיִת, אֲבָל לֹא בַּשּׁוּק, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת אִסּוּרֵי מִזְבֵּחַ. אֲבָל בְּשַׂר בְּכוֹר תָּמִים אֵינוֹ נִמְכָּר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא בְּשַׂר קֹדֶשׁ. וְכֹהֲנִים שֶׁנִּמְנוּ עַל הַבְּכוֹר – מֻתָּרִין לִשְׁקֹל מָנָה כְּנֶגֶד מָנָה.
יט. הַמַּפְשִׁיט בְּכוֹר בַּעַל מוּם – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לְהַפְשִׁיטוֹ בְּאֵי זֶה דֶּרֶךְ שֶׁיִּרְצֶה, אִם רָצָה לְהַרְגִּיל – מַרְגִּיל. וְכֵן שְׁאָר פְּסוּלֵי הַמֻּקְדָּשִׁין, אִם רָצָה לְהַפְשִׁיטָן מִן הָרֶגֶל – מַפְשִׁיט.