כה. הָעָרְלָה. פירות אילן מאכל בשלוש שנים הראשונות לנטיעתו אסורים בהנאה (הלכות מאכלות אסורות י,ט). וְכִלְאֵי הַכֶּרֶם. ירקות או תבואה שנזרעו בצד גפנים או גפן שנטעה בצד ירקות, שניהם אסורים בהנאה (שם ה"ו, הלכות כלאיים ה,ז). וְשׁוֹר הַנִּסְקָל שֶׁנִּשְׁחַט. שור שדינו להיסקל (כגון שהמית אדם) אסור בהנאה משעה שנגמר דינו (הלכות מאכלות אסורות ד,כב). ובמקרה ששחטו הוא מטמא טומאת אוכלים (שאילו לאחר שנסקל הרי הוא נבלה ומטמא כנבלה). וְעֶגְלָה עֲרוּפָה בֵּין שֶׁנִּשְׁחֲטָה בֵּין שֶׁנֶּעֶרְפָה. הרוג שנמצא בדרך ואין ידוע מי הרגו, מודדים את המרחק ממנו אל הערים שמסביב, וזקני העיר הקרובה מביאים עגלה ועורפים אותה בנחל איתן לכפרה (הלכות רוצח ט,ב-ג). העגלה נאסרת בהנאה משעה שיורדת לנחל (שם י,ו), וכשנשחטה או נערפה היא מטמאת טומאת אוכלים, שעריפתה מטהרת אותה מידי נבלה כשחיטה כשרה (כס"מ, ראה הלכות שאר אבות הטומאות ג,יג). וְצִפֳּרֵי מְצֹרָע. מצורע הנטהר מטומאתו מביא שני ציפורי דרור, את אחת הציפורים שוחטים לכלי ובו מים חיים (הלכות צרעת יא,א), ציפור זו נאסרת בהנאה לאחר שחיטתה (שם ה"ז). וּפֶטֶר חֲמוֹר. את הוולד הבכור של החמור יש לפדות בשה ולתתו לכהן. כשהבעלים אינו מעוניין בפדיון החמור עורפים את ראשו, והוא אסור בהנאה (הלכות ביכורים יב,ד). ומדובר כאן במקרה שלא ערפו אותו אלא שחטו שבכגון כך הוא מטמא טומאת אוכלים כל עוד הוא מפרכס כדין כל בהמה טמאה (ראה לקמן ג,ד, הלכות שאר אבות הטומאות ב,א; כס"מ בשם רש"י בכורות ט,ב וראה פירוש נוסף ברש"י שם). וייתכן לפרש שמדובר כשערפו אותו ועריפה זו מטהרת אותו מידי נבלה (בדומה לעגלה ערופה), ולפיכך הוא מטמא טומאת אוכלין (ראה זכר ישעיהו). וּבָשָׂר בְּחָלָב. שאסור בהנאה (הלכות מאכלות אסורות ט,א). וּבְשַׂר פָּרָה אֲדֻמָּה. שמאפרה מטהרים טמא מת, ואסורה בהנאה משהוקדשה ועד שתיעשה אפר (ראה הלכות מעילה ב,ה; ומתטמאת טומאת אוכלים רק במקרה שחשב עליה לאכילה, הלכות שאר אבות הטומאות ג,ג). וְהַפִּגּוּל וְהַנּוֹתָר. בשר קרבנות שנפסלו (להגדרתם ראה הלכות פסולי המוקדשין יג,א-ג), והם אסורים בהנאה וטעונים שרפה. כֻּלָּם מִתְטַמְּאוֹת טֻמְאַת אֳכָלִים. שכולם נחשבים כאוכלים לעניין טומאה אף שאינם מותרים באכילה.
פרק א הלכות טומאת אוכלין
מהו אוכל ומשקה 🍏🍾 לעניין קבלת טומאה:
תנאי הטומאה
א) שמיועד וראוי למאכל אדם באופן שההנאה מגוף המאכל, ואפילו אם אינו כשר ❗
ב) שהתערבב במשקה משבעה משקים (מים💦, טל💧, שמן🍶, יין🍷, חלב,🍼 דם💉, דבש🍯) ופעמים שהדבר מצד עצמו אינו אוכל ומשקה, ומחשבת האדם קובעת את דינו, כמו שלג❄ (כמפורט).
💬 מעניין…
מומלץ לקרוא בנחת…
טומאת אוכלים כוללת את דרכי ההיטמאות של מאכלים ומשקים ואת הדרכים בהם מאכלים ומשקים טמאים מעבירים את הטומאה.
מהתורה לטומאת אוכלים יש השלכה על מאכל קדשים ותרומה בלבד. כלומר, רק מאכלי תרומה וקדשים יכולים להעביר את הטומאה למאכל אחר. מאכל חולין אינו מטמא מאכלים אחרים כלל. (למעט נבלה)
אמנם חכמים תקנו שמאכל מטמא מאכל חולין אחר [אבות הטומאה ז.א] ואף מטמא את האוכלו להיות שני לטומאה לאסור בתרומה ובקדשים.
למרות שעיקרה של טומאת אוכלין קשור לענייני הקדש, הרמב"ם מבאר בסוף הלכות אלו שהחסידים היו נזהרים שלא לאכול אף מאכל חולין שנטמא. זאת מתוך ההכרה שהגוף הוא המצע והבסיס לנפש. לכן גוף טהור, הוא הכנה לטהרת הנפש מהמידות הלא טובות ומתוך כך הכנה לדבקות בשכינה.
2⃣ תנאים העיקריים לתחולת טומאת אוכלין הם:
מאכל+הֱכְשר
אוכל מיוחד לאדם – מה שאינו מיוחד לאדם יכול לקבל טומאה.
עומד לאכילה – צמח המחובר לקרקע או בהמה חייה אינם מוגדרים כמאכל. לכן טומאת אוכלים חלה רק על גידולי קרקע תלושים או בשר בהמה שאינה חיה.
שיעור – כדי לקבל טומאה די בשיעור כלשהוא, אמנם רק מאכל בשיעור כביצה מטמא אחרים.
הֱכְשר טומאה =שבוע הבא….
1.האם תבלינים מקבלים טומאה?
2.מיץ גזר נטמא כמשקה?
3.בשר שבושל בחלב-אפשר שיטמא?
תשובות
1-לא 2-לא 3-כן
סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית
ממשיכים את הסבסוד ההיסטורי!
*הארגון רשאי לשנות את המחיר בכל עת
* שווי סט 835 ש"ח
*משלוח עד 21 ימי עסקים