ט. אִם כֵּן, מַה הוּא זֶה שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה: "וְתַחַת רַגְלָיו" (שמות כד,י), "כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים" (שם לא,יח; דברים ט,י), "יַד יי" (שמות ט,ג; במדבר יא,כג ועוד), וְ"עֵינֵי יי" (דברים יא,יב), וְ"אָזְנֵי יי" (במדבר יא,א; יא,יח), וְכַיּוֹצֵא בַּדְּבָרִים הַלָּלוּ? הַכֹּל לְפִי דַּעְתָּן שֶׁל בְּנֵי אָדָם הוּא שֶׁאֵינָן מַכִּירִין אֶלָּא הַגּוּפוֹת, וְדִבְּרָה תּוֹרָה כִּלְשׁוֹן בְּנֵי אָדָם, וְהַכֹּל כִּנּוּיִים הֵם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "אִם שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי" (דברים לב,מא). וְכִי חֶרֶב יֵשׁ לוֹ וּבַחֶרֶב הוּא הוֹרֵג? אֶלָּא מָשָׁל, וְהַכֹּל מָשָׁל.
רְאָיָה לְדָבָר זֶה, שֶׁנָּבִיא אֶחָד אוֹמֵר שֶׁרָאָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר" (דניאל ז,ט), וְאַחֵר רָאָהוּ "חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה" (ישעיהו סג,א), וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עַצְמוֹ רָאָהוּ עַל הַיָּם כְּגִבּוֹר עוֹשֵׂה מִלְחָמָה, וּבְסִינַי כִּשְׁלִיחַ צִבּוּר עָטוּף, לוֹמַר שֶׁאֵין לוֹ דְּמוּת וְצוּרָה, אֶלָּא הַכֹּל בְּמַרְאֵה הַנְּבוּאָה וּבַמַּחֲזֶה. וַאֲמִתַּת הַדָּבָר – אֵין דַּעְתּוֹ שֶׁל אָדָם יְכוֹלָה לְהַשִּׂיגוֹ וּלְחָקְרוֹ, וְזֶה הוּא שֶׁאָמַר הַכָּתוּב: "הַחֵקֶר אֱלוֹהַּ תִּמְצָא אִם עַד תַּכְלִית שַׁדַּי תִּמְצָא" (איוב יא,ז).
ט. אִם כֵּן. אם אכן אין לה' גוף, כיצד יש להסביר את הפסוקים המתייחסים לגופו? וְתַחַת רַגְלָיו. של ה', בעת ההתגלות בברית סיני "כמעשה לבנת הספיר וכעצם השמים לטהר". כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים. לוחות העדות שניתנו למשה בסיני. לְפִי דַּעְתָּן שֶׁל בְּנֵי אָדָם הוּא. בהתאם לדרך ההשגה והחשיבה של בני אדם. שֶׁאֵינָן מַכִּירִין אֶלָּא הַגּוּפוֹת. כל הכרתם היא בדברים בעלי תכונות גופניות. כִּנּוּיִים. דימויים ומשלים. אִם שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי. אם אשנן (אחדד) את להב חרבי. אלו דברי ה' בסוף שירת האזינו. וְהַכֹּל מָשָׁל. כל דימוי גופני שנאמר בתורה אינו תיאור ממשי אלא משל לפעולותיו ולהתגלותו.
רְאָיָה לְדָבָר זֶה. שכל התיאורים הגופניים אודות ה' אינם אלא משל. לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר. לבושו כשלג הלבן. חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה. כאשר הוא שב מהעיר בצרה בגדיו היו אדומים. עַל הַיָּם. בקריעת ים סוף. כְּגִבּוֹר עוֹשֵׂה מִלְחָמָה. כמו ששר בשירת הים: "ה' איש מלחמה" (שמות טו,ג). וּבְסִינַי. כאשר משה שב ועלה לבדו על הר סיני לאחר חטא העגל, והקב"ה גילה לו את סדר שלוש עשרה מידות הרחמים. ודרשו חכמים כי נתעטף הקב"ה כשליח ציבור והראה לו סדר תפילה. לוֹמַר שֶׁאֵין לוֹ דְּמוּת וְצוּרָה. שהרי מתגלה באופנים שונים, ואף לא אחד מהם הוא תיאור המציאות אלא משל. וַאֲמִתַּת הַדָּבָר. טיבו האמיתי של העניין.
י. מַה הוּא זֶה וכו'. אם אין לה' דמות כלל, מה הייתה כוונתו של משה שביקש ממנו, לאחר חטא העגל, שיראה לו את כבודו? בִּקֵּשׁ לֵידַע וכו'. כוונת משה רבנו גם היא בדרך משל, שיכיר את מציאות ה' באותה בהירות שצורתו ודמותו של אדם אחר ברורות בדעתו של האדם שראהו, עד שמוצא בו מאפיינים ייחודיים משאר האנשים. וֶהֱשִׁיבוֹ בָּרוּךְ הוּא וכו'. ה' ענה לו כי לעולם כל מה שהאדם ישיג בדעתו מבוסס על כך שהאדם יכול להבין בשלמות רק דברים חומריים גופניים, ולכן לא ייתכן כי ישיג בדעתו את אמתת טיבו ומציאותו של ה' כפי שהם באמת.
וְהוֹדִיעוֹ בָּרוּךְ הוּא. למשה. עַד שֶׁהִשִּׂיג מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ דָּבָר שֶׁנִּפְרָד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּדַעְתּוֹ מִשְּׁאָר הַנִּמְצָאִים וכו'. אף שלא גילה למשה את ההכרה החיובית לגבי מציאות ה' (שאינה ניתנת להשגה אנושית כלל), מכל מקום השיג בדעתו הכרה גמורה בדרך השלילה, כלומר, את ההבדל המהותי בין מציאות ה' לכל דבר אחר. ולפיכך נמצא שהשיג השגה עליונה מאוד, אבל בדרך השלילה בלבד.
יא. שֶׁלֹּא יֶאֶרְעוֹ וְלֹא אֶחָד מִמְּאֹרְעוֹת הַגּוּף. לא יכולות לחול עליו אף לא אחת מהתכונות המאפיינות עצמים גופניים. לֹא חִבּוּר וְלֹא פֵּרוּד. אין אפשרות לחברו עם גוף אחר, או לחלקו לחלקים קטנים יותר. וְלֹא מָקוֹם וְלֹא מִדָּה. אינו תופס ונמצא במקום כלשהו במרחב, או שיש לו מידה. וְלֹא עֲלִיָּה וְלֹא יְרִידָה. שהיא תנועה במרחב. וְלֹא יָמִין וְלֹא שְׂמֹאל וְלֹא פָּנִים וְלֹא אָחוֹר. שהם מושגים השייכים רק בגוף. וְאֵינוֹ מָצוּי בַּזְּמַן. אין מימד הזמן שייך כלפיו.
כְּחַיֵּי הַגּוּף הַחַי. אלו תכונות המאפיינות רק את הגופים של בעלי החיים. סִכְלוּת. טיפשות. הֲקָצָה. יקיצה, התעוררות משינה. שְׂחוֹק. צחוק. עֹרֶף. צד אחורי. עִפּוּי. עייפות.
אנחנו, האייפון והקב"ה
את הסמרטפון הראשון, האייפון, המציא סטיב ג'ובס. ואם הוא לא היה ממציא אותו? אז מישהו אחר היה ממציא אותו; האייפון אולי רשום על שמו של ג'ובס, אבל לא יותר מזה. הם לא תלויים אחד בשני. לכן, גם אחרי שג'ובס מת, האייפון ממשיך להתקיים וכל שנה יוצאת גרסה חדשה, שלא קשורה בכלום לג'ובס שכבר מזמן אינו בין החיים… העולם כולו, לעומת זאת, שונה לגמרי: אם ה' לא היה ממציא אותו, הוא לא היה קיים; אם גם ה' לא היה קיים – אז לא היה שום דבר בכלל: לא אני, לא אתם, לא העולם. כלום. גם לא ג'ובס והאייפון… זה מצד אחד. מצד שני, גם במציאות שאין בה עולם, ה' מתקיים, שהרי כולנו תלויים בו והוא לא תלוי באף דבר. ובלשונו של הרמב"ם בפרקנו: "הוא ממציא כל נמצא… ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי – אין דבר אחר יכול להמצאות. ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים – הוא לבדו יהיה מצוי ולא יבטל הוא לבטולם" (הלכות ב-ג)
1. מה פירוש "אין עוד מלבדו"?
א. אין עוד מצוי אמת מלבדו.
ב. אין עוד ברואים מלבדו.
ג. אין עוד תקיפים ובעלי יכולת מלבדו.
[פרק א', הלכה ד']
2. מהי משמעות הביטוי "כופר בעיקר"?
א. כופר בנבואת משה, שהיא העיקר שהתורה תלויה בו.
ב. כופר באחדות ה', שהיא העיקר שהכל תלוי בו.
ג. כופר בבחירה החופשית, שהיא העיקר לעבודת האדם בעולם.
[פרק א', הלכה ו']
3. מדוע מוכרח שה' הוא אחד?
א. מפני שהוא קדמון.
ב. משום שכל הנמצאים צריכין לו והוא אינו צריך לאחד מהן.
ג. משום שאינו גוף, ואינו יכול להיחלק ולהיפרד.
[פרק א', הלכה ז']
4. מה ביקש משה כשאמר "הראיני נא את כבודך", והאם ה' מילא בקשתו?
א. ביקש לדעת את כל ענייני ההשגחה, והשכר והעונש; ולא נענה.
ב. ביקש לדעת את אמיתת מציאות הבורא; ולא נענה.
ג. ביקש לדעת את אמיתת מציאות הבורא; ונענה.
[פרק א', הלכה י']
תשובות:
1-א 2-ב 3-ג 4-ב
סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית
אתם ביקשתם – אנחנו ממשיכים!
עד תום המבצע או גמר המלאי.
* בתום המבצע המחיר יעמוד על 499 ש"ח