א. מִצְווֹת עֲשֵׂה הֵן הַסִּימָנִין שֶׁמַּבְדִּילִין בָּהֶן בֵּין בְּהֵמָה וְחַיָּה וְעוֹף וְדָג וְחָגָב שֶׁמֻּתָּר לְאָכְלָן, וּבֵין שֶׁאֵין מֻתָּר לְאָכְלָן, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהִבְדַּלְתֶּם בֵּין הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה לַטְּמֵאָה וּבֵין הָעוֹף הַטָּמֵא לַטָּהֹר" (ויקרא כ,כה), וּ"לְהַבְדִּיל בֵּין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהֹר וּבֵין הַחַיָּה הַנֶּאֱכֶלֶת וּבֵין הַחַיָּה אֲשֶׁר לֹא תֵאָכֵל" (שם יא,מז).
ב. סִימָנֵי בְּהֵמָה וְחַיָּה נִתְפָּרְשׁוּ בַּתּוֹרָה, וְהֵן שְׁנֵי סִימָנִין: מַפְרֶסֶת פַּרְסָה, וּמַעֲלַת גֵּרָה – עַד שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם. וְכָל בְּהֵמָה וְחַיָּה שֶׁהִיא מַעֲלַת גֵּרָה – אֵין לָהּ שִׁנַּיִם בַּלֶּחִי הָעֶלְיוֹן. וְכָל בְּהֵמָה שֶׁהִיא מַעֲלַת גֵּרָה – הֲרֵי הִיא מַפְרֶסֶת פַּרְסָה, חוּץ מִן הַגָּמָל. וְכָל בְּהֵמָה שֶׁהִיא מַפְרֶסֶת פַּרְסָה – הֲרֵי הִיא מַעֲלַת גֵּרָה, חוּץ מִן הַחֲזִיר.
ג. לְפִיכָךְ הַמּוֹצֵא בְּהֵמָה בַּמִּדְבָּר וְאֵינוֹ מַכִּירָהּ, וּמְצָאָהּ חֲתוּכַת הַפְּרָסוֹת – בּוֹדֵק בְּפִיהָ: אִם אֵין לָהּ שִׁנַּיִם לְמַעְלָה – בְּיָדוּעַ שֶׁהִיא טְהוֹרָה, וְהוּא שֶׁיַּכִּיר גָּמָל. מָצָא בְּהֵמָה שֶׁפִּיהָ חָתוּךְ – בּוֹדֵק בְּפַרְסוֹתֶיהָ: אִם הִיא שְׁסוּעָה – טְהוֹרָה, וְהוּא שֶׁיַּכִּיר חֲזִיר.
מָצָא פִּיהָ חָתוּךְ וְרַגְלֶיהָ חֲתוּכוֹת – בּוֹדֵק בָּהּ אַחַר שְׁחִיטָתָהּ בְּכַנְפֵי הָעֹקֶץ: אִם מָצָא בְּשָׂרָהּ שָׁם מְהַלֵּךְ שְׁתִי וָעֵרֶב – טְהוֹרָה, וְהוּא שֶׁיַּכִּיר עָרוֹד, שֶׁכֵּן הוּא בְּשָׂרוֹ – מְהַלֵּךְ שְׁתִי וָעֵרֶב.
ד. בְּהֵמָה טְהוֹרָה שֶׁיָּלְדָה כְּמִין בְּהֵמָה טְמֵאָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מַפְרִיס פַּרְסָה וְלֹא מַעֲלֵה גֵּרָה אֶלָּא כְּמִין סוּס אוֹ חֲמוֹר לְכָל דָּבָר – הֲרֵי הוּא מֻתָּר בַּאֲכִילָה. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁיָּלְדָה בְּפָנָיו. אֲבָל אִם הִנִּיחַ פָּרָה מְעֻבֶּרֶת בְּעֶדְרוֹ, וּבָא וּמָצָא כְּמִין חֲזִיר כָּרוּךְ אַחֲרֶיהָ, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא יוֹנֵק מִמֶּנָּה – הֲרֵי זֶה סָפֵק, וְאָסוּר בַּאֲכִילָה, שֶׁמָּא מִן הַטְּמֵאָה נוֹלַד וְנִכְרַךְ אַחַר הַטְּהוֹרָה.
ה. בְּהֵמָה טְמֵאָה שֶׁיָּלְדָה כְּמִין בְּהֵמָה טְהוֹרָה, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מַפְרִיס פַּרְסָה וּמַעֲלֵה גֵּרָה וַהֲרֵי הוּא כְּמִין שׁוֹר לְכָל דָּבָר אוֹ כְּמִין שֶׂה – הֲרֵי זֶה אָסוּר בַּאֲכִילָה; שֶׁהַגָּדֵל מִן הַטָּמֵא – טָמֵא, וְהַגָּדֵל מִן הַטָּהוֹר – טָהוֹר. לְפִיכָךְ דָּג טָמֵא הַנִּמְצָא בִּמְעֵי דָּג טָהוֹר – אָסוּר, וְדָג טָהוֹר הַנִּמְצָא בִּמְעֵי דָּג טָמֵא – מֻתָּר, לְפִי שֶׁאֵינוֹ גִּדּוּלָיו אֶלָּא בְּלָעוֹ.
ו. בְּהֵמָה טְהוֹרָה שֶׁיָּלְדָה אוֹ שֶׁנִּמְצָא בָּהּ בְּרִיָּה שֶׁיֵּשׁ לָהּ שְׁנֵי גַּבִּין וּשְׁתֵּי שְׁדָרוֹת – אֲסוּרָה בַּאֲכִילָה, וְזוֹ הִיא הַשְּׁסוּעָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֶת זֶה לֹא תֹאכְלוּ מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה וּמִמַּפְרִיסֵי הַפַּרְסָה הַשְּׁסוּעָה" (דברים יד,ז), כְּלוֹמַר בְּרִיָּה שֶׁנּוֹלְדָה שְׁסוּעָה לִשְׁתֵּי בְּהֵמוֹת.
ז. וְכֵן בְּהֵמָה שֶׁנִּמְצָא בָּהּ דְּמוּת עוֹף, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא עוֹף טָהוֹר – הֲרֵי זֶה אָסוּר בַּאֲכִילָה; לֹא הֻתַּר מִין הַנִּמְצָא בַּבְּהֵמָה אֶלָּא מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ פַּרְסָה.
ח. אֵין לְךָ בְּכָל בְּהֵמָה וְחַיָּה שֶׁבָּעוֹלָם שֶׁמֻּתָּר בַּאֲכִילָה חוּץ מֵעֲשֶׂרֶת הַמִּינִים הַמְּנוּיִין בַּתּוֹרָה: שְׁלֹשָׁה מִינֵי בְּהֵמָה, וְהֵן: שׁוֹר שֶׂה וְעֵז; וְשִׁבְעַת מִינֵי חַיָּה: אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישׁוֹן וּתְאוֹ וָזָמֶר. הֵן וּמִינֵיהֶן, כְּגוֹן שׁוֹר הַבָּר וְהַמְּרִיא שֶׁהֵן מִמִּין הַשּׁוֹר. וְכָל הָעֲשָׂרָה מִינִין וּמִינֵיהֶן – מַעֲלֵה גֵּרָה וּמַפְרִיסֵי פַּרְסָה. לְפִיכָךְ, מִי שֶׁהוּא מַכִּירָן – אֵינוֹ צָרִיךְ לִבְדֹּק לֹא בַּפֶּה וְלֹא בָּרַגְלַיִם.
ט. אַף עַל פִּי שֶׁכֻּלָּן מֻתָּרִין בַּאֲכִילָה, צְרִיכִין אָנוּ לְהַבְדִּיל בֵּין בְּהֵמָה טְהוֹרָה וְחַיָּה טְהוֹרָה, שֶׁהַחַיָּה – חֶלְבָּהּ מֻתָּר וְדָמָהּ טָעוּן כִּסּוּי, וְהַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה – חֶלְבָּהּ בְּכָרֵת וְאֵין דָּמָהּ טָעוּן כִּסּוּי.
י. וְסִימָנֵי חַיָּה מִפִּי הַשְּׁמוּעָה הֵן.
כָּל מִין שֶׁהוּא מַפְרִיס פַּרְסָה וּמַעֲלֵה גֵּרָה, וְיֵשׁ לוֹ קַרְנַיִם מְפֻצָּלוֹת כְּגוֹן הָאַיָּל – הֲרֵי זֶה חַיָּה טְהוֹרָה בְּוַדַּאי. וְכָל שֶׁאֵין קַרְנָיו מְפֻצָּלוֹת, אִם הָיוּ קַרְנָיו כְּרוּכוֹת כְּקַרְנֵי הַשּׁוֹר וַחֲדוּקוֹת כְּקַרְנֵי הָעֵז, וְיִהְיֶה הַחֶדֶק מֻבְלָע בָּהֶן, וַהֲדוּרוֹת כְּקַרְנֵי הַצְּבִי – הֲרֵי זוֹ חַיָּה טְהוֹרָה, עַד שֶׁיִּהְיוּ בַּקַּרְנַיִם שְׁלֹשָׁה סִימָנִין אֵלּוּ: כְּרוּכוֹת וַחֲדוּקוֹת וַהֲדוּרוֹת.
יא. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּמִין שֶׁאֵינוֹ מַכִּירוֹ. אֲבָל שִׁבְעַת מִינֵי חַיָּה הָאֲמוּרִין בַּתּוֹרָה, אִם הָיָה מַכִּיר אוֹתָן, אֲפִלּוּ לֹא מָצָא לוֹ קַרְנַיִם – הֲרֵי זֶה אוֹכֵל חֶלְבּוֹ וְחַיָּב לְכַסּוֹת דָּמוֹ.
יב. שׁוֹר הַבָּר – מִין בְּהֵמָה הוּא. וְהַקֶּרֶשׁ – אַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ אֶלָּא קֶרֶן אַחַת, הֲרֵי הוּא חַיָּה. וְכָל סָפֵק שֶׁיִּסְתַּפֵּק לְךָ אִם הוּא מִין חַיָּה אוֹ מִין בְּהֵמָה – חֶלְבּוֹ אָסוּר וְאֵין לוֹקִין עָלָיו, וּמְכַסִּין אֶת דָּמוֹ.
יג. כִּלְאַיִם הַבָּא מִבְּהֵמָה טְהוֹרָה עִם חַיָּה טְהוֹרָה, הוּא הַנִּקְרָא כּוֹי – חֶלְבּוֹ אָסוּר וְאֵין לוֹקִין עָלָיו, וּמְכַסִּין אֶת דָּמוֹ. וְאֵין מִין טָמֵא מִתְעַבֵּר מִמִּין טָהוֹר כְּלָל.
יד. סִימָנֵי עוֹף טָהוֹר לֹא נִתְפָּרְשׁוּ מִן הַתּוֹרָה, אֶלָּא מָנָה מִינִין טְמֵאִים בִּלְבַד, וּשְׁאָר מִינֵי הָעוֹף מֻתָּרִין. וְהַמִּינִים הָאֲסוּרִין אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים מִין, וְאֵלּוּ הֵן: נֶשֶׁר, פֶּרֶס, עָזְנִיָּה, דָּאָה, וְהִיא הָרָאָה הָאֲמוּרָה בְּמִשְׁנֵה תּוֹרָה, וְאַיָּה, וְהִיא הַדַּיָּה הָאֲמוּרָה בְּמִשְׁנֵה תּוֹרָה, וּמִין הָאַיָּה, שֶׁכֵּן כָּתוּב בָּהּ: "לְמִינָהּ" (ויקרא יא,יד; דברים יד,יג), מִכְּלָל שֶׁהֵן שְׁנֵי מִינִין; וְעוֹרֵב, וְזַרְזִיר, שֶׁכֵּן נֶאֱמַר בָּעוֹרֵב: "לְמִינוֹ" (ויקרא יא,טו; דברים יד,יד) – לְהָבִיא אֶת הַזַּרְזִיר; וְיַעֲנָה, וְתַחְמָס, וְשַׁחַף, וְנֵץ, וְשַׁרְנִיקָא, וְהוּא מִמִּין הַנֵּץ, שֶׁכֵּן כָּתוּב בּוֹ: "לְמִינֵהוּ" (ויקרא יא,טז; דברים יד,טו); וְכוֹס, וְשָׁלָךְ, וְיַנְשׁוּף, וְתִנְשֶׁמֶת, וְקָאָת, וְרָחָם, חֲסִידָה, וְהָאֲנָפָה, וּמִין הָאֲנָפָה, שֶׁכֵּן כָּתוּב בָּהּ: "לְמִינָהּ" (ויקרא יא,יט; דברים יד,יח); וְהַדּוּכִיפַת, וְהָעֲטַלֵּף. הֲרֵי אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים.
טו. כָּל מִי שֶׁהוּא בָּקִי בְּמִינִין אֵלּוּ וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן – הֲרֵי זֶה אוֹכֵל כָּל עוֹף שֶׁאֵינוֹ מֵהֶן, וְאֵין צָרִיךְ בְּדִיקָה. וְעוֹף טָהוֹר נֶאֱכָל בְּמָסֹרֶת, וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה דָּבָר פָּשׁוּט בְּאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁזֶּה עוֹף טָהוֹר. וְנֶאֱמָן צַיָּד לוֹמַר: 'עוֹף זֶה הִתִּיר לִי רַבִּי הַצַּיָּד', וְהוּא שֶׁהֻחְזַק אוֹתוֹ הַצַּיָּד שֶׁהוּא בָּקִי בְּמִינִין אֵלּוּ וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן.
טז. מִי שֶׁאֵינוֹ מַכִּירָן וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ שְׁמוֹתֵיהֶן, בּוֹדֵק בְּסִימָנִין אֵלּוּ שֶׁנָּתְנוּ חֲכָמִים: כָּל עוֹף שֶׁהוּא דּוֹרֵס וְאוֹכֵל – בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא מֵאֵלּוּ הַמִּינִין, וְטָמֵא; וְשֶׁאֵינוֹ דּוֹרֵס וְאוֹכֵל, אִם יֵשׁ בּוֹ אֶחָד מִשְּׁלֹשָׁה סִימָנִין – הֲרֵי זֶה עוֹף טָהוֹר, וְאֵלּוּ הֵן: אֶצְבַּע יְתֵרָה, וְזֶפֶק וְהִיא הַמֻּרְאָה, אוֹ שֶׁיִּהְיֶה קֻרְקְבָנוֹ נִקְלָף בַּיָּד.
יז. לְפִי שֶׁאֵין בְּכָל אֵלּוּ הַמִּינִין הָאֲסוּרִין מִין שֶׁאֵינוֹ דּוֹרֵס וְיֵשׁ בּוֹ אֶחָד מִשְּׁלֹשָׁה סִימָנִין אֵלּוּ חוּץ מִפֶּרֶס וְעָזְנִיָּה, וּפֶרֶס וְעָזְנִיָּה אֵינָן מְצוּיִין בַּיִּשּׁוּב אֶלָּא בְּמִדְבָּרוֹת אִיֵּי הַיָּם הָרְחוֹקוֹת עַד מְאֹד, שֶׁהֵן סוֹף הַיִּשּׁוּב.
יח. הָיָה הַקֻּרְקְבָן נִקְלָף בְּסַכִּין וְאֵינוֹ נִקְלָף בַּיָּד, וְאֵין בּוֹ סִימָן אַחֵר, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ דּוֹרֵס – הֲרֵי זֶה סָפֵק. הָיָה חָזָק וְדָבֵק, וְהִנִּיחוֹ בַּשֶּׁמֶשׁ וְנִתְרַפָּה וְנִקְלַף בַּיָּד – הֲרֵי זֶה מֻתָּר.
יט. אָמְרוּ הַגְּאוֹנִים שֶׁמָּסֹרֶת בִּידֵיהֶן שֶׁאֵין מוֹרִין לְהַתִּיר עוֹף הַבָּא בְּסִימָן אֶחָד, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה אוֹתוֹ סִימָן שֶׁיִּקָּלֵף קֻרְקְבָנוֹ בַּיָּד. אֲבָל אִם אֵינוֹ נִקְלָף בַּיָּד, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לוֹ זֶפֶק אוֹ אֶצְבַּע יְתֵרָה – מֵעוֹלָם לֹא הִתִּירוּהוּ.
כ. כָּל עוֹף שֶׁחוֹלֵק אֶת רַגְלָיו כְּשֶׁמּוֹתְחִין לוֹ חוּט, שְׁתַּיִם לְכָאן וּשְׁתַּיִם לְכָאן, אוֹ שֶׁקּוֹלֵט מִן הָאֲוִיר וְאוֹכֵל בָּאֲוִיר – הֲרֵי זֶה דּוֹרֵס, וְטָמֵא. וְכָל הַשּׁוֹכֵן עִם הַטְּמֵאִים וְנִדְמֶה לָהֶן – הֲרֵי זֶה טָמֵא.
כא. מִינֵי חֲגָבִים שֶׁהִתִּירָה תּוֹרָה – שְׁמוֹנָה, וְאֵלּוּ הֵן: חָגָב, וּמִין חָגָב, וְהִיא הַדֻּבְנִית; חַרְגּוֹל, וּמִין חַרְגּוֹל, וְהִיא עַצְרוֹנְיָא; אַרְבֶּה, וּמִין אַרְבֶּה, וְהִיא צִפֹּרֶת כְּרָמִים; סָלְעָם, וּמִין סָלְעָם, וְהִיא יוֹחָנָה יְרוּשַׁלְמִית.
כב. מִי שֶׁהוּא בָּקִי בָּהֶן וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן – אוֹכֵל. וְהַצַּיָּד נֶאֱמָן עֲלֵיהֶן כָּעוֹף. וּמִי שֶׁאֵינוֹ בָּקִי בָּהֶן – בּוֹדֵק בַּסִּימָנִין, וּשְׁלֹשָׁה סִימָנִין יֵשׁ בָּהֶן: כָּל שֶׁיֵּשׁ לוֹ אַרְבַּע רַגְלַיִם, וְאַרְבַּע כְּנָפַיִם שֶׁחוֹפוֹת רֹב אֹרֶךְ גּוּפוֹ וְרֹב הֶקֵּף גּוּפוֹ, וְיֵשׁ לוֹ שְׁנֵי כְּרָעַיִם לְנַתֵּר בָּהֶן – הֲרֵי זֶה מִין טָהוֹר. וְאַף עַל פִּי שֶׁרֹאשׁוֹ אָרֹךְ וְיֵשׁ לוֹ זָנָב, אִם הָיָה שְׁמוֹ חָגָב – טָהוֹר.
כג. מִי שֶׁאֵין לוֹ עַכְשָׁו כְּנָפַיִם אוֹ כְּרָעַיִם, אוֹ שֶׁאֵין לוֹ כְּנָפַיִם הַחוֹפוֹת אֶת רֻבּוֹ וְעָתִיד לְגַדֵּל אוֹתָן אַחַר זְמַן כְּשֶׁיַּגְדִּיל – הֲרֵי זֶה מֻתָּר מֵעַתָּה.
כד. וּבַדָּגִים שְׁנֵי סִימָנִין: סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת. וּסְנַפִּיר – הוּא שֶׁפּוֹרֵחַ בּוֹ, וְקַשְׂקֶשֶׂת – הִיא הַדְּבוּקָה בְּכָל גּוּפוֹ. וְכָל שֶׁיֵּשׁ לוֹ קַשְׂקֶשֶׂת, יֵשׁ לוֹ סְנַפִּיר. אֵין לוֹ עַכְשָׁיו וּכְשֶׁיַּגְדִּיל יִהְיוּ לוֹ, אוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ קַשְׂקֶשֶׂת כְּשֶׁהוּא בַּיָּם וּכְשֶׁיַּעֲלֶה יַשִּׁיר קַשְׂקַשָּׂיו – הֲרֵי זֶה מֻתָּר. וּמִין שֶׁאֵין קַשְׂקַשָּׂיו הַחוֹפִין אֶת כֻּלּוֹ – מֻתָּר; אֲפִלּוּ אֵין בּוֹ אֶלָּא סְנַפִּיר אֶחָד וְקַשְׂקֶשֶׂת אַחַת – הֲרֵי זֶה מֻתָּר.