א. אַחַר שֶׁמַּפְרִישִׁין תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, מַפְרִישׁ אֶחָד מֵעֲשָׂרָה מִן הַנִּשְׁאָר, וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן, וּבוֹ נֶאֱמַר: "כִּי אֶת מַעְשַׂר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" וכו' (במדבר יח,כד). וְהַמַּעֲשֵׂר הַזֶּה לַלְוִיִּם, זְכָרִים וּנְקֵבוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלִבְנֵי לֵוִי הִנֵּה נָתַתִּי כָּל מַעֲשֵׂר בְּיִשְׂרָאֵל לְנַחֲלָה" (שם יח,כא).
ב. מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן מֻתָּר בַּאֲכִילָה לְיִשְׂרָאֵל, וּמֻתָּר לְאָכְלוֹ בְּטֻמְאָה, שֶׁאֵין בּוֹ קְדֻשָּׁה כְּלָל. וְכָל מָקוֹם שֶׁנֹּאמַר בַּמַּעֲשֵׂר 'קֹדֶשׁ' אוֹ 'פְּדִיָּה' – אֵינוֹ אֶלָּא מַעֲשֵׂר שֵׁנִי.
וּמִנַּיִן שֶׁמַּעֲשֵׂר רִאשׁוֹן חֻלִּין? שֶׁנֶּאֱמַר: "וְנֶחְשַׁב לָכֶם תְּרוּמַתְכֶם כַּדָּגָן מִן הַגֹּרֶן וְכַמְלֵאָה מִן הַיָּקֶב" (במדבר יח,כז) – מַה גֹּרֶן וְיֶקֶב חֻלִּין לְכָל דָּבָר, אַף מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן שֶׁנִּטְּלָה תְּרוּמָתוֹ חֻלִּין לְכָל דָּבָר. לְפִיכָךְ, בַּת לֵוִי שֶׁנִּשְׁבָּת אוֹ שֶׁנִּבְעֲלָה בְּעִילַת זְנוּת – נוֹתְנִין לָהּ הַמַּעֲשֵׂר וְאוֹכֶלֶת. אֲבָל מִי שֶׁשָּׁמְעָה שֶׁמֵּת בַּעְלָהּ אוֹ הֵעִיד לָהּ עֵד אֶחָד וְנִשֵּׂאת, וְאַחַר כָּךְ בָּא בַּעְלָהּ – קָנְסוּ אוֹתָהּ חֲכָמִים שֶׁתִּהְיֶה אֲסוּרָה בַּמַּעֲשֵׂר.
ג. לְוִיִּם וְכֹהֲנִים מַפְרִישִׁין מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן כְּדֵי לְהַפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר, וְכֵן הַכֹּהֲנִים מַפְרִישִׁין שְׁאָר תְּרוּמוֹת וּמַעַשְׂרוֹת לְעַצְמָן. וּלְפִי שֶׁהַכֹּהֲנִים נוֹטְלִין מִן הַכֹּל, יָכוֹל יֹאכְלוּ פֵּרוֹתֵיהֶן בְּטִבְלָן? תַּלְמוּד לוֹמַר: "כֵּן תָּרִימוּ גַם אַתֶּם" (במדבר יח,כח), מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ: "אַתֶּם" – אֵלּוּ הַלְוִיִּם, "גַּם אַתֶּם" – לְרַבּוֹת הַכֹּהֲנִים.
ד. אֵין מוֹצִיאִין הַמַּעֲשֵׂר מִיַּד הַכֹּהֲנִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי תִקְחוּ מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" וכו' (במדבר יח,כו). וְכֵן כָּל מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה – אֵין מוֹצִיאִין אוֹתָן מִכֹּהֵן לְכֹהֵן. וְעֶזְרָא קָנַס אֶת הַלְוִיִּם בִּזְמַנּוֹ שֶׁלֹּא יִתְּנוּ לָהֶם מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן, אֶלָּא יִנָּתֵן לַכֹּהֲנִים, לְפִי שֶׁלֹּא עָלוּ עִמּוֹ לִירוּשָׁלַיִם.
ה. הָאוֹכֵל פֵּרוֹתָיו טְבָלִים, וְכֵן לֵוִי שֶׁאָכַל הַמַּעֲשֵׂר בְּטִבְלוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן חַיָּבִין מִיתָה לַשָּׁמַיִם – אֵין מְשַׁלְּמִין הַמַּתָּנוֹת לְבַעְלֵיהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֲשֶׁר יָרִימוּ לַיי" (במדבר יח,כד) – אֵין לְךָ בָּהֶן כְּלוּם עַד שֶׁיָּרִימוּ אוֹתָן. וּבְחוּצָה לָאָרֶץ מֻתָּר לְאָדָם לִהְיוֹת אוֹכֵל וְהוֹלֵךְ תְּחִלָּה, וְאַחַר כָּךְ מַפְרִישׁ תְּרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת.
ו. מְעַשְּׂרִין מִמָּקוֹם עַל מָקוֹם אַחֵר, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לְעַשֵּׂר מִן הַמֻּקָּף. אֲבָל אֵין מְעַשְּׂרִין מִמִּין עַל שֶׁאֵינוֹ מִינוֹ, וְלֹא מִן הַחַיָּב עַל הַפָּטוּר, וְלֹא מִן הַפָּטוּר עַל הַחַיָּב, וְאִם עִשֵּׂר – אֵינוֹ מַעֲשֵׂר.
ז. כָּל שֶׁאָמַרְנוּ בַּתְּרוּמָה 'אֵין תּוֹרְמִין מִזֶּה עַל זֶה', כָּךְ בַּמַּעֲשֵׂר אֵין מְעַשְּׂרִין מִזֶּה עַל זֶה. וְכָל שֶׁאָמַרְנוּ בַּתְּרוּמָה 'אִם תָּרַם – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה', כָּךְ בַּמַּעֲשֵׂר אִם הִפְרִישׁ – מַעַשְׂרוֹתָיו מַעַשְׂרוֹת. וְכָל שֶׁהוּא פָּטוּר מִן הַתְּרוּמָה, פָּטוּר מִן הַמַּעֲשֵׂר. וְכָל הַתּוֹרֵם, מְעַשֵּׂר. וְכָל שֶׁאָמַרְנוּ בָּהֶם 'לֹא יִתְרֹמוּ, וְאִם תָּרְמוּ – תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה', כָּךְ אִם עִשְּׂרוּ – מַעַשְׂרוֹתֵיהֶן מַעַשְׂרוֹת. וְכָל שֶׁאֵין תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, כָּךְ אֵין מַעַשְׂרוֹתָיו מַעַשְׂרוֹת.
ח. הָאוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ: 'הֲרֵינִי מְעַשֵּׂר עַל יָדֶיךָ' – אֵינוֹ צָרִיךְ לַעֲמֹד עִמּוֹ עַד שֶׁיִּרְאֶה אִם יְעַשֵּׂר אוֹ לֹא יְעַשֵּׂר. וְאִם אָמַר הוּא לַחֲבֵרוֹ: 'עַשֵּׂר עַל יָדִי' – צָרִיךְ לַעֲמֹד עִמּוֹ.
ט. הֶחָרוּבִין אֵינָן חַיָּבִין בַּמַּעַשְׂרוֹת אֶלָּא מִדִּבְרֵיהֶם, לְפִי שֶׁאֵינָן מַאֲכַל רֹב הָאָדָם. וְהַשְּׁקֵדִים הַמָּרִים, בֵּין בְּקָטְנָן בֵּין בְּגָדְלָן – פְּטוּרִין, מִפְּנֵי שֶׁאֵינָן אֹכֶל.
י. אִילָן שֶׁנְּטָעוֹ בְּתוֹךְ הַבַּיִת – פָּטוּר מִן הַמַּעַשְׂרוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל תְּבוּאַת זַרְעֶךָ הַיֹּצֵא הַשָּׂדֶה" (דברים יד,כב). וְיֵרָאֶה לִי שֶׁהוּא חַיָּב בַּמַּעַשְׂרוֹת מִדִּבְרֵיהֶם, שֶׁהֲרֵי תְּאֵנָה הָעוֹמֶדֶת בֶּחָצֵר – חַיָּב לְעַשֵּׂר פֵּרוֹתֶיהָ אִם אֲסָפָן כְּאַחַת.
יא. בְּצָלִים שֶׁהִשְׁרִישׁוּ זֶה בְּצַד זֶה, וַאֲפִלּוּ הִשְׁרִישׁוּ בְּקַרְקַע עֲלִיָּה – פְּטוּרִין מִן הַמַּעַשְׂרוֹת. נָפְלָה עֲלֵיהֶן מַפֹּלֶת וַהֲרֵי הֵן מְגֻלִּין – הֲרֵי אֵלּוּ כִּנְטוּעִים בַּשָּׂדֶה, וְחַיָּבִין בַּמַּעַשְׂרוֹת.
יב. הַמְשַׁמֵּר שָׂדֵהוּ מִפְּנֵי עֲנָבָיו, וּבָא אֶחָד וְאָסַף אֶת הַתְּאֵנִים הַנִּשְׁאָרוֹת בְּאוֹתָהּ שָׂדֶה, אוֹ שֶׁהָיָה מְשַׁמֵּר שָׂדֵהוּ מִפְּנֵי הַמִּקְשָׁאוֹת וְהַמִּדְלָעוֹת, וּבָא אֶחָד וְאָסַף אֶת הָעֲנָבִים הַנִּשְׁאָרִים שָׁם הַמְפֻזָּרִים בַּשָּׂדֶה: בִּזְמַן שֶׁבַּעַל הַשָּׂדֶה מַקְפִּיד עֲלֵיהֶן – אֲסוּרִין מִשּׁוּם גָּזֵל, וּלְפִיכָךְ חַיָּבִין בַּמַּעַשְׂרוֹת וּבַתְּרוּמָה; אֵין בַּעַל הַבַּיִת מַקְפִּיד עֲלֵיהֶן – מֻתָּרִין מִשּׁוּם גָּזֵל וּפְטוּרִין מִן הַמַּעֲשֵׂר.
יג. אֵין מְעַשְּׂרִין אֶלָּא מִן הַמֻּבְחָר, שֶׁנֶּאֱמַר: "בַּהֲרִימְכֶם אֶת חֶלְבּוֹ מִמֶּנּוּ וְנֶחְשַׁב לַלְוִיִּם כִּתְבוּאַת גֹּרֶן וְכִתְבוּאַת יָקֶב" (במדבר יח,ל): כְּשֵׁם שֶׁמַּעֲשֵׂר שֶׁמַּפְרִישִׁין הַלְוִיִּם – מִן הַחֵלֶב שֶׁבּוֹ, כָּךְ מַעֲשֵׂר שֶׁמַּפְרִישִׁין יִשְׂרָאֵל מִן הַגֹּרֶן וּמִן הַיֶּקֶב – מִן הַחֵלֶב.
יד. אֵין מְעַשְּׂרִין בְּאֹמֶד, אֶלָּא בְּמִדָּה אוֹ בְּמִשְׁקָל אוֹ בְּמִנְיָן, וְכָל הַמְדַקְדֵּק בַּשִּׁעוּר – מְשֻׁבָּח. וְהַמַּרְבֶּה בְּמַעַשְׂרוֹת – מַעַשְׂרוֹתָיו מְקֻלְקָלִין, שֶׁהֲרֵי הַטֶּבֶל מְעֹרָב בָּהֶן, וּפֵרוֹתָיו מְתֻקָּנִין.
טו. הַמַּפְרִישׁ מִקְצָת מַעֲשֵׂר – אֵינוֹ מַעֲשֵׂר, אֶלָּא בְּמִי שֶׁחִלֵּק אֶת הָעֲרֵמָה, אֲבָל צָרִיךְ לְהַפְרִישׁ מִזֶּה הַחֵלֶק שֶׁהוֹצִיא מַעֲשֵׂר שֶׁלּוֹ. כֵּיצַד? הָיוּ לוֹ מֵאָה סְאָה, הִפְרִישׁ מֵהֶן חֲמִשָּׁה לְשֵׁם מַעֲשֵׂר – אֵינָן מַעֲשֵׂר, וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהַפְרִישׁ עַל הֶחָמֵשׁ סְאִין מַעֲשֵׂר מִמָּקוֹם אַחֵר, אֶלָּא מַפְרִישׁ מֵהֶן חֲצִי סְאָה, שֶׁהִיא מַעֲשֵׂר שֶׁלָּהֶן.
טז. הַמַּפְרִישׁ מַעֲשֵׂר זֶה – מְבָרֵךְ תְּחִלָּה כְּדֶרֶךְ שֶׁמְּבָרְכִין עַל כָּל הַמִּצְווֹת. וְכֵן מְבָרֵךְ עַל מַעֲשֵׂר שֵׁנִי וְעַל מַעְשַׂר עָנִי וְעַל מַעֲשֵׂר מִן הַמַּעֲשֵׂר. מְבָרֵךְ עַל כָּל אֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ. וְאִם הִפְרִישׁ הַכֹּל זֶה אַחַר זֶה מִיָּד וְלֹא סָח בֵּינֵיהֶן – כּוֹלְלָן בְּרָכָה אַחַת, וּמְבָרֵךְ: 'לְהַפְרִישׁ תְּרוּמוֹת וּמַעַשְׂרוֹת'.