א. כָּל הַטְּמֵאִים, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים, בֵּין שֶׁנִּטְמְאוּ בְּטֻמְאָה חֲמוּרָה שֶׁל תּוֹרָה בֵּין שֶׁנִּטְמְאוּ בְּטֻמְאוֹת שֶׁל דִּבְרֵיהֶם – אֵין לָהֶן טָהֳרָה אֶלָּא בִּטְבִילָה בְּמַיִם הַנִּקְוִים בַּקַּרְקַע.
ב. כָּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה רְחִיצַת בָּשָׂר וְכִבּוּס בְּגָדִים מִן הַטֻּמְאוֹת – אֵינוֹ אֶלָּא בִּטְבִילַת כָּל הַגּוּף בְּמִקְוֶה. וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר בַּזָּב: "וְיָדָיו לֹא שָׁטַף בַּמָּיִם" (ויקרא טו,יא) – כְּלוֹמַר שֶׁיִּטְבֹּל כָּל גּוּפוֹ, וְהוּא הַדִּין לִשְׁאָר הַטְּמֵאִים, שֶׁאִם טָבַל כֻּלּוֹ חוּץ מֵרֹאשׁ אֶצְבָּעוֹ הַקְּטַנָּה – עֲדַיִן הוּא בְּטֻמְאָתוֹ. וְכָל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן מִפִּי הַשְּׁמוּעָה, הֲרֵי נֶאֱמַר: "בַּמַּיִם יוּבָא וְטָמֵא עַד הָעֶרֶב וְטָהֵר" (שם יא,לב) – בִּנְיַן אָב לְכָל הַטְּמֵאִים שֶׁיָּבֹאוּ בַּמַּיִם.
ג. כָּל הַכֵּלִים שֶׁנִּטְמְאוּ – יֵשׁ לָהֶן טָהֳרָה בַּמִּקְוֶה, חוּץ מִכְּלֵי חֶרֶשׂ וּכְלֵי זְכוּכִית, וְכֵן הַמַּפָּץ. כְּלִי חֶרֶשׂ נֶאֱמַר בּוֹ: "וְאֹתוֹ תִשְׁבֹּרוּ" (ויקרא יא,לג) – אֵין לוֹ טָהֳרָה אֶלָּא שְׁבִירָה. אֲפִלּוּ חִבְּרוֹ בַּקַּרְקַע, וַאֲפִלּוּ קְבָעוֹ בְּמַסְמֵר, וַאֲפִלּוּ מִלְּאָהוּ סִיד אוֹ גְּבָסִים – הֲרֵי הוּא כְּמוֹת שֶׁהָיָה עַד שֶׁיִּשָּׁבֵר. וּכְלֵי זְכוּכִית כִּכְלֵי חֶרֶשׂ עָשׂוּ אוֹתָן בְּדָבָר זֶה.
ד. הַמַּפָּץ אֵינוֹ בִּכְלַל הַכֵּלִים הַמְקַבְּלִין שְׁאָר כָּל הַטֻּמְאוֹת: לְפִי שֶׁאֵינוֹ כְּלִי קִבּוּל – אֵינוֹ מִכְּלַל כְּלֵי עֵץ הָאֲמוּרִים בַּתּוֹרָה; וְהוֹאִיל וְהוּא רָאוּי לְמִשְׁכָּב – נִתְרַבָּה לְטֻמְאַת מִדְרָס בִּלְבַד דִּין תּוֹרָה. וְכֵיוָן שֶׁאֵין לוֹ טֻמְאָה וְלֹא טָהֳרָה בְּפֵרוּשׁ, וְנִתְרַבָּה לַטֻּמְאָה – לֹא יִתְרַבֶּה לִטַּהֵר בַּמִּקְוֶה, שֶׁאֵין מִתְטַהֵר בַּמִּקְוֶה אֶלָּא כֵּלִים הָאֲמוּרִין בַּתּוֹרָה. וְאֵין לַמַּפָּץ טָהֳרָה אֶלָּא קְרִיעָתוֹ עַד שֶׁיִּשָּׁאֵר פָּחוֹת מִשִּׁשָּׁה עַל שִׁשָּׁה טְפָחִים.
ה. הַזָּב – אֵין לוֹ טָהֳרָה אֶלָּא בְּמַעְיָן, שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר בּוֹ: "בְּמַיִם חַיִּים" (ויקרא טו,יג). אֲבָל הַזָּבָה וּשְׁאָר הַטְּמֵאִים, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים – טוֹבְלִין אַף בַּמִּקְוֶה.
ו. כָּל חַיָּבֵי טְבִילוֹת – טְבִילָתָן בַּיּוֹם, חוּץ מִנִּדָּה וְיוֹלֶדֶת שֶׁטְּבִילָתָן בַּלַּיְלָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּעִנְיַן נִדָּה. וּבַעַל קֶרִי טוֹבֵל וְהוֹלֵךְ כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ מִתְּחִלַּת הַלַּיְלָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָיָה לִפְנוֹת עֶרֶב יִרְחַץ בַּמָּיִם" (דברים כג,יב), שֶׁטּוֹבֵל וְהוֹלֵךְ מִתְּחִלַּת הַלַּיְלָה עַד הַעֲרֵב הַשֶּׁמֶשׁ.
ז. כָּל הַטּוֹבֵל צָרִיךְ שֶׁיַּטְבִּיל כָּל גּוּפוֹ כְּשֶׁהוּא עָרֹם בְּבַת אַחַת. וְאִם הָיָה בַּעַל שֵׂעָר – יַטְבִּיל כָּל שְׂעַר רֹאשׁוֹ, וַהֲרֵי הוּא כְּגוּפוֹ דִּין תּוֹרָה. וְכָל הַטְּמֵאִים שֶׁטָּבְלוּ בְּבִגְדֵיהֶן – עָלְתָה לָהֶם טְבִילָה; מִפְּנֵי שֶׁהַמַּיִם בָּאִין בָּהֶן, אֵינָן חוֹצְצִין. וְכֵן הַנִּדָּה שֶׁטָּבְלָה בִּבְגָדֶיהָ – מֻתֶּרֶת לְבַעְלָהּ.
ח. כָּל הַטּוֹבֵל – צָרִיךְ לְהִתְכַּוֵּן לַטְּבִילָה. וְאִם לֹא נִתְכַּוֵּן – עָלְתָה לוֹ טְבִילָה לְחֻלִּין. אֲפִלּוּ נִדָּה שֶׁטָּבְלָה בְּלֹא כַּוָּנָה, כְּגוֹן שֶׁנָּפְלָה לְתוֹךְ הַמַּיִם אוֹ יָרְדָה לְהָקֵר – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת לְבַעְלָהּ. אֲבָל לִתְרוּמָה וְקָדָשִׁים אֵינָהּ טְהוֹרָה עַד שֶׁתִּטְבֹּל בְּכַוָּנָה.
ט. הַכּוֹפֵת יָדָיו וְרַגְלָיו וְיָשַׁב לוֹ בְּאַמַּת הַמַּיִם, אִם נִכְנְסוּ מַיִם דֶּרֶךְ כֻּלּוֹ – טָהוֹר. הַקּוֹפֵץ לְתוֹךְ הַמִּקְוֶה – הֲרֵי זֶה מְגֻנֶּה. וְהַטּוֹבֵל פַּעֲמַיִם בַּמִּקְוֶה – הֲרֵי זֶה מְגֻנֶּה. וְהָאוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ: 'כְּבֹשׁ יָדֶיךָ עָלַי בַּמִּקְוֶה' – הֲרֵי זֶה מְגֻנֶּה.
י. בֵּית הַסְּתָרִים וּבֵית הַקְּמָטִים – אֵינָן צְרִיכִין שֶׁיָּבֹאוּ בָּהֶן הַמַּיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְיָדָיו לֹא שָׁטַף בַּמָּיִם" (ויקרא טו,יא) – אֵבָרִים הַנִּרְאִין בִּלְבַד. וְאַף עַל פִּי כֵן, צְרִיכִין לִהְיוֹת רְאוּיִין שֶׁיָּבֹאוּ בָּהֶן הַמַּיִם, וְלֹא יִהְיֶה בָּהֶן דָּבָר חוֹצֵץ. לְפִיכָךְ אָמְרוּ חֲכָמִים: לְעוֹלָם יְלַמֵּד אָדָם בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ שֶׁתִּהְיֶה אִשָּׁה מְדִיחָה קְמָטֶיהָ בַּמַּיִם וְאַחַר כָּךְ תִּטְבֹּל. וְהָאִשָּׁה טוֹבֶלֶת כְּדֶרֶךְ גְּדִילָתָהּ, כְּאוֹרֶגֶת וְכִמְנִיקָה אֶת בְּנָהּ.
יא. אִשָּׁה אֵינָהּ טוֹבֶלֶת בַּנָּמֵל, מִפְּנֵי שֶׁמִּתְבַּיֶּשֶׁת מִבְּנֵי אָדָם וְאֵינָהּ טוֹבֶלֶת כַּהֹגֶן. וְאִם הִקִּיף לָהּ מַפָּץ וְכַיּוֹצֵא בּוֹ כְּדֵי לְהַצְנִיעָהּ – טוֹבֶלֶת בַּנָּמֵל. וְלֹא תִּטְבֹּל עַל גַּבֵּי חֶרֶשׂ אוֹ סַל וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, מִפְּנֵי שֶׁהִיא מְפַחֶדֶת וְלֹא תַּעֲלֶה לָהּ טְבִילָה.
יב. אֶחָד הָאָדָם וְאֶחָד הַכֵּלִים – לֹא יִהְיֶה דָּבָר חוֹצֵץ בֵּינָם לְבֵין הַמַּיִם. וְאִם הָיָה דָּבָר חוֹצֵץ בֵּינָם וּבֵין הַמַּיִם, כְּגוֹן שֶׁהָיָה בָּצֵק אוֹ טִיט מֻדְבָּק עַל בְּשַׂר הָאָדָם אוֹ עַל גּוּף הַכְּלִי – הֲרֵי זֶה טָמֵא כְּשֶׁהָיָה, וְלֹא עָלְתָה לָהֶן טְבִילָה.
דְּבַר תּוֹרָה, אִם הָיָה דָּבָר הַחוֹצֵץ חוֹפֶה אֶת רֹב הָאָדָם אוֹ רֹב הַכְּלִי – לֹא עָלְתָה לָהֶן טְבִילָה, וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה הָאָדָם מַקְפִּיד עָלָיו וְרוֹצֶה לְהַעֲבִירוֹ. אֲבָל אִם אֵינוֹ מַקְפִּיד עָלָיו וְלֹא שָׂם אוֹתוֹ עַל לֵב בֵּין עָבַר בֵּין לֹא עָבַר – אֵינוֹ חוֹצֵץ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא חוֹפֶה אֶת רֻבּוֹ. וְכֵן אִם הָיָה חוֹפֶה מִעוּטוֹ – אֵינוֹ חוֹצֵץ, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מַקְפִּיד עָלָיו.
מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁכָּל דָּבָר הַחוֹצֵץ, אִם הָיָה מַקְפִּיד עָלָיו – לֹא עָלְתָה לוֹ טְבִילָה, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא עַל מִעוּטוֹ, גְּזֵרָה מִשּׁוּם רֻבּוֹ; וְכָל דָּבָר הַחוֹצֵץ, אִם הָיָה חוֹפֶה אֶת רֻבּוֹ – לֹא עָלְתָה לוֹ טְבִילָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עָלָיו, גְּזֵרָה מִשּׁוּם רֻבּוֹ הַמַּקְפִּיד עָלָיו.
נִמְצֵאתָ אוֹמֵר, שֶׁאִם הָיָה עַל בְּשַׂר הָאָדָם אוֹ עַל גּוּף הַכְּלִי דָּבָר מִדְּבָרִים הַחוֹצְצִין, כְּגוֹן בָּצֵק וְזֶפֶת וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, אֲפִלּוּ טִפָּה כְּחַרְדָּל, וְהוּא מַקְפִּיד עָלֶיהָ – לֹא עָלְתָה לוֹ טְבִילָה; וְאִם אֵינוֹ מַקְפִּיד עָלֶיהָ – עָלְתָה לוֹ טְבִילָה, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חוֹפֶה רֹב הַכְּלִי אוֹ רֹב הָאָדָם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.