א. הָעֵד מְצֻוֶּה לְהָעִיד בְּבֵית דִּין בְּכָל עֵדוּת שֶׁיֵּדַע, בֵּין בְּעֵדוּת שֶׁיְּחַיֵּב בָּהּ חֲבֵרוֹ בֵּין בְּעֵדוּת שֶׁיְּזַכֵּהוּ בָּהּ, וְהוּא שֶׁיִּתְבָּעֶנּוּ לְהָעִיד בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהוּא עֵד אוֹ רָאָה אוֹ יָדָע אִם לוֹא יַגִּיד וְנָשָׂא עֲוֹנוֹ" (ויקרא ה,א).
ב. הָיָה הָעֵד חָכָם גָּדוֹל וְהָיָה בֵּית דִּין פָּחוּת מִמֶּנּוּ בְּחָכְמָה, הוֹאִיל וְאֵין כְּבוֹדוֹ שֶׁיֵּלֵךְ לִפְנֵיהֶן – עֲשֵׂה שֶׁל כְּבוֹד תּוֹרָה עוֹדֵף, וְיֵשׁ לוֹ לְהִמָּנַע. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּעֵדוּת מָמוֹן. אֲבָל בְּעֵדוּת שֶׁמַּפְרִישׁ בָּהּ מִן הָאִסּוּר, וְכֵן בְּעֵדוּת נְפָשׁוֹת אוֹ מַכּוֹת – הוֹלֵךְ וּמֵעִיד, "אֵין חָכְמָה… לְנֶגֶד יי" (משלי כא,ל) – כָּל מָקוֹם שֶׁיֵּשׁ חִלּוּל הַשֵּׁם, אֵין מַשְׁגִּיחִין עַל כְּבוֹד הָרַב.
ג. כֹּהֵן גָּדוֹל אֵינוֹ חַיָּב לְהָעִיד; אֶלָּא עֵדוּת שֶׁהִיא לְמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בִּלְבַד – הוֹלֵךְ לְבֵית דִּין הַגָּדוֹל וּמֵעִיד בָּהּ, אֲבָל בִּשְׁאָר הָעֵדֻיּוֹת פָּטוּר.
ד. מִצְוַת עֲשֵׂה לִדְרֹשׁ הָעֵדִים וְלַחֲקֹר אוֹתָן וּלְהַרְבּוֹת בִּשְׁאֵלָתָן. וּמְדַקְדְּקִין עֲלֵיהֶן וּמַסִּיעִין אוֹתָן מֵעִנְיָן לְעִנְיָן בְּעֵת שְׁאֵלָה, כְּדֵי שֶׁיִּשְׁתֹּקוּ אוֹ יַחְזְרוּ בָּהֶן אִם יֵשׁ בְּעֵדוּתָן דֹּפִי, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב" (דברים יג,טו). וּצְרִיכִין הַדַּיָּנִין לְהִזָּהֵר בְּעֵת חֲקִירַת הָעֵדִים, שֶׁמָּא מִתּוֹכָן יִלְמְדוּ לְשַׁקֵּר.
בְּשֶׁבַע חֲקִירוֹת בּוֹדְקִין הָעֵדִים: בְּאֵי זֶה שָׁבוּעַ, בְּאֵי זוֹ שָׁנָה, בְּאֵי זֶה חֹדֶשׁ, בְּכַמָּה בַּחֹדֶשׁ, בְּאֵי זֶה יוֹם מִימֵי הַשַּׁבָּת, וּבְכַמָּה שָׁעוֹת בַּיּוֹם, וּבְאֵי זֶה מָקוֹם. אֲפִלּוּ אָמַר: 'הַיּוֹם הֲרָגוֹ' אוֹ 'אֶמֶשׁ הֲרָגוֹ' – שׁוֹאֲלִין לוֹ בְּאֵי זֶה שָׁבוּעַ, בְּאֵי זוֹ שָׁנָה, בְּאֵי זֶה חֹדֶשׁ, בְּכַמָּה בַּחֹדֶשׁ, בְּאֵי זֶה יוֹם, בְּאֵי זוֹ שָׁעָה. וּמִכְּלַל הַחֲקִירוֹת, יָתֵר עַל הַשֶּׁבַע הַשָּׁווֹת בַּכֹּל, שֶׁאִם הֵעִידוּ עָלָיו שֶׁעָבַד עֲבוֹדָה זָרָה – שׁוֹאֲלִין לָהֶם אֶת מָה עָבַד וּבְאֵי זוֹ עֲבוֹדָה עָבַד; הֵעִידוּ שֶׁחִלֵּל אֶת הַשַּׁבָּת – שׁוֹאֲלִין אוֹתָם אֵי זוֹ מְלָאכָה עָשָׂה וְהֵיאַךְ עָשָׂה; הֵעִידוּ שֶׁאָכַל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים – שׁוֹאֲלִין אוֹתָן אֵי זֶה מַאֲכָל אָכַל וְכַמָּה אָכַל; שֶׁהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ – שׁוֹאֲלִין אוֹתָן בַּמֶּה הֲרָגוֹ; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה הֲרֵי הוּא מִכְּלַל הַחֲקִירוֹת.
ה. הַחֲקִירוֹת וְהַדְּרִישׁוֹת הֵם הַדְּבָרִים שֶׁהֵן עִקַּר הָעֵדוּת, וּבָהֶן יִתְחַיֵּב אוֹ יִפָּטֵר, וְהֵן כַּוָּנַת הַמַּעֲשֶׂה שֶׁעָשָׂה, וְכִוּוּן הַזְּמַן וְכִוּוּן הַמָּקוֹם שֶׁבָּהֶן יוּזְמוּ הָעֵדִים אוֹ לֹא יוּזְמוּ, שֶׁאֵין אָנוּ יְכוֹלִין לְהָזִים הָעֵדִים עַד שֶׁיְּכַוְּנוּ הַזְּמַן וְהַמָּקוֹם.
ו. וְעוֹד מַרְבִּין לִבְדֹּק הָעֵדִים בִּדְבָרִים שֶׁאֵינָן עִקָּר בָּעֵדוּת וְאֵין הָעֵדוּת תְּלוּיָה בָּהֶן, וְהֵן הַנִּקְרָאִין בְּדִיקוֹת. וְכָל הַמַּרְבֶּה בִּבְדִיקוֹת – הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח.
כֵּיצַד הֵן הַבְּדִיקוֹת? הֲרֵי שֶׁהֵעִידוּ עָלָיו שֶׁהֲרָגוֹ, וְנֶחְקְרוּ בְּשֶׁבַע הַחֲקִירוֹת שֶׁמָּנִינוּ שֶׁהֵן בְּכַוָּנַת הַזְּמַן וְכַוָּנַת הַמָּקוֹם, וְנִדְרְשׁוּ בְּכַוָּנַת הַמַּעֲשֶׂה וְכִוְּנוּ הַכְּלִי שֶׁהֲרָגוֹ בּוֹ – בּוֹדְקִין אוֹתָן עוֹד, וְאוֹמְרִין לָהֶן: 'מֶה הָיָה לוֹבֵשׁ הַנֶּהֱרָג' אוֹ 'הַהוֹרֵג', 'בְּגָדִים לְבָנִים אוֹ שְׁחֹרִים?', 'עֲפַר הָאָרֶץ שֶׁנֶּהֱרַג עָלֶיהָ – לָבָן אוֹ אָדֹם?'. אֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן הֵן הַבְּדִיקוֹת.
מַעֲשֶׂה שֶׁאָמְרוּ עֵדִים: 'הֲרָגוֹ בְּמָקוֹם פְּלוֹנִי תַּחַת הַתְּאֵנָה', וּבָדְקוּ הָעֵדִים וְאָמְרוּ לָהֶן: 'תְּאֵנִים שֶׁלָּהּ – שְׁחֹרוֹת הָיוּ אוֹ לְבָנוֹת? עֳקָצִין שֶׁל אוֹתָן הַתְּאֵנִים – אֲרֻכּוֹת הָיוּ אוֹ קְצָרוֹת?'. וְכָל הַמַּרְבֶּה בִּבְדִיקוֹת אֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן – מְשֻׁבָּח.