א. הַנְּבֵלָה – אָב מֵאֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת. כַּזַּיִת מִבְּשָׂרָהּ מְטַמֵּא אָדָם וְכֵלִים בְּמַגָּע וּכְלֵי חֶרֶשׂ בָּאֲוִיר, וּמְטַמֵּא אֶת הָאָדָם בְּמַשָּׂא לְטַמֵּא בְּגָדִים, כְּמֶרְכַּב הַזָּב.
כֵּיצַד? אָדָם שֶׁנָּגַע בִּנְבֵלָה – נִטְמָא, וַהֲרֵי הוּא רִאשׁוֹן לַטֻּמְאָה. וְאִם נָגַע בְּכֵלִים, אֲפִלּוּ בִּשְׁעַת מַגָּעוֹ בַּנְּבֵלָה – הֲרֵי הֵן טְהוֹרִים, וְכֵן כֵּלִים שֶׁעָלָיו טְהוֹרִים, לְפִי שֶׁהוּא וָלָד, וְאֵין וָלָד מְטַמֵּא כֵּלִים.
אֲבָל הַנּוֹשֵׂא אֶת הַנְּבֵלָה – מְטַמֵּא כֵּלִים בִּשְׁעַת נְשִׂיאָתוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהַנֹּשֵׂא אֶת נִבְלָתָם יְכַבֵּס בְּגָדָיו" (ויקרא יא,כח), וְאוֹתָן הַבְּגָדִים רִאשׁוֹן לַטֻּמְאָה. וְאֵינוֹ מְטַמֵּא לֹא אָדָם וְלֹא כְּלֵי חֶרֶשׂ וַאֲפִלּוּ בִּשְׁעַת נְשִׂיאָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בִּמְטַמְּאֵי מִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב.
ב. אֶחָד בְּהֵמָה וְחַיָּה, בֵּין הַמֻּתָּרִין בַּאֲכִילָה בֵּין הָאֲסוּרִין, אִם מֵתוּ – כֻּלָּם בְּשָׂרָן מְטַמֵּא בְּכַזַּיִת. וּשְׁחִיטַת בְּהֵמָה טְהוֹרָה וְחַיָּה טְהוֹרָה מְטַהֶרֶת אוֹתָהּ בְּכָל מָקוֹם, וַאֲפִלּוּ שָׁחַט חֻלִּין בָּעֲזָרָה וְקָדָשִׁים בַּחוּץ – הֲרֵי אֵלּוּ טְהוֹרִים. וְאִם אֵרַע פְּסוּל בַּשְּׁחִיטָה – הֲרֵי זוֹ נְבֵלָה וּמְטַמְּאָה בְּמַשָּׂא, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת שְׁחִיטָה.
ג. בְּהֵמָה טְמֵאָה וְחַיָּה טְמֵאָה – אֵין הַשְּׁחִיטָה מוֹעֶלֶת בָּהּ, וְאֶחָד הַשּׁוֹחֵט אוֹתָהּ אוֹ הַנּוֹחֵר אוֹ הַחוֹנֵק אוֹ שֶׁמֵּתָה כְּדַרְכָּהּ – הֲרֵי זוֹ נְבֵלָה. וְכָל הַנְּבֵלוֹת מִצְטָרְפוֹת לְעִנְיַן טֻמְאָה לְכַזַּיִת, אֶחָד טְמֵאוֹת וְאֶחָד טְהוֹרוֹת.
ד. מֹחַ – הֲרֵי הוּא כַּבָּשָׂר. וְדַם הַנְּבֵלָה אֵינוֹ מְטַמֵּא כַּנְּבֵלָה, אֶלָּא הֲרֵי הוּא כְּמַשְׁקִין טְמֵאִין, שֶׁאֵינוֹ מְטַמֵּא לֹא אָדָם וְלֹא כֵּלִים מִן הַתּוֹרָה.
ה. חֵלֶב בְּהֵמָה טְהוֹרָה שֶׁמֵּתָה – טָהוֹר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְחֵלֶב נְבֵלָה וְחֵלֶב טְרֵפָה יֵעָשֶׂה" וכו' (ויקרא ז,כד) – מִי שֶׁאִסּוּרוֹ מִשּׁוּם נְבֵלָה וּטְרֵפָה. וְאִם הֻכְשַׁר בְּמַשְׁקִין הַמַּכְשִׁירִין – הֲרֵי הוּא כָּאֳכָלִין טְמֵאִים, וְאֵינוֹ כִּבְשַׂר נְבֵלָה. וְהַנּוֹגֵעַ בַּחֵלֶב הַחוֹפֶה אֶת הַכִּלְיָה קֹדֶם הַפְרָשָׁה – הֲרֵי זֶה טָמֵא כְּנוֹגֵעַ בַּכִּלְיָה עַצְמָהּ, שֶׁהֲרֵי כַּמָּה חוּטִין נִמְשָׁכִין מִמֶּנָּה בַּחֵלֶב.
אֲבָל הַבְּהֵמָה הַטְּמֵאָה, וְהַחַיָּה בֵּין טְהוֹרָה בֵּין טְמֵאָה – אֶחָד בְּשָׂרָהּ וְאֶחָד חֶלְבָּהּ לְטֻמְאָה, וּמְטַמֵּא אָדָם וְכֵלִים בְּכַזַּיִת כִּבְשַׂר הַנְּבֵלָה.
ו. הַכּוֹי – חֶלְבּוֹ מְטַמֵּא כִּבְשָׂרוֹ, וְטֻמְאָתוֹ בְּסָפֵק, לְפִיכָךְ אֵין שׂוֹרְפִין עָלָיו תְּרוּמָה וְקָדָשִׁים, וְאֵין חַיָּבִין כָּרֵת עַל טֻמְאָתוֹ עַל בִּיאַת הַמִּקְדָּשׁ אוֹ עַל אֲכִילַת קָדָשָׁיו.
ז. וְאֵלּוּ דְּבָרִים שֶׁאֵין מְטַמְּאִין מִן הַנְּבֵלוֹת: הָעֲצָמוֹת, וְהַקַּרְנַיִם, וְהַטְּלָפַיִם, אֲפִלּוּ עִקָּרָן הָרַךְ שֶׁאִם יֵחָתֵךְ מִן הַחַי יוֹצִיא דָּם, וְהָעוֹר, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מְעֻבָּד, וְהָאֲלָל, וְהַגִּידִים, וְהַמָּרָק, וְהַתְּבָלִים הַמִּתְבַּשְּׁלִין עִמָּהּ.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּזְמַן שֶׁפֵּרְשׁוּ מִן הַנְּבֵלָה. אֲבָל הַנּוֹגֵעַ בְּאֶחָד מִכָּל אֵלּוּ כְּשֶׁהֵן מְחֻבָּרִין בַּבָּשָׂר – הֲרֵי זֶה טָמֵא, וְהוּא שֶׁהָיָה בַּבָּשָׂר כַּזַּיִת, שֶׁאֵין אֶחָד מִכָּל אֵלּוּ מִצְטָרֵף לְכַזַּיִת.
ח. הָאֲלָל, בֵּין שֶׁפְּלָטַתּוּ חַיָּה בֵּין שֶׁפְּלָטַתּוּ סַכִּין – אֵין מִצְטָרֵף לְכַזַּיִת; וְאִם כְּנָסוֹ וְהָיָה בּוֹ כַּזַּיִת – מְטַמֵּא.
ט. וְאֵלּוּ בְּהֵמוֹת שֶׁעוֹרוֹתֵיהֶן כַּבָּשָׂר: עוֹר הַחֲזִיר שֶׁל יִשּׁוּב, וְעוֹר חֲטֹרֶת הַגָּמָל הָרַכָּה, וְעוֹר בֵּית הַבֹּשֶׁת, וְעוֹר הַשְּׁלִיל, וְעוֹר שֶׁתַּחַת הָאַלְיָה – הֲרֵי אֵלּוּ מְטַמְּאִין מִן הַנְּבֵלָה. וְאִם עִבְּדָן אוֹ הָלַךְ בָּהֶן כְּדֵי עֲבָדָה – הֲרֵי אֵלּוּ טְהוֹרִים. וְאִם עָשָׂה בָּהֶן מַעֲשֶׂה שֶׁבִּטְּלָן – טְהוֹרִים, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הָלַךְ בָּהֶן כְּדֵי עֲבָדָה. כֵּיצַד? אֹזֶן חֲמוֹר שֶׁטְּלָיָהּ לִקְפִיפָתוֹ – טְהוֹרָה.
כַּמָּה הִיא כְּדֵי עֲבָדָה? אַרְבַּעַת מִילִין. וְאֵיזוֹ הִיא חֲטֹרֶת רַכָּה? כָּל זְמַן שֶׁלֹּא טְעָנָהּ. הִגִּיעַ זְמַנָּהּ לִטְעֹן וְלֹא טְעָנָהּ, אוֹ שֶׁטְּעָנָהּ קֹדֶם שֶׁיַּגִּיעַ זְמַנָּהּ – הֲרֵי זֶה סָפֵק.
י. הַמַּפְשִׁיט נִבְלַת בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה, בֵּין טְמֵאָה בֵּין טְהוֹרָה, בֵּין דַּקָּה בֵּין גַּסָּה: אִם לְשָׁטִיחַ הִפְשִׁיט, כֵּיוָן שֶׁהִפְשִׁיט מִן הָעוֹר כְּדֵי אֲחִיזָה, וְהִיא שְׁנֵי טְפָחִים – הַנּוֹגֵעַ בְּעוֹר זֶה שֶׁהֻפְשַׁט, טָהוֹר; וְעַד שֶׁלֹּא הִפְשִׁיט שְׁנֵי טְפָחִים – הַנּוֹגֵעַ בָּעוֹר כְּנוֹגֵעַ בַּבָּשָׂר.
הִפְשִׁיטָהּ כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִן הָעוֹר חֵמֶת – הֲרֵי הָעוֹר חִבּוּר עַד שֶׁיַּפְשִׁיט אֶת כָּל הֶחָזֶה. וְאִם הִפְשִׁיטָהּ מֵרַגְלָהּ בִּלְבַד – הֲרֵי הָעוֹר כֻּלּוֹ חִבּוּר, וְהַנּוֹגֵעַ בָּעוֹר כְּנוֹגֵעַ בַּבָּשָׂר, עַד שֶׁיַּפְרִישׁ הָעוֹר כֻּלּוֹ מֵעַל הַבָּשָׂר.
וְכֵן הַמַּפְשִׁיט בַּשְּׁרָצִים – חִבּוּר, עַד שֶׁיַּפְשִׁיט אֶת כֻּלּוֹ. עוֹר שֶׁעַל הַצַּוָּאר – חִבּוּר, עַד שֶׁיַּפְשִׁיט אֶת כֻּלּוֹ. וְכָל עוֹר שֶׁהוּא חִבּוּר לְטַמֵּא, כָּךְ הוּא חִבּוּר לְהִתְטַמֵּא, שֶׁאִם הָיְתָה שְׁחוּטָה, וְנָגְעָה טֻמְאָה בְּעוֹר זֶה שֶׁהוּא חִבּוּר – נִטְמָא הַבָּשָׂר.
יא. עוֹר שֶׁיֵּשׁ עָלָיו כַּזַּיִת נְבֵלָה – הַנּוֹגֵעַ בְּצִיב הַיּוֹצֵא מִמֶּנּוּ, וּבִשְׂעָרָה שֶׁכְּנֶגְדּוֹ מֵאֲחוֹרֵי הָעוֹר – נִטְמָא, מִפְּנֵי שֶׁהָעוֹר בִּשְׂעָרוֹ שׁוֹמֵר לַבָּשָׂר. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁפְּלָטַתּוּ חַיָּה. אֲבָל פְּלָטַתּוּ סַכִּין, אִם הָיָה מְרֻדָּד – בָּטֵל עַל גַּב הָעוֹר.
יב. עוֹר שֶׁיֵּשׁ עָלָיו כִּשְׁנֵי חֲצָיֵי זֵיתִים בְּשַׂר נְבֵלָה – הָעוֹר מְבַטְּלָן, וְאֵינָן מְטַמְּאִין לֹא בְּמַגָּע וְלֹא בְּמַשָּׂא, שֶׁכָּל שֶׁאֵינוֹ מְטַמֵּא מִן הַנְּבֵלָה בְּמַגָּע, אֵינוֹ מְטַמֵּא בְּמַשָּׂא.
אֲבָל שְׁנֵי חֲצָיֵי זֵיתִים שֶׁתְּחָבָן בְּקֵיסָם – הַנּוֹשֵׂא אוֹתָם טָמֵא, שֶׁהֲרֵי נָשָׂא כַּזַּיִת, וְהַנּוֹגֵעַ טָהוֹר, שֶׁאֵין חִבּוּרֵי אָדָם חִבּוּר. וְהוּא שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶן מְרֻדָּדִין וּדְבוּקִין זֶה בָּזֶה עַד שֶׁיִּנָּטְלוּ כְּאֶחָד. אֲבָל אִם הָיָה חֲצִי זַיִת זֶה בִּפְנֵי עַצְמוֹ וְזֶה בִּפְנֵי עַצְמוֹ בְּקֵיסָם אֶחָד, אֲפִלּוּ הוֹלִיךְ וְהֵבִיא כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ – טָהוֹר.
יג. בְּשַׂר נְבֵלָה שֶׁנִּפְסַד וְהִבְאִישׁ, וְנִפְסַל מִלֶּאֱכֹל הַכֶּלֶב – טָהוֹר. לְפִיכָךְ נֶצֶל הַנְּבֵלָה – סָפֵק אִם מְטַמֵּא בְּכַזַּיִת אוֹ אֵינוֹ מְטַמֵּא. בְּשַׂר הַנְּבֵלָה שֶׁיָּבַשׁ: אִם יָכוֹל לִשְׁרוֹת בְּפוֹשְׁרִין מֵעֵת לְעֵת וְלַחֲזֹר לַח וְרָאוּי לְכֶלֶב – מְטַמֵּא; וְאִם לָאו – טָהוֹר, וַאֲפִלּוּ כָּאֳכָלִים טְמֵאִים אֵינוֹ מְטַמֵּא.
יד. בְּשַׂר נְבֵלָה שֶׁהָיָה סָרוּחַ מֵעִקָּרוֹ וְאֵינוֹ רָאוּי לְמַאֲכַל אָדָם – הֲרֵי זֶה טָהוֹר, שֶׁנֶּאֱמַר: "לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ" (דברים יד,כא) – עַד שֶׁתִּהְיֶה תְּחִלָּתָהּ רְאוּיָה לַגֵּר.
טו. שִׁלְיָה שֶׁל נְבֵלָה – הֲרֵי הִיא כְּפֶרֶשׁ וְכִרְעִי, וְאֵינָהּ מְטַמְּאָה כִּנְבֵלָה. וְאִם חָשַׁב עָלֶיהָ לַאֲכִילָה – מִתְטַמְּאָה טֻמְאַת אֳכָלִין. הַקֵּבָה וְהֶחָלָב שֶׁל נְבֵלָה – טְהוֹרִין מִכְּלוּם.
טז. בְּהֵמָה שֶׁשָּׁפְעָה חֲרָרַת דָּם, אַף עַל פִּי שֶׁנִּפְטְרָה מִן הַבְּכוֹרָה – אֵינָהּ מְטַמְּאָה לֹא בְּמַגָּע וְלֹא בְּמַשָּׂא עַד שֶׁיִּהְיֶה בָּהּ צוּרַת נֵפֶל, לְפִי שֶׁהִיא בְּטֵלָה בְּרֹב הַיּוֹצֵא עִמָּהּ, לְפִיכָךְ הִיא טְהוֹרָה אַף עַל פִּי שֶׁהָיְתָה רְאוּיָה לַגֵּר עַל גַּב אִמָּהּ.
יז. נְבֵלָה שֶׁנִּתְעָרְבָה בִּשְׁחוּטָה: אִם רֹב מִן הַשְּׁחוּטָה – בָּטְלָה הַנְּבֵלָה בַּשְּׁחוּטָה, וְאֵין הַכֹּל מְטַמֵּא בְּמַגָּע; אֲבָל אִם נָשָׂא הַכֹּל – נִטְמָא. שֶׁהֲרֵי אִי אֶפְשָׁר לַשְּׁחוּטָה שֶׁתַּחֲזֹר נְבֵלָה, אֲבָל הַנְּבֵלָה אֶפְשָׁר שֶׁתִּטְהַר כְּשֶׁתִּסְרַח, לְפִיכָךְ תִּבְטַל.
לְפִי שֶׁהוּא וָלָד. ולד הטומאה, ראשון לטומאה ושלמטה ממנו (הלכות טומאת מת ה,ח). וְאֵין וָלָד מְטַמֵּא כֵּלִים. אלא אוכלים ומשקים בלבד (שם ה"ז).
יְכַבֵּס בְּגָדָיו. משמע שהבגדים שעליו טמאים, והוא הדין לשאר כלים שנוגע בהם בשעת נשיאתו (הלכות פרה ה,ב, וראה פסקים ושיטות שם). כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בִּמְטַמְּאֵי מִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב. ו,ב.