א. מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁיִּשְׁחֹט מִי שֶׁרָצָה לֶאֱכֹל בְּשַׂר בְּהֵמָה חַיָּה אוֹ עוֹף וְאַחַר כָּךְ יֹאכַל, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְזָבַחְתָּ מִבְּקָרְךָ וּמִצֹּאנְךָ" (דברים יב,כא), וְנֶאֱמַר בִּבְכוֹר בַּעַל מוּם: "אַךְ כַּאֲשֶׁר יֵאָכֵל אֶת הַצְּבִי וְאֶת הָאַיָּל כֵּן תֹּאכְלֶנּוּ" (שם יב,כב), הָא לָמַדְתָּ שֶׁחַיָּה כַּבְּהֵמָה לְעִנְיַן שְׁחִיטָה. וּבָעוֹף הוּא אוֹמֵר: "אֲשֶׁר יָצוּד צֵיד חַיָּה אוֹ עוֹף אֲשֶׁר יֵאָכֵל וְשָׁפַךְ אֶת דָּמוֹ" (ויקרא יז,יג), מְלַמֵּד שֶׁשְּׁפִיכַת דַּם הָעוֹף כִּשְׁפִיכַת דַּם הַחַיָּה.
ב. וְהִלְכוֹת שְׁחִיטָה בְּכֻלָּן אַחַת הִיא. לְפִיכָךְ הַשּׁוֹחֵט בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה אוֹ עוֹף, מְבָרֵךְ תְּחִלָּה: 'אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הַשְּׁחִיטָה'. וְאִם לֹא בֵּרֵךְ, בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד – הַבָּשָׂר מֻתָּר.
וְאָסוּר לֶאֱכֹל מִן הַשְּׁחוּטָה כָּל זְמַן שֶׁהִיא מְפַרְכֶּסֶת. וְהָאוֹכֵל מִמֶּנָּה קֹדֶם שֶׁתֵּצֵא נַפְשָׁהּ – עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, וַהֲרֵי הוּא בִּכְלַל: "לֹא תֹאכְלוּ עַל הַדָּם" (ויקרא יט,כו), וְאֵינוֹ לוֹקֶה. וּמֻתָּר לַחְתֹּךְ מִמֶּנָּה אַחַר שְׁחִיטָה קֹדֶם שֶׁתֵּצֵא נַפְשָׁהּ, וּמוֹלְחוֹ יָפֶה יָפֶה וּמְדִיחוֹ יָפֶה יָפֶה, וּמַנִּיחוֹ עַד שֶׁתָּמוּת, וְאַחַר כָּךְ יֹאכְלֶנּוּ.
ג. דָּגִים וַחֲגָבִים אֵינָן צְרִיכִין שְׁחִיטָה, אֶלָּא אֲסִיפָתָן הִיא הַמַּתֶּרֶת אוֹתָן. הֲרֵי הוּא אוֹמֵר: "הֲצֹאן וּבָקָר יִשָּׁחֵט לָהֶם וּמָצָא לָהֶם אִם אֶת כָּל דְּגֵי הַיָּם יֵאָסֵף לָהֶם וּמָצָא לָהֶם" (במדבר יא,כב) – אֲסִיפַת דָּגִים כִּשְׁחִיטַת בָּקָר וָצֹאן. וּבַחֲגָבִים נֶאֱמַר: "אֹסֶף הֶחָסִיל" (ישעיהו לג,ד) – בַּאֲסִיפָה לְבַדָּהּ. לְפִיכָךְ אִם מֵתוּ מֵאֵלֵיהֶן בְּתוֹךְ הַמַּיִם – מֻתָּרִין. וּמֻתָּר לְאָכְלָן חַיִּים.
ד. זְבִיחָה זוֹ הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה סְתָם – צָרִיךְ לְפָרֵשׁ אוֹתָהּ וְלֵידַע בְּאֵיזֶה מָקוֹם מִן הַבְּהֵמָה שׁוֹחֲטִין, וְכַמָּה שִׁעוּר הַשְּׁחִיטָה, וּבְאֵי זֶה דָּבָר שׁוֹחֲטִין, וּמָתַי שׁוֹחֲטִין, וְהֵיכָן שׁוֹחֲטִין, וְכֵיצַד שׁוֹחֲטִין, וּמַה הֵן הַדְּבָרִים הַמַּפְסִידִין אֶת הַשְּׁחִיטָה, וּמִי הוּא הַשּׁוֹחֵט. וְעַל כָּל הַדְּרָכִים הָאֵלּוּ צִוָּנוּ בַּתּוֹרָה וְאָמַר: "וְזָבַחְתָּ מִבְּקָרְךָ וּמִצֹּאנְךָ… כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ וְאָכַלְתָּ בִּשְׁעָרֶיךָ" (דברים יב,כא), שֶׁכָּל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ עַל פֶּה צִוָּה בָּהֶן כִּשְׁאָר תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, שֶׁהִיא הַנִּקְרֵאת מִצְוָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בִּתְחִלַּת חִבּוּר זֶה.
ה. מְקוֹם הַשְּׁחִיטָה מִן הַחַי הוּא הַצַּוָּאר, וְכָל הַצַּוָּאר כָּשֵׁר לִשְׁחִיטָה. כֵּיצַד? בַּוֶּשֶׁט, מִתְּחִלַּת הַמָּקוֹם שֶׁכְּשֶׁחוֹתְכִין אוֹתוֹ מִתְקַבֵּץ עַד מָקוֹם שֶׁיַּשְׂעִיר וְיַתְחִיל לִהְיוֹת פְּרָצִין פְּרָצִין כַּכָּרֵס – זֶה הוּא מְקוֹם הַשְּׁחִיטָה בַּוֶּשֶׁט.
ו. שָׁחַט לְמַעְלָה מִמָּקוֹם זֶה, וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא תַּרְבֵּץ הַוֶּשֶׁט, אוֹ לְמַטָּה מִמָּקוֹם זֶה, וְהוּא מִתְּחִלַּת בְּנֵי מֵעַיִם – שְׁחִיטָתוֹ פְּסוּלָה. וְשִׁעוּר תַּרְבֵּץ הַוֶּשֶׁט שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לִשְׁחִיטָה לְמַעְלָה: בִּבְהֵמָה וְחַיָּה – כְּדֵי שֶׁיֹּאחַז בִּשְׁתֵּי אֶצְבְּעוֹתָיו; וּבָעוֹף – הַכֹּל לְפִי גָּדְלוֹ וְקָטְנוֹ. וּלְמַטָּה – עַד הַזֶּפֶק.
ז. וְאֵי זֶה הוּא מְקוֹם שְׁחִיטָה בַּקָּנֶה? מִשִּׁפּוּי כּוֹבַע וּלְמַטָּה עַד רֹאשׁ כְּנַף הָרֵאָה, כְּשֶׁתִּמְשֹׁךְ הַבְּהֵמָה צַוָּארָהּ לִרְעוֹת – זֶה הוּא מְקוֹם הַשְּׁחִיטָה בַּקָּנֶה. וְכָל שֶׁכְּנֶגֶד הַמָּקוֹם הַזֶּה מִבַּחוּץ נִקְרָא צַוָּאר.
ח. אָנְסָה הַבְּהֵמָה עַצְמָהּ וּמָשְׁכָה צַוָּארָהּ הַרְבֵּה, אוֹ שֶׁאָנַס הַשּׁוֹחֵט אֶת הַסִּימָנִין וּמְשָׁכָן לְמַעְלָה, וְשָׁחַט בִּמְקוֹם שְׁחִיטָה בַּצַּוָּאר, וְנִמְצֵאת הַשְּׁחִיטָה בַּקָּנֶה אוֹ בַּוֶּשֶׁט שֶׁלֹּא בִּמְקוֹם שְׁחִיטָה – הֲרֵי זוֹ סְפֵק נְבֵלָה.
ט. וְצָרִיךְ הַשּׁוֹחֵט שֶׁיִּשְׁחֹט בְּאֶמְצַע הַצַּוָּאר. וְאִם שָׁחַט מִן הַצְּדָדִין – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
וְכַמָּה הוּא שִׁעוּר הַשְּׁחִיטָה? שְׁנֵי הַסִּימָנִין שֶׁהֵן הַקָּנֶה וְהַוֶּשֶׁט – הַשְּׁחִיטָה הַמְעֻלָּה שֶׁיֵּחָתְכוּ שְׁנֵיהֶן, בֵּין בַּבְּהֵמָה בֵּין בָּעוֹף, וְלָזֶה יִתְכַּוֵּן הַשּׁוֹחֵט. וְאִם שָׁחַט רֹב אֶחָד מֵהֶן בָּעוֹף וְרֹב הַשְּׁנַיִם בַּבְּהֵמָה וּבַחַיָּה – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
י. שָׁחַט הָאֶחָד כֻּלּוֹ וַחֲצִי הַשֵּׁנִי בַּבְּהֵמָה – שְׁחִיטָתוֹ פְּסוּלָה. רֻבּוֹ שֶׁל זֶה וְרֻבּוֹ שֶׁל זֶה, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא שָׁחַט מִכָּל אֶחָד מֵהֶן אֶלָּא יָתֵר עַל חֶצְיוֹ כְּחוּט הַשְּׂעָרָה – הֲרֵי זוֹ כְּשֵׁרָה; כֵּיוָן שֶׁשָּׁחַט יָתֵר עַל חֶצְיוֹ בְּמַשֶּׁהוּא – רֻבּוֹ הוּא.
יא. שָׁחַט חֶצְיוֹ שֶׁל זֶה וְחֶצְיוֹ שֶׁל זֶה, אֲפִלּוּ בָּעוֹף – שְׁחִיטָתוֹ פְּסוּלָה. קָנֶה שֶׁהָיָה חֶצְיוֹ פָּסוּק, וְשָׁחַט עַל מְקוֹם הַחִתּוּךְ מְעַט וְהִשְׁלִימוֹ לְרֹב, בֵּין שֶׁהִתְחִיל לִשְׁחֹט בַּמָּקוֹם הַשָּׁלֵם וּפָגַע בַּחֲתָךְ, בֵּין שֶׁהִכְנִיס אֶת הַסַּכִּין בַּחֲתָךְ וְהִשְׁלִימוֹ לְרֹב – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
יב. כָּל הַשּׁוֹחֵט – צָרִיךְ לִבְדֹּק הַסִּימָנִין לְאַחַר הַשְּׁחִיטָה. וְאִם לֹא בָּדַק, וְנֶחְתַּךְ הָרֹאשׁ קֹדֶם שֶׁיִּבְדֹּק – הֲרֵי זוֹ נְבֵלָה, וַאֲפִלּוּ הָיָה הַשּׁוֹחֵט זָרִיז וּמָהִיר.
יג. שֶׁכָּל בְּהֵמָה בְּחַיֶּיהָ אֲסוּרָה, עַד שֶׁיִּוָּדַע בְּוַדַּאי שֶׁנִּשְׁחֲטָה שְׁחִיטָה כְּשֵׁרָה.
יד. וּבְאֵי זֶה דָּבָר שׁוֹחֲטִין? בַּכֹּל: בֵּין בְּסַכִּין שֶׁל מַתֶּכֶת, בֵּין בְּצוֹר, בֵּין בִּזְכוּכִית, בֵּין בִּקְרוּמִית שֶׁל קְנֵה הָאֲגַם וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן מִדְּבָרִים הַחוֹתְכִין; וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה פִּיהָ חַד, וְלֹא יִהְיֶה בּוֹ פְּגָם. אֲבָל אִם הָיָה כְּמוֹ תֶּלֶם בְּחֻדּוֹ שֶׁל דָּבָר שֶׁשּׁוֹחֲטִין בּוֹ, וַאֲפִלּוּ הָיָה הַתֶּלֶם קָטָן בְּיוֹתֵר – שְׁחִיטָתוֹ פְּסוּלָה.
טו. הָיָה הַתֶּלֶם מֵרוּחַ אַחַת – לֹא יִשְׁחֹט בָּהּ; וְאִם שָׁחַט דֶּרֶךְ הָרוּחַ שֶׁאֵין הַפְּגִימָה נִכֶּרֶת בָּהּ – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
טז. כֵּיצַד? סַכִּין שֶׁתִּבָּדֵק בְּהוֹלָכָה וְלֹא תַּרְגִּישׁ שֶׁיֵּשׁ בָּהּ פְּגָם, וּכְשֶׁתַּחֲזִיר אוֹתָהּ בַּהֲבָאָה תַּרְגִּישׁ שֶׁיֵּשׁ בָּהּ פְּגָם: אִם שָׁחַט בָּהּ דֶּרֶךְ הוֹלָכָה וְלֹא הֵבִיא – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה; וְאִם הֵבִיא – שְׁחִיטָתוֹ פְּסוּלָה.
יז. סַכִּין שֶׁהִיא עוֹלָה וְיוֹרֶדֶת כַּנָּחָשׁ וְאֵין בָּהּ פְּגָם – שׁוֹחֲטִין בָּהּ לְכַתְּחִלָּה. וְסַכִּין שֶׁפִּיהָ חָלָק וְאֵינָהּ חַדָּה, הוֹאִיל וְאֵין בָּהּ פְּגָם – שׁוֹחֲטִין בָּהּ. וְאַף עַל פִּי שֶׁהוֹלִיךְ וְהֵבִיא בָּהּ כָּל הַיּוֹם עַד שֶׁשְּׁחָטָהּ – שְׁחִיטָה כְּשֵׁרָה.
יח. וְסַכִּין חַדָּה שֶׁהֻשְׁחֲזָה וַהֲרֵי אֵינָהּ חֲלָקָה, אֶלָּא מַגָּעָהּ כְּמַגַּע רֹאשׁ הַשִּׁבֹּלֶת שֶׁהוּא מִסְתַּבֵּךְ בָּאֶצְבַּע, הוֹאִיל וְאֵין בָּהּ פְּגָם כְּלָל – שׁוֹחֲטִין בָּהּ.
יט. הַתּוֹלֵשׁ קָנֶה אוֹ שֵׁן, אוֹ שֶׁקָּצַץ צוֹר אוֹ צִפֹּרֶן, וַהֲרֵי הֵן חַדִּין וְאֵין בָּהֶן פְּגָם – שׁוֹחֲטִין בָּהֶן. וְאִם נְעָצָן בַּקַּרְקַע – לֹא יִשְׁחֹט בָּהֶן כְּשֶׁהֵן נְעוּצִין; וְאִם שָׁחַט – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
כ. שָׁחַט בָּהֶן כְּשֶׁהֵן מְחֻבָּרִין מִתְּחִלַּת בְּרִיָּתָן קֹדֶם שֶׁיַּעֲקֹר אוֹתָן – שְׁחִיטָתוֹ פְּסוּלָה, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין בָּהֶן פְּגָם.
כא. לָקַח לְחִי בְּהֵמָה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שִׁנַּיִם חַדִּין וְשָׁחַט בָּהֶן – שְׁחִיטָתוֹ פְּסוּלָה, מִפְּנֵי שֶׁהֵן כְּמַגָּל. אֲבָל בְּשֵׁן אַחַת הַקְּבוּעָה בַּלֶּחִי – שׁוֹחֵט בָּהּ לְכַתְּחִלָּה, וְאַף עַל פִּי שֶׁהִיא קְבוּעָה בּוֹ.
כב. לִבֵּן הַסַּכִּין בָּאוּר וְשָׁחַט בָּהּ – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
סַכִּין שֶׁצִּדָּהּ אֶחָד מַגָּל וְצִדָּהּ הַשֵּׁנִי יָפֶה – לֹא יִשְׁחֹט בַּצַּד הַיָּפֶה לְכַתְּחִלָּה, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יִשְׁחֹט בַּצַּד הָאַחֵר. וְאִם שָׁחַט, הוֹאִיל וּבְצִדָּהּ הַיָּפֶה שָׁחַט – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
כג. הַשּׁוֹחֵט צָרִיךְ שֶׁיִּבְדֹּק הַסַּכִּין בְּחֻדָּהּ, וּמִצַּד זֶה וּמִצַּד זֶה. וְכֵיצַד בּוֹדְקָהּ? מוֹלִיכָהּ וּמְבִיאָהּ עַל בְּשַׂר אֶצְבָּעוֹ וּמוֹלִיכָהּ וּמְבִיאָהּ עַל צִפָּרְנוֹ, מִשְּׁלֹשׁ רוּחוֹתֶיהָ שֶׁהֵן פִּיהָ וּשְׁנֵי צְדָדִין, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָּהּ פְּגָם כְּלָל, וְאַחַר כָּךְ יִשְׁחֹט בָּהּ.
כד. וְצָרִיךְ לִבְדֹּק כֵּן אַחַר הַשְּׁחִיטָה, שֶׁאִם מָצָא בָּהּ פְּגָם אַחַר הַשְּׁחִיטָה – הֲרֵי זוֹ סְפֵק נְבֵלָה, שֶׁמָּא בָּעוֹר נִפְגְּמָה, וּכְשֶׁשָּׁחַט הַסִּימָנִין בְּסַכִּין פְּגוּמָה שָׁחַט. לְפִיכָךְ הַשּׁוֹחֵט בְּהֵמוֹת רַבּוֹת אוֹ עוֹפוֹת רַבִּים – צָרִיךְ לִבְדֹּק בֵּין כָּל אַחַת וְאַחַת; שֶׁאִם לֹא בָּדַק, וּבָדַק בָּאַחֲרוֹנָה וְנִמְצֵאת הַסַּכִּין פְּגוּמָה – הַכֹּל סְפֵק נְבֵלוֹת, וַאֲפִלּוּ הָרִאשׁוֹנָה.
כה. בָּדַק הַסַּכִּין וְשָׁחַט בָּהּ, וְלֹא בְּדָקָהּ אַחַר שְׁחִיטָה, וְשָׁבַר בָּהּ עֶצֶם אוֹ עֵץ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, וְאַחַר כָּךְ בָּדַק וּמְצָאָהּ פְּגוּמָה – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה, שֶׁחֶזְקַת הַסַּכִּין שֶׁנִּפְגַּם בְּדָבָר קָשֶׁה שֶׁשִּׁבֵּר בָּהּ. וְכֵן אִם פָּשַׁע בָּהּ וְלֹא בְּדָקָהּ, אוֹ שֶׁאָבְדָה הַסַּכִּין עַד שֶׁלֹּא יִבְדֹּק – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
כו. כָּל טַבָּח שֶׁלֹּא בָּדַק הַסַּכִּין שֶׁלּוֹ שֶׁשּׁוֹחֵט בָּהּ לִפְנֵי חָכָם, וְשָׁחַט בָּהּ לְעַצְמוֹ – בּוֹדְקִין אוֹתָהּ: אִם נִמְצֵאת יָפָה וּבְדוּקָה – מְנַדִּין אוֹתוֹ, לְפִי שֶׁסּוֹמֵךְ עַל עַצְמוֹ פַּעַם אַחֶרֶת, וְתִהְיֶה פְּגוּמָה וְיִשְׁחֹט בָּהּ; וְאִם נִמְצֵאת פְּגוּמָה – מַעֲבִירִין אוֹתוֹ וּמְנַדִּין אוֹתוֹ, וּמַכְרִיזִין עַל כָּל בָּשָׂר שֶׁשּׁוֹחֵט שֶׁהוּא טְרֵפָה.
כז. כַּמָּה הוּא אֹרֶךְ הַסַּכִּין שֶׁשּׁוֹחֵט בָּהּ? כָּל שֶׁהוּא. וְהוּא שֶׁלֹּא יִהְיֶה דָּבָר דַּק שֶׁנּוֹקֵב וְאֵינוֹ שׁוֹחֵט, כְּמוֹ רֹאשׁ הָאִזְמֵל הַקָּטָן וְכַיּוֹצֵא בּוֹ.
כח. וּמָתַי שׁוֹחֲטִין? בְּכָל זְמַן, בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה, וְהוּא שֶׁתִּהְיֶה אֲבוּקָה עִמּוֹ כְּדֵי שֶׁיִּרְאֶה מַה יַּעֲשֶׂה. וְאִם שָׁחַט בָּאֲפֵלָה – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.
כט. הַשּׁוֹחֵט בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים אוֹ בְּשַׁבָּת בְּשׁוֹגֵג, אַף עַל פִּי שֶׁאִלּוּ הָיָה מֵזִיד הָיָה מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ אוֹ מִתְחַיֵּב מַלְקוּת עַל יוֹם הַכִּפּוּרִים – שְׁחִיטָתוֹ כְּשֵׁרָה.