א. אֵשֶׁת אָבִיו וְאֵשֶׁת בְּנוֹ וְאֵשֶׁת אָחִיו וְאֵשֶׁת אֲחִי אָבִיו – אַרְבַּעְתָּן עֶרְוָה עָלָיו לְעוֹלָם, בֵּין מִן הָאֵרוּסִין בֵּין מִן הַנִּשּׂוּאִין, בֵּין בְּחַיֵּי בַּעֲלֵיהֶן בֵּין אַחַר מִיתַת בַּעֲלֵיהֶן, חוּץ מֵאֵשֶׁת אָחִיו שֶׁלֹּא הִנִּיחַ בֵּן, בֵּין שֶׁנִּתְגָּרְשׁוּ בֵּין שֶׁנִּתְאַלְמְנוּ. וְאִם בָּא עַל אַחַת מֵהֶן בְּחַיֵּי בַּעְלָהּ – חַיָּב שְׁתַּיִם: מִשּׁוּם שְׁאֵר בָּשָׂר, וּמִשּׁוּם אֵשֶׁת אִישׁ, שֶׁהֲרֵי שְׁנֵי הָאִסּוּרִין בָּאִין כְּאַחַת.
ב. לְפִיכָךְ, הַבָּא עַל אִמּוֹ שֶׁהִיא אֵשֶׁת אָבִיו – חַיָּב שְׁתַּיִם, בֵּין בְּחַיֵּי אָבִיו בֵּין לְאַחַר מִיתַת אָבִיו: אַחַת מִשּׁוּם אִמּוֹ, וְאַחַת מִשּׁוּם אֵשֶׁת אָבִיו.
אֶחָד אָחִיו מֵאָבִיו אוֹ אָחִיו מֵאִמּוֹ, בֵּין מִן הַנִּשּׂוּאִין בֵּין מִזְּנוּת – אִשְׁתּוֹ עֶרְוָה עָלָיו. אֲבָל אֵשֶׁת אֲחִי אָבִיו מִן הָאֵם – הֲרֵי הִיא שְׁנִיָּה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְאֶחָד אֲחוֹתוֹ מֵאָבִיו אוֹ מֵאִמּוֹ, בֵּין מִן הַנִּשּׂוּאִין בֵּין מִזְּנוּת, כְּגוֹן שֶׁזִּנְּתָה אִמּוֹ אוֹ אָבִיו עִם אֲחֵרִים, וְהָיְתָה לוֹ אָחוֹת מִזְּנוּת – הֲרֵי זוֹ עֶרְוָה עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "מוֹלֶדֶת בַּיִת אוֹ מוֹלֶדֶת חוּץ" (ויקרא יח,ט).
ג. בַּת אֵשֶׁת אָבִיו שֶׁהִיא אֲחוֹתוֹ – הִיא הָעֶרְוָה עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "עֶרְוַת בַּת אֵשֶׁת אָבִיךָ מוֹלֶדֶת אָבִיךָ" (ויקרא יח,יא). אֲבָל אִם נָשָׂא אָבִיו אִשָּׁה וְהָיְתָה לָהּ בַּת מֵאִישׁ אַחֵר – הֲרֵי הַבַּת מֻתֶּרֶת לוֹ, שֶׁאֵין זוֹ מוֹלֶדֶת אָבִיו. וַהֲלֹא מִשּׁוּם אֲחוֹתוֹ חַיָּב עָלֶיהָ, וְלָמָּה נֶאֱמַר: "בַּת אֵשֶׁת אָבִיךָ"? לְחַיֵּב עָלֶיהָ אַף מִשּׁוּם זֶה.
ד. לְפִיכָךְ, הַבָּא עַל אֲחוֹתוֹ שֶׁהִיא בַּת נְשׂוּאַת אָבִיו – חַיָּב שְׁתַּיִם: אַחַת מִשּׁוּם "עֶרְוַת אֲחוֹתְךָ" (ויקרא יח,ט), וְאַחַת מִשּׁוּם "עֶרְוַת בַּת אֵשֶׁת אָבִיךָ" (שם יח,יא). אֲבָל אִם אָנַס אָבִיו אִשָּׁה אוֹ פִּתָּה אוֹתָהּ וְהוֹלִיד מִמֶּנָּה בַּת, וּבָא עָלֶיהָ – אֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא מִשּׁוּם אֲחוֹתוֹ בִּלְבַד, שֶׁאֵין בַּת הָאֲנוּסָה בַּת אֵשֶׁת אָבִיו.
ה. אֲחוֹת אִמּוֹ, בֵּין אֲחוֹתָהּ מֵאָבִיהָ בֵּין אֲחוֹתָהּ מֵאִמָּהּ, בֵּין מִן הַנִּשּׂוּאִין בֵּין שֶׁהָיְתָה אֲחוֹתָהּ מִזְּנוּת – הֲרֵי זוֹ עֶרְוָה עָלָיו מִשּׁוּם אֲחוֹת אֵם. וְכֵן אֲחוֹת אָב, בֵּין מִן הָאֵם בֵּין מִן הָאָב, בֵּין מִן הַנִּשּׂוּאִין בֵּין מִזְּנוּת – הֲרֵי זוֹ עֶרְוָה עָלָיו מִשּׁוּם אֲחוֹת אָב.
ו. הַבָּא עַל אִשָּׁה דֶּרֶךְ זְנוּת וְהוֹלִיד מִמֶּנָּה בַּת – אוֹתָהּ הַבַּת עֶרְוָה עָלָיו מִשּׁוּם בִּתּוֹ. וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה: 'עֶרְוַת בִּתְּךָ לֹא תְגַלֶּה' – מֵאַחַר שֶׁאָסַר בַּת הַבַּת, שָׁתַק מִן הַבַּת; וְאִסּוּרָהּ מִן הַתּוֹרָה, וְאֵינוֹ מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. לְפִיכָךְ, הַבָּא עַל בִּתּוֹ מִנְּשׂוּאָתוֹ – חַיָּב שְׁתַּיִם: מִשּׁוּם בִּתּוֹ, וּמִשּׁוּם עֶרְוַת אִשָּׁה וּבִתָּהּ.
ז. כֵּיוָן שֶׁקִּדֵּשׁ אָדָם אִשָּׁה – נֶאֶסְרוּ עָלָיו מִקְּרוֹבוֹתֶיהָ שֵׁשׁ נָשִׁים, וְכָל אַחַת מֵהֶן עֶרְוָה עָלָיו לְעוֹלָם, בֵּין כָּנַס בֵּין גֵּרֵשׁ, בֵּין בְּחַיֵּי אִשְׁתּוֹ בֵּין לְאַחַר מוֹתָהּ, וְאֵלּוּ הֵן: אִמָּהּ, וְאֵם אִמָּהּ, וְאֵם אָבִיהָ, וּבִתָּהּ, וּבַת בִּתָּהּ, וּבַת בְּנָהּ. וְאִם בָּא עַל אַחַת מֵהֶן בְּחַיֵּי אִשְׁתּוֹ – שְׁנֵיהֶן נִשְׂרָפִין.
ח. בָּא עָלֶיהָ לְאַחַר מִיתַת אִשְׁתּוֹ – הֲרֵי אֵלּוּ בְּכָרֵת, וְאֵין בָּהֶן מִיתַת בֵּית דִּין, שֶׁנֶּאֱמַר: "בָּאֵשׁ יִשְׂרְפוּ אֹתוֹ וְאֶתְהֶן" (ויקרא כ,יד): בִּזְמַן שֶׁשְּׁתֵּיהֶן קַיָּמוֹת, שֶׁהֵן אִשְׁתּוֹ וְזוֹ שֶׁבָּא עָלֶיהָ – הֲרֵי הוּא וְהָעֶרְוָה נִשְׂרָפִין; וּבִזְמַן שֶׁאֵין שְׁתֵּיהֶן קַיָּמוֹת – אֵין שָׁם שְׂרֵפָה.
ט. וְכֵן אֲחוֹת אִשְׁתּוֹ – עֶרְוָה עָלָיו עַד שֶׁתָּמוּת אִשְׁתּוֹ; בֵּין אֲחוֹתָהּ מֵאִמָּהּ בֵּין אֲחוֹתָהּ מֵאָבִיהָ, בֵּין מִן הַנִּשּׂוּאִין בֵּין מִזְּנוּת – הֲרֵי זוֹ עֶרְוָה עָלָיו.
י. עָבַר וְנָאַף עִם אַחַת מִשֶּׁבַע נָשִׁים אֵלּוּ, בֵּין בִּשְׁגָגָה בֵּין בְּזָדוֹן, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא וְהַנּוֹאֶפֶת בְּמִיתַת בֵּית דִּין אוֹ בְּכָרֵת – לֹא נֶאֶסְרָה אִשְׁתּוֹ עָלָיו, חוּץ מֵאֲחוֹת אֲרוּסָתוֹ שֶׁהִיא אוֹסֶרֶת אִשְׁתּוֹ עָלָיו, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת גֵּרוּשִׁין.
יא. הַבּוֹעֵל אִשָּׁה דֶּרֶךְ זְנוּת – לֹא נֶאֶסְרוּ עָלָיו קְרוֹבוֹתֶיהָ, שֶׁהֵן הַשֶּׁבַע נָשִׁים שֶׁאָמַרְנוּ. אֲבָל חֲכָמִים אָסְרוּ עַל מִי שֶׁנָּאַף עִם אִשָּׁה לִשָּׂא אַחַת מִן הַשֶּׁבַע נָשִׁים קְרוֹבוֹתֶיהָ כָּל זְמַן שֶׁהַזּוֹנָה קַיֶּמֶת, מִפְּנֵי שֶׁהַזּוֹנָה בָּאָה לִקְרוֹבוֹתֶיהָ לְבַקֵּר אוֹתָן, וְהוּא מִתְיַחֵד עִמָּהּ וְלִבּוֹ גַּס בָּהּ, וְיָבֹא לִידֵי עֲבֵרָה שֶׁיִּבְעֹל הָעֶרְוָה. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא אֲפִלּוּ נִטְעַן עַל אִשָּׁה – הֲרֵי זֶה לֹא יִשָּׂא אַחַת מִקְּרוֹבוֹתֶיהָ עַד שֶׁתָּמוּת זוֹ שֶׁנִּטְעַן עָלֶיהָ. וְאִם כָּנַס הַקְּרוֹבָה שֶׁזָּנָה עִם קְרוֹבָתָהּ – לֹא יוֹצִיא.
יב. מִי שֶׁנִּטְעַן עַל עֶרְוָה אוֹ שֶׁיָּצָא לוֹ שֵׁם רַע עִמָּהּ – לֹא יָדוּר עִמָּהּ בְּמָבוֹי וְלֹא יֵרָאֶה בְּאוֹתָהּ הַשְּׁכוּנָה. וּמַעֲשֶׂה בְּאֶחָד שֶׁהָיוּ מְרַנְּנִין אַחֲרָיו עִם חֲמוֹתוֹ, וְהִכּוּ אוֹתוֹ חֲכָמִים מַכַּת מַרְדּוּת מִפְּנֵי שֶׁעָבַר עַל בֵּיתָהּ.
יג. הַבָּא עַל אִשָּׁה וּבִתָּהּ דֶּרֶךְ זְנוּת, אוֹ עַל אִשָּׁה וַאֲחוֹתָהּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן – הֲרֵי זֶה כְּמִי שֶׁבָּא עַל שְׁתֵּי נָשִׁים נָכְרִיּוֹת, שֶׁאֵין נַעֲשֵׂית עֶרְוָה זוֹ עִם זוֹ אֶלָּא בְּנִשּׂוּאִין, לֹא בִּזְנוּת. וְכֵן אָנַס אָבִיו אוֹ בְּנוֹ אוֹ אָחִיו אוֹ אֲחִי אָבִיו אִשָּׁה אוֹ פִּתָּה אוֹתָהּ – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת לוֹ וְיִשָּׂאֶנָּה, שֶׁלֹּא נֶאֱמַר אֶלָּא "אֵשֶׁת", וְאֵין כָּאן אִישׁוּת.
יד. אָבִיו אוֹ בְּנוֹ שֶׁנָּשָׂא אִשָּׁה – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לִשָּׂא בִּתָּהּ אוֹ אִמָּהּ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וּמֻתָּר לְאָדָם לִשָּׂא אֵשֶׁת בֶּן אָחִיו. וְנוֹשֵׂא אָדָם אִשָּׁה וּבַת אֲחוֹתָהּ אוֹ בַּת אָחִיהָ כְּאַחַת. וּמִצְוַת חֲכָמִים שֶׁיִּשָּׂא אָדָם בַּת אֲחוֹתוֹ, וְהוּא הַדִּין לְבַת אָחִיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם" (ישעיהו נח,ז).