א. מִצְוַת עֲשֵׂה לְהָבִיא בִּכּוּרִים לַמִּקְדָּשׁ, וְאֵין הַבִּכּוּרִים נוֹהֲגִין אֶלָּא בִּפְנֵי הַבַּיִת וּבְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: "רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית יי אֱלֹהֶיךָ" (שמות כג,יט; לד,כו). וּמְבִיאִין בִּכּוּרִים מִדִּבְרֵיהֶם מֵעָרֵי סִיחוֹן וְעוֹג, וּמִסּוּרְיָא שֶׁהַקּוֹנֶה בְּסוּרְיָא כְּקוֹנֶה בִּירוּשָׁלַיִם.
אֲבָל עַמּוֹן וּמוֹאָב וּמִצְרַיִם וּבָבֶל, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן חַיָּבִין בִּתְרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת מִדִּבְרֵיהֶם – אֵין מְבִיאִין מֵהֶן בִּכּוּרִים. וְאִם הֵבִיא בִּכּוּרִים מִחוּצָה לָאָרֶץ – אֵינָן בִּכּוּרִים.
ב. אֵין מְבִיאִין בִּכּוּרִים אֶלָּא מִשִּׁבְעַת הַמִּינִין הָאֲמוּרִים בְּשֶׁבַח הָאָרֶץ, וְהֵן: הַחִטִּין, וְהַשְּׂעוֹרִין, וְהָעֲנָבִים, וְהַתְּאֵנִים, וְהָרִמּוֹנִים, וְהַזֵּיתִים, וְהַתְּמָרִים. וְאִם הֵבִיא חוּץ מִשִּׁבְעַת הַמִּינִים – לֹא נִתְקַדְּשׁוּ.
ג. אֵין מְבִיאִין לֹא מִתְּמָרִים שֶׁבֶּהָרִים וְלֹא מִפֵּרוֹת שֶׁבָּעֲמָקִים וְלֹא מִזֵּיתֵי שֶׁמֶן, שֶׁאֵינָן מִן הַמֻּבְחָר; אֶלָּא מִתְּמָרִים שֶׁבָּעֲמָקִים וּמִפֵּרוֹת שֶׁבֶּהָרִים, לְפִי שֶׁהֵן מִן הַמֻּבְחָר. וְאִם הֵבִיא שֶׁלֹּא מִן הַמֻּבְחָר, כְּגוֹן תְּמָרִים שֶׁבֶּהָרִים וּתְאֵנִים סוֹכוֹת וּמְרֻקָּבוֹת וַעֲנָבִים מְאֻבָּקוֹת וּמְעֻשָּׁנוֹת – לֹא נִתְקַדְּשׁוּ.
ד. אֵין מְבִיאִין בִּכּוּרִים מַשְׁקִין, חוּץ מִזֵּיתִים וַעֲנָבִים בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: "פְּרִי הָאֲדָמָה" (דברים כו,ב). וְאִם הֵבִיא מַשְׁקֶה – אֵין מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ.
ה. הַקְּרוֹבִים לִירוּשָׁלַיִם מְבִיאִין תְּאֵנִים וַעֲנָבִים לַחִים, וְהָרְחוֹקִים מְבִיאִין אוֹתָן גְּרוֹגָרוֹת וְצִמּוּקִין.
ו. אֵין מְבִיאִין בִּכּוּרִים קֹדֶם עֲצֶרֶת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ" (שמות כג,טז). וְאִם הֵבִיא – אֵין מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ, אֶלָּא יַנִּיחֵן שָׁם עַד שֶׁתָּבֹא עֲצֶרֶת, וְיִקְרָא עֲלֵיהֶן. וְכֵן אֵין מְבִיאִין בִּכּוּרִים אַחַר חֲנֻכָּה, שֶׁהַבִּכּוּרִים שֶׁבִּכְּרוּ אַחַר חֲנֻכָּה הֲרֵי הֵן חֲשׁוּבִין מִשָּׁנָה הַבָּאָה, וְיַנִּיחַ אוֹתָן עַד אַחַר הָעֲצֶרֶת.
ז. אֵין מְבִיאִין בִּכּוּרִים לֹא מִן הֶחָדָשׁ עַל הַיָּשָׁן וְלֹא מִן הַיָּשָׁן עַל הֶחָדָשׁ. כֵּיצַד? לֹא יָבִיא מִפֵּרוֹת שֶׁחָנְטוּ קֹדֶם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט עַל פֵּרוֹת שֶׁחָנְטוּ אַחַר חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ.
אֶחָד הַנָּטוּעַ וְאֶחָד הָעוֹלֶה מֵאֵלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "בִּכּוּרֵי כָּל אֲשֶׁר בְּאַרְצָם" (במדבר יח,יג).
ח. וּפֵרוֹת שֶׁל שֻׁתָּפִין חַיָּבִין בַּבִּכּוּרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּל אֲשֶׁר בְּאַרְצָם".
ט. הַגָּדֵל בֶּעָצִיץ, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא נָקוּב, וְהַגָּדֵל בַּסְּפִינָה – אֵינוֹ מֵבִיא מִמֶּנּוּ כָּל עִקָּר, שֶׁנֶּאֱמַר: "בְּאַרְצָם". אֲבָל מֵבִיא מִן הַגָּדֵל בַּגַּג וּבַחֻרְבָּה.
י. הַנּוֹטֵעַ אִילָן בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְהִבְרִיכוֹ לְתוֹךְ שְׂדֵה חֲבֵרוֹ אוֹ לִרְשׁוּת הָרַבִּים, אוֹ שֶׁהָיָה נָטוּעַ בִּשְׂדֵה חֲבֵרוֹ אוֹ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים וְהִבְרִיכוֹ בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ, אוֹ שֶׁהָיָה עִקָּרוֹ בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְהִבְרִיךְ קְצָתוֹ בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ, וְדֶרֶךְ הָרַבִּים אוֹ דֶּרֶךְ הַיָּחִיד מַפְסֶקֶת בָּאֶמְצַע בֵּין הָעִקָּר וְהַצַּד הַמֻּבְרָךְ – אֵינוֹ מֵבִיא בִּכּוּרִים לֹא מִמַּה שֶּׁהוֹצִיא בִּרְשׁוּת זוֹ וְלֹא מִן הַצַּד שֶׁבָּרְשׁוּת הָאַחֶרֶת, שֶׁנֶּאֱמַר: "בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ" (שמות כג,יט; לד,כו) – עַד שֶׁיִּהְיוּ כָּל הַגִּדּוּלִין מֵאַדְמָתְךָ.
יא. נָתַן לוֹ חֲבֵרוֹ רְשׁוּת לְהַבְרִיךְ בְּתוֹךְ שֶׁלּוֹ, אֲפִלּוּ לְשָׁעָה – הֲרֵי זֶה מֵבִיא. וְכֵן אִם הָיָה הָאִילָן סָמוּךְ לְמֶצֶר חֲבֵרוֹ אוֹ נוֹטֶה לִשְׂדֵה חֲבֵרוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁחַיָּב לְהַרְחִיק – הֲרֵי זֶה מֵבִיא וְקוֹרֵא, שֶׁעַל מְנַת כֵּן הִנְחִיל יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָאָרֶץ.
יב. הָאֲרִיסִין, וְהַחוֹכְרִין, וּבַעֲלֵי זְרוֹעַ שֶׁאוֹנְסִין אֶת הַבְּעָלִים וְלוֹקְחִין אַרְצוֹתָם מֵהֶן בְּפָחוֹת, וְהַגַּזְלָנִין – אֵינָן מְבִיאִין בִּכּוּרִים, וַאֲפִלּוּ נִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ" (שמות כג,יט; לד,כו).
יג. הַקּוֹנֶה אִילָן אֶחָד בְּתוֹךְ שְׂדֵה חֲבֵרוֹ – אֵינוֹ מֵבִיא, לְפִי שֶׁאֵין לוֹ קַרְקַע. וְהַקּוֹנֶה שְׁלֹשָׁה אִילָנוֹת – יֵשׁ לוֹ קַרְקַע, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ אֶלָּא הָאִילָנוֹת בִּלְבַד, הֲרֵי הוּא כְּמִי שֶׁקָּנָה קַרְקַע. קָנָה אִילָן אֶחָד וְקַרְקָעוֹ – הֲרֵי זֶה מֵבִיא.
יד. הַלּוֹקֵחַ פֵּרוֹת תְּלוּשִׁין, וְלָקַח הַקַּרְקַע – הֲרֵי זֶה מֵבִיא בִּכּוּרִים, שֶׁהֲרֵי יֵשׁ לוֹ קַרְקַע וּפֵרוֹתֶיהָ. מָכַר לוֹ פֵּרוֹת חוּץ מִן הַקַּרְקַע, אֲפִלּוּ מְחֻבָּרִין: מוֹכֵר אֵינוֹ מֵבִיא, שֶׁהֲרֵי אֵין לוֹ פֵּרוֹת; וְלוֹקֵחַ אֵינוֹ מֵבִיא, שֶׁהֲרֵי אֵין לוֹ קַרְקַע. חָזַר הַמּוֹכֵר וְלָקַח הַפֵּרוֹת מִן הַלּוֹקֵחַ – הֲרֵי זֶה מֵבִיא, שֶׁהֲרֵי יֵשׁ לוֹ קַרְקַע וּפֵרוֹתֶיהָ.
טו. הַמּוֹכֵר שָׂדֵהוּ לְגוֹי וְחָזַר וּלְקָחָהּ מִמֶּנּוּ – הֲרֵי זֶה מֵבִיא מִמֶּנָּה בִּכּוּרִים מִן הַתּוֹרָה, שֶׁאֵינָהּ נִפְקַעַת מִן הַמִּצְווֹת בְּקִנְיַן הַגּוֹי, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
טז. אֲשֵׁרָה שֶׁבָּטְלָה – אֵין מְבִיאִין מִמֶּנָּה בִּכּוּרִים, שֶׁהַבִּכּוּרִים כְּקָדְשֵׁי מִקְדָּשׁ הֵן.
יז. הַבִּכּוּרִים – אֵין לָהֶן שִׁעוּר מִן הַתּוֹרָה, אֲבָל מִדִּבְרֵיהֶם צָרִיךְ לְהַפְרִישׁ אֶחָד מִשִּׁשִּׁים. וְהָרוֹצֶה לַעֲשׂוֹת כָּל שָׂדֵהוּ בִּכּוּרִים – עוֹשֶׂה.
יח. הִפְרִישׁ בִּכּוּרָיו, וְחָזַר וְהוֹסִיף עֲלֵיהֶן אוֹ שֶׁעִטְּרָן – הֲרֵי הַתּוֹסֶפֶת כַּבִּכּוּרִים.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהֵבִיא מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. אֲבָל אִם הֵבִיא מֵעֵבֶר הַיַּרְדֵּן אוֹ מִסּוּרְיָא – אֵין תּוֹסֶפֶת הַבִּכּוּרִים כַּבִּכּוּרִים. וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ כַּבִּכּוּרִים, אֵינָהּ נֶאֱכֶלֶת אֶלָּא בְּטָהֳרָה. וְאֵין מְעַטְּרִין אֶת הַבִּכּוּרִים בְּכָל מָקוֹם אֶלָּא מִשִּׁבְעַת הַמִּינִים.
יט. כֵּיצַד מַפְרִישִׁין הַבִּכּוּרִים? יוֹרֵד אָדָם לְתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְרוֹאֶה תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר – קוֹשְׁרָן בְּגֶמִי, וְאוֹמֵר: 'הֲרֵי אֵלּוּ בִּכּוּרִין', וְהֵן נַעֲשִׂין בִּכּוּרִים בִּמְחֻבָּר מִשֶּׁקָּרָא לָהֶם שֵׁם, וְאַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא בָּשְׁלוּ כָּל צָרְכָּן. וּכְשֶׁיִּגָּמְרוּ וְיִתְלֹשׁ אוֹתָן מִן הַקַּרְקַע אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִקְרוֹת לָהֶם שֵׁם.
לֹא הִפְרִישָׁן בִּמְחֻבָּר וְלֹא קָרָא לָהֶן שֵׁם, וְתָלַשׁ אֶת הַפֵּרוֹת – הֲרֵי זֶה מַפְרִישׁ אַחַר שֶׁנִּתְלְשׁוּ. וְאִם נִטְמְאוּ הַפֵּרוֹת כֻּלָּן – אֵינוֹ מַפְרִישׁ בִּכּוּרִים בְּטֻמְאָה, אֶלָּא מַפְרִישׁ מִן הַטָּהוֹר עַל הַטָּמֵא לְכַתְּחִלָּה. וְאִם אֵין לוֹ פֵּרוֹת אֲחֵרוֹת לְהַפְרִישׁ מֵהֶן – יֵרָאֶה לִי שֶׁאֵינוֹ מַפְרִישׁ בְּטֻמְאָה, שֶׁאֵין מַפְרִישִׁין לְאַבֵּד. וְכֵן יֵרָאֶה לִי שֶׁהַבִּכּוּרִים שֶׁנִּטְמְאוּ – אֵינוֹ מַסִּיק בָּהֶן הַתַּנּוּר כִּתְרוּמָה טְמֵאָה, מִפְּנֵי שֶׁהֵן כְּקָדְשֵׁי מִקְדָּשׁ.
כ. הַמַּפְרִישׁ בִּכּוּרִים וְנָמַקּוּ אוֹ נִבְזְזוּ אוֹ אָבְדוּ אוֹ שֶׁנִּגְנְבוּ אוֹ נִטְמְאוּ – חַיָּב לְהַפְרִישׁ אֲחֵרִים תַּחְתֵּיהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר: "תָּבִיא בֵּית יי אֱלֹהֶיךָ" (שמות כג,יט; לד,כו) – מְלַמֵּד שֶׁהוּא חַיָּב בְּאַחֲרָיוּתָן עַד שֶׁיְּבִיאֵם לְהַר הַבַּיִת.
כא. הַמַּפְרִישׁ בִּכּוּרָיו לְהַעֲלוֹתָם בְּיָדוֹ לִירוּשָׁלַיִם – לֹא יְשַׁלְּחֵם בְּיַד שָׁלִיחַ. וְאִם לִקְּטָן לְכַתְּחִלָּה עַל מְנַת לְשַׁלְּחָם בְּיַד שָׁלִיחַ – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לְשַׁלְּחָם.
שֶׁהֵן חַיָּבִין בִּתְרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת מִדִּבְרֵיהֶם. כמבואר בהלכות תרומות א,א.