א. כֵּיצַד מְשַׁעֲרִין הַבֹּשֶׁת? הַכֹּל לְפִי הַמְבַיֵּשׁ וְהַמִּתְבַּיֵּשׁ; אֵינוֹ דּוֹמֶה מִתְבַּיֵּשׁ מִן הַקָּטָן לַמִּתְבַּיֵּשׁ מֵאָדָם גָּדוֹל וּמְכֻבָּד, שֶׁזֶּה שֶׁבִּיְּשׁוֹ זֶה הַקַּל, בָּשְׁתּוֹ מְרֻבָּה.
ב. הַמְבַיֵּשׁ אֶת הֶעָרֹם אוֹ אֶת מִי שֶׁהוּא בַּמֶּרְחָץ – פָּטוּר. נָשְׁבָה הָרוּחַ וְהָפְכָה שׁוּלָיו עַל פָּנָיו וַהֲרֵי הוּא עָרֹם, וְהוֹסִיף זֶה בְּהַפְשָׁטָתוֹ – חַיָּב בְּבֹשֶׁת, וְאֵינוֹ דּוֹמֶה מְבַיֵּשׁ אֶת זֶה שֶׁנַּעֲשָׂה עָרֹם לַמְבַיֵּשׁ אֶת שֶׁאֵינוֹ עָרֹם. וְכֵן אִם הִגְבִּיהַּ בְּגָדָיו לֵירֵד לַנָּהָר אוֹ שֶׁעָלָה מִן הַנָּהָר, וּבִיְּשׁוֹ – חַיָּב, וְאֵינוֹ דּוֹמֶה מְבַיֵּשׁ זֶה לַמְבַיֵּשׁ אֶת הַמְכֻסֶּה בִּבְגָדָיו.
ג. הַמְבַיֵּשׁ אֶת הַיָּשֵׁן – חַיָּב בְּבֹשֶׁת. וְאִם מֵת מִתּוֹךְ שְׁנָתוֹ וְלֹא הֵקִיץ וְלֹא הִרְגִּישׁ בְּזֶה שֶׁבִּיְּשׁוֹ – אֵין גּוֹבִין בֹּשֶׁת זוֹ מִן הַמְבַיֵּשׁ; וְאִם תָּפְשׂוּ הַיּוֹרְשִׁין – אֵין מוֹצִיאִין מִיָּדָן.
ד. הַמְבַיֵּשׁ אֶת הַשּׁוֹטֶה – פָּטוּר, וְהַמְבַיֵּשׁ אֶת הַחֵרֵשׁ – חַיָּב. הַמְבַיֵּשׁ אֶת הַגֵּר אוֹ אֶת הָעֶבֶד – חַיָּב. הַמְבַיֵּשׁ אֶת הַקָּטָן: אִם כְּשֶׁמַּכְלִימִין אוֹתוֹ נִכְלָם – חַיָּב; וְאִם אֵינוֹ נִכְלָם – פָּטוּר. וּמִכָּל מָקוֹם אֵינוֹ דּוֹמֶה הַמְבַיֵּשׁ אֶת הַקָּטָן לַמְבַיֵּשׁ אֶת הַגָּדוֹל, וְלֹא הַמְבַיֵּשׁ אֶת הָעֶבֶד לַמְבַיֵּשׁ בֶּן חֹרִין, וְלֹא מְבַיֵּשׁ חֵרֵשׁ לַמְבַיֵּשׁ פִּקֵּחַ.
ה. הַמְבַיֵּשׁ אֶת חֲבֵרוֹ בִּדְבָרִים, אוֹ שֶׁרָקַק עַל בְּגָדָיו – פָּטוּר מִן הַתַּשְׁלוּמִין. וְיֵשׁ לְבֵית דִּין לִגְדֹּר בַּדָּבָר בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן כְּמוֹ שֶׁיִּרְאוּ. וְאִם בִּיֵּשׁ תַּלְמִיד חֲכָמִים – חַיָּב לְשַׁלֵּם לוֹ בֹּשֶׁת שְׁלֵמָה, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא בִּיְּשׁוֹ אֶלָּא בִּדְבָרִים.
כְּבָר נִפְסַק הַדִּין שֶׁכָּל הַמְבַיֵּשׁ תַּלְמִיד חֲכָמִים אֲפִלּוּ בִּדְבָרִים – קוֹנְסִין אוֹתוֹ וְגוֹבִין מִמֶּנּוּ מִשְׁקַל חֲמִשָּׁה וּשְׁלֹשִׁים דִּינָר מִן הַזָּהָב, שֶׁהוּא מִשְׁקַל תִּשְׁעָה סְלָעִים פָּחוֹת רְבִיעַ. וְקַבָּלָה הִיא בְּיָדֵינוּ שֶׁגּוֹבִין קְנָס זֶה בְּכָל מָקוֹם, בֵּין בָּאָרֶץ בֵּין בְּחוּצָה לָאָרֶץ.
ו. מַעֲשִׂים הָיוּ אֶצְלֵנוּ תָּמִיד בְּכָךְ בִּסְפָרַד. וְיֵשׁ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁהָיוּ מוֹחֲלִין עַל זֶה, וְכָךְ נָאֶה לָהֶם, וְיֵשׁ שֶׁתּוֹבֵעַ וְעוֹשִׂין פְּשָׁרָה בֵּינֵיהֶן. אֲבָל הַדַּיָּנִים הָיוּ אוֹמְרִין לַמְבַיֵּשׁ: 'חַיָּב אַתָּה לִתֵּן לוֹ לִיטְרָא זָהָב'.
ז. אַף עַל פִּי שֶׁהַמְבַיֵּשׁ שְׁאָר הָעָם בִּדְבָרִים פָּטוּר מִן הַתַּשְׁלוּמִין, עָוֹן גָּדוֹל הוּא, וְאֵינוֹ מְחָרֵף וּמְגַדֵּף לָעָם וּמְבַיְּשָׁן אֶלָּא רָשָׁע שׁוֹטֶה. וְאָמְרוּ חֲכָמִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁכָּל הַמַּלְבִּין פְּנֵי אָדָם כָּשֵׁר מִיִּשְׂרָאֵל בָּרַבִּים, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא.
ח. יֵשׁ הַכָּאוֹת רַבּוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן בִּזּוּי וְצַעַר מְעַט וְאֵין בָּהֶן נֶזֶק, וּכְבָר פָּסְקוּ לָהֶם חֲכָמִים דָּמִים קְצוּבִין, וְכָל הַמַּכֶּה חֲבֵרוֹ הַכָּאָה מֵהֶן – מְשַׁלֵּם אוֹתוֹ הַמָּמוֹן הַקָּצוּב, וְכֻלָּן קְנָסוֹת הֵן. וְאוֹתוֹ הַמָּמוֹן הַקָּצוּב הוּא דְּמֵי הַצַּעַר וְהַבֹּשֶׁת וְהָרִפּוּי וְהַשֶּׁבֶת, בֵּין צָרַךְ לִרְפוּאָה וְשֶׁבֶת בֵּין לֹא צָרַךְ – כָּזֶה הוּא מְשַׁלֵּם.
ט. וְכַמָּה הוּא מְשַׁלֵּם? הַבּוֹעֵט בַּחֲבֵרוֹ בְּרַגְלוֹ – מְשַׁלֵּם חֲמִשָּׁה סְלָעִים. הִכָּהוּ בְּאַרְכֻּבָּתוֹ – מְשַׁלֵּם שְׁלֹשָׁה סְלָעִים. קִבֵּץ אֶצְבְּעוֹתָיו כְּמוֹ אוֹגֵד אֲגֻדָּה וְהִכָּהוּ בְּיָדוֹ כְּשֶׁהִיא אֲגוּדָה – מְשַׁלֵּם שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה סְלָעִים.
תָּקַע אֶת חֲבֵרוֹ בְּכַפּוֹ – מְשַׁלֵּם סֶלַע. סְטָרוֹ עַל פָּנָיו – מְשַׁלֵּם חֲמִשִּׁים סֶלַע. סְטָרוֹ בְּאַחַר יָדוֹ – מְשַׁלֵּם מֵאָה סֶלַע. וְכֵן אִם צָרַם בְּאָזְנוֹ, אוֹ תָּלַשׁ בִּשְׂעָרוֹ, אוֹ שֶׁרָקַק וְהִגִּיעַ הָרֹק בִּבְשָׂרוֹ, אוֹ שֶׁהֶעֱבִיר טַלִּיתוֹ מֵעָלָיו, אוֹ שֶׁפָּרַע רֹאשׁ הָאִשָּׁה – מְשַׁלֵּם מֵאָה סֶלַע.
וְכָזֶה הוּא מְשַׁלֵּם עַל כָּל מַעֲשֶׂה וּמַעֲשֶׂה. כֵּיצַד? כְּגוֹן שֶׁבָּעַט בַּחֲבֵרוֹ אַרְבַּע בְּעִיטוֹת, אֲפִלּוּ זוֹ אַחַר זוֹ – מְשַׁלֵּם עֶשְׂרִים סֶלַע; סְטָרוֹ עַל פָּנָיו שְׁתֵּי סְטִירוֹת – מְשַׁלֵּם מֵאָה סֶלַע; וְכֵן בִּשְׁאָרָן.
י. כָּל אֵלּוּ הַסְּלָעִים הֵן מִכֶּסֶף אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן, שֶׁהָיָה בְּכָל סֶלַע חֲצִי דִּינָר כֶּסֶף וּשְׁלֹשָׁה דִּינָרִין וּמֶחֱצָה נְחֹשֶׁת. לְפִיכָךְ מִי שֶׁנִּתְחַיֵּב בְּהַכָּאוֹת אֵלּוּ לְשַׁלֵּם מֵאָה סֶלַע – הֲרֵי זֶה מְשַׁלֵּם שְׁנֵים עָשָׂר סֶלַע וּמֶחֱצָה כֶּסֶף נָקִי.
יא. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּמְכֻבָּד. אֲבָל אָדָם שֶׁהוּא מְבֻזֶּה וְאֵינוֹ מַקְפִּיד בְּכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן – אֵינוֹ נוֹטֵל אֶלָּא לְפִי מַה שֶּׁרָאוּי לוֹ, וּכְמוֹ שֶׁיִּרְאוּ הַדַּיָּנִין שֶׁהוּא רָאוּי לִטֹּל. לְפִי שֶׁיֵּשׁ בְּנֵי אָדָם כְּעוּרִין שֶׁאֵינָן מַקְפִּידִין עַל בָּשְׁתָּן, וְכָל הַיּוֹם מְבַזִּין עַצְמָן בְּכָל מִינֵי בִּזּוּי דֶּרֶךְ שְׂחוֹק וְקַלּוּת רֹאשׁ, אוֹ כְּדֵי לִטֹּל פְּרוּטָה אַחַת מִן הַלֵּצִים הַמְשַׂחֲקִין עִמָּהֶן.