א. כָּל כְּלִי עֵץ הֶעָשׂוּי לְנַחַת, אֲפִלּוּ אֵינוֹ מְקַבֵּל אֶלָּא דָּבָר מוּעָט – אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה לֹא מִדִּבְרֵי תּוֹרָה וְלֹא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וְכָל כְּלִי עֵץ שֶׁהוּא עָשׂוּי לְהִתְטַלְטֵל מָלֵא וְרֵיקָן כְּשַׂק, אֲפִלּוּ הָיָה מַחֲזִיק מֵאָה סְאָה, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לוֹ שׁוּלַיִם, הוֹאִיל וְאֵינוֹ עָשׂוּי לְנַחַת – הֲרֵי זֶה מְקַבֵּל טֻמְאָה דִּין תּוֹרָה כִּשְׁאָר כְּלֵי קִבּוּל.
וְכָל כְּלִי עֵץ שֶׁהוּא סְתָם, אִם הָיוּ לוֹ שׁוּלַיִם לֵישֵׁב בָּהֶן עַל הַקַּרְקַע כְּדֵי שֶׁלֹּא יְהִי נוֹחַ לְהִתְגַּלְגֵּל, וְהָיָה מַחֲזִיק אַרְבָּעִים סְאָה בְּלַח שֶׁהֵן כּוֹרַיִם בְּיָבֵשׁ – אֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה כְּלָל לֹא מִדִּבְרֵי תּוֹרָה וְלֹא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, מִפְּנֵי שֶׁחֶזְקָתוֹ שֶׁהוּא עָשׂוּי לְנַחַת.
וּדְבָרִים אֵלּוּ דִּבְרֵי קַבָּלָה הֵן. וּמִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ: מַה שַּׂק שֶׁהוּא מִתְטַלְטֵל מָלֵא וְרֵיקָן, אַף כְּלִי עֵץ לֹא יִטַּמֵּא אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה מִטַּלְטֵל מָלֵא וְרֵיקָן, לְהוֹצִיא כְּלִי עֵץ הֶעָשׂוּי לְנַחַת.
ב. הַכֵּלִים שֶׁחֶזְקָתָן שֶׁהֵן עֲשׂוּיִין לְנַחַת, כְּגוֹן שִׁדָּה תֵּבָה וּמִגְדָּל וְכַוֶּרֶת הַקַּשׁ וְכַוֶּרֶת הַקָּנִים וּבוֹר סְפִינָה גְּדוֹלָה וְכַיּוֹצֵא בָּאֵלּוּ, אִם הָיוּ מַחֲזִיקִין אַרְבָּעִים סְאָה – אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה.
וְאֵלּוּ הֵן הַכֵּלִים שֶׁל עֵץ שֶׁהֵן עֲשׂוּיִין לְהִתְטַלְטֵל בִּמְלוֹאָן: דַּרְדּוּר שֶׁמַּנִּיחִין אוֹתוֹ עַל הָעֲגָלָה, וְקֻסְטַת הַמְּלָכִים, וַעֲרֵבַת הַעַבְּדָן, וּבוֹר סְפִינָה קְטַנָּה, וְהִיא הַסְּפִינָה הַקְּטַנָּה שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה לְהַלֵּךְ בְּאֶמְצַע הַיָּם הַגָּדוֹל, וְהָאָרוֹן – כָּל אֶחָד מֵחֲמֵשֶׁת כְּלֵי עֵץ אֵלּוּ, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן מְקַבְּלִין יָתֵר מֵאַרְבָּעִים סְאָה, הֲרֵי אֵלּוּ מְקַבְּלִין טֻמְאָה, שֶׁלֹּא נַעֲשׂוּ מִתְּחִלָּתָן אֶלָּא לְהִטַּלְטֵל מְלֵאִים.
וּשְׁאָר כָּל כְּלֵי הָעֵץ, אִם הָיוּ מְקַבְּלִין אַרְבָּעִים סְאָה וְיֵשׁ לָהֶן שׁוּלַיִם – חֶזְקָתָן שֶׁאֵינָן עֲשׂוּיִין לְהִתְטַלְטֵל בִּמְלוֹאָן, וּלְפִיכָךְ אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה. וְכֵן כְּלֵי עֶצֶם וּכְלֵי הָעוֹר הַמְקַבְּלִין אַרְבָּעִים סְאָה בְּלַח – אֵין מְקַבְּלִין טֻמְאָה, אֶלָּא אִם כֵּן נַעֲשׂוּ מִתְּחִלָּתָן לְהִתְטַלְטֵל כְּשֶׁהֵן מְלֵאִים.
ג. הַשִּׁדָּה וְהַתֵּבָה וְהַמִּגְדָּל שֶׁל זְכוּכִית הַבָּאִים בְּמִדָּה – טְהוֹרִים. וּשְׁאָר כְּלֵי זְכוּכִית, אַף עַל פִּי שֶׁמְּקַבְּלִין אַרְבָּעִים סְאָה – הֲרֵי הֵן מְקַבְּלִין טֻמְאָה. וְזֶה חֹמֶר בִּכְלֵי זְכוּכִית מִכְּלֵי הָעֵץ.
ד. כָּל כְּלִי שֶׁיֵּשׁ בְּשִׁבּוּרוֹ אַמָּה עַל אַמָּה בְּרוּם שָׁלֹשׁ – הֲרֵי הוּא מַחֲזִיק אַרְבָּעִים סְאָה בְּלַח. וּכְשֶׁמּוֹדְדִין אֶת הַכְּלִי – מוֹדְדִין אוֹתוֹ מִבַּחוּץ: אִם הָיָה בּוֹ אַמָּה עַל אַמָּה בְּרוּם שָׁלֹשׁ, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין תּוֹכוֹ אֶלָּא פָּחוֹת מִזֶּה – הֲרֵי הוּא טָהוֹר, שֶׁאֵין עֹבִי הַדְּפָנוֹת מְמַעֵט. אֲבָל עֹבִי הָרַגְלַיִם וְעֹבִי הַזֵּר אִם הָיָה לוֹ זֵר – אֵין נִמְדָּדִין עִמּוֹ.
ה. הָיָה בְּתוֹךְ הַכְּלִי תֵּבָה קְטַנָּה, כְּגוֹן מֻכְנִי שֶׁבְּתוֹךְ הַשִּׁדָּה: בִּזְמַן שֶׁהִיא נִשְׁמֶטֶת – אֵינָהּ נִמְדֶּדֶת עִמָּהּ, וְאֵינָהּ חִבּוּר לָהּ, וְאֵינָהּ מַצֶּלֶת עִמָּהּ בְּאֹהֶל הַמֵּת; וְאִם אֵינָהּ נִשְׁמֶטֶת – נִמְדֶּדֶת עִמָּהּ, וַהֲרֵי הֵן כִּכְלִי אֶחָד.
ו. הָיָה לַכְּלִי כִּסּוּי קָמוּר: בִּזְמַן שֶׁהוּא קָבוּעַ – נִמְדָּד עִמּוֹ; וְאִם אֵינוֹ קָבוּעַ – אֵינוֹ נִמְדָּד עִמּוֹ. הָיוּ בּוֹ מְגוּרוֹת מִבִּפְנִים – נִמְדָּדוֹת עִמּוֹ; וְאִם הָיוּ הַמְּגוּרוֹת מִבַּחוּץ – אֵינָן נִמְדָּדוֹת עִמּוֹ.
ז. כְּלִי עֵץ שֶׁאֵינוֹ מְקַבֵּל אַרְבָּעִים סְאָה כְּדַרְכּוֹ אֶלָּא אִם כֵּן הִטָּהוּ עַל צִדּוֹ אוֹ סְמָכוֹ בְּדָבָר אַחֵר, הוֹאִיל וּמְקַבֵּל אַרְבָּעִים סְאָה מִכָּל מָקוֹם – טָהוֹר.
ח. הַשִּׁדָּה וְהַתֵּבָה וְהַמִּגְדָּל שֶׁנִּטְּלָה אַחַת מֵרַגְלֵיהֶן, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִקְּבוּ אֶלָּא הֲרֵי הֵן מְקַבְּלִין – הֲרֵי אֵלּוּ טְהוֹרִים, וַעֲדַיִן שׁוּלַיִם יֵשׁ לָהֶן, וְחֶזְקָתָן שֶׁהֵן לְנַחַת כְּשֶׁהָיוּ.
וְכָל כְּלִי עֵץ שֶׁהוּא סְתָם. שאינו מיועד במיוחד לעמידה במקום אחד או במיוחד לטלטול. אַרְבָּעִים סְאָה בְּלַח. כ-330 ליטר של נוזלים. שֶׁהֵן כּוֹרַיִם בְּיָבֵשׁ. כ-500 ליטר. שדבר יבש אינו נשפך כאשר הוא עובר את דפנות הכלי ולכן אותו הכלי יכול להכיל כמות גדולה יותר של דבר יבש.
דִּבְרֵי קַבָּלָה. מסורת חכמים. וּמִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ וכו'. למדו במסורת לפרש את הכתוב "וכל אשר יפול עליו מהם במתם יטמא מכל כלי עץ או בגד או עור או שק" (ויקרא יא,לב), שכלי עץ המקבל טומאה צריך להיות דומה לשק שמיטלטל מלא וריקן.