א. אַלְמָנָה, בֵּין שֶׁהִיא עֲנִיָּה בֵּין עֲשִׁירָה – אֵין מְמַשְׁכְּנִין אוֹתָהּ, לֹא בִּשְׁעַת הַלְוָאָה וְלֹא שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת הַלְוָאָה, וְלֹא עַל פִּי בֵּית דִּין, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא תַחֲבֹל בֶּגֶד אַלְמָנָה" (דברים כד,יז). וְאִם חָבַל – מַחֲזִירִין מִמֶּנּוּ עַל כָּרְחוֹ; וְאִם תּוֹדֶה לוֹ – תְּשַׁלֵּם, וְאִם תִּכְפֹּר – תִּשָּׁבַע. אָבַד הַמַּשְׁכּוֹן אוֹ נִגְנַב אוֹ נִשְׂרַף קֹדֶם שֶׁיַּחֲזִיר – לוֹקֶה.
כְּשֵׁם שֶׁהָרֶכֶב וְהָרֵחַיִם מְיֻחָדִין שְׁנֵי כֵּלִים, וּמְשַׁמְּשִׁין מְלָאכָה אַחַת וְחַיָּב עַל זֶה בִּפְנֵי עַצְמוֹ וְעַל זֶה בִּפְנֵי עַצְמוֹ, כָּךְ כָּל שְׁנֵי כֵּלִים, אַף עַל פִּי שֶׁמְּשַׁמְּשִׁין מְלָאכָה אַחַת – חַיָּב עַל זֶה בִּפְנֵי עַצְמוֹ וְעַל זֶה בִּפְנֵי עַצְמוֹ. וְכֵן אִם חָבַל צֶמֶד בָּקָר הַחוֹרֵשׁ – לוֹקֶה שְׁתַּיִם.
ג. חַיָּב. מלקות. רֵחַיִם. האבן התחתונה של הרחיים. וָרָכֶב. האבן העליונה של הרחיים.
מְיֻחָדִין שְׁנֵי כֵּלִים. שני כלים נפרדים. וְכֵן אִם חָבַל צֶמֶד בָּקָר הַחוֹרֵשׁ לוֹקֶה שְׁתַּיִם. אם חבל מאלמנה זוג בהמות החורשות יחד, לוקה על כל בהמה (אבל מאדם אחר מותר לחבול בקר החורש אף על פי שנצרך לו לפרנסתו כדלקמן ה"ה לגבי מחרשה, שרק דברים שמשמשים להכנת האוכל עצמו נחשבים כלים של אוכל נפש כדלעיל ה"ב – יד"פ).
אִם כֵּן, מַה בֵּין בַּעַל חוֹב לִשְׁלוּחַ בֵּית דִּין? שֶׁשְּׁלוּחַ בֵּית דִּין יֵשׁ לוֹ לְנַתֵּחַ הַמַּשְׁכּוֹן מִיַּד הַלֹּוֶה בִּזְרוֹעַ וְנוֹתְנוֹ לַמַּלְוֶה, וּבַעַל חוֹב אֵין לוֹ לִקַּח הַמַּשְׁכּוֹן עַד שֶׁיִּתֵּן לוֹ הַלֹּוֶה מִדַּעְתּוֹ.
עָבַר בַּעַל חוֹב וְנִכְנַס לְבֵית הַלֹּוֶה וּמִשְׁכְּנוֹ אוֹ שֶׁחָטַף הַמַּשְׁכּוֹן מִיָּדוֹ בִּזְרוֹעַ – אֵינוֹ לוֹקֶה, שֶׁהֲרֵי נִתַּק לַעֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הָעֲבוֹט" (דברים כד,יג). וְאִם לֹא קִיֵּם עֲשֵׂה שֶׁבָּהּ, כְּגוֹן שֶׁאָבַד הַמַּשְׁכּוֹן אוֹ נִשְׂרַף – לוֹקֶה, וּמְחַשֵּׁב דְּמֵי הַמַּשְׁכּוֹן לִבְעָלָיו, וְתוֹבֵעַ הַשְּׁאָר בַּדִּין.
יֵשׁ לוֹ לְנַתֵּחַ הַמַּשְׁכּוֹן מִיַּד הַלֹּוֶה בִּזְרוֹעַ. יש לו רשות לחטוף את המשכון בכוח.
אֵינוֹ לוֹקֶה שֶׁהֲרֵי נִתַּק לַעֲשֵׂה וכו'. כאשר מחזיר את המשכון אינו לוקה על הלאו של 'לא תחבל' מפני שהוא ניתק לעשה של 'השב תשיב', אך כשהמשכון אבד ואי אפשר להחזירו לוקה על הלאו (ראה הלכות סנהדרין יח,ב).
עָבַר וְלֹא הֵשִׁיב לוֹ כְּלֵי הַיּוֹם בַּיּוֹם וּכְלֵי הַלַּיְלָה בַּלַּיְלָה – עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תִשְׁכַּב בַּעֲבֹטוֹ" (דברים כד,יב) – לֹא תִּשְׁכַּב וַעֲבוֹטוֹ אֶצְלְךָ, זוֹ כְּסוּת לַיְלָה; וּבַכֵּלִים שֶׁהוּא עוֹשֶׂה בָּהֶן מְלַאכְתּוֹ בַּיּוֹם אוֹ לוֹבְשָׁן הוּא אוֹמֵר: "עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ" (שמות כב,כה) – מְלַמֵּד שֶׁמַּחֲזִירוֹ כָּל הַיּוֹם.
אִם כֵּן הוּא שֶׁמַּחֲזִיר הַמַּשְׁכּוֹן לוֹ בְּעֵת שֶׁהוּא צָרִיךְ לוֹ וְלוֹקֵחַ אוֹתוֹ בְּעֵת שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לוֹ, מַה יּוֹעִיל הַמַּשְׁכּוֹן? כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשָּׁמֵט הַחוֹב בַּשְּׁבִיעִית וְלֹא יֵעָשֶׂה מִטַּלְטְלִין אֵצֶל בָּנָיו, אֶלָּא יִפָּרַע מִן הַמַּשְׁכּוֹן אַחַר שֶׁמֵּת הַלֹּוֶה.
הָא לָמַדְתָּ, שֶׁהַמְמַשְׁכֵּן אֶת הֶעָנִי דָּבָר שֶׁהוּא צָרִיךְ לוֹ וְלֹא הֶחֱזִירוֹ לוֹ בִּזְמַנּוֹ – עוֹבֵר מִשּׁוּם שְׁלֹשָׁה שֵׁמוֹת: מִשּׁוּם "לֹא תָבֹא אֶל בֵּיתוֹ" (דברים כד,י), וּמִשּׁוּם "הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הָעֲבוֹט" (שם כד,יג), וּמִשּׁוּם "לֹא תִשְׁכַּב בַּעֲבֹטוֹ" (שם כד,יב).
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁמִּשְׁכְּנוֹ שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת הַלְוָאָתוֹ. אֲבָל אִם מִשְׁכְּנוֹ בִּשְׁעַת הַלְוָאָתוֹ – אֵינוֹ מַחֲזִיר לוֹ כְּלָל, וְאֵינוֹ עוֹבֵר בְּשֵׁם מִן הַשֵּׁמוֹת הָאֵלּוּ.
לֹא תִּשְׁכַּב וַעֲבוֹטוֹ אֶצְלְךָ זוֹ כְּסוּת לַיְלָה. שההתייחסות הישירה של הפסוק היא לכסות לילה, שהרי הכתוב נקט דוגמה של שכיבה בלילה. עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ מְלַמֵּד שֶׁמַּחֲזִירוֹ כָּל הַיּוֹם. פסוק זה מדבר בבגדים או כלים שמשתמשים בהם ביום, ובא ללמדנו שיש להשיבם ללווה כדי שיהיו אצלו במשך כל היום עד שתגיע השקיעה ('עד בא השמש'), ואז אפשר לקחתם ממנו שוב (בבלי בבא מציעא קיד,ב ורש"י שם). ומכאן נלמד שהלא תעשה של 'לא תשכב בעבטו', והעשה של 'השב תשיב לו את העבוט' הם ציוויים כלליים על המלווה להשאיר את המשכון אצל הלווה בזמן שהוא זקוק לו – כלי יום ביום וכלי לילה בלילה (ע"פ יד"פ, וראה לקמן פסקה המתחילה 'הא למדת').
כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשָּׁמֵט הַחוֹב בַּשְּׁבִיעִית. שחוב שיש עליו משכון אינו בטל בשנת השמיטה (ראה הלכות שמיטה ט,יד). וְלֹא יֵעָשֶׂה מִטַּלְטְלִין אֵצֶל בָּנָיו. שהיתומים אינם מחויבים לפרוע חוב אביהם מן המיטלטלין שירשו ממנו (לקמן יא,ח). אבל אם לקח מיטלטלין כמשכון יכול לגבות מהם חובו גם אם הלווה נפטר (ואפילו אם נפטר הלווה בזמן שהמשכון נמצא אצלו, יכול המלווה לקחת אותו מהיתומים כדלקמן ה"ו).
עוֹבֵר מִשּׁוּם שְׁלֹשָׁה שֵׁמוֹת וכו'. שלושה איסורים נפרדים. שכאשר מחזיק במשכון בכוח בזמן שאינו רשאי להחזיק בו הרי הוא עובר על האזהרה 'לא תבא אל ביתו' שמשמעותה לקיחת המשכון בכוח והחזקה בו (אף אם לא נכנס לביתו), וכן עובר על 'השב תשיב' ועל 'לא תשכב בעבוטו' שמוסב גם על כסות יום וגם על כסות לילה כמבואר בפסקאות הקודמות (ראה יד"פ).
אֲבָל אִם מִשְׁכְּנוֹ בִּשְׁעַת הַלְוָאָתוֹ אֵינוֹ מַחֲזִיר לוֹ כְּלָל וכו'. שהציוויים המפורטים בהל' ד-ה מתייחסים רק למשכון בזמן הפירעון ולא למשכון בשעת ההלוואה.
עַד מָתַי הוּא חַיָּב לְהַחֲזִיר וְלִקַּח? עַד לְעוֹלָם. וְאִם הָיָה הַמַּשְׁכּוֹן מִדְּבָרִים שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לָהֶן וְאֵין מַנִּיחִין אוֹתָן לַלֹּוֶה – הֲרֵי זֶה מַנִּיחָן אֶצְלוֹ עַד שְׁלֹשִׁים יוֹם, וּמִשְּׁלֹשִׁים יוֹם וּלְהַלָּן מוֹכֵר הַמַּשְׁכּוֹן בְּבֵית דִּין. מֵת הַלֹּוֶה – אֵינוֹ מַחֲזִיר לְבָנָיו. מֵת הַלֹּוֶה אַחַר שֶׁהוּשַׁב לוֹ הַמַּשְׁכּוֹן – שׁוֹמְטוֹ הַמַּלְוֶה מֵעַל בָּנָיו וְאֵינוֹ מַחֲזִיר.
שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לָהֶן וְאֵין מַנִּיחִין אוֹתָן לַלֹּוֶה. במסגרת הסידור של שעת הגבייה (לעיל א,ז). הֲרֵי זֶה מַנִּיחָן אֶצְלוֹ עַד שְׁלֹשִׁים יוֹם וּמִשְּׁלֹשִׁים יוֹם וּלְהַלָּן מוֹכֵר הַמַּשְׁכּוֹן בְּבֵית דִּין. שכאשר לקח את המיטלטלין בתורת משכון הרי זה כהלוואה חדשה על משכון זה, וסתם הלוואה שלושים יום כדלקמן יג,ה (ראה השגת הראב"ד ומ"מ; אבל כאשר לקיחת המיטלטלין נעשתה לצורך פירעון החוב אין ממתינים ללווה שלושים יום, כדלקמן כב,א). מֵת הַלֹּוֶה אֵינוֹ מַחֲזִיר לְבָנָיו. דברים שהיה חייב להחזיר לאביהם ביום או בלילה. מֵת הַלֹּוֶה אַחַר שֶׁהוּשַׁב לוֹ הַמַּשְׁכּוֹן. לאחר שהשיב לו את כלי היום או כלי הלילה. שׁוֹמְטוֹ הַמַּלְוֶה מֵעַל בָּנָיו וְאֵינוֹ מַחֲזִיר. לוקח מהם את הכלי, שאין לו דין מיטלטלין של יתומים (כדלעיל ה"ה).