א. הַמַּעֲרִיךְ אֶת הַפָּחוּת מִבֶּן עֶשְׂרִים וְלֹא עָמַד בַּדִּין עַד שֶׁיִּהְיֶה יָתֵר עַל עֶשְׂרִים – אֵינוֹ נוֹתֵן אֶלָּא עֵרֶךְ פָּחוּת מִבֶּן עֶשְׂרִים, שֶׁאֵין הָעֵרֶךְ אֶלָּא בִּזְמַן הָעֵרֶךְ, לֹא בִּזְמַן הַהַעֲמָדָה בַּדִּין.
ב. כָּל הָעֲרָכִין הַקְּצוּבִין בַּתּוֹרָה, הֵן שֶׁנּוֹתֵן הַמַּעֲרִיךְ אִם הָיָה עָשִׁיר. אֲבָל אִם הָיָה עָנִי וְאֵין יָדוֹ מַשֶּׂגֶת – נוֹתֵן כָּל הַנִּמְצָא בְּיָדוֹ, אֲפִלּוּ סֶלַע אֶחָד, וּפָטוּר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאִם מָךְ הוּא מֵעֶרְכֶּךָ וכו' עַל פִּי אֲשֶׁר תַּשִּׂיג יַד הַנֹּדֵר" וכו' (ויקרא כז,ח).
ג. וּמִנַּיִן שֶׁהוּא נוֹתֵן אֲפִלּוּ סֶלַע אֶחָד אִם אֵין לוֹ אֶלָּא סֶלַע? שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכָל עֶרְכְּךָ יִהְיֶה בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ" (שם כז,כה). הָא לָמַדְתָּ שֶׁאֵין בַּעֲרָכִים פָּחוֹת מִסֶּלַע, וְלֹא יָתֵר עַל חֲמִשִּׁים.
ד. הֲרֵי שֶׁלֹּא נִמְצָא בְּיָדוֹ אֲפִלּוּ סֶלַע – אֵין לוֹקְחִין מִמֶּנּוּ פָּחוֹת מִסֶּלַע, אֶלָּא יִשָּׁאֵר הַכֹּל עָלָיו חוֹב, וְאִם מָצְאָה יָדוֹ וְהֶעֱשִׁיר – יִתֵּן עֵרֶךְ שָׁלֵם הַקָּצוּב בַּתּוֹרָה.
ה. עָשִׁיר שֶׁהֶעֱרִיךְ וְהֶעֱנִי, אוֹ שֶׁהֶעֱרִיךְ כְּשֶׁהוּא עָנִי וְהֶעֱשִׁיר – הֲרֵי זֶה חַיָּב בְּעֵרֶךְ עָשִׁיר. אֲבָל אִם הֶעֱרִיךְ כְּשֶׁהוּא עָנִי, וְהֶעֱשִׁיר וְחָזַר וְהֶעֱנִי – נוֹתֵן עֵרֶךְ עָנִי.
ו. עָשִׁיר שֶׁאָמַר: 'עֶרְכִּי עָלַי' אוֹ 'עֵרֶךְ פְּלוֹנִי', וְשָׁמַע הֶעָנִי וְאָמַר: 'מַה שֶּׁאָמַר זֶה עָלַי' – הֲרֵי הֶעָנִי חַיָּב בְּעֵרֶךְ עָשִׁיר, שֶׁהוּא עֵרֶךְ שָׁלֵם. אֲבָל הֶעָנִי שֶׁהֶעֱרִיךְ אֶת הֶעָשִׁיר וְאָמַר: 'עֵרֶךְ זֶה עָלַי' – אֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא בְּעֵרֶךְ עָנִי, שֶׁהוּא כְּפִי אֲשֶׁר תַּשִּׂיג יָדוֹ.
ז. מַה בֵּין הַחַיָּב בְּעֵרֶךְ עָנִי לַחַיָּב בְּעֵרֶךְ עָשִׁיר, שֶׁהוּא הָעֵרֶךְ הַקָּצוּב כֻּלּוֹ? שֶׁהַחַיָּב בְּעֵרֶךְ עָנִי שֶׁלָּקְחוּ מִמֶּנּוּ כָּל מַה שֶּׁיָּדוֹ מַשֶּׂגֶת, אֲפִלּוּ סֶלַע אֶחָד, וְאַחַר כָּךְ הֶעֱשִׁיר – אֵינוֹ חַיָּב לְשַׁלֵּם. וְאִם חַיָּב בְּעֵרֶךְ עָשִׁיר – יִשָּׁאֵר שְׁאָר הָעֵרֶךְ חוֹב עַד שֶׁיַּעֲשִׁיר וְיַשְׁלִים הָעֵרֶךְ שֶׁעָלָיו.
ח. הַמְפָרֵשׁ אֶת הָעֵרֶךְ וְאָמַר: 'עֶרְכִּי עָלַי חֲמִשִּׁים סְלָעִים' אוֹ 'עֵרֶךְ פְּלוֹנִית עָלַי שְׁלֹשִׁים סְלָעִים' – אֵינוֹ נִדּוֹן בְּהֶשֵּׂג יָד, אֶלָּא לוֹקְחִין כָּל הַנִּמְצָא בְּיָדוֹ, וְהַשְּׁאָר חוֹב עָלָיו עַד שֶׁיַּעֲשִׁיר וְיִתֵּן.
ט. וְכֵן הָאוֹמֵר: 'דָּמַי עָלַי' אוֹ 'דְּמֵי פְּלוֹנִי עָלַי' – אֵינוֹ נִדּוֹן בְּהֶשֵּׂג יָד, שֶׁחַיָּבֵי דָּמִים הֲרֵי פֵּרְשׁוּ נִדְרָן, וַהֲרֵי הֵן כְּמִי שֶׁאָמַר: 'מָנֶה עָלַי הֶקְדֵּשׁ', שֶׁהוּא חַיָּב לִתֵּן מָנֶה גָּמוּר.
י. הָאוֹמֵר: 'הֲרֵי עָלַי עֵרֶךְ' סְתָם, וְלֹא פֵּרֵשׁ – אֵינוֹ כִּמְפָרֵשׁ שְׁלֹשֶׁת שְׁקָלִים, אֶלָּא נִדּוֹן בְּהֶשֵּׂג יָד כִּשְׁאָר הַמַּעֲרִיכִין.
יא. הָאוֹמֵר: 'עֶרְכִּי עָלַי', וְחָזַר וְאָמַר: 'עֶרְכִּי עָלַי', וְהָיוּ בְּיָדוֹ עֶשֶׂר סְלָעִים, וְנָתַן תֵּשַׁע לַשְּׁנִיָּה וְסֶלַע לָרִאשׁוֹנָה – יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, שֶׁהָעֲרָכִים לָאו כְּחוֹבוֹת הֵן; אַף עַל פִּי שֶׁכָּל מַה שֶּׁבְּיָדוֹ מְשֻׁעְבָּד לָרִאשׁוֹנָה – הֶקְדֵּשׁ מְאֻחָר שֶׁגָּבָה, גָּבָה.
אֲבָל אִם נָתַן תֵּשַׁע לָרִאשׁוֹנָה וְאַחַת לַשְּׁנִיָּה – יְדֵי שְׁנִיָּה יָצָא, שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁנָּתַן הַסֶּלַע לֹא נִשְׁאַר בְּיָדוֹ כְּלוּם, וַהֲרֵי אֵין יָדוֹ מַשֶּׂגֶת, וִידֵי רִאשׁוֹנָה לֹא יָצָא, שֶׁהֲרֵי כָּל מַה שֶּׁהָיָה בְּיָדוֹ מְשֻׁעְבָּד לָרִאשׁוֹנָה, וּכְשֶׁנָּתַן הַתֵּשַׁע נִשְׁאַר לוֹ סֶלַע וְלֹא נְתָנוֹ, וַהֲרֵי לֹא נָתַן כָּל מַה שֶּׁיָּדוֹ מַשֶּׂגֶת. לְפִיכָךְ יִשָּׁאֵר עָלָיו שְׁאָר עֵרֶךְ הָרִאשׁוֹן עַד שֶׁיַּעֲשִׁיר וְיַשְׁלִים.
יב. הָאוֹמֵר: 'שְׁנֵי עֶרְכִּי עָלַי', וְלֹא הָיָה בְּיָדוֹ אֶלָּא פָּחוֹת מִכְּדֵי שְׁנֵי עֲרָכִים – הֲרֵי הַדָּבָר סָפֵק אִם נִתְפַּס לִשְׁנֵיהֶן וְנוֹתֵן חֲצִי מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ לְעֵרֶךְ אֶחָד וְחֶצְיוֹ לָעֵרֶךְ הַשֵּׁנִי וְיִפָּטֵר, אוֹ יִתֵּן עֵרֶךְ אֶחָד מֵהֶן שָׁלֵם אוֹ כָּל הַנִּמְצָא בְּיָדוֹ לְאֶחָד מֵהֶן, וְיִשָּׁאֵר הָעֵרֶךְ הָאַחֵר עָלָיו חוֹב עַד שֶׁיִּתֵּן אוֹתוֹ בַּעֲנִיּוּת אוֹ בַּעֲשִׁירוּת כְּפִי הֶשֵּׂג יָדוֹ.
יג. הַמַּפְרִישׁ עֶרְכּוֹ אוֹ דָּמָיו וְאָבְדוּ אוֹ נִגְנְבוּ, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא אָמַר: 'עָלַי' – חַיָּב בְּאַחֲרָיוּתוֹ עַד שֶׁיַּגִּיעוּ לְיַד הַגִּזְבָּר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְנָתַן אֶת הָעֶרְכְּךָ בַּיּוֹם הַהוּא קֹדֶשׁ לַיי" (ויקרא כז,כג) – הֲרֵי הֵן חֻלִּין אַף עַל פִּי שֶׁהִפְרִישָׁן, עַד שֶׁיַּגִּיעוּ לְיַד גִּזְבָּר.
יד. חַיָּבֵי עֲרָכִים וְהַדָּמִים – מְמַשְׁכְּנִין אוֹתָן, וְלוֹקְחִין מֵהֶן בְּעַל כָּרְחָן מַה שֶּׁנָּדְרוּ, וְאֵין חַיָּבִין לְהַחֲזִיר לָהֶן הַמַּשְׁכּוֹן בַּיּוֹם אוֹ בַּלַּיְלָה, וּמוֹכְרִין כָּל הַנִּמְצָא לָהֶם מִן הַקַּרְקַע וּמִן הַמִּטַּלְטְלִין מִכְּסוּת וּכְלֵי תַּשְׁמִישׁ הַבַּיִת וַעֲבָדִים וּבְהֵמָה, מִן הַכֹּל נִפְרָעִין.
וְאֵין מוֹכְרִין לֹא כְּסוּת אִשְׁתּוֹ וְלֹא כְּסוּת בָּנָיו וְלֹא בְּגָדִים שֶׁצְּבָעָן לִשְׁמָן אוֹ סַנְדָּלִים חֲדָשִׁים שֶׁלְּקָחָן לִשְׁמָן. וְכֵן הַמַּקְדִּישׁ כָּל נְכָסָיו – לֹא הִקְדִּישׁ אֶת כָּל אֵלּוּ.
טו. וְנוֹתְנִין לוֹ מִכָּל נְכָסָיו, לָזֶה שֶׁיֵּשׁ עָלָיו עֲרָכִים אוֹ דָּמִים אוֹ שֶׁהִקְדִּישׁ מָנֶה לְבֶדֶק הַבַּיִת וְאֵין לוֹ, נוֹתְנִין לוֹ תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ וְשֶׁל יָד, וְסַנְדָּלִין וּמִטָּה לֵישֵׁב עָלֶיהָ, וּמִטָּה וּמַצָּע הָרְאוּיִין לוֹ לִישַׁן עֲלֵיהֶן. וְאִם הָיָה עָנִי – נוֹתְנִין לוֹ מִטָּה וּמַפָּץ לִישַׁן עָלָיו.
וְנוֹתְנִין לוֹ מְזוֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם וּכְסוּת שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ לוֹ לְבַדּוֹ, אֲבָל לֹא לְאִשְׁתּוֹ וּבָנָיו, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא חַיָּב בִּמְזוֹנוֹתֵיהֶן וּבִכְסוּתָן. וְאֵין נוֹתְנִין לוֹ אֶלָּא כְּסוּת הָרְאוּיָה לוֹ.
טז. הָיוּ עָלָיו כְּלֵי מֶשִׁי וּבְגָדִים מְזֹהָבִים – מַעֲבִירִין אוֹתָן מֵעָלָיו, וְנוֹתְנִין לוֹ כְּסוּת הָרְאוּיָה לְאִישׁ כְּמוֹתוֹ לַחֹל, אֲבָל לֹא לְשַׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים.
יז. וְאִם הָיָה אֻמָּן – נוֹתְנִין לוֹ שְׁנֵי כְּלֵי אֻמָּנוּת מִכָּל מִין וָמִין. כֵּיצַד? אִם הָיָה חָרָשׁ – נוֹתְנִין לוֹ שְׁנֵי מַעֲצָדִים וּשְׁתֵּי מְגֵרוֹת. הָיוּ לוֹ כֵּלִים מְרֻבִּין מִמִּין אֶחָד וּמוּעָטִין מִמִּין שֵׁנִי – אֵין מוֹכְרִין מִן הַמְרֻבֶּה וְלוֹקְחִין לוֹ מִן הַמּוּעָט, אֶלָּא נוֹתְנִין לוֹ שְׁנֵי כֵּלִים מִן הַמְרֻבִּין וְכָל שֶׁיֵּשׁ לוֹ מִן הַמּוּעָט.
יח. הָיָה חַמָּר אוֹ אִכָּר – אֵין נוֹתְנִין לוֹ בְּהֶמְתּוֹ, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ מְזוֹנוֹת אֶלָּא מִמֶּנָּה. הָיָה סַפָּן – אֵין מַעֲלִין לוֹ סְפִינָתוֹ, אֶלָּא יִמְכֹּר הַכֹּל.
יט. הָיָה בַּנְּכָסִים בְּהֵמָה וַעֲבָדִים וּמַרְגָּלִיּוֹת, וְאָמְרוּ הַתַּגָּרִים: 'אִם יִלָּקַח לְעֶבֶד זֶה כְּסוּת בִּשְׁלֹשִׁים – מַשְׁבִּיחַ הוּא מֵאָה', וּ'פָרָה זוֹ, אִם תַּמְתִּינוּ בָּהּ לָאִטְלִיס – מַשְׁבַּחַת עֲשָׂרָה', וּ'מַרְגָּלִית זוֹ, אִם מַעֲלִין אוֹתָהּ לְמָקוֹם פְּלוֹנִי – תִּשְׁוֶה מָמוֹן רַב, וְכָאן אֵינָהּ שָׁוָה אֶלָּא מְעַט' – אֵין שׁוֹמְעִין לָהֶן.
אֶלָּא כֵּיצַד עוֹשִׂין? מוֹכְרִין הַכֹּל בִּמְקוֹמוֹ וּבִשְׁעָתוֹ וּבַמֶּה שֶׁהוּא, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְנָתַן אֶת הָעֶרְכְּךָ בַּיּוֹם הַהוּא קֹדֶשׁ לַיי" (ויקרא כז,כג) – לְרַבּוֹת כָּל דָּבָר שֶׁל הֶקְדֵּשׁ, שֶׁאֵין מְפַרְכְּסִין אוֹתוֹ וְאֵין מַמְתִּינִין לוֹ לַשּׁוּק וְאֵין מוֹלִיכִין אוֹתוֹ מִמָּקוֹם לְמָקוֹם. אֵין לַהֶקְדֵּשׁ אֶלָּא מְקוֹמוֹ וּשְׁעָתוֹ.
כ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּמִטַּלְטְלִין וַעֲבָדִים. אֲבָל הַקַּרְקָעוֹת – מַכְרִיזִין עֲלֵיהֶן שִׁשִּׁים יוֹם רְצוּפִין בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב, וְאַחַר כָּךְ מוֹכְרִין אוֹתָן.