א. הַנִּדָּה – הֲרֵי הִיא כִּשְׁאָר כָּל הָעֲרָיוֹת: הַמְעָרֶה בָּהּ, בֵּין כְּדַרְכָּהּ בֵּין שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ – חַיָּב כָּרֵת, וַאֲפִלּוּ הָיְתָה קְטַנָּה בַּת שָׁלֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד, כִּשְׁאָר עֲרָיוֹת; שֶׁהַבַּת מִטַּמְּאָה בְּנִדָּה וַאֲפִלּוּ בְּיוֹם לֵדָתָהּ, וּבַת עֲשָׂרָה יָמִים מִטַּמְּאָה בְּזִיבָה. וְדָבָר זֶה מִפִּי הַשְּׁמוּעָה, שֶׁאֵין הֶפְרֵשׁ בֵּין גְּדוֹלָה לִקְטַנָּה לְטֻמְאַת נִדּוּת וְזִיבוּת.
ב. וְאֶחָד הַבָּא עַל הַנִּדָּה כָּל שִׁבְעַת הַיָּמִים, וַאֲפִלּוּ לֹא רָאָת אֶלָּא יוֹם רִאשׁוֹן, וְאֶחָד הַבָּא עַל יוֹלֶדֶת זָכָר כָּל שִׁבְעָה, אוֹ עַל יוֹלֶדֶת נְקֵבָה כָּל אַרְבָּעָה עָשָׂר, אוֹ עַל הַזָּבָה כָּל יְמֵי זוֹבָהּ וּסְפִירָתָהּ, בֵּין שִׁפְחָה בֵּין מְשֻׁחְרֶרֶת – הַכֹּל בְּכָרֵת, שֶׁנֶּאֱמַר בַּנִּדָּה: "שִׁבְעַת יָמִים תִּהְיֶה בְנִדָּתָהּ" (ויקרא טו,יט), וּבַזָּבָה נֶאֱמַר: "כָּל יְמֵי זוֹב טֻמְאָתָהּ כִּימֵי נִדָּתָהּ תִּהְיֶה" (שם טו,כה), וּבַיּוֹלֶדֶת הוּא אוֹמֵר: "כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא" (שם יב,ב), "וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ" (שם יב,ה).
ג. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים שֶׁהַטּוּמְאָה תְּלוּיָה בַּיָּמִים? בְּשֶׁטָּבְלָה בְּמֵי מִקְוֶה אַחַר הַיָּמִים הַסְּפוּרִים. אֲבָל נִדָּה וְזָבָה וְיוֹלֶדֶת שֶׁלֹּא טָבְלָה בְּמֵי מִקְוֶה, הַבָּא עַל אַחַת מֵהֶן, אֲפִלּוּ אַחַר כַּמָּה שָׁנִים – חַיָּב כָּרֵת, שֶׁבְּיָמִים וּטְבִילָה תָּלָה הַכָּתוּב, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְרָחֲצוּ בַמַּיִם" (ויקרא טו,יח) – בִּנְיַן אָב לְכָל טָמֵא, שֶׁהוּא בְּטֻמְאָתוֹ עַד שֶׁיִּטְבֹּל.
ד. הַגּוֹיִם – אֵין חַיָּבִין עֲלֵיהֶן מִשּׁוּם נִדָּה וְלֹא מִשּׁוּם זָבָה וְלֹא מִשּׁוּם יוֹלֶדֶת. וַחֲכָמִים גָּזְרוּ עַל כָּל הַגּוֹיִם, זְכָרִים וּנְקֵבוֹת, שֶׁיִּהְיוּ כְּזָבִים תָּמִיד, בֵּין רָאוּ בֵּין לֹא רָאוּ, לְעִנְיַן טֻמְאָה וְטָהֳרָה.
ה. כָּל דָּם שֶׁתִּרְאֶה הַיּוֹלֶדֶת בְּתוֹךְ שְׁלֹשָׁה וּשְׁלֹשִׁים שֶׁל זָכָר וְשִׁשָּׁה וְשִׁשִּׁים שֶׁל נְקֵבָה – הוּא הַנִּקְרָא דַּם טֹהַר; וְאֵינוֹ מוֹנֵעַ אֶת הָאִשָּׁה מִבַּעְלָהּ, אֶלָּא טוֹבֶלֶת אַחַר שִׁבְעָה שֶׁל זָכָר וְאַחַר אַרְבָּעָה עָשָׂר שֶׁל נְקֵבָה וּמְשַׁמֶּשֶׁת מִטָּתָהּ אַף עַל פִּי שֶׁהַדָּם שׁוֹתֵת.
ו. כָּל חַיָּבֵי טְבִילוֹת – טְבִילָתָן בַּיּוֹם, חוּץ מִנִּדָּה וְיוֹלֶדֶת, שֶׁהֲרֵי הוּא אוֹמֵר בַּנִּדָּה: "שִׁבְעַת יָמִים תִּהְיֶה בְנִדָּתָהּ" (ויקרא טו,יט) – הַשִּׁבְעָה כֻּלָּן בְּנִדָּה, וְטוֹבֶלֶת בְּלֵיל שְׁמִינִי. וְכֵן יוֹלֶדֶת זָכָר בְּלֵיל שְׁמִינִי וְיוֹלֶדֶת נְקֵבָה בְּלֵיל חֲמִשָּׁה עָשָׂר, שֶׁהַיּוֹלֶדֶת כַּנִּדָּה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ז. נִתְאַחֲרָה יָמִים רַבִּים וְלֹא טָבְלָה – כְּשֶׁתִּטְבֹּל, לֹא תִּטְבֹּל אֶלָּא בַּלַּיְלָה, שֶׁאִם תִּטְבּוֹל בַּיּוֹם, יִטְעוּ, וְתָבֹא נִדָּה אַחֶרֶת לִטְבֹּל בַּשְּׁבִיעִי.
ח. הָיְתָה חוֹלָה, אוֹ שֶׁהָיָה מְקוֹם הַטְּבִילָה רָחוֹק וְאֵין הַנָּשִׁים יְכוֹלוֹת לְהַגִּיעַ לוֹ וְלַחֲזֹר בַּלַּיְלָה מִפְּנֵי הַלִּיסְטִים אוֹ מִפְּנֵי הַצִּנָּה אוֹ מִפְּנֵי שֶׁנּוֹעֲלִין שַׁעֲרֵי הַמְּדִינָה בַּלַּיְלָה – הֲרֵי זוֹ טוֹבֶלֶת בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי אוֹ בַּיָּמִים שֶׁל אַחֲרָיו בַּיּוֹם.
ט. כָּל הַנָּשִׁים שֶׁיֵּשׁ לָהֶן וֶסֶת – בְּחֶזְקַת טָהֳרָה לְבַעְלֵיהֶן, עַד שֶׁתֹּאמַר לוֹ: 'טְמֵאָה אָנִי', אוֹ עַד שֶׁתֻּחְזַק נִדָּה בִּשְׁכוּנוֹתֶיהָ. הָלַךְ בַּעְלָהּ לִמְדִינָה אַחֶרֶת וְהִנִּיחָהּ טְהוֹרָה – כְּשֶׁיָּבֹא, אֵינוֹ צָרִיךְ לִשְׁאֹל לָהּ. וַאֲפִלּוּ מְצָאָהּ יְשֵׁנָה – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לָבֹא עָלֶיהָ שֶׁלֹּא בְּעוֹנַת וִסְתָּהּ, וְאֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ שֶׁמָּא נִדָּה הִיא. וְאִם הִנִּיחָהּ נִדָּה – אֲסוּרָה לוֹ, עַד שֶׁתֹּאמַר לוֹ: 'טְהוֹרָה אָנִי'.
י. הָאִשָּׁה שֶׁאָמְרָה לְבַעְלָהּ: 'טְמֵאָה אָנִי', וְחָזְרָה וְאָמְרָה: 'טְהוֹרָה אָנִי, וְדֶרֶךְ שְׂחוֹק וָהֶתֶל אָמַרְתִּי לְךָ תְּחִלָּה' – אֵינָהּ נֶאֱמֶנֶת. וְאִם נָתְנָה אֲמַתְלָא לִדְבָרֶיהָ – נֶאֱמֶנֶת. כֵּיצַד? תְּבָעָהּ בַּעְלָהּ, וַאֲחוֹתוֹ אוֹ אִמּוֹ עִמָּהּ בֶּחָצֵר, וְאָמְרָה לוֹ: 'טְמֵאָה אָנִי', וְאַחַר כָּךְ חָזְרָה וְאָמְרָה: 'טְהוֹרָה אָנִי, וְלֹא אָמַרְתִּי לְךָ טְמֵאָה אָנִי אֶלָּא מִפְּנֵי אֲחוֹתְךָ' אוֹ 'אִמְּךָ', 'שֶׁמָּא יִרְאוּ אוֹתָנוּ' – הֲרֵי זוֹ נֶאֱמֶנֶת. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
יא. הָיָה מְשַׁמֵּשׁ עִם הַטְּהוֹרָה וְאָמְרָה לוֹ: 'נִטְמֵאתִי' – לֹא יִפְרֹשׁ מִיָּד וְהוּא בְּקִשּׁוּיוֹ, שֶׁהֲנָיָה לוֹ בִּיצִיאָתוֹ כְּבִיאָתוֹ. וְאִם פֵּרֵשׁ וְהוּא בְּקִשּׁוּיוֹ – חַיָּב כָּרֵת כְּמוֹ שֶׁבָּעַל נִדָּה; וְהוּא הַדִּין בִּשְׁאָר עֲרָיוֹת. אֶלָּא כֵּיצַד יַעֲשֶׂה? נוֹעֵץ צִפָּרְנֵי רַגְלָיו בַּקַּרְקַע וְשׁוֹהֶה וְאֵינוֹ מִזְדַּעְזֵעַ, עַד שֶׁיָּמוּת הָאֵבֶר, וְאַחַר כָּךְ נִשְׁמָט מִמֶּנָּה.
יב. וְאָסוּר לוֹ לָאָדָם לָבֹא עַל אִשְׁתּוֹ סָמוּךְ לְוִסְתָּהּ, שֶׁמָּא תִּרְאֶה דָּם בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהִזַּרְתֶּם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִטֻּמְאָתָם" (ויקרא טו,לא). וְכַמָּה? אִם הָיָה דַּרְכָּהּ לִרְאוֹת בַּיּוֹם – אָסוּר לְשַׁמֵּשׁ מִתְּחִלַּת הַיּוֹם; וְאִם הָיָה דַּרְכָּהּ לִרְאוֹת בַּלַּיְלָה – אָסוּר לְשַׁמֵּשׁ מִתְּחִלַּת הַלַּיְלָה.
יג. עָבַר וִסְתָּהּ וְלֹא רָאֲתָה – מֻתֶּרֶת לְשַׁמֵּשׁ אַחַר שֶׁתַּעֲבֹר עוֹנַת הַוֶּסֶת. כֵּיצַד? הָיָה דַּרְכָּהּ לִרְאוֹת בְּשֵׁשׁ שָׁעוֹת בַּיּוֹם – אֲסוּרָה לְשַׁמֵּשׁ מִתְּחִלַּת הַיּוֹם. עָבְרוּ שֵׁשׁ שָׁעוֹת בַּיּוֹם וְלֹא רָאֲתָה – אֲסוּרָה לְשַׁמֵּשׁ עַד לָעֶרֶב. וְכֵן אִם הָיָה דַּרְכָּהּ לִרְאוֹת בְּשֵׁשׁ שָׁעוֹת בַּלַּיְלָה, וְעָבְרוּ וְלֹא רָאֲתָה – אֲסוּרָה לְשַׁמֵּשׁ עַד שֶׁתִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ.
יד. דֶּרֶךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָם לִבְדֹּק עַצְמָן אַחַר הַתַּשְׁמִישׁ. כֵּיצַד? מְקַנֵּחַ הָאִישׁ עַצְמוֹ בְּמַטְלִית נְכוֹנָה לוֹ, וְהָאִשָּׁה מְקַנַּחַת בְּמַטְלִית נְכוֹנָה לָהּ, וְרוֹאִין בָּהֶן שֶׁמָּא רָאֲתָה דָּם בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ. וְיֵשׁ לָאִישׁ לְהַנִּיחַ אִשְׁתּוֹ שֶׁתִּבְדֹּק בַּמַּטְלִית שֶׁלּוֹ; מִתּוֹךְ שֶׁנֶּאֱמֶנֶת עַל שֶׁלָּהּ – נֶאֱמֶנֶת עַל שֶׁלּוֹ.
טו. בְּגָדִים אֵלּוּ שֶׁמְּקַנְּחִין בָּהֶן – צְרִיכִין שֶׁיִּהְיוּ שֶׁל פִּשְׁתָּן, שְׁחָקִים וּלְבָנִים, וְהֵן הַנִּקְרָאִין עֵדִים בְּעִנְיָן זֶה. וְהַבֶּגֶד שֶׁמְּקַנֵּחַ בּוֹ נִקְרָא עֵד שֶׁלּוֹ, וְהַבֶּגֶד שֶׁמְּקַנַּחַת הִיא בּוֹ נִקְרָא עֵד שֶׁלָּהּ.
טז. הַצְּנוּעוֹת אֵינָן מְשַׁמְּשׁוֹת עַד שֶׁיִּבְדְּקוּ עַצְמָן תְּחִלָּה קֹדֶם תַּשְׁמִישׁ. וְאִשָּׁה שֶׁאֵין לָהּ וֶסֶת – אֲסוּרָה לְשַׁמֵּשׁ עַד שֶׁתִּבְדֹּק, לְפִיכָךְ הִיא מְשַׁמֶּשֶׁת בִּשְׁנֵי עֵדִים, אֶחָד לִפְנֵי הַתַּשְׁמִישׁ וְאֶחָד לְאַחַר הַתַּשְׁמִישׁ. אֲבָל אִשָּׁה שֶׁיֵּשׁ לָהּ וֶסֶת – אֵינָהּ צְרִיכָה עֵד לִפְנֵי תַּשְׁמִישׁ אֶלָּא מִשּׁוּם צְנִיעוּת. אֲבָל אַחַר תַּשְׁמִישׁ – הַכֹּל צְרִיכִין שְׁנֵי עֵדִים, אֶחָד לוֹ וְאֶחָד לָהּ.
אֲפִלּוּ מְעֻבֶּרֶת וּמְנִיקָה וּזְקֵנָה וּקְטַנָּה לֹא תְּשַׁמֵּשׁ אֶלָּא בִּשְׁנֵי עֵדִים, אֶחָד לוֹ וְאֶחָד לָהּ. אֲבָל בְּתוּלָה וְיוֹשֶׁבֶת עַל דַּם טֹהַר – אֵינָהּ צְרִיכָה עֵדִים, שֶׁהֲרֵי הַדָּם שׁוֹתֵת מִמֶּנָּה.
יז. הַמְשַׁמֵּשׁ מִטָּתוֹ פְּעָמִים רַבּוֹת – אֵינָן צְרִיכִין לִבְדֹּק שְׁנֵי הָעֵדִים שֶׁלָּהֶן עַל כָּל בִּיאָה וּבִיאָה, אֶלָּא מְקַנֵּחַ בָּעֵד שֶׁלּוֹ וְהִיא בָּעֵד שֶׁלָּהּ אַחַר כָּל בִּיאָה וּבִיאָה כָּל הַלַּיְלָה, וּלְמָחָר יִבְדְּקוּ הָעֵדִים. נִמְצָא הַדָּם עַל עֵד שֶׁלּוֹ אוֹ עַל עֵד שֶׁלָּהּ – הֲרֵי זוֹ טְמֵאָה.
שִׁמְּשָׁה מִטָּתָהּ וְקִנְּחָה עַצְמָהּ וְאָבַד הָעֵד שֶׁלָּהּ – הֲרֵי זוֹ לֹא תְּשַׁמֵּשׁ פַּעַם שְׁנִיָּה עַד שֶׁתִּבְדֹּק בְּעֵד אַחֵר תְּחִלָּה, שֶׁמָּא דָּם הָיָה עַל הָעֵד שֶׁאָבַד.
יח. הִנִּיחָה הָעֵד תַּחַת הַכַּר אוֹ תַּחַת הַכֶּסֶת וְנִמְצָא עָלָיו דָּם: אִם מָשׁוּךְ – טְמֵאָה, שֶׁחֶזְקָתוֹ מִן הַקִּנּוּחַ; וְאִם הָיָה עָגֹל – טְהוֹרָה, שֶׁאֵין זֶה אֶלָּא דַּם מַאֲכֹלֶת שֶׁנֶּהֶרְגָה תַּחַת הַכַּר.
יט. קִנְּחָה עַצְמָהּ בְּעֵד הַבָּדוּק לָהּ וְטָחַתּוּ בִּירֵכָהּ, וּלְמָחָר נִמְצָא עָלָיו דָּם – הֲרֵי זוֹ טְמֵאָה, וְאֵין אוֹמְרִין: שֶׁמָּא כְּשֶׁטָּחָה אוֹתָהּ בִּירֵכָהּ נֶהֶרְגָה מַאֲכֹלֶת.
קִנְּחָה עַצְמָהּ בְּעֵד שֶׁאֵינוֹ בָּדוּק לָהּ, וְלֹא יָדְעָה אִם הָיָה עָלָיו דָּם קֹדֶם שֶׁתְּקַנֵּחַ בּוֹ אוֹ לֹא הָיָה, וְנִמְצָא עָלָיו דָּם: אִם הָיָה הַדָּם כַּגְּרִיס וָעוֹד – הֲרֵי זוֹ נִדָּה; הָיָה פָּחוֹת מִכָּאן – טְהוֹרָה, שֶׁאֵינוֹ אֶלָּא מִן הַמַּאֲכֹלֶת.
כ. מִי שֶׁרָאֲתָה דָּם בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת לְשַׁמֵּשׁ כְּשֶׁתִּטְהַר פַּעַם שְׁנִיָּה. רָאֲתָה דָּם בְּפַעַם שְׁנִיָּה – מְשַׁמֶּשֶׁת פַּעַם שְׁלִישִׁית. רָאֲתָה דָּם כָּךְ בַּשְּׁלִישִׁית – הֲרֵי זוֹ אֲסוּרָה לְשַׁמֵּשׁ עִם הַבַּעַל הַזֶּה לְעוֹלָם.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁלֹּא הָיָה שָׁם דָּבָר לִתְלוֹת בּוֹ. אֲבָל אִם שִׁמְּשָׁה סָמוּךְ לְוִסְתָּהּ – תּוֹלָה בַּוֶּסֶת. הָיְתָה בָּהּ מַכָּה – תּוֹלָה בַּמַּכָּה. וְאִם הָיָה דַּם מַכָּתָהּ מְשֻׁנֶּה מִדָּם שֶׁתִּרְאֶה בִּשְׁעַת הַתַּשְׁמִישׁ – אֵינָהּ תּוֹלָה בַּמַּכָּה. וְנֶאֱמֶנֶת אִשָּׁה לוֹמַר: 'מַכָּה יֵשׁ לִי בְּתוֹךְ הַמָּקוֹר שֶׁמִּמֶּנָּה הַדָּם יוֹצֵא', וְתִהְיֶה מֻתֶּרֶת לְבַעְלָהּ, וְאַף עַל פִּי שֶׁדָּם יוֹצֵא מִן הַמָּקוֹר בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ.
כא. מִי שֶׁרָאָת דָּם בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ פַּעַם רִאשׁוֹנָה וּשְׁנִיָּה וּשְׁלִישִׁית, וְאֵין שָׁם דָּבָר לִתְלוֹת – הֲרֵי זוֹ תִּתְגָּרֵשׁ, וּמֻתֶּרֶת לְהִנָּשֵׂא לְשֵׁנִי. נִשֵּׂאת לְשֵׁנִי וְרָאָת דָּם כָּךְ בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ שְׁלֹשָׁה פְּעָמִים – הֲרֵי זוֹ תִּתְגָּרֵשׁ, וּמֻתֶּרֶת לְהִנָּשֵׂא לִשְׁלִישִׁי. נִשֵּׂאת לִשְׁלִישִׁי וְרָאָת דָּם כָּךְ בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ פַּעַם רִאשׁוֹנָה וּשְׁנִיָּה וּשְׁלִישִׁית – הֲרֵי זוֹ תִּתְגָּרֵשׁ, וַאֲסוּרָה לְהִנָּשֵׂא, עַד שֶׁתַּבְרִיא מֵחֹלִי זֶה.
כב. כֵּיצַד בּוֹדֶקֶת עַצְמָהּ לֵידַע אִם נִתְרַפֵּאת אוֹ לֹא נִתְרַפֵּאת? מְבִיאָה שְׁפוֹפֶרֶת שֶׁל אֲבָר וּפִיהָ רָצוּף לְתוֹכָהּ, וּמַכְנֶסֶת הַשְּׁפוֹפֶרֶת עַד מָקוֹם שֶׁהִיא יְכוֹלָה, וּמַכְנֶסֶת בְּתוֹךְ הַשְּׁפוֹפֶרֶת מִכְחוֹל וּמוֹךְ מֻנָּח עַל רֹאשׁוֹ, וְדוֹפֶקֶת אוֹתוֹ עַד שֶׁיַּגִּיעַ הַמּוֹךְ לְצַוַּאר הָרֶחֶם, וּמוֹצִיאָה הַמּוֹךְ: אִם נִמְצָא דָּם עַל רֹאשׁ הַמּוֹךְ – בְּיָדוּעַ שֶׁהַדָּם שֶׁהִיא רוֹאָה בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ מִן הַמָּקוֹר; וְאִם לֹא נִמְצָא עַל הַמּוֹךְ כְּלוּם – בְּיָדוּעַ שֶׁהַדָּם שֶׁרוֹאָה מִדֹּחַק הַצְּדָדִין, וּטְהוֹרָה הִיא, וּמֻתֶּרֶת לְהִנָּשֵׂא לַאֲחֵרִים, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת אִישׁוּת.