א. מַדִּיחֵי עִיר מִיִּשְׂרָאֵל – הֲרֵי אֵלּוּ נִסְקָלִין, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָבְדוּ עֲבוֹדָה זָרָה אֶלָּא הִדִּיחוּ אֶת יוֹשְׁבֵי עִירָם עַד שֶׁעָבְדוּ אוֹתָהּ. וְאַנְשֵׁי הָעִיר הַמֻּדָּחִין נֶהֱרָגִין בְּסַיִף, וְהוּא שֶׁעָבְדוּ עֲבוֹדָה זָרָה אוֹ שֶׁקִּבְּלוּהָ עֲלֵיהֶם בֶּאֱלוֹהַּ. וְאַזְהָרָה לַמַּדִּיחַ מִנַּיִן? תַּלְמוּד לוֹמַר: "לֹא יִשָּׁמַע עַל פִּיךָ" (שמות כג,יג).
ב. אֵין הָעִיר נַעֲשֵׂית עִיר הַנִּדַּחַת עַד שֶׁיִּהְיוּ מַדִּיחֶיהָ שְׁנַיִם אוֹ יָתֵר עַל שְׁנַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: "יָצְאוּ אֲנָשִׁים בְּנֵי בְלִיַּעַל" (דברים יג,יד); וְיִהְיוּ מַדִּיחֶיהָ מֵאוֹתוֹ הַשֵּׁבֶט וּמֵאוֹתָהּ הָעִיר, שֶׁנֶּאֱמַר: "מִקִּרְבֶּךָ וַיַּדִּיחוּ אֶת יֹשְׁבֵי עִירָם" (שם); וְעַד שֶׁיַּדִּיחוּ רֻבָּהּ; וְיִהְיוּ הַמֻּדָּחִין מִמֵּאָה וְעַד רֻבּוֹ שֶׁל שֵׁבֶט. אֲבָל אִם הֻדַּח רֻבּוֹ שֶׁל שֵׁבֶט – דָּנִין אוֹתָהּ כִּיחִידִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "אַנְשֵׁי הָעִיר" (שם יג,טז, ושם: יֹשְׁבֵי) – לֹא כְּפָר קָטָן וְלֹא כְּרַךְ גָּדוֹל; וְכָל פָּחוֹת מִמֵּאָה – כְּפָר, וְרֻבּוֹ שֶׁל שֵׁבֶט – כְּרַךְ גָּדוֹל.
וְכֵן אִם הִדִּיחוּהָ נָשִׁים אוֹ קְטַנִּים, אוֹ שֶׁהִדִּיחָהּ יָחִיד, אוֹ שֶׁהֻדַּח מִעוּטָהּ, אוֹ שֶׁהֻדְּחוּ מֵאֵלֵיהֶן, אוֹ שֶׁהָיוּ מַדִּיחֶיהָ מִחוּצָה לָהּ – אֵין דָּנִין בָּהּ דִּין עִיר הַנִּדַּחַת, אֶלָּא הֲרֵי הֵם כִּיחִידִים שֶׁעָבְדוּ עֲבוֹדָה זָרָה: סוֹקְלִין כָּל מִי שֶׁעָבַד, וּמָמוֹנָם לְיוֹרְשֵׁיהֶם כִּשְׁאָר הֲרוּגֵי בֵּית דִּין.
ג. אֵין דָּנִין דִּין עִיר הַנִּדַּחַת אֶלָּא בֵּית דִּין הַגָּדוֹל שֶׁל שִׁבְעִים וְאֶחָד, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהוֹצֵאתָ אֶת הָאִישׁ הַהוּא אוֹ אֶת הָאִשָּׁה הַהִיא אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֶל שְׁעָרֶיךָ אֶת הָאִישׁ אוֹ אֶת הָאִשָּׁה וּסְקַלְתָּם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ" (דברים יז,ה) – יְחִידִים נֶהֱרָגִין בְּבֵית דִּין שֶׁל כָּל שַׁעַר וָשַׁעַר, וְאֵין הַמְרֻבִּין נֶהֱרָגִין אֶלָּא בְּבֵית דִּין הַגָּדוֹל.
ד. אֵין אַחַת מֵעָרֵי מִקְלָט נַעֲשֵׂית עִיר הַנִּדַּחַת, שֶׁנֶּאֱמַר: "בְּאַחַת עָרֶיךָ" (דברים יג,יג), וְלֹא יְרוּשָׁלַיִם נַעֲשֵׂית עִיר הַנִּדַּחַת, לְפִי שֶׁלֹּא נִתְחַלְּקָה לַשְּׁבָטִים. וְאֵין עוֹשִׂין עִיר הַנִּדַּחַת בַּסְּפָר, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִכָּנְסוּ גּוֹיִם וְיַחֲרִיבוּ אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וְאֵין בֵּית דִּין אֶחָד עוֹשֶׂה שָׁלֹשׁ עֲיָרוֹת הַנִּדָּחוֹת זוֹ בְּצַד זוֹ. אֲבָל אִם הָיוּ מְרֻחָקוֹת – עוֹשֶׂה.
ה. אֵין עוֹשִׂין עִיר הַנִּדַּחַת עַד שֶׁיַּדִּיחוּהָ מַדִּיחֶיהָ בִּלְשׁוֹן רַבִּים, וְיֹאמְרוּ לָהֶן: 'נֵלֵךְ וְנַעֲבֹד' אוֹ 'נֵלֵךְ וְנִזְבַּח' אוֹ 'נֵלֵךְ וְנַקְטִיר' אוֹ 'נֵלֵךְ וּנְנַסֵּךְ' אוֹ 'נֵלֵךְ וְנִשְׁתַּחֲוֶה' אוֹ 'נֵלֵךְ וּנְקַבֵּל בֶּאֱלוֹהַּ', וְהֵם שׁוֹמְעִין, וְעָבְדוּ אוֹתָהּ דֶּרֶךְ עֲבוֹדָתָהּ, אוֹ בְּאַחַת מֵאַרְבַּע עֲבוֹדוֹת, אוֹ שֶׁקִּבְּלוּ אוֹתָהּ בֶּאֱלוֹהַּ.
עִיר הַנִּדַּחַת שֶׁלֹּא נִתְקַיְּמוּ בָּהּ וּבְמַדִּיחֶיהָ כָּל הַתְּנָאִין הָאֵלּוּ, הֵיאַךְ עוֹשִׂין לָהֶן? מַתְרִין וּמְעִידִין בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד שֶׁעָבַד מֵהֶן עֲבוֹדָה זָרָה, וְסוֹקְלִין אוֹתָן כִּיחִידִים, וּמָמוֹנָם לְיוֹרְשֵׁיהֶן.
ו. וְהֵיאַךְ דִּין עִיר הַנִּדַּחַת? בִּזְמַן שֶׁתְּהֵא רְאוּיָה לֵעָשׂוֹת עִיר הַנִּדַּחַת, בֵּית דִּין הַגָּדוֹל שׁוֹלְחִין וְדוֹרְשִׁין וְחוֹקְרִין, עַד שֶׁיֵּדְעוּ בִּרְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁהֻדְּחָה כָּל הָעִיר אוֹ רֻבָּהּ וְחָזְרוּ לַעֲבוֹדָה זָרָה.
אַחַר כָּךְ שׁוֹלְחִין לָהֶם שְׁנֵי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים לְהַזְהִיר אוֹתָם וּלְהַחֲזִירָם. אִם חָזְרוּ וְעָשׂוּ תְּשׁוּבָה – מוּטָב; וְאִם
עָמְדוּ בְּאִוַּלְתָּם – בֵּית דִּין מְצַוִּין לְכָל יִשְׂרָאֵל לַעֲלוֹת עֲלֵיהֶם לַצָּבָא, וְהֵם צָרִין עֲלֵיהֶם וְעוֹרְכִין עִמָּהֶם מִלְחָמָה עַד שֶׁתִּבָּקַע הָעִיר.
כְּשֶׁתִּבָּקַע, מִיָּד מַרְבִּין לָהֶן בָּתֵּי דִּינִין וְדָנִין אוֹתָם. כָּל מִי שֶׁבָּאוּ עָלָיו שְׁנֵי עֵדִים שֶׁעָבַד עֲבוֹדָה זָרָה אַחַר שֶׁהִתְרוּ בּוֹ – מַפְרִישִׁין אוֹתוֹ: אִם נִמְצְאוּ כָּל הָעוֹבְדִים מִעוּטָהּ – סוֹקְלִין אוֹתָם, וּשְׁאָר הָעִיר נִצָּל; נִמְצְאוּ רֻבָּהּ – מַעֲלִין אוֹתָן לְבֵית דִּין הַגָּדוֹל וְגוֹמְרִין שָׁם דִּינָם, וְהוֹרְגִין כָּל אֵלּוּ שֶׁעָבְדוּ בְּסַיִף. וּמַכִּין אֶת כָּל נֶפֶשׁ אָדָם אֲשֶׁר בָּהּ לְפִי חֶרֶב, טַף וְנָשִׁים – אִם הֻדְּחָה כֻּלָּהּ; וְאִם נִמְצְאוּ הָעוֹבְדִים רֻבָּהּ – מַכִּין אֶת כָּל הַטַּף וְהַנָּשִׁים שֶׁל עוֹבְדִים לְפִי חֶרֶב.
וּבֵין שֶׁהֻדְּחָה כֻּלָּהּ בֵּין שֶׁהֻדְּחָה רֻבָּהּ – סוֹקְלִין אֶת מַדִּיחֶיהָ, וּמְקַבְּצִין אֶת כָּל שְׁלָלָהּ אֶל תּוֹךְ רְחוֹבָהּ. אֵין לָהּ רְחוֹב – עוֹשִׂין לָהּ רְחוֹב. הָיָה רְחוֹבָהּ חוּצָה לָהּ – בּוֹנִין חוֹמָה חוּץ מִמֶּנּוּ עַד שֶׁיִּכָּנֵס לְתוֹכָהּ, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֶל תּוֹךְ רְחֹבָהּ" (דברים יג,יז). וְהוֹרְגִין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר בָּהּ, וְשׂוֹרְפִין אֶת כָּל שְׁלָלָהּ עִם הַמְּדִינָה בָּאֵשׁ. וּשְׂרֵפָתָהּ מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְשָׂרַפְתָּ בָאֵשׁ אֶת הָעִיר וְאֶת כָּל שְׁלָלָהּ" (שם).
ז. נִכְסֵי הַצַּדִּיקִים שֶׁבְּתוֹכָהּ, וְהֵם שְׁאָר יוֹשְׁבֵי הָעִיר שֶׁלֹּא הֻדְּחוּ עִם רֻבָּהּ – נִשְׂרָפִין בִּכְלַל שְׁלָלָהּ; הוֹאִיל וְיָשְׁבוּ שָׁם מָמוֹנָם אָבֵד. וְכָל הַנֶּהֱנֶה מִמֶּנָּה
בְּכָל שֶׁהוּא – לוֹקֶה אַחַת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְלֹא יִדְבַּק בְּיָדְךָ מְאוּמָה מִן הַחֵרֶם" (דברים יג,יח). ח וְעִיר הַנִּדַּחַת שֶׁהוּזְמוּ עֵדֶיהָ – כָּל הַמַּחֲזִיק בִּנְכָסֶיהָ זָכָה, וּמֻתָּר לֵהָנוֹת בּוֹ, שֶׁהֲרֵי הוּזְמוּ. וְלָמָּה זָכָה בָּהּ? שֶׁכָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּבָר הִפְקִיר מָמוֹנוֹ מִשָּׁעָה שֶׁנִּגְמַר דִּינָהּ.
וְאֵינָהּ נִבְנֵית לְעוֹלָם, וְכָל הַבּוֹנֶה אוֹתָהּ לוֹקֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תִבָּנֶה עוֹד" (דברים יג,יז). וּמֻתָּר לַעֲשׂוֹתָהּ גַּנּוֹת וּפַרְדֵּסִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תִבָּנֶה עוֹד" – לֹא תִּבָּנֶה מְדִינָה כְּמוֹת שֶׁהָיְתָה.
ט. שַׁיָּרָה הָעוֹבֶרֶת מִמָּקוֹם לְמָקוֹם, אִם עָבְרָה בְּעִיר הַנִּדַּחַת וְהֻדְּחָה עִמָּהּ: אִם שָׁהָת שָׁם שְׁלֹשִׁים יוֹם – נֶהֱרָגִין בְּסַיִף, וּמָמוֹנָם אָבֵד; וְאִם לָאו – הֵם בִּסְקִילָה, וּמָמוֹנָם לְיוֹרְשֵׁיהֶם.
י. נִכְסֵי אַנְשֵׁי מְדִינָה אַחֶרֶת שֶׁהָיוּ מֻפְקָדִים בְּתוֹכָהּ, אַף עַל פִּי שֶׁקִּבְּלוּ עֲלֵיהֶם אַחֲרָיוּת – אֵין נִשְׂרָפִין, אֶלָּא יַחְזְרוּ לְבַעְלֵיהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר: "שְׁלָלָהּ" (דברים יג,יז) – וְלֹא שְׁלַל חֲבֶרְתָּהּ. נִכְסֵי הָרְשָׁעִים שֶׁהֻדְּחוּ שֶׁהָיוּ מֻפְקָדִים בִּמְדִינָה אַחֶרֶת: אִם נִקְבְּצוּ עִמָּהּ – נִשְׂרָפִין בִּכְלָלָהּ, וְאִם לָאו – אֵין מְאַבְּדִין אוֹתָן, אֶלָּא יִנָּתְנוּ לְיוֹרְשֵׁיהֶן.
יא. בְּהֵמָה, חֶצְיָהּ שֶׁל עִיר הַנִּדַּחַת וְחֶצְיָהּ שֶׁל עִיר אַחֶרֶת שֶׁהָיְתָה בְּתוֹכָהּ – הֲרֵי זוֹ אֲסוּרָה. וְעִסָּה שֶׁהִיא כֵּן – מֻתֶּרֶת, לְפִי שֶׁאֶפְשָׁר לַחֲלֹק הָעִסָּה. יב בְּהֵמָה שֶׁל עִיר הַנִּדַּחַת שֶׁנִּשְׁחֲטָה – אֲסוּרָה בַּהֲנָאָה, כְּשׁוֹר הַנִּסְקָל שֶׁנִּשְׁחָט.
שְׂעַר הָרֹאשׁ, בֵּין שֶׁל אֲנָשִׁים בֵּין שֶׁל נָשִׁים שֶׁבָּהּ – מֻתָּר בַּהֲנָאָה. אֲבָל שֶׁל פֵּאָה נָכְרִית – הֲרֵי הוּא מִכְּלַל שְׁלָלָהּ, וְאָסוּר. יג פֵּרוֹת דְּקָלִים שֶׁבְּתוֹכָהּ – מֻתָּרִין, שֶׁנֶּאֱמַר: "תִּקְבֹּץ… וְשָׂרַפְתָּ" (דברים יג,יז) – מִי שֶׁאֵינוֹ מְחֻסָּר אֶלָּא קִבּוּץ, יָצְאוּ פֵּרוֹת הַמְחֻבָּרִין, שֶׁהֵן מְחֻסָּרִין תְּלִישָׁה וְקִבּוּץ וּשְׂרֵפָה. וְהוּא הַדִּין לִשְׂעַר הָרֹאשׁ. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר הָאִילָנוֹת עַצְמָן שֶׁהֵן מֻתָּרוֹת, וַהֲרֵי הֵן שֶׁל יוֹרְשִׁין.
הַהֶקְדֵּשׁוֹת שֶׁבְּתוֹכָהּ: קָדְשֵׁי מִזְבֵּחַ יָמוּתוּ – "זֶבַח רְשָׁעִים תּוֹעֵבָה" (משלי כא,כז). קָדְשֵׁי בֶּדֶק הַבַּיִת יִפָּדוּ, וְאַחַר כָּךְ שׂוֹרְפִין אוֹתָן, שֶׁנֶּאֱמַר: "שְׁלָלָהּ" (דברים יג,יז) – וְלֹא שְׁלַל שָׁמַיִם. יד הַבְּכוֹר וְהַמַּעֲשֵׂר שֶׁבְּתוֹכָהּ: תְּמִימִין – הֲרֵי הֵן קָדְשֵׁי מִזְבֵּחַ, וְיָמוּתוּ; וּבַעֲלֵי מוּמִין – הֲרֵי הֵן בִּכְלַל "בְּהֶמְתָּהּ" (שם יג,טז), וְנֶהֱרָגִין.
הַתְּרוּמוֹת שֶׁבְּתוֹכָהּ: אִם הִגִּיעוּ לְיַד כֹּהֵן – יֵרָקְבוּ, מִפְּנֵי שֶׁהֵן נְכָסָיו; וְאִם עֲדַיִן הֵן בְּיַד יִשְׂרָאֵל – יִנָּתְנוּ לְכֹהֵן שֶׁל מְדִינָה אַחֶרֶת, מִפְּנֵי שֶׁהֵן נִכְסֵי שָׁמַיִם, וּקְדֻשָּׁתָן קְדֻשַּׁת הַגּוּף. טו מַעֲשֵׂר שֵׁנִי וְכֶסֶף מַעֲשֵׂר שֵׁנִי וְכִתְבֵי הַקֹּדֶשׁ שֶׁבְּתוֹכָהּ – הֲרֵי אֵלּוּ יִגָּנְזוּ.
טז. כָּל הָעוֹשֶׂה דִּין בְּעִיר הַנִּדַּחַת – הֲרֵי זֶה כְּמַקְרִיב עוֹלָה כָּלִיל, שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּלִיל לַיי אֱלֹהֶיךָ" (דברים יג,יז). וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁמְסַלֵּק חֲרוֹן אַף מִיִּשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: "לְמַעַן יָשׁוּב יי מֵחֲרוֹן אַפּוֹ" (שם יג,יח), וּמֵבִיא עֲלֵיהֶם בְּרָכָה וְרַחֲמִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ" (שם).