א. שָׂדֶה שֶׁיְּרָשָׁהּ אָדָם מִמּוֹרִישָׁיו – הִיא הַנִּקְרֵאת שְׂדֵה אֲחֻזָּה. וְשָׂדֶה שֶׁלְּקָחָהּ אוֹ זָכָה בָּהּ הִיא הַנִּקְרֵאת שְׂדֵה מִקְנָה. וְהַמַּקְדִּישׁ שְׂדֵה אֲחֻזָּתוֹ – מוֹדְדִין אוֹתָהּ, וְעֶרְכָּהּ הוּא הָעֵרֶךְ הַקָּצוּב בַּתּוֹרָה.
ב. כַּמָּה הוּא? כָּל מָקוֹם שֶׁרָאוּי לִזְרֹעַ חֹמֶר שְׂעוֹרִים, וְיִזְרָעֶנּוּ בַּיָּד וְלֹא יַקְרִיב זְרִיעָתוֹ וְלֹא יַרְחִיק אוֹתָהּ – עֶרְכּוֹ חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל לְכָל שְׁנֵי יוֹבֵל, וְאֵין שְׁנַת יוֹבֵל מִן הַמִּנְיָן. וְאֶחָד הַמַּקְדִּישׁ שָׂדֶה טוֹבָה שֶׁאֵין בְּכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כְּמוֹתָהּ אוֹ שָׂדֶה רָעָה שֶׁאֵין כָּמוֹהָ לָרֹעַ – כָּזֶה מַעֲרִיכִין אוֹתָהּ.
ג. כְּבָר בֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת שְׁקָלִים, שֶׁהַשֶּׁקֶל הָאָמוּר בַּתּוֹרָה הוּא הַנִּקְרָא סֶלַע בִּלְשׁוֹן חֲכָמִים, וְהַגֵּרָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה הִיא הַמָּעָה בְּדִבְרֵי חֲכָמִים. וְהוֹסִיפוּ עַל הַשֶּׁקֶל וְעָשׂוּ אוֹתוֹ סֶלַע, וְהַסֶּלַע אַרְבָּעָה דִּינָרִין, וְהַדִּינָר שֵׁשׁ מָעִין, וְהַמָּעָה שְׁנֵי פֻּנְדְּיוֹנִין. נִמְצָא לְכָל שָׁנָה סֶלַע וּפֻנְדְּיוֹן, שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁהַסֶּלַע שְׁמוֹנָה וְאַרְבָּעִים פֻּנְדְּיוֹן, כְּשֶׁיִּתֵּן פֻּנְדְּיוֹנוֹת לִקַּח סֶלַע מִן הַשֻּׁלְחָנִי – נוֹתֵן תִּשְׁעָה וְאַרְבָּעִים.
ד. הַחֹמֶר הוּא הַכּוֹר, וְהוּא שְׁנֵי לְתָכִין, וְהַלֶּתֶךְ חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה סְאִין. נִמְצָא הַחֹמֶר שְׁלֹשִׁים סְאָה שֶׁהֵן עֶשֶׂר אֵיפוֹת, כָּל שָׁלֹשׁ סְאִין אֵיפָה. וּכְבָר בֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת שַׁבָּת שֶׁהַמָּקוֹם שֶׁיֵּשׁ בְּשִׁבּוּרוֹ חֲמִשִּׁים אַמָּה עַל חֲמִשִּׁים אַמָּה – הוּא בֵּית סְאָה, וְהוּא מִזְרַע סְאָה.
נִמְצֵאתָ לָמֵד, שֶׁהַמָּקוֹם שֶׁיֵּשׁ בְּשִׁבּוּרוֹ חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף אַמָּה, שֶׁהוּא בְּרִבּוּעַ מָאתַיִם וְאַרְבַּע וְשִׁבְעִים אַמּוֹת בְּקֵרוּב, הוּא בֵּית כּוֹר, וְהוּא "זֶרַע חֹמֶר שְׂעֹרִים" (ויקרא כז,טז).
ה. כֵּיצַד דֶּרֶךְ הַחֶשְׁבּוֹן בְּעֶרְכֵי שָׂדוֹת? הֲרֵי שֶׁהִקְדִּישׁ שְׂדֵה אֲחֻזָּתוֹ, וְנִשְׁאַר לַיּוֹבֵל שְׁמוֹנֶה שָׁנִים חוּץ מִשְּׁנַת הַיּוֹבֵל, שֶׁאֵינָהּ בַּחֶשְׁבּוֹן כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ – כָּל הָרוֹצֶה לִפְדּוֹתָהּ מִיַּד הֶקְדֵּשׁ נוֹתֵן לְכָל זֶרַע חֹמֶר שְׂעוֹרִים שְׁמוֹנָה סְלָעִים וּשְׁמוֹנָה פֻּנְדְּיוֹנוֹת. וְאִם רָצוּ הַבְּעָלִים לִפְדּוֹתָהּ – נוֹתְנִין עֶשֶׂר סְלָעִים וַעֲשָׂרָה פֻּנְדְּיוֹנוֹת, לְפִי שֶׁהֵן מוֹסִיפִין חֹמֶשׁ. וְכֵן כָּל חֹמֶשׁ הָאָמוּר בַּתּוֹרָה – צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה הַקֶּרֶן עִם הַתּוֹסֶפֶת חֲמִשָּׁה, נִמְצָא שֶׁהוֹסִיף רְבִיעַ הַקֶּרֶן. וְכֵן אִם פָּדְתָה אִשְׁתּוֹ שֶׁל מַקְדִּישׁ אוֹ אֶחָד מִיּוֹרְשָׁיו – הֲרֵי אֵלּוּ מוֹסִיפִין חֹמֶשׁ.
ו. נִשְׁאַר לַיּוֹבֵל אַרְבַּע שָׁנִים – נוֹתֵן הַפּוֹדֶה אַרְבַּע סְלָעִים וְאַרְבַּע פֻּנְדְּיוֹנוֹת לְכָל חֹמֶר. וְאִם הַבְּעָלִים פָּדוּ אוֹתָהּ – נוֹתְנִין חָמֵשׁ. וְכֵן לְפִי חֶשְׁבּוֹן זֶה, סֶלַע וּפֻנְדְּיוֹן לְכָל שָׁנָה. וְאֵינוֹ נוֹתֵן שָׁנָה בְּשָׁנָה, אֶלָּא נוֹתֵן הַכֹּל כְּאֶחָד.
ז. נִשְׁאַר בֵּינוֹ וּבֵין הַיּוֹבֵל שָׁנָה – אֵינוֹ יָכוֹל לִתֵּן סֶלַע וּפֻנְדְּיוֹן לִפְדּוֹתָהּ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְחִשַּׁב לוֹ הַכֹּהֵן… עַל פִּי הַשָּׁנִים הַנּוֹתָרֹת" (ויקרא כז,יח) – אֵינָהּ נִפְדֵּית בְּגִרְעוֹן כֶּסֶף אֶלָּא קֹדֶם לַיּוֹבֵל בִּשְׁתֵּי שָׁנִים אוֹ יָתֵר.
ח. נִשְׁאַר בֵּינוֹ וּבֵין הַיּוֹבֵל שָׁנָה וָחֳדָשִׁים – אִם רָצָה הַגִּזְבָּר לַחֲשֹׁב הֶחֳדָשִׁים שָׁנָה וְיִתֵּן שְׁנֵי שְׁקָלִים וּשְׁנֵי פֻּנְדְּיוֹנִין לְכָל זֶרַע חֹמֶר, הֲרֵי זֶה מֻתָּר, לְפִי שֶׁאֵין מְחַשְּׁבִין חֳדָשִׁים לַהֶקְדֵּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "עַל פִּי הַשָּׁנִים" (שם) – שָׁנִים אַתָּה מְחַשֵּׁב לַהֶקְדֵּשׁ וְאֵין אַתָּה מְחַשֵּׁב חֳדָשִׁים.
ט. לְפִיכָךְ, אֵין רָאוּי לְאָדָם לְהַקְדִּישׁ שָׂדֵהוּ לִפְנֵי הַיּוֹבֵל בְּפָחוֹת מִשְּׁתֵּי שָׁנִים. וְאִם הִקְדִּישָׁהּ – הֲרֵי זוֹ מֻקְדֶּשֶׁת, וְאֵינָהּ נִפְדֵּית בְּגִרְעוֹן כֶּסֶף, אֶלָּא אִם רָצָה הַפּוֹדֶה לִתֵּן חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל לְכָל חֹמֶר – פּוֹדֶה אוֹתָהּ. וְאִם לֹא פְּדָיָהּ – הֲרֵי זוֹ יוֹצְאָה לַכֹּהֲנִים בַּיּוֹבֵל, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר.
י. הִקְדִּישׁ שָׂדֵהוּ בִּשְׁנַת הַיּוֹבֵל עַצְמָהּ – אֵינָהּ מֻקְדֶּשֶׁת. וְכֹהֵן וְלֵוִי שֶׁהִקְדִּישׁוּ בִּשְׁנַת יוֹבֵל עַצְמָהּ – הֲרֵי זוֹ מֻקְדֶּשֶׁת;
יא. כְּשֵׁם שֶׁגּוֹאֲלִין לְעוֹלָם, כָּךְ מַקְדִּישִׁין לְעוֹלָם.
יב. הַמַּקְדִּישׁ אֶת שָׂדֵהוּ אַחַר הַיּוֹבֵל – אֵינָהּ נִפְדֵּית בְּגִרְעוֹן כֶּסֶף עַד שֶׁיִּגְמֹר שָׁנָה אַחַר הַיּוֹבֵל, לְפִי שֶׁאֵין מְחַשְּׁבִין חֳדָשִׁים לַהֶקְדֵּשׁ. לְפִיכָךְ, אִם רָצָה הַפּוֹדֶה לִתֵּן חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל לְכָל זֶרַע חֹמֶר – הֲרֵי זֶה פּוֹדֶה אֲפִלּוּ בַּיּוֹם שֶׁאַחַר הַיּוֹבֵל, וְאֵינוֹ גּוֹרֵעַ כְּלוּם.
יג. כְּשֶׁמּוֹדְדִין, אֵין מוֹדְדִין אֶלָּא מְקוֹמוֹת הָרְאוּיִין לִזְרִיעָה. הָיוּ שָׁם סְלָעִים גְּבוֹהִים עֲשָׂרָה טְפָחִים אוֹ נְקָעִים מְלֵאִים מַיִם עֲמֻקִּים עֲשָׂרָה טְפָחִים – אֵין נִמְדָּדִין עִמָּהּ; פָּחוֹת מִכֵּן – נִמְדָדִין עִמָּהּ.
יד. הָיוּ בָּהּ מְקוֹמוֹת נְמוּכוֹת עֲשָׂרָה אוֹ יָתֵר וְאֵין בָּהֶן מַיִם – נִמְדָּדִין בִּפְנֵי עַצְמָן, וּמְחַשְּׁבִין לָהֶן מַה שֶּׁרָאוּי לָהֶן.
טו. הָיְתָה מְלֵאָה אִילָנוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא פֵּרֵשׁ – הֲרֵי הִקְדִּישׁ כָּל הָאִילָנוֹת, שֶׁכָּל הַמַּקְדִּישׁ, בְּעַיִן יָפָה מַקְדִּישׁ. וּמְחַשְּׁבִין אֶת הָאִילָנוֹת בְּשָׁוְיֵיהֶן, וְהַקַּרְקַע מוֹדְדִין אוֹתָהּ, וְיִהְיֶה עֶרְכָּהּ סֶלַע וּפֻנְדְּיוֹן לְכָל שָׁנָה וּלְכָל זֶרַע חֹמֶר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
טז. הַמַּקְדִּישׁ אֶת הַשָּׂדֶה שֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לִזְרִיעָה, וְהִיא הַנִּקְרֵאת טְרָשִׁין – פּוֹדִין אוֹתָהּ בְּשָׁוְיָהּ. וְכֵן הַמַּקְדִּישׁ אֶת הָאִילָנוֹת בִּלְבַד – פּוֹדִין אוֹתָן בְּשָׁוְיֵיהֶן.
יז. הָיוּ הָאִילָנוֹת שְׁלֹשָׁה אִילָנוֹת לְתוֹךְ בֵּית סְאָה, וְלֹא פֵּרֵשׁ שֶׁהָאִילָנוֹת בִּלְבַד הוּא שֶׁהִקְדִּישׁ – הֲרֵי זֶה הִקְדִּישׁ אֶת הַקַּרְקַע וְאֶת הָאִילָנוֹת שֶׁבֵּינֵיהֶן.
אֲבָל אִם הָיוּ הָאִילָנוֹת נְטוּעוֹת כָּל שְׁלֹשָׁה אִילָנוֹת בְּיוֹתֵר מִבֵּית סְאָה אוֹ בְּפָחוֹת, אוֹ שֶׁהִקְדִּישָׁן זֶה אַחַר זֶה – הֲרֵי זֶה לֹא הִקְדִּישׁ אֶת הַקַּרְקַע וְלֹא אֶת הָאִילָנוֹת שֶׁבֵּינֵיהֶן.
יח. הִקְדִּישׁ אֶת הָאִילָנוֹת וְאַחַר כָּךְ הִקְדִּישׁ אֶת הַקַּרְקַע – פּוֹדֶה אֶת הָאִילָנוֹת בְּשָׁוְיֵיהֶן, וְהַקַּרְקַע לְפִי מִדָּתָהּ.
יט. הַמַּקְדִּישׁ שְׂדֵה אֲחֻזָּתוֹ וְהִגִּיעַ הַיּוֹבֵל וְלֹא נִפְדֵּית, אֶלָּא הֲרֵי הִיא תַּחַת יַד הַהֶקְדֵּשׁ – הַכֹּהֲנִים נוֹתְנִין אֶת דָּמֶיהָ וְתִהְיֶה אֲחֻזָּה לָהֶם, שֶׁאֵין הֶקְדֵּשׁ יוֹצֵא בְּלֹא פִּדְיוֹן, וְאוֹתָן הַדָּמִים יִפְּלוּ לְהֶקְדֵּשׁ בֶּדֶק הַבַּיִת.
כ. גְּאָלָהּ הַמַּקְדִּישׁ קֹדֶם שֶׁיַּגִּיעַ הַיּוֹבֵל – הֲרֵי זוֹ חוֹזֶרֶת לִבְעָלֶיהָ, וְהָעֵרֶךְ שֶׁנָּתַן יִפֹּל לְבֶדֶק הַבַּיִת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְכֵן אִם גְּאָלָהּ בְּנוֹ שֶׁל מַקְדִּישׁ – הֲרֵי זוֹ חוֹזֶרֶת לְאָבִיו בַּיּוֹבֵל. אֲבָל אִם גָּאֲלָה אוֹתָהּ בִּתּוֹ אוֹ שְׁאָר קְרוֹבָיו אוֹ נָכְרִי מִיַּד הַהֶקְדֵּשׁ: אִם חָזַר הַמַּקְדִּישׁ וּגְאָלָהּ מִיָּדָן – חוֹזֶרֶת לוֹ לְעוֹלָם; וְאִם לֹא גְּאָלָהּ מִיָּדָן, אֶלָּא הִגִּיעַ הַיּוֹבֵל וְהִיא תַּחַת יַד הַבַּת אוֹ שְׁאָר קְרוֹבָיו אוֹ נָכְרִי – הֲרֵי זוֹ יוֹצְאָה לַהֶקְדֵּשׁ וְאֵינָהּ חוֹזֶרֶת לִבְעָלֶיהָ לְעוֹלָם, אֶלָּא תִּהְיֶה אֲחֻזָּה לַכֹּהֲנִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָיָה הַשָּׂדֶה בְּצֵאתוֹ בַיֹּבֵל וגו' לַכֹּהֵן תִּהְיֶה אֲחֻזָּתוֹ" (ויקרא כז,כא).
אֵין הַכֹּהֲנִים צְרִיכִין לִתֵּן דָּמִים, שֶׁכְּבָר נִפְדֵּית מִיַּד הַהֶקְדֵּשׁ וְלָקַח עֶרְכָּהּ מֵאַחֵר, אֶלָּא תַּחֲזֹר לַכֹּהֲנִים כְּאִלּוּ הֵן בְּעָלֶיהָ.
כא. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּיִשְׂרָאֵל. אֲבָל אִם הָיָה הַמַּקְדִּישׁ כֹּהֵן אוֹ לֵוִי – הֲרֵי זֶה גּוֹאֵל לְעוֹלָם. וַאֲפִלּוּ עָבַר עָלֶיהָ הַיּוֹבֵל וְלֹא נִפְדֵּית מִן הַהֶקְדֵּשׁ – פּוֹדֶה אוֹתָהּ אַחַר הַיּוֹבֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: "גְּאֻלַּת עוֹלָם תִּהְיֶה לַלְוִיִּם" (ויקרא כה,לב).
כב. הָאִשָּׁה שֶׁהִקְדִּישָׁה שְׂדֵה אֲחֻזָּתָהּ, וּגְאָלָהּ בַּעְלָהּ מִיַּד הַהֶקְדֵּשׁ, וְהִגִּיעַ הַיּוֹבֵל וְהִיא תַּחַת יַד הַבַּעַל – הֲרֵי הַדָּבָר סָפֵק אִם תַּחֲזֹר לָאִשָּׁה אוֹ תֵּצֵא לַכֹּהֲנִים. לְפִיכָךְ, אִם קָדְמָה הָאִשָּׁה וְהֶחֱזִיקָה בָּהּ אַחַר הַיּוֹבֵל – אֵין הַכֹּהֲנִים יְכוֹלִין לְהוֹצִיא מִיָּדָהּ; וְאִם קָדְמוּ הַכֹּהֲנִים וְהֶחֱזִיקוּ – אֵינָהּ יְכוֹלָה לְהוֹצִיא מִיָּדָן.
כג. הַמַּקְדִּישׁ שָׂדֶה וּפָדָה אוֹתָהּ כֹּהֵן מִיַּד הֶקְדֵּשׁ, וְהִגִּיעַ הַיּוֹבֵל וְהִיא תַּחַת יַד הַכֹּהֵן – לֹא יֹאמַר: הוֹאִיל וַהֲרֵי הִיא יוֹצְאָה לַכֹּהֲנִים הֲרֵי זֶה תַּחַת יָדִי וְזָכִיתִי בָּהּ, אֶלָּא יוֹצְאָה לְכָל אֶחָיו הַכֹּהֲנִים.
כד. כְּשֶׁתֵּצֵא הַשָּׂדֶה לַכֹּהֲנִים בַּיּוֹבֵל – תִּנָּתֵן לַכֹּהֲנִים שֶׁבַּמִּשְׁמָר שֶׁפָּגַע בּוֹ הַיּוֹבֵל. וְאִם הָיָה רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁל יוֹבֵל בְּשַׁבָּת, שֶׁהֲרֵי מִשְׁמָר יוֹצֵא וּמִשְׁמָר נִכְנָס – תִּנָּתֵן לַמִּשְׁמָר הַיּוֹצֵא.
כה. הַמַּקְדִּישׁ אֶת הָאִילָנוֹת, וְהִגִּיעַ הַיּוֹבֵל וְלֹא פָּדוּ אוֹתָן – אֵינָן יוֹצְאִין לַכֹּהֲנִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָיָה הַשָּׂדֶה בְּצֵאתוֹ בַיֹּבֵל" (ויקרא כז,כא), וְאֵין אֵלּוּ שָׂדֶה. אֲבָל הַמַּקְדִּישׁ אֶת הַטְּרָשִׁין, וְהִגִּיעַ יוֹבֵל וְלֹא פָּדוּ אוֹתָן הַבְּעָלִים – הֲרֵי אֵלּוּ יוֹצְאִין לַכֹּהֲנִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָיָה הַשָּׂדֶה", וְזוֹ – שָׂדֶה נִקְרֵאת.
כו. כֵּיצַד דִּין מַקְדִּישׁ שְׂדֵה מִקְנָתוֹ? שָׁמִין אוֹתָהּ בְּדָמֶיהָ, וְרוֹאִין כַּמָּה הִיא שָׁוָה עַד הַיּוֹבֵל, וּפוֹדֶה אוֹתָהּ כָּל מִי שֶׁיִּרְצֶה. וְאִם פָּדָה אוֹתָהּ הַמַּקְדִּישׁ – אֵינוֹ מוֹסִיף חֹמֶשׁ. וּפִדְיוֹנָהּ לְבֶדֶק הַבַּיִת כִּשְׁאָר עֲרָכִים וְדָמִים.
וּכְשֶׁיַּגִּיעַ הַיּוֹבֵל – תַּחֲזֹר לַבְּעָלִים הָרִאשׁוֹנִים שֶׁמְּכָרוּהָ. בֵּין שֶׁנִּפְדֵּית מִיַּד הַגִּזְבָּר וַהֲרֵי יוֹצְאָה מִיַּד אַחֵר, בֵּין שֶׁלֹּא נִפְדֵּית וַהֲרֵי יוֹצְאָה מִיַּד הַהֶקְדֵּשׁ – הֲרֵי זוֹ חוֹזֶרֶת לַמּוֹכֵר וְאֵינָהּ יוֹצְאָה לַכֹּהֲנִים, שֶׁאֵין אָדָם מַקְדִּישׁ דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ.
כז. כָּל שָׂדֶה שֶׁשָּׁמִין אוֹתָהּ לַהֶקְדֵּשׁ לִמְכֹּר אוֹתָהּ בְּדָמֶיהָ – מַכְרִיזִין עָלֶיהָ שִׁשִּׁים יוֹם רְצוּפִין, בַּבֹּקֶר בִּשְׁעַת הַכְנָסַת פּוֹעֲלִין, וּבָעֶרֶב בִּשְׁעַת הוֹצָאַת פּוֹעֲלִין, וּמְסַיְּמִין מְצָרֶיהָ, וְאוֹמְרִין: 'כָּךְ הִיא יָפָה וּבְכָךְ הִיא שׁוּמָה, כָּל הָרוֹצֶה לִקַּח – יָבֹא וְיִקַּח'.
כח. הַלּוֹקֵחַ שָׂדֶה מֵאָבִיו אוֹ מִשְּׁאָר הַמּוֹרִישִׁין וְהִקְדִּישָׁהּ, בֵּין שֶׁהִקְדִּישָׁהּ אַחַר מוֹת אָבִיו אוֹ מוֹרִישׁוֹ, וּבֵין שֶׁהִקְדִּישָׁהּ בְּחַיֵּי אָבִיו אוֹ מוֹרִישׁוֹ וְאַחַר כָּךְ מֵת אָבִיו – הֲרֵי זוֹ כִּשְׂדֵה אֲחֻזָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאִם אֶת שְׂדֵה מִקְנָתוֹ אֲשֶׁר לֹא מִשְּׂדֵה אֲחֻזָּתוֹ" (ויקרא כז,כב) – שָׂדֶה שֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לִהְיוֹת שְׂדֵה אֲחֻזָּה, יָצָאת זוֹ שֶׁרְאוּיָה לוֹ לְיָרְשָׁהּ.