א. עוֹשֶׂה אָדָם שָׁלִיחַ לְהַפְרִישׁ לוֹ תְּרוּמוֹת וּמַעַשְׂרוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "כֵּן תָּרִימוּ גַם אַתֶּם" (במדבר יח,כח) – לְרַבּוֹת אֶת הַשָּׁלִיחַ. וְאֵין עוֹשִׂין שָׁלִיחַ גּוֹי, שֶׁנֶּאֱמַר: "גַּם אַתֶּם" – מָה אַתֶּם בְּנֵי בְּרִית, אַף שְׁלוּחֵיכֶם בְּנֵי בְּרִית.
ב. חֲמִשָּׁה לֹא יִתְרוֹמוּ, וְאִם תָּרְמוּ – אֵין תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה: הַחֵרֵשׁ, וְהַשּׁוֹטֶה, וְהַקָּטָן, וְהַנָּכְרִי שֶׁתָּרַם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וַאֲפִלּוּ בִּרְשׁוּתוֹ, וְהַתּוֹרֵם אֶת שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ בְּלֹא רְשׁוּת הַבְּעָלִים. אֲבָל הַתּוֹרֵם מִשֶּׁלּוֹ עַל שֶׁל אֲחֵרִים – הֲרֵי זוֹ תְּרוּמָה, וְתִקֵּן פֵּרוֹתֵיהֶן, וְטוֹבַת הֲנָיָה שֶׁלּוֹ, שֶׁנּוֹתְנָהּ לְכָל כֹּהֵן שֶׁיִּרְצֶה.
ג. הַתּוֹרֵם שֶׁלֹּא בִּרְשׁוּת, אוֹ שֶׁיָּרַד לְתוֹךְ שְׂדֵה חֲבֵרוֹ וְלִקֵּט פֵּרוֹת שֶׁלֹּא בִּרְשׁוּת כְּדֵי שֶׁיִּקָּחֵם, וְתָרַם, אִם בָּא בַּעַל הַבַּיִת וְאָמַר לוֹ: 'כַּלֵּךְ אֵצֶל הַיָּפוֹת': אִם הָיוּ שָׁם יָפוֹת מִמַּה שֶּׁתָּרַם – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, שֶׁהֲרֵי אֵינוֹ מַקְפִּיד; וְאִם לֹא הָיוּ שָׁם יָפוֹת מֵהֶן – אֵין תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, שֶׁלֹּא אָמַר לוֹ אֶלָּא דֶּרֶךְ מִחוּי. וְאִם בָּא בַּעַל הַבַּיִת וְלִקֵּט וְהוֹסִיף, בֵּין יֵשׁ לוֹ יָפוֹת מֵהֶן בֵּין אֵין לוֹ – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה.
ד. חֲמִשָּׁה לֹא יִתְרוֹמוּ, וְאִם תָּרְמוּ – תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה: חֵרֵשׁ הַמְדַבֵּר וְאֵינוֹ שׁוֹמֵעַ, לְפִי שֶׁאֵינוֹ שׁוֹמֵעַ הַבְּרָכָה; וְהָאִלֵּם שֶׁשּׁוֹמֵעַ וְאֵינוֹ מְדַבֵּר, וְהֶעָרֹם, מִפְּנֵי שֶׁאֵינָן יְכוֹלִין לְבָרֵךְ; וְהַשִּׁכּוֹר, וְהַסּוּמָא, מִפְּנֵי שֶׁאֵינָן יְכוֹלִין לְכַוֵּן וּלְהַפְרִישׁ אֶת הַיָּפֶה.
ה. קָטָן שֶׁהִגִּיעַ לְעוֹנַת נְדָרִים, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הֵבִיא שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת וְלֹא נַעֲשָׂה גָּדוֹל, אִם תָּרַם – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, וַאֲפִלּוּ בִּתְרוּמָה שֶׁל תּוֹרָה, הוֹאִיל וְנִדְרֵיהֶן וְהֶקְדֵּשָׁן קַיָּמִין מִן הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בִּנְדָרִים.
ו. הָאוֹמֵר לִשְׁלוּחוֹ: 'צֵא וּתְרֹם לִי', וְהָלַךְ לִתְרֹם, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ אִם תָּרַם אִם לֹא תָּרַם, וּבָא וּמָצָא כֶּרְיוֹ תָּרוּם – אֵין חֶזְקָתוֹ תָּרוּם, שֶׁאֵין אוֹמְרִין בְּאִסּוּרִין חֶזְקַת שָׁלִיחַ עוֹשֶׂה שְׁלִיחוּתוֹ לְהָקֵל, אֶלָּא לְהַחֲמִיר, וְחוֹשֵׁשׁ שֶׁמָּא אֶחָד תָּרַם שֶׁלֹּא בִּרְשׁוּת.
ז. הָאוֹמֵר לִשְׁלוּחוֹ: 'צֵא וּתְרֹם' – תּוֹרֵם כְּדַעְתּוֹ שֶׁל בַּעַל הַבַּיִת: אִם הָיָה יוֹדֵעַ בּוֹ שֶׁהוּא בַּעַל עַיִן רָעָה – מַפְרִישׁ אֶחָד מִשִּׁשִּׁים, וְאִם הָיָה בַּעַל נֶפֶשׁ שְׂבֵעָה – מַפְרִישׁ לוֹ אֶחָד מֵאַרְבָּעִים, וְאִם אֵינוֹ יוֹדֵעַ דַּעְתּוֹ – תּוֹרֵם לוֹ בַּבֵּינוֹנִית, אֶחָד מֵחֲמִשִּׁים.
נִתְכַּוֵּן לַבֵּינוֹנִית, וְעָלְתָה בְּיָדוֹ אַחַת מֵאַרְבָּעִים אוֹ אַחַת מִשִּׁשִּׁים – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה. וְאִם נִתְכַּוֵּן לְהוֹסִיף עַל הַבֵּינוֹנִית, וְתָרַם אֲפִלּוּ אַחַת מִתִּשְׁעָה וְאַרְבָּעִים – אֵין תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה.
ח. פֵּרוֹת הַשֻּׁתָּפִין חַיָּבִין בִּתְרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "מַעְשְׂרֹתֵיכֶם" (במדבר יח,כח) – אֲפִלּוּ שֶׁל שְׁנַיִם. וְהַשֻּׁתָּפִין אֵינָן צְרִיכִין לִטֹּל רְשׁוּת זֶה מִזֶּה, אֶלָּא כָּל הַתּוֹרֵם מֵהֶן תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה.
תָּרַם אֶחָד מֵהֶן, וּבָא הַשֵּׁנִי וְתָרַם תְּרוּמָה שְׁנִיָּה, שֶׁהֲרֵי לֹא יָדַע שֶׁתָּרַם חֲבֵרוֹ: אִם הָיוּ מְמַחִין זֶה עַל זֶה – תְּרוּמַת הַשֵּׁנִי אֵינָהּ תְּרוּמָה; וְאִם לֹא הָיוּ מְמַחִין, וְתָרַם הָרִאשׁוֹן כַּשִּׁעוּר – אֵין תְּרוּמַת הַשֵּׁנִי תְּרוּמָה, וְאִם לֹא תָּרַם הָרִאשׁוֹן כַּשִּׁעוּר – תְּרוּמַת שְׁנֵיהֶן תְּרוּמָה.
ט. הָאוֹמֵר לְשֻׁתָּפוֹ אוֹ לְבֶן בֵּיתוֹ אוֹ לְעַבְדּוֹ וְשִׁפְחָתוֹ לִתְרֹם, וְהָלְכוּ לִתְרֹם, וּבִטֵּל שְׁלִיחוּתָן קֹדֶם שֶׁיִּתְרוֹמוּ: אִם לֹא שִׁנָּה הַשָּׁלִיחַ – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה; וְאִם שִׁנָּה, כְּגוֹן שֶׁאָמַר לוֹ: 'תְּרֹם מִן הַצָּפוֹן' וְתָרַם מִן הַדָּרוֹם, הוֹאִיל וּבִטֵּל שְׁלִיחוּתוֹ מִקֹּדֶם – אֵינָהּ תְּרוּמָה.
י. אָרִיס שֶׁתָּרַם, וּבָא בַּעַל הַבַּיִת וְעִכֵּב: אִם עַד שֶׁלֹּא תָּרַם עִכֵּב – אֵין תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה; וְאִם מִשֶּׁתָּרַם עִכֵּב – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה. וְהָאַפִּטְרוֹפִּין תּוֹרְמִין נִכְסֵי יְתוֹמִים.
יא. הַגַּנָּב וְהַגַּזְלָן וְהָאַנָּס – תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה. וְאִם הָיוּ הַבְּעָלִים רוֹדְפִין – אֵין תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה.
יב. הַבֵּן וְהַשָּׂכִיר וְהָעֶבֶד וְהָאִשָּׁה תּוֹרְמִין עַל מַה שֶּׁהֵן אוֹכְלִין, אֲבָל לֹא יִתְרוֹמוּ עַל הַכֹּל, שֶׁאֵין אָדָם תּוֹרֵם דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ. הַבֵּן כְּשֶׁאוֹכֵל אָבִיו, וְהָאִשָּׁה בְּעִסָּתָהּ – תּוֹרְמִין, מִפְּנֵי שֶׁהֵן בִּרְשׁוּת.
יג. הַפּוֹעֲלִים – אֵין לָהֶם רְשׁוּת לִתְרֹם שֶׁלֹּא מִדַּעַת בַּעַל הַבַּיִת, חוּץ מִן הַדּוֹרְכִים בַּגַּת, שֶׁאִם יִרְצוּ לְטַמֵּא אֶת הַיַּיִן הֲרֵי הֵן מְטַמְּאִין אוֹתוֹ מִיָּד, וּלְפִי שֶׁמָּסַר לָהֶן וְהֶאֱמִינָם עַל כָּךְ הֲרֵי הֵן כִּשְׁלוּחִין, וְאִם תָּרְמוּ – תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה.
יד. וּפוֹעֵל שֶׁאָמַר לוֹ בַּעַל הַבַּיִת: 'כְּנֹשׂ לִי גָּרְנִי', וְתָרַם וְאַחַר כָּךְ כָּנַשׂ – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה.
טו. הַנָּכְרִי שֶׁהִפְרִישׁ תְּרוּמָה מִשֶּׁלּוֹ – דִּין תּוֹרָה שֶׁאֵינָהּ תְּרוּמָה, לְפִי שֶׁאֵינוֹ חַיָּב. וּמִדִּבְרֵיהֶם גָּזְרוּ שֶׁתִּהְיֶה תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה, גְּזֵרָה מִשּׁוּם בַּעֲלֵי כִּיסִין, שֶׁלֹּא יִהְיֶה זֶה הַמָּמוֹן לְיִשְׂרָאֵל וְיִתְלֶה אוֹתוֹ בְּגוֹי כְּדֵי לְפָטְרוֹ. וּבוֹדְקִין אֶת הַגּוֹי שֶׁהִפְרִישׁ תְּרוּמָה: אִם אָמַר: 'בְּדַעַת יִשְׂרָאֵל הִפְרַשְׁתִּיהָ' – תִּנָּתֵן לַכֹּהֵן; וְאִם לָאו – טְעוּנָה גְּנִיזָה, שֶׁמָּא בְּלִבּוֹ לַשָּׁמַיִם.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. אֲבָל גּוֹי שֶׁהִפְרִישׁ תְּרוּמָה בְּחוּצָה לָאָרֶץ – לֹא גָּזְרוּ עָלֶיהָ, אֶלָּא מוֹדִיעִין אוֹתוֹ שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ, וְאֵינָהּ תְּרוּמָה כְּלָל.
טז. הַמִּתְכַּוֵּן לוֹמַר 'תְּרוּמָה' וְאָמַר 'מַעֲשֵׂר', 'מַעֲשֵׂר' וְאָמַר 'תְּרוּמָה' – לֹא אָמַר כְּלוּם, עַד שֶׁיִּהְיֶה פִּיו וְלִבּוֹ שָׁוִין. הִפְרִישׁ תְּרוּמָה בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ, וְלֹא הוֹצִיא בִּשְׂפָתָיו כְּלוּם – הֲרֵי זוֹ תְּרוּמָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְנֶחְשַׁב לָכֶם תְּרוּמַתְכֶם" (במדבר יח,כז) – בְּמַחֲשָׁבָה בִּלְבַד תִּהְיֶה תְּרוּמָה.
יז. הַמַּפְרִישׁ תְּרוּמָה עַל תְּנַאי: אִם נִתְקַיֵּם הַתְּנַאי – הֲרֵי הִיא תְּרוּמָה; וְאִם לֹא נִתְקַיֵּם – אֵינָהּ תְּרוּמָה. וְכֵן הַמַּפְרִישׁ תְּרוּמָה אוֹ מַעַשְׂרוֹת וְנִחַם עֲלֵיהֶן – הֲרֵי זֶה נִשְׁאָל עֲלֵיהֶן לְחָכָם וּמַתִּיר לוֹ, כְּדֶרֶךְ שֶׁמַּתִּירִין שְׁאָר הַנְּדָרִים, וְתַחֲזֹר חֻלִּין כְּמוֹת שֶׁהָיְתָה, עַד שֶׁיַּפְרִישׁ פַּעַם שְׁנִיָּה אוֹתָהּ שֶׁהִפְרִישׁ תְּחִלָּה אוֹ פֵּרוֹת אֲחֵרוֹת.
יח. הַתּוֹרֵם בּוֹר שֶׁל יַיִן, וְאָמַר: 'הֲרֵי זוֹ תְּרוּמָה עַל מְנַת שֶׁתַּעֲלֶה שָׁלֵם' – שָׁלֵם מִן הַשֶּׁבֶר וּמִן הַשְּׁפִיכָה, אֲבָל לֹא מִן הַטֻּמְאָה. וְאִם נִשְׁבְּרָה – אֵינָהּ מְדַמַּעַת. הִנִּיחָהּ בְּמָקוֹם שֶׁאִם תִּשָּׁבֵר שָׁם אוֹ תִּתְגַּלְגֵּל לֹא תַּגִּיעַ לַבּוֹר – הֲרֵי זוֹ מְדַמַּעַת, שֶׁכְּבָר נִתְקַיֵּם תְּנָאוֹ.
יט. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּתְרוּמָה גְּדוֹלָה. אֲבָל בִּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר, שֶׁמֻּתָּר לִתְרֹם שֶׁלֹּא מִן הַמֻּקָּף, כֵּיוָן שֶׁעָלְתָה – נִתְקַיֵּם תְּנָאוֹ, וַהֲרֵי הִיא תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר, וְאַף עַל פִּי שֶׁנִּשְׁבְּרָה אוֹ נִשְׁפְּכָה, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁנִּטְמֵאת.
כ. הָאוֹמֵר: 'שֶׁלְּמַעְלָה תְּרוּמָה וְשֶׁלְּמַטָּה חֻלִּין' אוֹ 'שֶׁלְּמַעְלָה חֻלִּין וְשֶׁלְּמַטָּה תְּרוּמָה' – דְּבָרָיו קַיָּמִין, שֶׁהַדָּבָר תָּלוּי בְּדַעַת הַתּוֹרֵם.
כא. הַתּוֹרֵם אֶת הַגֹּרֶן – צָרִיךְ שֶׁיְּכַוֵּן אֶת לִבּוֹ שֶׁתִּהְיֶה זוֹ תְּרוּמָה עַל הַכְּרִי וְעַל מַה שֶּׁבַּקֻּטָּעִין וְעַל מַה שֶּׁבַּצְּדָדִין וְעַל מַה שֶּׁבְּתוֹךְ הַתֶּבֶן. הַתּוֹרֵם אֶת הַיֶּקֶב – צָרִיךְ שֶׁיְּכַוֵּן אֶת לִבּוֹ לִתְרֹם עַל מַה שֶּׁבַּחַרְצַנִּין וְעַל מַה שֶּׁבַּזֻּגִּין. הַתּוֹרֵם אֶת הַבּוֹר שֶׁל יַיִן – צָרִיךְ שֶׁיְּכַוֵּן אֶת לִבּוֹ לִתְרֹם עַל מַה שֶּׁבַּגֶּפֶת. וְאִם לֹא נִתְכַּוֵּן, אֶלָּא תָּרַם סְתָם – נִפְטַר הַכֹּל, שֶׁתְּנַאי בֵּית דִּין הוּא שֶׁהַתְּרוּמָה עַל הַכֹּל. הַתּוֹרֵם כַּלְכַּלָּה שֶׁל תְּאֵנִים, וְנִמְצְאוּ תְּאֵנִים בְּצַד הַכַּלְכָּלָה – הֲרֵי אֵלּוּ פְּטוּרִין, מִפְּנֵי שֶׁבְּלִבּוֹ לִתְרֹם עַל הַכֹּל.