פרק ד', סדר התפילה, ספר אהבה
ט״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט״ו בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ז׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ו׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ג׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ב׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
א׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ל׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
כ״ה בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ט בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ח בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״א באלול ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
י׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ט׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ח׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה

הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

סג. הַמַּפְטִיר בַּנָּבִיא מְבָרֵךְ לְפָנֶיהָ: בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּחַר בִּנְבִיאִים טוֹבִים, וְרָצָה בְּדִבְרֵיהֶם הַנֶּאֱמָרִים בֶּאֱמֶת. בָּרוּךְ סג עם סג הַמַּפְטִיר בַּנָּבִיא מְבָרֵךְ לְפָנֶיהָ: בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּחַר בִּנְבִיאִים טוֹבִים, וְרָצָה בְּדִבְרֵיהֶם הַנֶּאֱמָרִים בֶּאֱמֶת. בָּרוּךְ אַתָּה יי, הַבּוֹחֵר בַּתּוֹרָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ וּבְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ וּבִנְבִיאֵי הָאֱמֶת וְהַצֶּדֶק. וּמְבָרֵךְ לְאַחֲרֶיהָ: בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, צוּר כָּל הָעוֹלָמִים, צַדִּיק בְּכָל הַדּוֹרוֹת, הָאֵל הַנֶּאֱמָן, הָאוֹמֵר וְעוֹשֶׂה, מְדַבֵּר וּמְקַיֵּם, אֲשֶׁר כָּל דְּבָרָיו הָאֱמֶת וְהַצֶּדֶק. נֶאֱמָן אַתָּה הוּא יי אֱלֹהֵינוּ וְנֶאֱמָנִים דְּבָרֶיךָ, דָּבָר מִדְּבָרֶיךָ אָחוֹר לֹא יָשׁוּב רֵיקָם, כִּי אֵל נֶאֱמָן אָתָּה. בָּרוּךְ אַתָּה יי, הָאֵל הַנֶּאֱמָן בְּכָל דְּבָרָיו. רַחֵם עַל צִיּוֹן כִּי הִיא בֵּית חַיֵּינוּ, לַעֲגוּמַת נֶפֶשׁ תִּנְקֹם נָקָם מְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, וְתִבְנֶהָ מְהֵרָה. בָּרוּךְ אַתָּה יי, בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם. אֶת צֶמַח דָּוִד מְהֵרָה תַּצְמִיחַ, וְקַרְנוֹ תָּרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ. בָּרוּךְ אַתָּה יי, מָגֵן דָּוִד. עַל הַתּוֹרָה, וְעַל הַנְּבִיאִים, וְעַל יוֹם הַמָּנוֹחַ הַזֶּה שֶׁנָּתַתָּה לָנוּ יי אֱלֹהֵינוּ לִקְדֻשָּׁה לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת, עַל הַכֹּל אָנוּ מְבָרְכִין אֶת שְׁמָךְ. בָּרוּךְ אַתָּה יי, מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת. וּבְיוֹם טוֹב הוּא אוֹמֵר: וְעַל יוֹם טוֹב מִקְרָא קֹדֶשׁ הַזֶּה שֶׁנָּתַתָּה לָנוּ לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה יי, מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים. וְאִם הָיָה שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב, כּוֹלֵל שְׁנֵיהֶן וְחוֹתֵם: מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת וְיִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים. כַּנֹּסַח שֶׁהוּא חוֹתֵם בַּתְּפִלָּה בִּבְרָכָה אֶמְצָעִית בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם, כָּךְ הוּא חוֹתֵם בִּבְרָכָה אַחֲרוֹנָה זוֹ.
סג. אֲשֶׁר בָּחַר בִּנְבִיאִים טוֹבִים. ברכת שבח על בחירתו של ה' בתורה ובישראל ובנביאים (ראה הלכות תפילה יב,טו). הָאֵל הַנֶּאֱמָן בְּכָל דְּבָרָיו. שכל דברי הנבואה הם אמת ומתקיימים. בּוֹנֵה יְרוּשָׁלַיִם. בקשת רחמים על ישראל ועל ירושלים. מָגֵן דָּוִד. בקשה על חזרת מלכות דוד לתוקפה. כַּנֹּסַח שֶׁהוּא חוֹתֵם בַּתְּפִלָּה בִּבְרָכָה אֶמְצָעִית בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם. בהזכרת קדושת ישראל וקדושת הזמן (ראה לעיל ברכות אמצעיות בשבתות ובימים טובים), כגון בשבת ראש חודש מברך 'מקדש השבת וישראל וראשי חודשים' (ראה הלכות תפילה יב,טו).
סד. הָעִנְיָנוֹת שֶׁנָּהֲגוּ רֹב הָעָם לִקְרוֹת מִן הַנְּבִיאִים בְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת וּמַפְטִירִין בָּהֶן, אֵלּוּ הֵן: בְּרֵאשִׁית — "הֵן עַבְדִּי אֶתְמָךְ בּוֹ" עַד: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים עֲשִׂיתִם וְלֹא עֲזַבְתִּים", בִּישַׁעְיָה (מב,א-טז). אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת נֹחַ — "רָנִּי עֲקָרָה לֹא יָלָדָה", בִּישַׁעְיָה, עַד: "הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי" (נד,א-נה,ג). לֶךְ לְךָ — "וְאֶל מִי תְדַמְּיוּנִי וְאֶשְׁוֶה" עַד: "אֲנִי יי אֶעֱנֵם אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֹא אֶעֶזְבֵם", בִּישַׁעְיָה (מ,כה-מא,יז). וַיֵּרָא אֵלָיו — "וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי" וכו' עַד: "וַתִּשָּׂא אֶת בְּנָהּ וַתֵּצֵא", בִּמְלָכִים (ב ד,א-לז). וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה — תְּחִלַּת מְלָכִים עַד: "יְחִי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ דָּוִד לְעֹלָם" (מלכים א א,א-לא). וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק — "מַשָּׂא דְבַר יי אֶל יִשְׂרָאֵל בְּיַד מַלְאָכִי" עַד: "וְעָרְבָה לַיי" וכו', בִּתְרֵי עֲשַׂר (מלאכי א,א-ג,ד). וַיֵּצֵא יַעֲקֹב — "וְעַמִּי תְלוּאִים לִמְשׁוּבָתִי" וכו' עַד: "וּבְנָבִיא הֶעֱלָה" וכו', בִּתְרֵי עֲשַׂר (הושע יא,ז-יב,יד). וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב — "חֲזוֹן עֹבַדְיָה" עַד סוֹף סִפְרוֹ, בִּתְרֵי עֲשַׂר (עובדיה א,א-כא). וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב — "עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל" וכו' עַד: "אַרְיֵה שָׁאָג מִי לֹא יִירָא" וכו', בִּתְרֵי עֲשַׂר (עמוס ב,ו-ג,ח). וַיְהִי מִקֵּץ — "וַיִּקַץ שְׁלֹמֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם" וכו' עַד: "וַיְהִי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ עַל כָּל יִשְׂרָאֵל", בִּמְלָכִים (א ג,טו-ד,א). וַיִּגַּשׁ אֵלָיו — "וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד" וכו' עַד: "וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי יי" וכו', בִּיחֶזְקֵאל (לז,טז-כח). וַיְחִי יַעֲקֹב — "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי דָוִד לָמוּת" וכו' עַד: "וּשְׁלֹמֹה יָשַׁב עַל כִּסֵּא דָּוִד" וכו', בִּמְלָכִים (א ב,א-יב). וְאֵלֶּה שְׁמוֹת — "בֶּן אָדָם הוֹדַע אֶת" וכו' עַד: "וַיֵּצֵא לָךְ שֵׁם בַּגּוֹיִם" וכו', בִּיחֶזְקֵאל (טז,ב-יד). וָאֵרָא — "וְלֹא יִהְיֶה עוֹד לְבֵית יִשְׂרָאֵל סִלּוֹן מַמְאִיר" וכו' עַד: "בַּיּוֹם הַהוּא אַצְמִיחַ קֶרֶן" וכו', בִּיחֶזְקֵאל (כח,כד-כט,כא). בֹּא אֶל פַּרְעֹה — "מַשָּׂא מִצְרָיִם" וכו' עַד: "אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ יי צְבָאוֹת", בִּישַׁעְיָה (יט,א-כה). וַיְהִי בְּשַׁלַּח — שִׁירַת דְּבוֹרָה, מִן: "וַיַּכְנַע אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא" וכו' עַד: "וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה" (שופטים ד,כג-ה,לא). וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ — "בִּשְׁנַת מוֹת הַמֶּלֶךְ עֻזִּיָּהוּ" וכו' עַד: "לְמַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה" וכו', בִּישַׁעְיָה (ו,א-ט,ו). וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים — "הַדָּבָר אֲשֶׁר הָיָה אֶל יִרְמְיָהוּ" וכו' עַד: "לֹא יִכָּרֵת אִישׁ לְיוֹנָדָב בֶּן רֵכָב" וכו' (ירמיהו לד,ח-לה,יט). וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה — "וַיי נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה" וכו' עַד: "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" וכו', בִּמְלָכִים (א ה,כו-ו,יג). וְאַתָּה תְּצַוֶּה — "הַגֵּד אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל" וכו' עַד: "וְרָצִיתִי אֶתְכֶם" וכו', בִּיחֶזְקֵאל (מג,י-כז, ושם: וְרָצִאתִי). כִּי תִשָּׂא — "וּדְבַר יי הָיָה אֶל אֵלִיָּהוּ" עַד: "וַיִּרְכַּב אַחְאָב וַיֵּלֶךְ יִזְרְעֶאלָה", בִּמְלָכִים (א יח,א-מה). וַיַּקְהֵל — "וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וַיִּקַּח אֶת חִירָם מִצֹּר" עַד: "וַתִּתֹּם מְלֶאכֶת הָעַמּוּדִים", בִּמְלָכִים (א ז,יג-כב). אֵלֶּה פְקוּדֵי — "וַיַּעַשׂ חִירוֹם אֶת הַכִּיֹּרוֹת" וכו' עַד: "וְהַפֹּתוֹת לְדַלְתוֹת הַבַּיִת הַפְּנִימִי" וכו', בִּמְלָכִים (א ז,מ-נ). וַיִּקְרָא — "עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי" וכו' עַד: "כֹּה אָמַר יי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וְגֹאֲלוֹ" וכו', בִּישַׁעְיָה (מג,כא-מד,ו). צַו אֶת אַהֲרֹן — "עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל זִבְחֵיכֶם" וכו' עַד: "כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי נְאֻם יי", בְּיִרְמְיָה (ז,כא-ט,כג). וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי — "וַיֹּסֶף עוֹד דָּוִד אֶת כָּל בָּחוּר" וכו' עַד: "כֹּל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ לֵךְ עֲשֵׂה", בִּשְׁמוּאֵל (ב ו,א-ז,ג). אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ — "וְאִישׁ בָּא מִבַּעַל שָׁלִשָׁה" וכו' עַד: "וַיֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ כִּבְרַת אָרֶץ", בִּמְלָכִים (ב ד,מב-ה,יט). זֹאת תִּהְיֶה — "וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע" וכו' "וְאַרְבָּעָה אֲנָשִׁים" וכו', וּמְדַלֵּג עַד: "וְלֹא הִשְׁלִיכָם מֵעַל פָּנָיו" וכו', בִּמְלָכִים (ב ז,א-כ; יג,כג). אַחֲרֵי מוֹת — "הֲתִשְׁפֹּט הֲתִשְׁפֹּט" וכו' עַד: "וְנִחַלְתְּ בָּךְ לְעֵינֵי גוֹיִם" וכו', בִּיחֶזְקֵאל (כב,ב-טז). קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ — "בָּאוּ אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל" וכו' עַד: "צְבִי הִיא לְכָל הָאֲרָצוֹת", בִּיחֶזְקֵאל (כ,א-טו). אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים — "וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק" וכו' עַד: "כָּל נְבֵלָה" וכו', בִּיחֶזְקֵאל (מד,טו-לא). בְּהַר סִינַי — "יי עֻזִּי וּמָעֻזִּי וּמְנוּסִי" וכו' עַד: "רְפָאֵנִי יי וְאֵרָפֵא", בְּיִרְמְיָה (טז,יט-יז,יד). אִם בְּחֻקֹּתַי — "הִנָּבֵא עַל רוֹעֵי יִשְׂרָאֵל" וכו' עַד: "וְהִצַּלְתִּים מִיַּד הָעֹבְדִים בָּהֶם", בִּיחֶזְקֵאל (לד,ב-כז). בְּמִדְבַּר סִינַי — "וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" וכו' עַד: "וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה" וכו', בִּתְרֵי עֲשַׂר (הושע ב,א-כב). נָשֹׂא — "וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִצָּרְעָה" וכו' עַד: "וַיִּגְדַּל הַנַּעַר וַיְבָרְכֵהוּ יי", בְּשׁוֹפְטִים (יג,ב-כד). בְּהַעֲלֹתְךָ — "רָנִּי וְשִׂמְחִי בַּת צִיּוֹן" וכו' עַד: "יְדֵי זְרֻבָּבֶל יִסְּדוּ" וכו', בִּתְרֵי עֲשַׂר (זכריה ב,יד-ד,ט). שְׁלַח לְךָ — "וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן" וכו' עַד: "וְגַם נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפָּנֵינוּ" (יהושע ב,א-כד). וַיִּקַּח קֹרַח — "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל הָעָם לְכוּ וְנֵלְכָה הַגִּלְגָּל" עַד: "כִּי לֹא יִטֹּשׁ יי" וכו', בִּשְׁמוּאֵל (א יא,יד-יב,כב). זֹאת חֻקַּת — "וְיִפְתָּח הַגִּלְעָדִי" וכו' עַד: "מִיָּמִים יָמִימָה" וכו', בְּשׁוֹפְטִים (יא,א-מ). וַיַּרְא בָּלָק — "וְהָיָה שְׁאֵרִית יַעֲקֹב" וכו' עַד: "וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ", בִּתְרֵי עֲשַׂר (מיכה ה,ו-ו,ח). פִּינְחָס — "וְיַד יי הָיְתָה אֶל אֵלִיָּהוּ" וכו' עַד: "וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ", בִּמְלָכִים (א יח,מו-יט,כא). רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת — "וַיִּתֵּן מֹשֶׁה לְמַטֵּה בְנֵי רְאוּבֵן" וכו' עַד: "וַיַּחְלְקוּ אֶת הָאָרֶץ", בִּיהוֹשֻׁעַ (יג,טו-יד,ה). אֵלֶּה מַסְעֵי — "אֵלֶּה הַנְּחָלֹת" וכו' עַד: "וַיִּתְּנוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לַלְוִיִּם", בִּיהוֹשֻׁעַ (יט,נא-כא,ג). אֵלֶּה הַדְּבָרִים — "וְאֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר יי אֶל יִשְׂרָאֵל וְאֶל יְהוּדָה" וכו' עַד: "וִהְיִיתֶם לִי לְעָם", בְּיִרְמְיָה (ל,ד-כב). וָאֶתְחַנַּן — "וָאֶתְפַּלֵּל אֶל יי אַחֲרֵי תִתִּי" וכו' עַד: "שָׂדוֹת בַּכֶּסֶף יִקְנוּ" וכו', בְּיִרְמְיָה (לב,טז-מד). וְהָיָה עֵקֶב — "הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלִַם" וכו' עַד: "וְהִתְבָּרְכוּ בוֹ גּוֹיִם וּבוֹ יִתְהַלָּלוּ", בְּיִרְמְיָה (ב,ב-ד,ב). רְאֵה אָנֹכִי — "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יי וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק" וכו' עַד: "אִם יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים", בְּיִרְמְיָה (כג,ה-כד). שֹׁפְטִים — "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל" וכו' עַד: "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל" וכו' (שמואל א ח,א-כב). כִּי תֵצֵא — "וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת מַחֲנֵיהֶם" וכו' עַד: "וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָו מַשְׂכִּיל וַיי עִמּוֹ", בִּשְׁמוּאֵל (א יז,א-יח,יד). וְהָיָה כִּי תָבוֹא — "אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ" וגו' עַד: "וְלֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא" וכו' (יהושע ח,ל-י,יד). אַתֶּם נִצָּבִים — "וַיֶּאֱסֹף יְהוֹשֻׁעַ אֶת כָּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" וכו' עַד: "כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נְטַעְתֶּם" וכו' (יהושע כד,א-יג). הַאֲזִינוּ — "וְלָקַחְתִּי אָנִי מִצַּמֶּרֶת הָאֶרֶז" וכו' עַד: "וְהָשִׁיבוּ וִחְיוּ" וכו', בִּיחֶזְקֵאל (יז,כב-יח,לב). וְזֹאת הַבְּרָכָה — "וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יי" וכו', וּמְדַלֵּג עַד: "וַיְהִי יי אֶת יְהוֹשֻׁעַ" וכו' (יהושע א,א-ט; ו,כז).
סד. הָעִנְיָנוֹת שֶׁנָּהֲגוּ רֹב הָעָם לִקְרוֹת מִן הַנְּבִיאִים בְּכָל שַׁבָּת. להפטרות המועדים וימים מיוחדים, ראה הלכות תפילה יג,ד-כ. וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ בִּשְׁנַת מוֹת הַמֶּלֶךְ עֻזִּיָּהוּ וכו' עַד לְמַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה וכו'. המנהג כיום הוא לא לקרוא את כל הפסוקים הללו, אלא לקרוא קטע שמתחיל במקום שמציין הרמב"ם (עד ו,יג או ז,ו לפי המנהגים השונים), ולאחר מכן לדלג ולקרוא קטע מן הסוף (ט,ה-ו, ולמנהג הספרדים לא קוראים קטע זה). ואולי זו גם כוונת הרמב"ם. וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים הַדָּבָר אֲשֶׁר הָיָה אֶל יִרְמְיָהוּ. במקום לד,ח אפשר לציין ל-לה,א. צַו אֶת אַהֲרֹן עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל זִבְחֵיכֶם וכו' עַד כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי נְאֻם יי. המנהג כיום הוא לא לקרוא את כל הפסוקים הללו, אלא לקרוא קטע שמתחיל במקום שמציין הרמב"ם (עד ז,כח או ח,ג לפי המנהגים השונים), ולאחר מכן לדלג ולקרוא קטע מן הסוף (ט,כב-כג). ואולי זו גם כוונת הרמב"ם.
סה. כָּל שַׁבָּת שֶׁקּוֹרִין בָּהּ שְׁתֵּי פָּרָשִׁיּוֹת — מַפְטִירִין מֵעִנְיַן פָּרָשָׁה אַחֲרוֹנָה, וְזֶה הוּא הַמִּנְהָג בְּרֹב הַמְּקוֹמוֹת. וְכֵן נָהֲגוּ רֹב הָעָם לִהְיוֹת מַפְטִירִין בְּנֶחָמוֹת יְשַׁעְיָה מֵאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב עַד רֹאשׁ הַשָּׁנָה. בַּשַּׁבָּת שֶׁאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב — "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי" וכו' (מ,א-יא). בַּשְּׁנִיָּה — "וַתֹּאמֶר צִיּוֹן עֲזָבַנִי יי" וכו' (מט,יד-כו). בַּשְּׁלִישִׁית — "עֲנִיָּה סֹעֲרָה" וכו' (נד,יא-נה,ה). בָּרְבִיעִית — "אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם" וכו' (נא,יב-נב,ב). בַּחֲמִישִׁית — "רָנִּי עֲקָרָה לֹא יָלָדָה" (נד,א-ח). בַּשִּׁשִּׁית — "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ" (ס,א-כב). בַּשְּׁבִיעִית — "שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ" (סא,י-סג,ט).
סה. שֶׁקּוֹרִין בָּהּ שְׁתֵּי פָּרָשִׁיּוֹת. בשבת שקוראים בה שני סדרים יחד, בכדי להשלים את מחזור הפרשיות בכל שנה (הלכות תפילה יג,ב). מַפְטִירִין בְּנֶחָמוֹת. ראה הלכות תפילה יג,יט. וכן נהגו לקרות בשלוש השבתות שקודם תשעה באב בדברי תוכחה (שם).

תקציר הפרק 

סדר התפילות חלק 4 עמוד 378-387 במהדורת מנויי הרמב"ם היומי (הוצאת קורן-שפע) היום לומדים את נסח ברכת המזון, ברכות ההפטרה וסדר ההפטרות. הדרן עלך ספר אהבה🎉🎉💪🏻💪🏻 מחר מתחילים ספר זמנים

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על ספר אהבה ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית

ב-299 ש"ח בלבד!

ממשיכים את הסבסוד ההיסטורי!

*הארגון רשאי לשנות את המחיר בכל עת

* שווי סט 835 ש"ח

*משלוח עד 21 ימי עסקים

הלימוד להצלחת כוחות הביטחון ולעילוי נשמת הנופלים הי"ד

דילוג לתוכן