א. אֶחָד הַמַּקְדִּישׁ לְבֶדֶק הַבַּיִת דָּבָר הָרָאוּי לְחַזֵּק הַבֶּדֶק, כְּגוֹן אֶבֶן אוֹ קוֹרָה, אוֹ הַמַּקְדִּישׁ לְבֶדֶק הַבַּיִת דָּבָר הָרָאוּי לַמִּזְבֵּחַ, כְּגוֹן כְּבָשִׂים וְתוֹרִים, אוֹ הַמַּקְדִּישׁ לַמִּזְבֵּחַ דָּבָר הָרָאוּי לְבֶדֶק הַבַּיִת, כְּגוֹן אֶבֶן אוֹ קוֹרָה, אוֹ הַמַּקְדִּישׁ לָזֶה וְלָזֶה דְּבָרִים שֶׁאֵינָן רְאוּיִין לֹא לָזֶה וְלֹא לָזֶה, כְּגוֹן הַמַּקְדִּישׁ תַּרְנְגוֹלִין וְחֹמֶץ וְצִיר אוֹ קַרְקַע, אֲפִלּוּ הִקְדִּישׁ אַשְׁפָּה מְלֵאָה זֶבֶל אוֹ עָפָר אוֹ אֵפֶר – מוֹעֲלִין בְּכֻלָּן מִשָּׁעָה שֶׁהֻקְדְּשׁוּ עַד שֶׁיִּפָּדוּ דְּבָרִים הָרְאוּיִין לְהִפָּדוֹת.
ב. כָּל קָדְשֵׁי בֶּדֶק הַבַּיִת, עִם דְּבָרִים שֶׁמּוֹעֲלִין בָּהֶן מִקָּדְשֵׁי מִזְבֵּחַ – מִצְטָרְפִין זֶה עִם זֶה לִמְעִילָה, וְאִם נֶהֱנָה בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה מִכֻּלָּם – מָעַל.
ג. אָכַל וְהֶאֱכִיל אֶת חֲבֵרוֹ, אוֹ נֶהֱנָה וּמְהַנֶּה חֲבֵרוֹ, אֲכִילָתוֹ וַהֲנָיַת חֲבֵרוֹ, אוֹ אֲכִילַת חֲבֵרוֹ וַהֲנָיָתוֹ, כֻּלָּן מִצְטָרְפִין לִמְעִילָה, וְאִם נַעֲשָׂה מִן הַכֹּל הֲנָיָה בִּפְרוּטָה – מָעַל.
ד. הַמְּעִילָה מִצְטָרֶפֶת לִזְמַן מְרֻבֶּה. כֵּיצַד? נֶהֱנָה הַיּוֹם מִן הַהֶקְדֵּשׁ, וְנֶהֱנָה לְאַחַר כַּמָּה שָׁנִים בְּעֶלֶם אֶחָד – הֲרֵי אֵלּוּ מִצְטָרְפִין לִפְרוּטָה, וּמָעַל.
ה. אֵין מְעִילָה אֶלָּא בַּתָּלוּשׁ מִן הַקַּרְקַע. אֲבָל הַנֶּהֱנֶה בַּקַּרְקַע עַצְמָהּ אוֹ בַּמְחֻבָּר לָהּ – לֹא מָעַל, אֲפִלּוּ פָּגַם. כֵּיצַד? הַחוֹרֵשׁ שְׂדֵה הֶקְדֵּשׁ אוֹ הַזּוֹרֵעַ בָּהּ – פָּטוּר. נָטַל מֵאֲבָקָהּ וְנֶהֱנָה בּוֹ, וּפְגָמָהּ – מָעַל. הַדָּשׁ בִּשְׂדֵה הֶקְדֵּשׁ – מָעַל, שֶׁהָאָבָק שֶׁלָּהּ מוֹעִיל לַשָּׂדֶה, וַהֲרֵי נֶהֱנָה בָּאָבָק וּפָגַם הַשָּׂדֶה. וְכֵן אִם חָרַשׁ שְׂדֵה הֶקְדֵּשׁ כְּדֵי לְהַעֲלוֹת אָבָק לָעֵשֶׂב שֶׁנָּתַן בָּהּ, וְנָטַל הָעֵשֶׂב – מָעַל.
הַדָּר בִּמְעָרַת הֶקְדֵּשׁ אוֹ בְּצֵל אִילָן אוֹ שׁוֹבָךְ שֶׁל הֶקְדֵּשׁ, אַף עַל פִּי שֶׁנֶּהֱנָה – לֹא מָעַל. וְכֵן הַמַּקְדִּישׁ בַּיִת בָּנוּי – הַדָּר בּוֹ לֹא מָעַל. אֲבָל הַמַּקְדִּישׁ עֵצִים וַאֲבָנִים, וּבָנָה בַּיִת בָּהֶן – הַדָּר שָׁם מָעַל, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר.
ו. גִּדּוּלֵי הֶקְדֵּשׁ – מוֹעֲלִין בָּהֶן. כֵּיצַד? הִקְדִּישׁ שָׂדֶה וְהוֹצִיאָה עֲשָׂבִים, אִילָן וְעָשָׂה פֵּרוֹת – מוֹעֲלִין בָּהֶן. אֲבָל הַמַּקְדִּישׁ אֶת הַבּוֹר רֵיקָן וְאַחַר כָּךְ נִתְמַלֵּא מַיִם, הִקְדִּישׁ אַשְׁפָּה וְאַחַר כָּךְ נִתְמַלֵּאת זֶבֶל, שׁוֹבָךְ וְנִתְמַלֵּא יוֹנִים, הוֹאִיל וְאֵינָן גִּדּוּלֵי הֶקְדֵּשׁ – אֵין מוֹעֲלִין בָּהֶן. וְכֵן הַזֶּבֶל וְהַפֶּרֶשׁ שֶׁבַּחֲצַר הֶקְדֵּשׁ – לֹא נֶהֱנִין וְלֹא מוֹעֲלִין. וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהֶן? יִמָּכְרוּ, וְיִפְּלוּ דְּמֵיהֶן לַלִּשְׁכָּה.
מַעְיָן שֶׁהוּא יוֹצֵא מִתּוֹךְ שְׂדֵה הֶקְדֵּשׁ – אָסוּר לֵהָנוֹת בַּמַּיִם שֶׁיּוֹצְאִין מִמֶּנּוּ בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה, וְהַנֶּהֱנֶה לֹא מָעַל. יָצְאוּ הַמַּיִם חוּץ לַשָּׂדֶה – מֻתָּר לֵהָנוֹת בָּהֶן. עֲרָבָה הַגְּדֵלָה בִּשְׂדֵה הֶקְדֵּשׁ – לֹא נֶהֱנִין וְלֹא מוֹעֲלִין.
אִילָן שֶׁל הֶדְיוֹט הַסָּמוּךְ לִשְׂדֵה הֶקְדֵּשׁ, וְשָׁרָשָׁיו יוֹצְאִין בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה: אִם בֵּינוֹ לְבֵין הַשָּׂדֶה עַד שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה – הֲרֵי אוֹתָן הַשָּׁרָשִׁים שֶׁבְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה אֲסוּרִין, וְהַנֶּהֱנֶה בָּהֶן לֹא מָעַל; הָיָה הָאִילָן רָחוֹק יָתֵר עַל שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה – הַנֶּהֱנֶה בָּהֶן מָעַל.
אִילָן שֶׁל הֶקְדֵּשׁ הַסָּמוּךְ לִשְׂדֵה הֶדְיוֹט, וְשָׁרָשָׁיו יוֹצְאִין בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה: אִם הָיָה בְּתוֹךְ שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה – מוֹעֲלִין בָּהֶן; הָיָה רָחוֹק יָתֵר עַל שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה – הֲרֵי אוֹתָן הַשָּׁרָשִׁין שֶׁבְּתוֹךְ שְׂדֵה הֶדְיוֹט, לֹא נֶהֱנִין וְלֹא מוֹעֲלִין.
ז. קֵן שֶׁבְּרֹאשׁ הָאִילָן שֶׁל הֶקְדֵּשׁ שֶׁבָּנָה אוֹתוֹ הָעוֹף מֵעֵצִים וַעֲשָׂבִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן – כָּל הַקֵּן עִם הַבֵּיצִים שֶׁבּוֹ עִם הָאֶפְרוֹחִים הַצְּרִיכִין לְאִמָּן, אֵין נֶהֱנִין בָּהֶן, וְהַנֶּהֱנֶה לֹא מָעַל.
ח. הַמַּקְדִּישׁ אֶת הַיַּעַר – מוֹעֲלִין בְּכֻלּוֹ, בֵּין בָּאִילָנוֹת בֵּין בְּכָל קֵן שֶׁבְּרֹאשׁ הָאִילָנוֹת אוֹ שֶׁבֵּינֵיהֶן.
ט. גִּזְבָּרִין שֶׁשָּׁפוּ עֲצֵי הֶקְדֵּשׁ וְקָצְצוּ אוֹתָן – מוֹעֲלִין בְּאוֹתָן הָעֵצִים הַקְּטַנִּים שֶׁחָתְכוּ בְּעֵת שֶׁקָּצְצוּ, אֲבָל אֵין מוֹעֲלִין לֹא בַּשִּׁפּוּי, וְלֹא בַּנְּסֹרֶת, וְלֹא בַּנְּבִיָּה שֶׁל עֵצִים, וְהִיא הַגּוּף הַקָּשֶׁה הֶעָגֹל שֶׁבְּתוֹךְ הָעֵץ הַדּוֹמֶה לְיַבֹּלֶת, שֶׁלֹּא יִצְלַח לִמְלָאכָה.
י. הַמַּקְדִּישׁ עַבְדּוֹ – אֵין מוֹעֲלִין בּוֹ, וְלֹא בִּשְׂעָרוֹ אַף עַל פִּי שֶׁהוּא עוֹמֵד לִגָּזֵז, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מְחֻבָּר לוֹ, וְכָל זְמַן שֶׁהוּא מְחֻבָּר הוֹלֵךְ וּמַשְׁבִּיחַ.
יא. הַזּוֹרֵעַ פֵּרוֹת הֶקְדֵּשׁ – פּוֹדֶה אוֹתָן בִּשְׁעַת זַרְעָן; וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא פָּדָה – הֲרֵי הַגִּדּוּלִין חֻלִּין, וְאֵין מוֹעֲלִין בָּהֶן, וְאֵין מְשַׁלְּמִין מֵהֶן קֶרֶן וְחֹמֶשׁ, וְחַיָּבִין בַּחַלָּה.
יב. שְׁמָרִים שֶׁל הֶקְדֵּשׁ שֶׁנָּתַן עֲלֵיהֶן מַיִם: רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי וּשְׁלִישִׁי – אָסוּר לֵהָנוֹת בּוֹ, וְהַנֶּהֱנֶה לֹא מָעַל; רְבִיעִי – מֻתָּר. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּקָדְשֵׁי בֶּדֶק הַבַּיִת. אֲבָל קָדְשֵׁי מִזְבֵּחַ – אַף מֵרְבִיעִי וָאֵילָךְ לְעוֹלָם אָסוּר.
יג. הַמַּקְדִּישׁ תַּרְנְגֹלֶת לַמִּזְבֵּחַ – מוֹעֲלִין בָּהּ וּבְבֵיצָתָהּ. הִקְדִּישׁ חֲמוֹר לַמִּזְבֵּחַ – מוֹעֲלִין בָּהּ וּבַחֲלָבָהּ. הִקְדִּישׁ תּוֹרִין לְבֶדֶק הַבַּיִת – מוֹעֲלִין בָּהֶן וּבְבֵיצֵיהֶן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
יד. כָּתְנוֹת כְּהֻנָּה שֶׁבָּלוּ – מוֹעֲלִין בָּהֶן כִּשְׁאָר קָדָשִׁים. וְהַחֲדָשִׁים, הוֹאִיל וְנִתְּנוּ לֵהָנוֹת בָּהֶן – אֵין מוֹעֲלִין בָּהֶן.
טו. קָדְשֵׁי גּוֹיִם: אִם לְבֶדֶק הַבַּיִת הִקְדִּישׁוּ – מוֹעֲלִין בָּהֶן; וְאִם קָדְשֵׁי מִזְבֵּחַ הֵן – אֵין בָּהֶן מְעִילָה מִן הַתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר בַּקָּרְבָּנוֹת: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (ויקרא א,ב), אֲבָל אָסוּר לֵהָנוֹת בָּהֶן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים.
טז. קוֹל וּמַרְאֶה וְרֵיחַ שֶׁל הֶקְדֵּשׁ – לֹא נֶהֱנִין וְלֹא מוֹעֲלִין. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהֵרִיחַ בַּקְּטֹרֶת אַחַר שֶׁעָלָת הַתִּימֹרֶת, אֲבָל אִם הֵרִיחַ בַּקְּטֹרֶת כְּשֶׁתַּעֲלֶה תִּימָרְתָּהּ – מָעַל.