א. שְׁלֹשָׁה מִינִין אֲסוּרִין לַנָּזִיר: הַטֻּמְאָה, וְהַתִּגְלַחַת, וְהַיּוֹצֵא מִן הַגֶּפֶן, בֵּין פְּרִי בֵּין פְּסֹלֶת פְּרִי. אֲבָל הַשֵּׁכָר שֶׁל תְּמָרִים אוֹ שֶׁל גְּרוֹגָרוֹת וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן – מֻתָּר לַנָּזִיר. וְשֵׁכָר זֶה שֶׁנֶּאֱסַר עָלָיו בַּתּוֹרָה, הוּא הַשֵּׁכָר שֶׁל תַּעֲרֹבֶת הַיַּיִן.
ב. הַיּוֹצֵא מִן הַגֶּפֶן כֵּיצַד? נָזִיר שֶׁאָכַל כַּזַּיִת מִן הַפְּרִי שֶׁהוּא עֲנָבִים לַחִים אוֹ יְבֵשִׁים אוֹ בֹּסֶר, אוֹ שֶׁאָכַל כַּזַּיִת מִפְּסֹלֶת הַפְּרִי שֶׁהוּא הַזֻּגִּין וְהֵן הַקְּלִפָּה הַחִיצוֹנָה, אוֹ הַחַרְצַנִּים וְהֵן הַפְּנִימִיִּין שֶׁזּוֹרְעִין אוֹתָן – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה. וְכֵן אִם שָׁתָה רְבִיעִית יַיִן אוֹ אָכַל כַּזַּיִת מִיַּיִן קָרוּשׁ, שֶׁהוּא הַפְּרִי, אוֹ שָׁתָה רְבִיעִית חֹמֶץ, שֶׁהוּא פְּסֹלֶת הַפְּרִי – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה.
אֲבָל הֶעָלִין וְהַלּוּלָבִין וּמֵי גְּפָנִים וְהַסְּמָדַר – הֲרֵי אֵלּוּ מֻתָּרִין לַנָּזִיר, שֶׁאֵינָן לֹא פְּרִי וְלֹא פְּסֹלֶת פְּרִי, אֶלָּא מִן הָעֵץ הֵן נֶחֱשָׁבִין.
ג. כָּל אִסּוּרֵי הַגֶּפֶן מִצְטָרְפִין זֶה עִם זֶה. כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁצֵּרֵף עֲנָבִים לַחִים עִם יְבֵשִׁים עִם בֹּסֶר וְחַרְצָן וְזָג, וְאָכַל מִן הַתַּעֲרֹבֶת כַּזַּיִת – לוֹקֶה. וְכֵן אִם אֲכָלָן זֶה אַחַר זֶה עַד שֶׁיֹּאכַל מִן הַכֹּל כַּזַּיִת – לוֹקֶה. וְכֵן אִם שָׁתָה רְבִיעִית מִתַּעֲרֹבֶת יַיִן וְחֹמֶץ – לוֹקֶה.
ד. דָּבָר הַמֻּתָּר אֵינוֹ מִצְטָרֵף לְדָבָר הָאָסוּר בְּנָזִיר. כֵּיצַד? יַיִן שֶׁנִּתְעָרֵב בִּדְבַשׁ, אַף עַל פִּי שֶׁטַּעַם הַכֹּל טַעַם יַיִן וְשָׁתָה מִן הַתַּעֲרֹבֶת, וְכֵן צִמּוּקִין שֶׁדְּרָסָן עִם הַגְּרוֹגָרוֹת, וְטַעַם הַכֹּל טַעַם הַצִּמּוּקִין וְאָכַל מִן הַתַּעֲרֹבֶת – אֵינוֹ לוֹקֶה עַד שֶׁיִּהְיֶה מִדָּבָר הָאָסוּר בַּתַּעֲרֹבֶת כַּזַּיִת בִּכְדֵי שָׁלֹשׁ בֵּיצִים וְאָכַל כְּשָׁלֹשׁ בֵּיצִים, כִּשְׁאָר הָאִסּוּרִין הַשָּׁוִין בְּכָל אָדָם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת מַאֲכָלוֹת אֲסוּרוֹת.
ה. וְכֵן אִם שָׁרָה פִּתּוֹ בַּיַּיִן, וְהָיְתָה רְבִיעִית יַיִן בִּכְדֵי פְּרָס מִן הַפַּת, וְאָכַל כְּדֵי פְּרָס, שֶׁנִּמְצָא שֶׁאָכַל רְבִיעִית יַיִן – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה. וְעַל זֶה וְכַיּוֹצֵא בּוֹ נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה: "וְכָל מִשְׁרַת עֲנָבִים" (במדבר ו,ג) – לֶאֱסֹר דָּבָר שֶׁנִּתְעָרֵב בּוֹ הַיַּיִן וְטַעְמוֹ כְּטַעַם הַיַּיִן, וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה טַעְמוֹ וּמַמָּשׁוֹ, כִּשְׁאָר אִסּוּרֵי מַאֲכָלוֹת.
ו. נִתְעָרֵב יַיִן וְכַיּוֹצֵא בּוֹ בִּדְבַשׁ וְכַיּוֹצֵא בּוֹ וְאֵין שָׁם טַעַם יַיִן – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לַנָּזִיר; לֹא יִהְיֶה זֶה חָמוּר מֵחֵלֶב וְדָם.
ז. הָיָה בּוֹ טַעַם יַיִן וְאֵין שָׁם רְבִיעִית בִּכְדֵי פְּרָס – הֲרֵי זֶה אָסוּר מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּאִסּוּרֵי מַאֲכָלוֹת, וּמַכִּין אוֹתוֹ אִם אָכַל מַכַּת מַרְדּוּת.
ח. נָזִיר שֶׁאָכַל כַּזַּיִת עֲנָבִים וְכַזַּיִת חַרְצָן וְכַזַּיִת זָג וְכַזַּיִת צִמּוּקִים וְשָׁתָה רְבִיעִית יַיִן, וַאֲפִלּוּ שָׂחַט אֶשְׁכּוֹל וְשָׁתָה מִמֶּנּוּ רְבִיעִית – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה חָמֵשׁ מַלְקֻיּוֹת, שֶׁכָּל אֶחָד מֵהֶן בְּלָאו אֶחָד הוּא, וְלוֹקֶה מַלְקוּת שִׁשִּׁית מִשּׁוּם "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ" (במדבר ל,ג), שֶׁהוּא שָׁוֶה בְּכָל הַנְּדָרִים.
וְכֵן אִם אָכַל כַּזַּיִת זָג אוֹ כַּזַּיִת עֲנָבִים – לוֹקֶה שְׁתַּיִם: אַחַת מִשּׁוּם זָג אוֹ מִשּׁוּם עֲנָבִים, וְאַחַת מִשּׁוּם "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ". וְהוּא הַדִּין לְנָזִיר שֶׁגִּלַּח אוֹ נִטְמָא שֶׁהוּא לוֹקֶה שְׁתַּיִם: אַחַת עַל הָאִסּוּר הַמְיֻחָד בּוֹ, וְאַחַת עַל הָאִסּוּר הַשָּׁוֶה בְּכָל הַנְּדָרִים, שֶׁהוּא "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ".
ט. נָזִיר שֶׁשָּׁתָה רְבִיעִית יַיִן וּרְבִיעִית חֹמֶץ – אֵינוֹ לוֹקֶה אֶלָּא אַחַת, שֶׁאֵינוֹ חַיָּב עַל הַיַּיִן בִּפְנֵי עַצְמוֹ וְעַל הַחֹמֶץ בִּפְנֵי עַצְמוֹ, שֶׁאֵין כָּתוּב: 'יַיִן לֹא יִשְׁתֶּה וְחֹמֶץ לֹא יִשְׁתֶּה', אֶלָּא כָּךְ כָּתוּב: "חֹמֶץ יַיִן וְחֹמֶץ שֵׁכָר לֹא יִשְׁתֶּה" (במדבר ו,ג), כְּלוֹמַר לֹא יִשְׁתֶּה הַיַּיִן, וְלֹא דָּבָר שֶׁנִּתְעָרֵב בּוֹ הַיַּיִן, וְהוּא הַשֵּׁכָר, וַאֲפִלּוּ הֶחֱמִיצוּ. הוֹאִיל וְלֹא כָּפַל אֶלָּא הַחֹמֶץ, שֶׁהוּא שֵׁם אֶחָד – אֵינוֹ לוֹקֶה עַל זֶה בִּפְנֵי עַצְמוֹ וְעַל זֶה בִּפְנֵי עַצְמוֹ.
י. נָזִיר שֶׁהָיָה שׁוֹתֶה בַּיַּיִן כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא חַיָּב לַשָּׁמַיִם עַל כָּל רְבִיעִית וּרְבִיעִית – אֵינוֹ לוֹקֶה אֶלָּא אַחַת מִשּׁוּם יַיִן וְאַחַת דְּ"לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ", כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְאִם הִתְרוּ בּוֹ עַל כָּל רְבִיעִית וּרְבִיעִית וְאָמְרוּ לוֹ: 'אַל תִּשְׁתֶּה', 'אַל תִּשְׁתֶּה', וְהוּא שׁוֹתֶה – חַיָּב עַל כָּל אַחַת וְאַחַת.
מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁאָסוּר לַנָּזִיר לַעֲמֹד בְּמוֹשַׁב שׁוֹתֵי יַיִן, וְיִתְרַחֵק מִמֶּנּוּ הַרְבֵּה, שֶׁהֲרֵי מִכְשׁוֹל לְפָנָיו. אָמְרוּ חֲכָמִים: סָבִיב לַכֶּרֶם לֹא יִקְרַב.
יא. נָזִיר שֶׁגִּלַּח שְׂעָרָה אַחַת – לוֹקֶה, בֵּין בְּתַעַר בֵּין בְּזוּג, וְהוּא שֶׁקְּצָצָהּ מֵעִקָּרָהּ כְּעֵין תַּעַר. וְכֵן אִם תְּלָשָׁהּ בְּיָדוֹ – לוֹקֶה. אֶחָד הַמְגַלֵּחַ וְאֶחָד הַמִּתְגַּלֵּחַ, שֶׁנֶּאֱמַר: "תַּעַר לֹא יַעֲבֹר עַל רֹאשׁוֹ" (במדבר ו,ה). וְאִם הִנִּיחַ מִמֶּנָּה כְּדֵי לָכֹף רֹאשָׁהּ לְעִקָּרָהּ – אֵינוֹ לוֹקֶה, שֶׁאֵין זֶה כְּעֵין תַּעַר.
יב. הֶעֱבִיר עַל רֹאשׁוֹ סַם שֶׁמַּשִּׁיר אֶת הַשֵּׂעָר וְהִשִּׁיר שְׂעָרוֹ – אֵינוֹ לוֹקֶה, אֲבָל בִּטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "גַּדֵּל פֶּרַע שְׂעַר רֹאשׁוֹ" (במדבר ו,ה).
יג. נָזִיר שֶׁגִּלַּח כָּל רֹאשׁוֹ – אֵינוֹ לוֹקֶה מִשּׁוּם הַתִּגְלַחַת אֶלָּא אַחַת. וְאִם הִתְרוּ בּוֹ עַל כָּל שְׂעָרָה וּשְׂעָרָה וְאָמְרוּ לוֹ: 'אַל תְּגַלֵּחַ', 'אַל תְּגַלֵּחַ', וְהוּא מְגַלֵּחַ – לוֹקֶה עַל כָּל אַחַת וְאַחַת.
יד. נָזִיר חוֹפֵף עַל שְׂעָרוֹ בְּיָדָיו וְחוֹכֵךְ בְּצִפָּרְנָיו, וְאִם נָפַל שֵׂעָר אֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ, שֶׁהֲרֵי אֵין כַּוָּנָתוֹ לְהַשִּׁיר, וְאֶפְשָׁר שֶׁלֹּא יַשִּׁיר. אֲבָל לֹא יִסְרֹק בְּמַסְרֵק וְלֹא יָחֹף בָּאֲדָמָה, מִפְּנֵי שֶׁמַּשֶּׁרֶת אֶת הַשֵּׂעָר וַדַּאי. וְאִם עָשָׂה כֵּן – אֵינוֹ לוֹקֶה.
טו. נָזִיר שֶׁנִּטְמָא לְמֵת טֻמְאַת שִׁבְעָה, בֵּין בְּטֻמְאוֹת שֶׁהוּא מְגַלֵּחַ עֲלֵיהֶן, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר, בֵּין בְּטֻמְאוֹת שֶׁאֵינוֹ מְגַלֵּחַ עֲלֵיהֶן – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה.
טז. נִטְמָא בְּמֵת פְּעָמִים הַרְבֵּה, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא חַיָּב מַלְקוּת עַל כָּל אַחַת וְאַחַת לַשָּׁמַיִם – אֵין בֵּית דִּין מַלְקִין אוֹתוֹ אֶלָּא אַחַת. וְאִם הִתְרוּ בּוֹ עַל כָּל אַחַת וְאַחַת וְהוּא מִטַּמֵּא – לוֹקֶה עַל כָּל אַחַת וְאַחַת.
יז. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁנִּטְמָא וּפֵרֵשׁ, וְחָזַר וְנָגַע אוֹ נָשָׂא אוֹ הֶאֱהִיל. אֲבָל אִם הָיָה נוֹגֵעַ בְּמֵת וַעֲדַיִן הַמֵּת בְּיָדוֹ וְנָגַע בְּמֵת אַחֵר – אֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא אַחַת, אַף עַל פִּי שֶׁהִתְרוּ בּוֹ עַל כָּל נְגִיעָה וּנְגִיעָה, שֶׁהֲרֵי מְחֻלָּל וְעוֹמֵד.
יח. נָזִיר שֶׁנִּכְנַס לְבַיִת וְשָׁהָה שָׁם עַד שֶׁמֵּת שָׁם הַמֵּת, אוֹ שֶׁנִּכְנַס לְאֹהֶל הַמֵּת בְּשִׁדָּה תֵּבָה וּמִגְדָּל, וּבָא חֲבֵרוֹ וּפָרַע גַּג הַתֵּבָה מֵעָלָיו מִדַּעְתּוֹ – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה שְׁתַּיִם: אַחַת מִשּׁוּם "לֹא יָבֹא" (במדבר ו,ו) וְאַחַת מִשּׁוּם "לֹא יִטַּמָּא" (שם ו,ז), שֶׁהֲרֵי טֻמְאָה וּבִיאָה בָּאִין כְּאַחַת. אֲבָל אִם נִכְנַס כְּדַרְכּוֹ – טֻמְאָתוֹ קוֹדֶמֶת לְבִיאָתוֹ, שֶׁמֵּעֵת שֶׁיַּכְנִיס חָטְמוֹ אוֹ אֶצְבְּעוֹת רַגְלָיו – נִטְמָא, וְאֵינוֹ חַיָּב מִשּׁוּם בִּיאָה עַד שֶׁיָּבֹא כֻּלּוֹ.
יט. נִכְנַס לְאֹהֶל הַמֵּת אוֹ לְבֵית הַקְּבָרוֹת בִּשְׁגָגָה, וְאַחַר שֶׁנּוֹדַע לוֹ הִתְרוּ בּוֹ, וְלֹא קָפַץ וְיָצָא אֶלָּא עָמַד שָׁם – הֲרֵי זֶה לוֹקֶה, וְהוּא שֶׁיִּשְׁהֶה שָׁם כְּדֵי הִשְׁתַּחֲוָיָה, כְּמוֹ טָמֵא שֶׁנִּכְנַס לַמִּקְדָּשׁ.
כ. הַמְטַמֵּא אֶת הַנָּזִיר: אִם הָיָה הַנָּזִיר מֵזִיד – הַנָּזִיר לוֹקֶה, וְזֶה שֶׁטִּמְּאוֹ עוֹבֵר מִשּׁוּם "וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (ויקרא יט,יד); וְאִם הַנָּזִיר שׁוֹגֵג וְזֶה שֶׁטִּמְּאוֹ מֵזִיד – אֵין אֶחָד מֵהֶן לוֹקֶה. וְלָמָּה לֹא יִלְקֶה הַמְטַמֵּא אֶת הַנָּזִיר? לְפִי שֶׁנֶּאֱמַר: "וְטִמֵּא רֹאשׁ נִזְרוֹ" (במדבר ו,ט) – אֵינוֹ לוֹקֶה עַד שֶׁיְּטַמֵּא עַצְמוֹ מִדַּעְתּוֹ.
כא. נָזִיר טָהוֹר שֶׁטִּמֵּא עַצְמוֹ – לוֹקֶה אַף מִשּׁוּם "לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ" (דברים כג,כב), שֶׁהֲרֵי אֵחַר נְזִירוּת טָהֳרָה וְעָשָׂה מַעֲשֶׂה. וְכֵן אִם נָזַר בְּבֵית הַקְּבָרוֹת – לוֹקֶה אַף מִשּׁוּם "לֹא תְאַחֵר". הָא לָמַדְתָּ שֶׁהַנָּזִיר שֶׁטִּמֵּא עַצְמוֹ – לוֹקֶה אַרְבַּע מַלְקֻיּוֹת: מִשּׁוּם "לֹא יִטַּמָּא" (במדבר ו,ז), וּמִשּׁוּם "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ" (שם ל,ג), וּמִשּׁוּם "לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ" (דברים כג,כב), וּמִשּׁוּם "לֹא יָבֹא" (במדבר ו,ו) אִם הָיְתָה בִּיאָה וְטֻמְאָה כְּאַחַת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
וְהַלּוּלָבִין. הפריחה שבראשי הענפים בעודם רכים. וּמֵי גְּפָנִים. מים שנוזלים מהעץ אם נחתך או נפצע. וְהַסְּמָדַר. ניצן הגפן שממנו צומח הענב (פה"מ ערלה א,ז).