פרק ה', הלכות שחיטה, ספר קדושה
כ״ח בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י"ג, הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
כ״ז בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י"ב, הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
כ״ו בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י"א, הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
כ״ה בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
כ״ג בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
כ״ב בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
כ״א בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
כ׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
י״ט בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
י״ח בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
י״ז בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
ט״ז בסיון ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות שמיטה ויובל, ספר זרעים
ט״ו בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י"ב, הלכות ביכורים, ספר זרעים
י״ד בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י"א, הלכות ביכורים, ספר זרעים
י״ג בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות ביכורים, ספר זרעים
י״ב בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות ביכורים, ספר זרעים
י״א בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות ביכורים, ספר זרעים
י׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות ביכורים, ספר זרעים
ט׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות ביכורים, ספר זרעים
ח׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות ביכורים, ספר זרעים
ז׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות ביכורים, ספר זרעים
ו׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות ביכורים, ספר זרעים
ה׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות ביכורים, ספר זרעים
ד׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות ביכורים, ספר זרעים
ג׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י"א, הלכות מעשר שני ונטע רבעי, ספר זרעים
ב׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות מעשר שני ונטע רבעי, ספר זרעים
א׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות מעשר שני ונטע רבעי, ספר זרעים
כ״ט באייר ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות מעשר שני ונטע רבעי, ספר זרעים
כ״ח באייר ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות מעשר שני ונטע רבעי, ספר זרעים

הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

א. כְּבָר בֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת אִסּוּרֵי מַאֲכָלוֹת שֶׁהַטְּרֵפָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה הִיא הַנּוֹטָה לָמוּת, וְלֹא נֶאֱמַר "טְרֵפָה" אֶלָּא שֶׁדִּבֵּר הַכָּתוּב בַּהֹוֶה, כְּגוֹן שֶׁטְּרָפָהּ אֲרִי וְכַיּוֹצֵא בּוֹ וּשְׁבָרָהּ, וַעֲדַיִן לֹא מֵתָה.
א. כְּבָר בֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת אִסּוּרֵי מַאֲכָלוֹת. ד,ו-ט. שֶׁדִּבֵּר הַכָּתוּב בַּהֹוֶה. הכתוב הביא דוגמה מן הדבר השכיח. וּשְׁבָרָהּ. פצע אותה.
ב. וְיֵשׁ שָׁם חֳלָאִים אֲחֵרִים שֶׁאִם יֶאֶרְעוּ לָהּ תֵּחָשֵׁב טְרֵפָה, וְהֵן הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי. וּשְׁמוֹנָה מִינֵי טְרֵפוֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה בְּסִינַי, וְאֵלּוּ הֵן: דְּרוּסָה, נְקוּבָה, חֲסֵרָה, נְטוּלָה, פְּסוּקָה, קְרוּעָה, נְפוּלָה, וּשְׁבוּרָה.
ב. וְיֵשׁ שָׁם. מצויים. חֳלָאִים. מחלות ופציעות. הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי. מסורת של התורה שבעל פה. וּשְׁמוֹנָה מִינֵי טְרֵפוֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה בְּסִינַי. וכל שבעים הטרפות שנמנו לקמן י,ט כלולות בשמונה מינים אלו. דְּרוּסָה. תתבאר בפרק זה. נְקוּבָה. תתבאר לקמן פרקים ו-ז. חֲסֵרָה נְטוּלָה. יתבארו לקמן פרק ח. פְּסוּקָה. תתבאר לקמן ט,א-ד. קְרוּעָה. תתבאר לקמן ט,ה-ז. נְפוּלָה. תתבאר לקמן ט,ח-כ. וּשְׁבוּרָה. תתבאר לקמן י,א-ו.

ג. אַף עַל פִּי שֶׁכֻּלָּן הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי, הוֹאִיל וְאֵין לְךָ בְּפֵרוּשׁ בַּתּוֹרָה אֶלָּא דְּרוּסָה, הֶחֱמִירוּ בָּהּ, וְכָל סָפֵק שֶׁיִּסְתַּפֵּק בִּדְרוּסָה – אָסוּר. וּשְׁאָר שִׁבְעָה מִינֵי טְרֵפוֹת – יֵשׁ בָּהֶן סְפֵקוֹת מֻתָּרִין, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר.

ג. אַף עַל פִּי שֶׁכֻּלָּן הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי. ומעמד כל השמונה שווה בחומרתו. וְכָל סָפֵק שֶׁיִּסְתַּפֵּק בִּדְרוּסָה אָסוּר. כמו שיתבאר לקמן הי"א. כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר. ראה לקמן ט,ז.
ד. הַדְּרוּסָה – הוּא שֶׁיִּטְרֹף אֲרִי וְכַיּוֹצֵא בּוֹ הַבְּהֵמָה וְיִדְרֹס עָלֶיהָ בְּיָדוֹ, אוֹ יִדְרֹס הַנֵּץ וְהַנֶּשֶׁר וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן עַל הָעוֹף. וְאֵין דְּרִיסָה בִּבְהֵמָה גַּסָּה וּבְחַיָּה גַּסָּה אֶלָּא לָאֲרִי בִּלְבַד; וּבִבְהֵמָה דַּקָּה וּבְחַיָּה דַּקָּה – מִן הַזְּאֵב וּלְמַעְלָה; וּבִגְדָיִים וּטְלָאִים – אֲפִלּוּ חָתוּל וְשׁוּעָל וּנְמִיָּה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן יֵשׁ לָהֶן דְּרִיסָה.
ד. וְיִדְרֹס עָלֶיהָ בְּיָדוֹ. ינעץ בה את ציפורני רגלו הקדמית. גַּסָּה. גדולה (בבהמה – בקר). דַּקָּה. קטנה (בבהמה – צאן). וּלְמַעְלָה. וכל בעל חיים גדול ממנו.
ה. הַנֵּץ – יֵשׁ לוֹ דְּרִיסָה, וַאֲפִלּוּ בְּעוֹף גָּדוֹל; אֲבָל שְׁאָר עוֹפוֹת הַדּוֹרְסִין – יֵשׁ לוֹ דְּרִיסָה בְּעוֹף שֶׁכָּמוֹהוּ, וְאֵין לוֹ דְּרִיסָה בְּעוֹף שֶׁהוּא גָּדוֹל מִמֶּנּוּ.

ו. וְיֵשׁ לַחֻלְדָּה דְּרִיסָה בָּעוֹפוֹת. וְכֶלֶב – אֵין לוֹ דְּרִיסָה כָּל עִקָּר, לֹא בְּעוֹף וְלֹא בִּבְהֵמָה וְחַיָּה. וְנֵץ יֵשׁ לוֹ דְּרִיסָה בִּגְדָיִים וּטְלָאִים, וְהוּא שֶׁיִּקֹּב בְּצִפָּרְנָיו לְבֵית הֶחָלָל.

ו. לְבֵית הֶחָלָל. מקום שיש בו איברים פנימיים.
ז. אֵין דְּרִיסָה אֶלָּא בְּיַד הַטּוֹרֵף, אֲבָל בְּרַגְלָיו – אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ. וְאֵין דְּרִיסָה אֶלָּא בַּצִּפֹּרֶן, אֲבָל בַּשֵּׁן – אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ, אֶלָּא אִם כֵּן נִקַּב עַד בֵּית הֶחָלָל. וּבוֹדְקִין שֶׁמָּא נִקַּב אֶחָד מִן הָאֵבָרִים שֶׁתִּטָּרֵף בִּנְקִיבָתָן. וְאֵין דְּרִיסָה אֶלָּא בְּכַוָּנַת הַטּוֹרֵף, אֲבָל אִם נָפַל הַדּוֹרֵס וְנִשְׁתַּקְּעוּ צִפָּרְנָיו בַּנִּטְרָף – אֵין זוֹ דְּרִיסָה. וְאֵין דְּרִיסָה אֶלָּא מֵחַיִּים, אֲבָל אִם דָּרַס וְנֶהֱרַג וַעֲדַיִן יָדוֹ בַּדְּרוּסָה, וְלֹא שָׁמַט צִפָּרְנָיו מִמֶּנָּה אֶלָּא אַחַר מוֹתוֹ – אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ.
ז. בְּיַד הַטּוֹרֵף. ברגלו הקדמית. בְּרַגְלָיו. האחוריות. דָּרַס וְנֶהֱרַג. הדורס. אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ. ואינו צריך בדיקה.

ח. וְכֵיצַד דִּין הַדְּרוּסָה? כָּל מָקוֹם שֶׁאָמַרְנוּ 'חוֹשְׁשִׁין לָהּ' – שׁוֹחֲטִין אֶת הַנִּטְרָף וּבוֹדְקִין כָּל הֶחָלָל שֶׁלּוֹ מִכַּף הַיָּרֵךְ עַד הַקָּדְקֹד: אִם נִמְצֵאת כֻּלָּהּ שְׁלֵמָה מִכָּל מִינֵי טְרֵפוֹת וְלֹא נִמְצָא בָּהּ רֹשֶׁם הַדְּרִיסָה – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת; וְאִם נִמְצָא בָּהּ רֹשֶׁם הַדְּרִיסָה – הֲרֵי זוֹ טְרֵפָה וַאֲסוּרָה מִן הַתּוֹרָה.

ח. מִכַּף הַיָּרֵךְ. מִפְרק הירך. הַקָּדְקֹד. הראש, כולל המוח.
ט. אֵי זֶה הוּא רֹשֶׁם הַדְּרִיסָה? שֶׁיַּאְדִּים הַבָּשָׂר כְּנֶגֶד בְּנֵי מֵעַיִם. וְאִם נִמּוֹק הַבָּשָׂר כְּנֶגֶד בְּנֵי מֵעַיִם עַד שֶׁנַּעֲשָׂה כְּבָשָׂר שֶׁהָרוֹפֵא גּוֹרְדוֹ מִן הַחַבּוּרָה – רוֹאִין אוֹתוֹ הַבָּשָׂר כְּאִלּוּ חָסֵר, וּטְרֵפָה.
ט. כְּנֶגֶד בְּנֵי מֵעַיִם. הבשר באזור מערכת העיכול. נִמּוֹק. נרקב ומתפורר. שֶׁהָרוֹפֵא גּוֹרְדוֹ מִן הַחַבּוּרָה. שאין לו תקווה להירפא, וצריך להסירו.
י. וְאִם דָּרַס בַּסִּימָנִין, מִשֶּׁיַּאְדִּימוּ – טְרֵפָה. וּדְרִיסָתָן בְּמַשֶּׁהוּא; כֵּיוָן שֶׁהֶאְדִּים בָּהֶן כָּל שֶׁהוּא מֵחֲמַת דְּרִיסָה – טְרֵפָה.
י. בַּסִּימָנִין. קנה וושט.

יא. סְפֵק דְּרוּסָה – אֲסוּרָה, עַד שֶׁתִּבָּדֵק כִּדְרוּסָה וַדָּאִית. כֵּיצַד? אֲרִי שֶׁנִּכְנַס לְבֵין שְׁוָרִים, וְנִמְצָא צִפֹּרֶן בְּגַבּוֹ שֶׁל אֶחָד מֵהֶן – חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא אֲרִי דְּרָסוֹ, וְאֵין אוֹמְרִין: שֶׁמָּא בַּכֹּתֶל נִתְחַכֵּךְ. וְכֵן שׁוּעָל אוֹ נְמִיָּה שֶׁנִּכְנַס לְבֵין הָעוֹפוֹת, וְהוּא שׁוֹתֵק וְהֵם מְקַרְקְרִין – חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא דָּרַס. אֲבָל אִם הָיָה הוּא נוֹהֵם וְהֵן מְקַרְקְרִין – מִיִּרְאָתָן מִנְּהִימָתוֹ הֵן מְקַרְקְרִין. וְכֵן אִם קָטַע רֹאשׁ אֶחָד מֵהֶן – הִנֵּה נָח רֻגְזוֹ. וְכֵן אִם שָׁתַק הוּא וָהֵן – אֵין חוֹשְׁשִׁין, שֶׁאִלּוּ הִזִּיק הָיוּ מְקַרְקְרִין.

יב. סָפֵק שֶׁנִּכְנַס לְכָאן טוֹרֵף אוֹ לֹא נִכְנַס לְכָאן, אוֹ שֶׁרְאִינוּהוּ שֶׁנִּכְנַס וְלֹא נוֹדַע אִם זֶה מִן הַטּוֹרְפִין אוֹ אֵינוֹ מִן הַטּוֹרְפִין – אֵין חוֹשְׁשִׁין לוֹ. וְכֵן עוֹף שֶׁנִּכְנַס לְבֵין הָעֵצִים אוֹ לְבֵין הַקִּנִּים, וְיָצָא וְרֹאשׁוֹ מְנַטֵּף דָּם אוֹ צַוָּארוֹ – אֵין חוֹשְׁשִׁין לוֹ שֶׁמָּא נִטְרַף, אֶלָּא אוֹמְרִין: שֶׁמָּא בָּעֵצִים נִזַּק.

יא. שֶׁמָּא בַּכֹּתֶל נִתְחַכֵּךְ. ונתקעה בגבו ציפורן שהייתה שם. נָח רֻגְזוֹ. נרגע לאחר שהרג אחת מהן, ואין חוששים שדרס את השאר.
יב. הַקִּנִּים. צמחי הקנה.

תקציר הפרק 

פרק ה הלכות שחיטה 🔪

דרוסה

'טריפה' אסורה לאכילה מהתורה. ולא רק 'טריפה' אלא מגוון חולאים שקראו לבהמה/חיה/עוף אוסרים אותה לאכילה.
היום נלמד על ה'דרוסה'.
'דרוסה' היא בהמה/חיה/עוף שהותקפה על ידי בעל חיים טורף.

הכללים:
🔹סוג הדורס – לפי סוג הנדרס ועוצמתו נקבע אם הבהמה דרוסה (כמפורט בפרק).
🔹הדריסה – שיתקע בחייו את ציפורני ידיו בנדרס בכוונה ולא במקרה.

🧐 הבדיקה – בודקים את החלל של הבהמה/חיה/עוף בכל ספק דריסה, ואם נשאר רושם מהדריסה, -טריפה.

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על הלכות שחיטה ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

1.האם הדרוסה היא הטרפה החמורה ביותר?

2.אם בשר המעיים אדום – מייד אנו יודעים שהבהמה דרוסה?

3.האם זאב יכול לדרוס ג'ירפה?

תשובות
1-כן 2-לא 3-לא

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

דילוג לתוכן