א. אֵין תּוֹרְמִין אֶלָּא מִן הַיָּפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "בַּהֲרִימְכֶם אֶת חֶלְבּוֹ מִמֶּנּוּ" (במדבר יח,ל; יח,לב). וְאִם אֵין שָׁם כֹּהֵן – תּוֹרֵם מִן הַמִּתְקַיֵּם, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ שָׁם יָפֶה שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם. כֵּיצַד? תּוֹרֵם תְּאֵנִים עַל הַגְּרוֹגָרוֹת, וּבְמָקוֹם שֶׁאֵין בּוֹ כֹּהֵן – תּוֹרֵם גְּרוֹגָרוֹת עַל הַתְּאֵנִים. וְאִם רָגִיל לַעֲשׂוֹת תְּאֵנִים גְּרוֹגָרוֹת – תּוֹרֵם מִן הַתְּאֵנִים עַל הַגְּרוֹגָרוֹת אֲפִלּוּ בְּמָקוֹם שֶׁאֵין בּוֹ כֹּהֵן.
אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ בּוֹ כֹּהֵן – אֵין תּוֹרְמִין מִן הַגְּרוֹגָרוֹת עַל הַתְּאֵנִים, אֲפִלּוּ בְּמָקוֹם שֶׁדַּרְכָּן לַעֲשׂוֹת תְּאֵנִים גְּרוֹגָרוֹת.
ב. וְתוֹרְמִין בָּצָל שָׁלֵם אַף עַל פִּי שֶׁהוּא קָטָן, אֲבָל לֹא חֲצִי בָּצָל אַף עַל פִּי שֶׁהוּא גָּדוֹל, בְּכָל מָקוֹם.
אֵין תּוֹרְמִין מִמִּין עַל שֶׁאֵינוֹ מִינוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "כַּדָּגָן מִן הַגֹּרֶן" וכו' (במדבר יח,כז), וְאִם תָּרַם – אֵינָהּ תְּרוּמָה.
ג. הַקִּשּׁוּת וְהַמְּלָפְפוֹן – מִין אֶחָד. כָּל מִין חִטִּין – אֶחָד. כָּל מִין תְּאֵנִים וּגְרוֹגָרוֹת וּדְבֵלָה – אֶחָד, וְתוֹרֵם מִזֶּה עַל זֶה. וְכָל שֶׁהוּא כִּלְאַיִם בַּחֲבֵרוֹ – לֹא יִתְרֹם מִזֶּה עַל זֶה, אֲפִלּוּ מִן הַיָּפֶה עַל הָרַע.
כֵּיצַד? הָיוּ לוֹ חֲמִשִּׁים סְאָה חִטִּין וַחֲמִשִּׁים שְׂעוֹרִים בְּבַיִת אֶחָד, וְהִפְרִישׁ עַל הַכֹּל שְׁנֵי סְאִין חִטִּין – אֵינָן תְּרוּמָה. וְכָל שֶׁאֵינוֹ כִּלְאַיִם בַּחֲבֵרוֹ – תּוֹרֵם מִן הַיָּפֶה עַל הָרַע, אֲבָל לֹא מִן הָרַע עַל הַיָּפֶה. וְאִם תָּרַם מִן הָרַע עַל הַיָּפֶה – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, חוּץ מִן הַזּוּנִין עַל הַחִטִּין, מִפְּנֵי שֶׁאֵין הַזּוּנִין מַאֲכַל אָדָם.
ד. אֵין תּוֹרְמִין מִדָּבָר שֶׁנִּגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ עַל דָּבָר שֶׁלֹּא נִגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ, וְלֹא מִדָּבָר שֶׁלֹּא נִגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ עַל דָּבָר שֶׁנִּגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ, וְלֹא מִדָּבָר שֶׁלֹּא נִגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ עַל דָּבָר שֶׁלֹּא נִגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "כַּדָּגָן מִן הַגֹּרֶן וְכַמְלֵאָה מִן הַיָּקֶב" (במדבר יח,כז) – מִן הַגָּמוּר עַל הַגָּמוּר. וְאִם תָּרְמוּ – תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה.
ה. מֵאֵימָתַי תּוֹרְמִין אֶת הַגֹּרֶן? מִשֶּׁיִּכְבֹּר. כָּבַר מִקְצָת – תּוֹרֵם מִן הַכָּבוּר עַל שֶׁאֵינוֹ כָּבוּר. הַמְכַנֵּס שִׁבֳּלִין לְתוֹךְ בֵּיתוֹ לַעֲשׂוֹתָן מְלִילוֹת – הֲרֵי זֶה תּוֹרֵם מֵהֶן שִׁבֳּלִים.
ו. מֵאֵימָתַי תּוֹרְמִין אֶת הַגַּת? מִשֶּׁיְּהַלְּכוּ בָּהּ שְׁתִי וָעֵרֶב. מֵאֵימָתַי תּוֹרְמִין אֶת הַזֵּיתִים? מִשֶּׁיֵּעָטְנוּ.
ז. אֵין תּוֹרְמִין מִן הַטָּהוֹר עַל הַטָּמֵא, וְאִם תָּרַם – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה. וַהֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי שֶׁעִגּוּל שֶׁל דְּבֵלָה שֶׁנִּטְמָא מִקְצָתוֹ – תּוֹרְמִין לְכַתְּחִלָּה מִן הַטָּהוֹר שֶׁבּוֹ עַל הַטָּמֵא שֶׁבּוֹ. וְלֹא הָעִגּוּל בִּלְבַד שֶׁהוּא גּוּף אֶחָד, אֶלָּא אֲפִלּוּ אֲגֻדָּה שֶׁל יָרָק, אֲפִלּוּ עֲרֵמָה שֶׁל חִטִּים שֶׁנִּטְמֵאת מִקְצָתָהּ – תּוֹרְמִין מִן הַטָּהוֹר שֶׁבָּהּ עַל הַטָּמֵא שֶׁבָּהּ.
אֲבָל אִם הָיוּ שְׁנֵי עִגּוּלִין אוֹ שְׁתֵּי אֲגֻדּוֹת אוֹ שְׁתֵּי עֲרֵמוֹת, אַחַת טְמֵאָה וְאַחַת טְהוֹרָה בְּצִדָּהּ – לֹא יִתְרֹם מִן הַטָּהוֹר עַל הַטָּמֵא לְכַתְּחִלָּה. וְתוֹרְמִין תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר מִן הַטָּהוֹר עַל הַטָּמֵא לְכַתְּחִלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֶת מִקְדְּשׁוֹ מִמֶּנּוּ" (במדבר יח,כט) – טֹל מִן הַמְקֻדָּשׁ שֶׁבּוֹ.
ח. אֵין תּוֹרְמִין מִן הַטָּמֵא עַל הַטָּהוֹר. וְאִם תָּרַם: בְּשׁוֹגֵג – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה; בְּמֵזִיד – לֹא תִּקֵּן אֶת הַשְּׁיָרִים, וְזֶה שֶׁהֵרִים – תְּרוּמָה, וְיַחֲזֹר וְיִתְרֹם. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁלֹּא יָדַע בַּטֻּמְאָה. אֲבָל אִם יָדַע וְשָׁגַג שֶׁמֻּתָּר לִתְרֹם מִן הַטָּמֵא עַל הַטָּהוֹר – הֲרֵי הוּא כְּמֵזִיד. וְכֵן בִּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר.
ט. אֵין תּוֹרְמִין מִן הַמְחֻבָּר עַל הַתָּלוּשׁ, וְלֹא מִן הַתָּלוּשׁ עַל הַמְחֻבָּר. כֵּיצַד? הָיוּ לוֹ פֵּרוֹת תְּלוּשִׁין, וְאָמַר: 'פֵּרוֹת אֵלּוּ יִהְיוּ תְּרוּמָה עַל פֵּרוֹת אֵלּוּ הַמְחֻבָּרִין', אֲפִלּוּ אָמַר: 'לִכְשֶׁיִּתָּלְשׁוּ', אוֹ שֶׁהָיוּ לוֹ שְׁתֵּי עֲרוּגוֹת, וְאָמַר: 'פֵּרוֹת עֲרוּגָה זוֹ תְּלוּשִׁין יִהְיוּ תְּרוּמָה עַל פֵּרוֹת עֲרוּגָה זוֹ מְחֻבָּרִין', אוֹ שֶׁאָמַר: 'פֵּרוֹת עֲרוּגָה זוֹ תְּלוּשִׁין יִהְיוּ תְּרוּמָה עַל פֵּרוֹת עֲרוּגָה זוֹ תְּלוּשִׁין' – לֹא אָמַר כְּלוּם.
אֲבָל אִם אָמַר: 'פֵּרוֹת עֲרוּגָה זוֹ תְּלוּשִׁין יִהְיוּ תְּרוּמָה עַל פֵּרוֹת עֲרוּגָה זוֹ לִכְשֶׁיִּתָּלְשׁוּ', וְנִתְלְשׁוּ – הוֹאִיל וּבְיָדוֹ לְתָלְשָׁן, אֵינוֹ מְחֻסַּר מַעֲשֶׂה, וְלִכְשֶׁיִּתָּלְשׁוּ שְׁתֵּיהֶן, דְּבָרָיו קַיָּמִין. וְהוּא שֶׁיָּבִיאוּ שְׁתֵּיהֶן שְׁלִישׁ בְּעֵת שֶׁאָמַר.
י. אֵין תּוֹרְמִין מִן הַלַּח עַל הַיָּבֵשׁ וְלֹא מִן הַיָּבֵשׁ עַל הַלַּח. וְאִם תָּרַם – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה. כֵּיצַד? לִקֵּט יָרָק הַיּוֹם וְלִקֵּט מִמֶּנּוּ לְמָחָר – אֵין תּוֹרְמִין מִזֶּה עַל זֶה, אֶלָּא אִם כֵּן דַּרְכּוֹ לְהִשְׁתַּמֵּר שְׁנֵי יָמִים. וְכֵן יָרָק שֶׁדַּרְכּוֹ לְהִשְׁתַּמֵּר שְׁלֹשָׁה יָמִים, כְּגוֹן הַמְּלָפְפוֹנוֹת, כָּל שֶׁלִּקֵּט בִּשְׁלֹשֶׁת הַיָּמִים – מִצְטָרֵף, וְתוֹרֵם מִזֶּה עַל זֶה. יָרָק שֶׁדַּרְכּוֹ לְהִשְׁתַּמֵּר יוֹם אֶחָד בִּלְבַד, וְלִקֵּט בְּשַׁחֲרִית וְלִקֵּט בָּעֶרֶב – תּוֹרֵם מִזֶּה עַל זֶה.
יא. אֵין תּוֹרְמִין מִפֵּרוֹת שָׁנָה זוֹ עַל פֵּרוֹת שָׁנָה שֶׁעָבְרָה, וְלֹא מִפֵּרוֹת שָׁנָה שֶׁעָבְרָה עַל פֵּרוֹת שָׁנָה זוֹ. וְאִם תָּרַם – אֵינָהּ תְּרוּמָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "שָׁנָה שָׁנָה" (דברים יד,כב).
לִקֵּט יָרָק עֶרֶב רֹאשׁ הַשָּׁנָה עַד שֶׁלֹּא בָּאָה הַשֶּׁמֶשׁ, וְחָזַר וְלִקֵּט אַחַר שֶׁבָּאָה הַשֶּׁמֶשׁ – אֵין תּוֹרְמִין מִזֶּה עַל זֶה, שֶׁזֶּה חָדָשׁ וְזֶה יָשָׁן. וְכֵן אִם לִקֵּט אֶתְרֹג בְּעֶרֶב חֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט עַד שֶׁלֹּא בָּאָה הַשֶּׁמֶשׁ, וְחָזַר וְלִקֵּט אֶתְרֹג אַחֵר מִשֶּׁבָּאָה הַשֶּׁמֶשׁ – אֵין תּוֹרְמִין מִזֶּה עַל זֶה, מִפְּנֵי שֶׁאֶחָד בְּתִשְׁרֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעַשְׂרוֹת תְּבוּאָה וְקִטְנִיּוֹת וִירָקוֹת, וַחֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעַשְֹרוֹת הָאִילָן.
יב. אֵין תּוֹרְמִין פֵּרוֹת הָאָרֶץ עַל פֵּרוֹת חוּצָה לָאָרֶץ, וְלֹא מִפֵּרוֹת חוּצָה לָאָרֶץ עַל פֵּרוֹת הָאָרֶץ, וְלֹא מִפֵּרוֹת הָאָרֶץ עַל פֵּרוֹת סוּרְיָא, וְלֹא מִפֵּרוֹת סוּרְיָא עַל פֵּרוֹת הָאָרֶץ, וְלֹא מִפֵּרוֹת שֶׁאֵינָן חַיָּבִין בִּתְרוּמָה כְּגוֹן לֶקֶט וְשִׁכְחָה וּפֵאָה אוֹ פֵּרוֹת שֶׁנִּתְרְמָה תְּרוּמָתָן, עַל פֵּרוֹת שֶׁחַיָּבִין בִּתְרוּמָה, וְלֹא מִפֵּרוֹת שֶׁחַיָּבִין בִּתְרוּמָה עַל פֵּרוֹת הַפְּטוּרִין. וְאִם תָּרַם – אֵינָהּ תְּרוּמָה.
יג. הַמַּפְרִישׁ תְּרוּמָה מִמַּעֲשֵׂר רִאשׁוֹן שֶׁלֹּא נִטְּלָה תְּרוּמָתוֹ אוֹ מִמַּעֲשֵׂר שֵׁנִי וְהֶקְדֵּשׁ שֶׁלֹּא נִפְדּוּ, עַל פֵּרוֹת אֲחֵרוֹת – אֵין תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה.
יד. אֵין תּוֹרְמִין מִדָּבָר שֶׁחַיָּב בִּתְרוּמָה מִן הַתּוֹרָה עַל הַחַיָּב מִדִּבְרֵיהֶם, וְלֹא מִן הַחַיָּב מִדִּבְרֵיהֶם עַל הַחַיָּב מִן הַתּוֹרָה. וְאִם תָּרַם – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, וְיַחֲזֹר וְיִתְרֹם.
טו. עָצִיץ נָקוּב – הֲרֵי הוּא כָּאָרֶץ. וְכַמָּה יִהְיֶה בַּנֶּקֶב? כְּדֵי שֹׁרֶשׁ קָטָן, וְהוּא פָּחוֹת מִכַּזַּיִת. זָרַע תְּבוּאָה בְּעָצִיץ שֶׁאֵינוֹ נָקוּב, וְהֵבִיאָה שְׁלִישׁ, וְאַחַר כָּךְ נְקָבוֹ, וְנִגְמְרָה הַתְּבוּאָה וְהוּא נָקוּב – הֲרֵי הוּא כְּצוֹמֵחַ בְּשֶׁאֵינוֹ נָקוּב, עַד שֶׁיִּקְּבֶנּוּ קֹדֶם שֶׁיָּבִיאוּ שְׁלִישׁ.
טז. הַתּוֹרֵם מִפֵּרוֹת הַגְּדֵלִין בָּאָרֶץ עַל הַגְּדֵלִין בְּעָצִיץ נָקוּב, אוֹ מִפֵּרוֹת עָצִיץ נָקוּב עַל הַגְּדֵלִין בָּאָרֶץ – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה. תָּרַם מִשֶּׁאֵינוֹ נָקוּב עַל הַנָּקוּב – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, וְיַחֲזֹר וְיִתְרֹם. מִן הַנָּקוּב עַל שֶׁאֵינוֹ נָקוּב – תְּרוּמָה, וְלֹא תֵּאָכֵל עַד שֶׁיּוֹצִיא עָלֶיהָ תְּרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת מִמָּקוֹם אַחֵר.
יז. הַתּוֹרֵם מִן הַדְּמַאי עַל הַדְּמַאי, וּמִן הַדְּמַאי עַל הַוַּדַּאי – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, וְיַחֲזֹר וְיִתְרֹם מִכָּל אֶחָד וְאֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ. תָּרַם מִן הַוַּדַּאי עַל הַדְּמַאי – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, וְלֹא תֵּאָכֵל עַד שֶׁיּוֹצִיא עָלֶיהָ תְּרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת.
יח. אֵין תּוֹרְמִין שִׁבֳּלִים עַל הַחִטִּין, וְזֵיתִים עַל שֶׁמֶן, וַעֲנָבִים עַל יַיִן. וְאִם תָּרַם – אֵינָהּ תְּרוּמָה, גְּזֵרָה שֶׁלֹּא יַטְרִיחַ אֶת הַכֹּהֵן לִכְתֹּשׁ וְלִדְרֹךְ. אֲבָל תּוֹרְמִין שֶׁמֶן עַל זֵיתִים הַנִּכְבָּשִׁין, וְיַיִן עַל עֲנָבִים לַעֲשׂוֹתָן צִמּוּקִין. לְמָה זֶה דּוֹמֶה? לְתוֹרֵם מִשְּׁנֵי מִינִין שֶׁאֵינָן כִּלְאַיִם זֶה בָּזֶה מִן הַיָּפֶה עַל הָרַע.
וְכֵן תּוֹרְמִין מִזֵּיתֵי שֶׁמֶן עַל זֵיתֵי כֶּבֶשׁ, אֲבָל לֹא מִזֵּיתֵי כֶּבֶשׁ עַל זֵיתֵי שֶׁמֶן; מִיַּיִן שֶׁאֵינוֹ מְבֻשָּׁל עַל הַמְבֻשָּׁל, אֲבָל לֹא מִן הַמְבֻשָּׁל עַל שֶׁאֵינוֹ מְבֻשָּׁל; מִן הַצָּלוּל עַל שֶׁאֵינוֹ צָלוּל, אֲבָל לֹא מִשֶּׁאֵינוֹ צָלוּל עַל הַצָּלוּל; מִתְּאֵנִים עַל גְּרוֹגָרוֹת בְּמִנְיָן, מִגְּרוֹגָרוֹת עַל הַתְּאֵנִים בְּמִדָּה, אֲבָל לֹא תְּאֵנִים עַל גְּרוֹגָרוֹת בְּמִדָּה, וְלֹא גְּרוֹגָרוֹת עַל תְּאֵנִים בְּמִנְיָן, כְּדֵי שֶׁיִּתְרֹם לְעוֹלָם בְּעַיִן יָפָה. וְתוֹרְמִין חִטִּין עַל הַפַּת, אֲבָל לֹא מִן הַפַּת עַל הַחִטִּין אֶלָּא לְפִי חֶשְׁבּוֹן. וּבְכָל אֵלּוּ, אִם תָּרַם – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה.
יט. אֵין תּוֹרְמִין שֶׁמֶן עַל זֵיתִים הַנִּכְתָּשִׁין, וְלֹא יַיִן עַל עֲנָבִים הַנִּדְרָכוֹת, שֶׁזֶּה דּוֹמֶה לְתוֹרֵם מִדָּבָר שֶׁנִּגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ עַל דָּבָר שֶׁלֹּא נִגְמְרָה מְלַאכְתּוֹ. וְאִם תָּרַם – תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה, וְיַחֲזֹר וְיִתְרֹם מִן הַזֵּיתִים וְהָעֲנָבִים בִּפְנֵי עַצְמָן. הָרִאשׁוֹנָה מְדַמַּעַת בִּפְנֵי עַצְמָהּ, וְהָאוֹכְלָהּ חַיָּב עָלֶיהָ כִּשְׁאָר תְּרוּמוֹת גְּמוּרוֹת, אֲבָל לֹא הַשְּׁנִיָּה.
כ. מִי שֶׁתָּרַם שֶׁמֶן עַל זֵיתִים שֶׁדַּעְתּוֹ לְאָכְלָן, אוֹ זֵיתִים עַל זֵיתִים וְדַעְתּוֹ עַל הַכֹּל לַאֲכִילָה, אוֹ שֶׁתָּרַם יַיִן עַל עֲנָבִים שֶׁהֵן לַאֲכִילָה, אוֹ עֲנָבִים עַל הָעֲנָבִים וְהַכֹּל לַאֲכִילָה, וְנִמְלַךְ לְדָרְכָן, וְדָרַךְ הַזֵּיתִים וְהָעֲנָבִים שֶׁכְּבָר תָּרַם עֲלֵיהֶן – אֵינוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר וְלִתְרוֹם.
כא. אֵין תּוֹרְמִין חֹמֶץ עַל יַיִן, אֲבָל תּוֹרְמִין יַיִן עַל חֹמֶץ, שֶׁהַיַּיִן וְהַחֹמֶץ מִמִּין אֶחָד הֵן. הָיָה בְּלִבּוֹ לִתְרֹם חֹמֶץ עַל חֹמֶץ, וְנִמְצָא הַחֹמֶץ שֶׁתָּרַם יַיִן – אֵינָהּ תְּרוּמָה.
כב. הַתּוֹרֵם חָבִית שֶׁל יַיִן עַל הַיַּיִן, וְנִמְצֵאת חֹמֶץ: אִם נוֹדַע שֶׁהָיְתָה חֹמֶץ עַד שֶׁלֹּא תְּרָמָהּ – אֵינָהּ תְּרוּמָה; וְאִם אַחַר שֶׁתְּרָמָהּ הֶחֱמִיצָה – הֲרֵי זוֹ תְּרוּמָה; וְאִם סָפֵק – תְּרוּמָה, וְיַחֲזֹר וְיִתְרֹם.
וְכֵן הַתּוֹרֵם קִשּׁוּת וְנִמְצֵאת מָרָה, אֲבַטִּיחַ וְנִמְצָא סָרוּחַ, אוֹ שֶׁנִּמְצְאוּ נִקּוּרִים, תָּרַם חָבִית שֶׁל יַיִן וְנִמְצֵאת מְגֻלָּה, שֶׁאָסוּר לִשְׁתּוֹתָהּ – תְּרוּמָה, וְיַחֲזֹר וְיִתְרֹם. וְאֵין אַחַת מִשְּׁתֵּיהֶן מְדַמַּעַת בִּפְנֵי עַצְמָהּ, וְהָאוֹכֵל אַחַת מִשְּׁתֵּיהֶן אֵינוֹ חַיָּב חֹמֶשׁ.
כג. כֵּיצַד? נָפְלָה אַחַת מֵהֶן לְתוֹךְ הַחֻלִּין – אֵינָהּ מְדַמַּעְתָּן. נָפְלָה שְׁנִיָּה לְמָקוֹם אַחֵר – אֵינָהּ מְדַמַּעְתָּן. נָפְלוּ שְׁתֵּיהֶן לְמָקוֹם אֶחָד – מְדַמְּעוֹת כַּקְּטַנָּה שֶׁבִּשְׁתֵּיהֶן. וְכֵן אִם אָכַל זָר שְׁתֵּיהֶן – מְשַׁלֵּם כַּקְּטַנָּה שֶׁבִּשְׁתֵּיהֶן וְחֻמְשָׁהּ. וְכֵיצַד הוּא עוֹשֶׂה בִּשְׁתֵּיהֶן? נוֹתְנָן לְכֹהֵן אֶחָד, וְנוֹטֵל מִן הַכֹּהֵן דְּמֵי הַגְּדוֹלָה.
כד. הַבּוֹדֵק אֶת הֶחָבִית, וְהִנִּיחָהּ לְהַפְרִישָׁהּ תְּרוּמָה עַל אֲחֵרִים עַד שֶׁתֵּעָשֶׂה כֻּלָּהּ תְּרוּמָה וְיִתְּנֶנָּה לַכֹּהֵן, וּלְאַחַר זְמַן בְּדָקָהּ וּמְצָאָהּ חֹמֶץ: מֵעֵת שֶׁבְּדָקָהּ תְּחִלָּה עַד שְׁלֹשָׁה יָמִים – וַדַּאי יַיִן, וְכָל יַיִן שֶׁחָשַׁב בְּאוֹתָן הַיָּמִים שֶׁהַתְּרוּמָה שֶׁלּוֹ בְּחָבִית זוֹ, הֲרֵי הוּא מְתֻקָּן; מִכָּאן וָאֵילָךְ – סָפֵק, וְצָרִיךְ לְהַפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה שְׁנִיָּה.
כה. בִּשְׁלֹשָׁה פְּרָקִים צָרִיךְ לִבְדֹּק אֶת הַיַּיִן שֶׁהִנִּיחוֹ לְהַפְרִישׁ עָלָיו שֶׁמָּא הֶחֱמִיץ, וְאֵלּוּ הֵן: בַּקָּדִים שֶׁל מוֹצָאֵי הֶחָג, וּבְהוֹצָאַת הַסְּמָדַר, וּבִשְׁעַת כְּנִיסַת מַיִם לַבֹּסֶר. וְיַיִן מִגִּתּוֹ – מַפְרִישִׁין עָלָיו בְּחֶזְקַת שֶׁהוּא יַיִן אַרְבָּעִים יוֹם.
כו. הַמֵּנִיחַ פֵּרוֹת לִהְיוֹת מַפְרִישׁ עֲלֵיהֶן עַד שֶׁיֵּעָשׂוּ תְּרוּמָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין מַפְרִישִׁין לְכַתְּחִלָּה אֶלָּא מִן הַמֻּקָּף, אִם הִפְרִישׁ – הֲרֵי הֵן בְּחֶזְקַת קַיָּמִין. מְצָאָן שֶׁאָבְדוּ – הֲרֵי זֶה חוֹשֵׁשׁ לְכָל מַה שֶּׁתִּקֵּן, שֶׁמָּא לֹא הִפְרִישׁ עֲלֵיהֶן אֶלָּא אַחַר שֶׁאָבְדוּ, וּלְפִיכָךְ מַפְרִישׁ תְּרוּמָה שְׁנִיָּה.
אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ בּוֹ כֹּהֵן אֵין תּוֹרְמִין מִן הַגְּרוֹגָרוֹת עַל הַתְּאֵנִים וכו'. שהרי התאנים הטריות משובחות יותר, ויכול להפריש מן המובחר ולתת לכהן מיד.