ב. אֵין חַיָּב בַּחַלָּה אֶלָּא חֲמִשָּׁה מִינֵי תְּבוּאָה בִּלְבַד, וְהֵן הַחִטִּים וְהַשְּׂעוֹרִים וְהַכֻּסְּמִין וְשִׁבֹּלֶת שׁוּעָל וְהַשִּׁיפוֹן, שֶׁנֶּאֱמַר: "בַּאֲכָלְכֶם מִלֶּחֶם הָאָרֶץ" (במדבר טו,יט), וְאֵין קָרוּי לֶחֶם אֶלָּא פַּת הַנַּעֲשֵׂית מֵאֵלּוּ. אֲבָל הָעוֹשֶׂה פַּת אֹרֶז אוֹ דֹּחַן וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן מִן הַקִּטְנִיּוֹת – אֵינָן חַיָּבִין בַּחַלָּה כְּלָל.
ג. הַלֶּקֶט וְהַשִּׁכְחָה וְהַפֵּאָה וְהַהֶפְקֵר וּתְבוּאָה שֶׁלֹּא הֵבִיאָה שְׁלִישׁ, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן פְּטוּרִין מִן הַתְּרוּמָה – הֲרֵי הֵן חַיָּבִין בַּחַלָּה. וְכֵן מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן שֶׁהִקְדִּימוֹ בַּשִּׁבֳּלִין שֶׁנִּטְּלָה תְּרוּמָתוֹ אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חֵלֶק תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, וּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי וְהֶקְדֵּשׁ שֶׁנִּפְדּוּ, וּמוֹתַר הָעֹמֶר וּשְׁתֵּי הַלֶּחֶם וְלֶחֶם הַפָּנִים כְּשֶׁיִּפָּדוּ כָּל אוֹתָן הַמַּתָּנוֹת – הַכֹּל חַיָּבִין בַּחַלָּה.
ד. עִסָּה שֶׁל מַעֲשֵׂר שֵׁנִי בִּירוּשָׁלַיִם וְעִסַּת שְׁבִיעִית וּסְפֵק מְדֻמָּע – חַיָּבִין בַּחַלָּה. אֲבָל הַמְדֻמָּע פָּטוּר מִן הַחַלָּה.
ה. חַלּוֹת תּוֹדָה וּרְקִיקֵי נָזִיר: עָשָׂה אוֹתָן לְעַצְמוֹ – פְּטוּרִין מִן הַחַלָּה, מִפְּנֵי שֶׁהֵן קֹדֶשׁ; עֲשָׂיָן לְמָכְרָן בַּשּׁוּק לִנְזִירִים וּלְמַקְרִיבֵי תּוֹדָה – חַיָּבִין בַּחַלָּה, לְפִי שֶׁבְּדַעְתּוֹ שֶׁאִם לֹא תִּמָּכֵר יֹאכְלֶנָּה.
ו. עִסַּת הַשֻּׁתָּפִין וְהָעוֹשֶׂה עִסָּה לָרַבִּים – חַיֶּבֶת בַּחַלָּה.
ז. הָעוֹשֶׂה עִסָּה מִן הַטֶּבֶל, בֵּין שֶׁהִקְדִּים חַלָּה לַתְּרוּמָה בֵּין שֶׁהִקְדִּים תְּרוּמָה לַחַלָּה – מַה שֶּׁעָשָׂה עָשׂוּי. וְאִם הַחַלָּה הִפְרִישׁ תְּחִלָּה – לֹא תֵּאָכֵל עַד שֶׁיּוֹצִיא עָלֶיהָ תְּרוּמָה וּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר. וְאִם תְּרוּמָה הִפְרִישׁ תְּחִלָּה – לֹא תֵּאָכֵל עַד שֶׁיּוֹצִיא עָלֶיהָ חַלָּה.
ח. הָעוֹשֶׂה עִסָּה לְהַאֲכִיל הַפַּת שֶׁלָּהּ לִבְהֵמָה אוֹ לְחַיָּה – פְּטוּרָה. עִסַּת הַכְּלָבִים, בִּזְמַן שֶׁהָרוֹעִים אוֹכְלִין מִמֶּנָּה – חַיֶּבֶת בַּחַלָּה.
עִסַּת הַנָּכְרִי – פְּטוּרָה.
ט. הָיָה יִשְׂרְאֵלִי וְנָכְרִי שֻׁתָּפִין בָּעִסָּה, אִם הָיָה בְּחֵלֶק יִשְׂרָאֵל שִׁעוּר עִסָּה הַחַיֶּבֶת בַּחַלָּה – הֲרֵי זוֹ חַיֶּבֶת.
י. נָכְרִי שֶׁהִפְרִישׁ חַלָּה, אֲפִלּוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל – אֵינָהּ חַלָּה, אֶלָּא מוֹדִיעִין אוֹתוֹ שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ, וְתֵאָכֵל לְזָר. וְלָמָּה לֹא חָשַׁשְׁנוּ לָהּ שֶׁמָּא עִסָּה שֶׁל יִשְׂרָאֵל הִיא וְתָלָה אוֹתָהּ בְּיַד גּוֹי כְּדֵי לְפָטְרָהּ? שֶׁאִם יִרְצֶה יִשְׂרָאֵל – יִפְטֹר עַצְמוֹ, וְיַעֲשֶׂה עִסָּתוֹ פָּחוֹת מִשִּׁעוּר חַלָּה.
יא. הַמְעָרֵב קֶמַח חִטִּים וְקֶמַח אֹרֶז וְעָשָׂה מֵהֶן עִסָּה: אִם יֵשׁ בָּהּ טַעַם דָּגָן – חַיֶּבֶת בַּחַלָּה; וְאִם לָאו – פְּטוּרָה. אֲפִלּוּ הָיָה הַשְּׂאוֹר חִטִּים לְתוֹךְ עִסַּת אֹרֶז: אִם יֵשׁ בָּהּ טַעַם דָּגָן – חַיֶּבֶת בַּחַלָּה; וְאִם לָאו – פְּטוּרָה.
יב. עִסָּה שֶׁנִּלּוֹשָׁה בְּיַיִן אוֹ שֶׁמֶן אוֹ דְּבַשׁ אוֹ מַיִם רוֹתְחִין, אוֹ שֶׁנָּתַן לְתוֹכָהּ תְּבָלִין, אוֹ שֶׁהִרְתִּיחַ הַמַּיִם וְהִשְׁלִיךְ הַקֶּמַח לְתוֹכוֹ וְלָשׁוֹ: אִם אֲפָיָהּ בֵּין בַּתַּנּוּר בֵּין בַּקַּרְקַע בֵּין עַל הַמַּחֲבַת וְהַמַּרְחֶשֶׁת, בֵּין שֶׁהִדְבִּיק אֶת הַבָּצֵק בַּמַּחֲבַת וּבַמַּרְחֶשֶׁת וְאַחַר כָּךְ הִרְתִּיחָן בָּאֵשׁ מִלְּמַטָּה עַד שֶׁנֶּאֱפָת הַפַּת, בֵּין שֶׁהִרְתִּיחָן וְאַחַר כָּךְ הִדְבִּיק הַבָּצֵק – כָּל אֵלּוּ חַיָּבִין בַּחַלָּה.
אֲבָל הָעוֹשֶׂה עִסָּה לְיַבְּשָׁהּ בַּחַמָּה בִּלְבַד אוֹ לְבַשְּׁלָהּ בַּקְּדֵרָה – הֲרֵי הִיא פְּטוּרָה מִן הַחַלָּה, שֶׁאֵין מַעֲשֵׂה חַמָּה לֶחֶם, בֵּין שֶׁלָּשָׁהּ בְּמַיִם בֵּין בִּשְׁאָר מַשְׁקִין. וְכֵן קָלִי שֶׁלָּשִׁין אוֹתוֹ בְּמַיִם אוֹ בִּדְבַשׁ וְאוֹכְלִין אוֹתוֹ בְּלֹא אֲפִיָּה – פָּטוּר, שֶׁאֵין חַיֶּבֶת אֶלָּא עִסָּה שֶׁסּוֹפָהּ לְהֵאָפוֹת לֶחֶם לְמַאֲכַל אָדָם.
יג. עִסָּה שֶׁלָּשָׁהּ תְּחִלָּה לַעֲשׂוֹתָהּ מַעֲשֵׂה חַמָּה וְהִשְׁלִימָהּ לַעֲשׂוֹתָהּ פַּת, אוֹ שֶׁהִתְחִיל בָּהּ לֶאֱפוֹתָהּ פַּת וְהִשְׁלִימָהּ לַעֲשׂוֹתָהּ מַעֲשֵׂה חַמָּה; וְכֵן קָלִי שֶׁלָּשׁוֹ לֶאֱפוֹתוֹ פַּת – חַיָּבִין בַּחַלָּה.
יד. לֶחֶם הֶעָשׂוּי לְכֻתָּח – מַעֲשֶׂיהָ מוֹכִיחִין עָלֶיהָ: עֲשָׂיָהּ כְּעָכִין – חַיֶּבֶת בַּחַלָּה; עֲשָׂיָהּ כְּלִמּוּדִין – פְּטוּרָה מִן הַחַלָּה.
טו. כַּמָּה הוּא שִׁעוּר הָעִסָּה שֶׁחַיֶּבֶת בַּחַלָּה? מְלֹא הָעֹמֶר קֶמַח, בֵּין מֵאֶחָד מֵחֲמֵשֶׁת הַמִּינִין בֵּין מֵחֲמִשְׁתָּן – כֻּלָּן מִצְטָרְפִין לַשִּׁעוּר. וְכַמָּה הוּא שִׁעוּר הָעֹמֶר? שְׁנֵי קַבִּין פָּחוֹת חֹמֶשׁ. וְהַקַּב אַרְבַּעַת לֻגִּין, וְהַלֹּג אַרְבַּע רְבִיעִיּוֹת, וְהָרְבִיעִית אֶצְבָּעַיִם עַל אֶצְבָּעַיִם בְּרוּם אֶצְבָּעַיִם וַחֲצִי אֶצְבַּע וְחֹמֶשׁ אֶצְבַּע. וְכָל הָאֶצְבָּעוֹת הֵן רֹחַב גּוּדָל שֶׁל יָד.
נִמְצֵאתָ לָמֵד שֶׁהַמִּדָּה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ עֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת עַל עֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת בְּרוּם שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת וּתְשִׁיעַ אֶצְבַּע בְּקֵרוּב – הִיא הָעֹמֶר. וְכֵן מִדָּה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ שֶׁבַע אֶצְבָּעוֹת פָּחוֹת שְׁנֵי תְּשִׁיעֵי אֶצְבַּע עַל שֶׁבַע אֶצְבָּעוֹת פָּחוֹת שְׁנֵי תְּשִׁיעֵי אֶצְבַּע בְּרוּם שֶׁבַע אֶצְבָּעוֹת פָּחוֹת שְׁנֵי תְּשִׁיעֵי אֶצְבַּע – הִיא מִדַּת הָעֹמֶר. וּשְׁתֵּי הַמִּדּוֹת כְּאַחַת הֵן עוֹלִין.
וְכַמָּה מְכִילָה מִדָּה זוֹ? כְּמוֹ שָׁלֹשׁ וְאַרְבָּעִים בֵּיצִים בֵּינוֹנִיּוֹת וְחֹמֶשׁ בֵּיצָה, וְהֵן מִשְׁקַל שִׁשָּׁה וּשְׁמוֹנִים סְלָעִים וּשְׁנֵי שְׁלִישֵׁי סֶלַע מִקֶּמַח הַחִטִּים שֶׁבְּמִצְרַיִם, שֶׁהֵן מִשְׁקַל חֲמֵשׁ מֵאוֹת זוּז וְעֶשְׂרִים זוּז מִזּוּזֵי מִצְרַיִם בַּזְּמַן הַזֶּה. וּמִדָּה שֶׁהִיא מְכִילָה כְּמִשְׁקָל זֶה מִקֶּמַח הַחִטִּים הַזֶּה – בָּהּ מוֹדְדִין לַחַלָּה בְּכָל מָקוֹם.
טז. אָסוּר לְאָדָם לַעֲשׂוֹת עִסָּתוֹ פָּחוֹת פָּחוֹת מִכַּשִּׁעוּר כְּדֵי לְפָטְרָהּ מִן הַחַלָּה. וְהַמַּפְרִישׁ חַלָּה מֵעִסָּה שֶׁהִיא פְּחוּתָה מִכַּשִּׁעוּר – לֹא עָשָׂה כְּלוּם, וַהֲרֵי הִיא חֻלִּין כְּשֶׁהָיְתָה.
עָשָׂה עִסָּה פְּחוּתָה מִכַּשִּׁעוּר וַאֲפָיָהּ וְנָתַן הַפַּת לַסַּל, וְחָזַר וְאָפָה פַּת אַחֶרֶת וְנָתַן לַסַּל, אִם נִתְקַבֵּץ בַּסַּל שִׁעוּר חַלָּה – הַסַּל מְצָרְפָן לְחַלָּה, וּמַפְרִישׁ הַחַלָּה מִן הַפַּת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָיָה בַּאֲכָלְכֶם מִלֶּחֶם הָאָרֶץ" וכו' (במדבר טו,יט) – מְלַמֵּד שֶׁהוּא מַפְרִישׁ מִן הָאָפוּי. וְאֵין הַתַּנּוּר מְצָרְפָן לְחַלָּה.
יז. הָיוּ הַכִּכָּרוֹת נוֹשְׁכוֹת זוֹ בָּזוֹ, וְנִתְקַבֵּץ מִן הַכֹּל שִׁעוּר חַלָּה – חַיָּבִין בַּחַלָּה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן בַּסַּל. אָפָה מְעַט מְעַט וְקִבֵּץ הַכֹּל עַל לוּחַ שֶׁאֵין לוֹ תּוֹךְ – הֲרֵי זֶה סָפֵק. וְאִם חַלָּה שֶׁל דִּבְרֵיהֶם הִיא – אֵינוֹ חַיָּב לְהַפְרִישׁ עַד שֶׁיְּצָרֵף אוֹתָם כְּלִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ תּוֹךְ.
יח. קֶמַח שֶׁלֹּא רִקְּדוֹ, אֶלָּא לָשׁוֹ בַּסֻּבִּין שֶׁלּוֹ, הוֹאִיל וְיֵשׁ בְּכָל הַקֶּמַח עֹמֶר – חַיָּב בַּחַלָּה. אֲבָל אִם נָטַל הַמֻּרְסָן מִן הַקֶּמַח, וְחָזַר וְהִשְׁלִים שִׁעוּר הָעִסָּה בַּמֻּרְסָן שֶׁהֶחֱזִירוֹ לַקֶּמַח – אֵינוֹ חַיָּב בַּחַלָּה.
יט. נַחְתּוֹם שֶׁעָשָׂה עִסָּה לַעֲשׂוֹתָהּ שְׂאוֹר לְחַלְּקוֹ – חַיֶּבֶת בַּחַלָּה, שֶׁאִם לֹא תִּמָּכֵר יַעֲשֶׂה אוֹתָהּ פַּת. אֲבָל הָעוֹשֶׂה עִסָּה לְחַלְּקָהּ בָּצֵק – פְּטוּרָה.
כ. נָשִׁים שֶׁנָּתְנוּ לַנַּחְתּוֹם לַעֲשׂוֹת לָהֶן שְׂאוֹר, אִם אֵין בְּשֶׁל אַחַת מֵהֶן כַּשִּׁעוּר, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בִּכְלָלָן כַּשִּׁעוּר – פְּטוּרָה.