א. הָאוֹכֵל כַּזַּיִת מִן הַדָּם: בְּמֵזִיד – חַיָּב כָּרֵת; בְּשׁוֹגֵג – מֵבִיא חַטָּאת קְבוּעָה. וְדָבָר מְפֹרָשׁ בַּתּוֹרָה שֶׁאֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא עַל דַּם בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף בִּלְבַד, בֵּין טְמֵאִים בֵּין טְהוֹרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכָל דָּם לֹא תֹאכְלוּ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם לָעוֹף וְלַבְּהֵמָה" (ויקרא ז,כו). וְחַיָּה בִּכְלַל בְּהֵמָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "זֹאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ… אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר" (דברים יד,ד-ה).
אֲבָל דַּם דָּגִים וַחֲגָבִים וּשְׁקָצִים וּרְמָשִׂים וְדַם הָאָדָם – אֵין חַיָּבִין עָלָיו מִשּׁוּם דָּם. לְפִיכָךְ, דַּם דָּגִים וַחֲגָבִים טְהוֹרִים – מֻתָּר; אֲפִלּוּ כְּנָסוֹ בִּכְלִי וְשָׁתָהוּ – מֻתָּר. וְדַם חֲגָבִים וְדָגִים טְמֵאִים אָסוּר, מִשּׁוּם שֶׁהוּא תַּמְצִית גּוּפָן, כַּחֲלֵב בְּהֵמָה טְמֵאָה. וְדַם שְׁרָצִים – כִּבְשָׂרָן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ב. דַּם הָאָדָם אָסוּר מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים אִם פֵּרֵשׁ, וּמַכִּין עָלָיו מַכַּת מַרְדּוּת. אֲבָל דַּם הַשִּׁנַּיִם – בּוֹלְעוֹ וְאֵינוֹ נִמְנָע. הֲרֵי שֶׁנָּשַׁךְ בַּפַּת וְיָצָא עָלֶיהָ דָּם – גּוֹרֵד אֶת הַדָּם וְאַחַר כָּךְ אוֹכֵל, שֶׁהֲרֵי פֵּרֵשׁ.
ג. אֵין חַיָּבִין כָּרֵת אֶלָּא עַל דָּם הַיּוֹצֵא בִּשְׁעַת שְׁחִיטָה וּנְחִירָה אוֹ הַתָּזַת הָרֹאשׁ כָּל זְמַן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ אֲדַמְדּוּמִית, וְעַל הַדָּם הַכָּנוּס בְּתוֹךְ הַלֵּב, וְעַל דַּם הַקָּזָה כָּל זְמַן שֶׁהוּא מְקַלֵּחַ וְיוֹצֵא. אֲבָל הַדָּם הַשּׁוֹתֵת בִּתְחִלַּת הַקָּזָה קֹדֶם שֶׁיַּתְחִיל לְקַלֵּחַ, וְדָם הַשּׁוֹתֵת בְּסוֹף הַקָּזָה כְּשֶׁיַּתְחִיל הַדָּם לִפְסֹק – אֵין חַיָּבִין עָלָיו, וַהֲרֵי הוּא כְּדַם הָאֵבָרִין, שֶׁדַּם הַקִּלּוּחַ הוּא הַדָּם שֶׁהַנֶּפֶשׁ יוֹצְאָה בּוֹ.
ד. דַּם הַתַּמְצִית, וְדַם הָאֵבָרִים, כְּגוֹן דַּם הַטְּחוֹל וְדַם הַכְּלָיוֹת וְדַם בֵּיצִים וְדָם הַמִּתְכַּנֵּס לַלֵּב בִּשְׁעַת שְׁחִיטָה וְדָם הַנִּמְצָא בַּכָּבֵד – אֵין חַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת, אֲבָל הָאוֹכֵל מִמֶּנּוּ כַּזַּיִת לוֹקֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכָל דָּם לֹא תֹאכֵלוּ" (ויקרא ג,יז; ז,כו), וּבְחִיּוּב כָּרֵת הוּא אוֹמֵר: "כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא" (שם יז,יא) – אֵינוֹ חַיָּב כָּרֵת אֶלָּא עַל הַדָּם שֶׁהַנֶּפֶשׁ יוֹצְאָה בּוֹ.
ה. הַשְּׁלִיל הַנִּמְצָא בִּמְעֵי הַבְּהֵמָה – הֲרֵי דָּמוֹ כְּדַם הַיָּלוּד. לְפִיכָךְ הַדָּם הַנִּמְצָא כָּנוּס בְּתוֹךְ לִבּוֹ – חַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת, אֲבָל שְׁאָר דָּמוֹ – הֲרֵי הוּא כְּדַם הָאֵבָרִים.
ו. הַלֵּב, בֵּין לְצָלִי בֵּין לִקְדֵרָה – קוֹרְעוֹ וּמוֹצִיא אֶת דָּמוֹ וְאַחַר כָּךְ מוֹלְחוֹ. וְאִם בִּשֵּׁל הַלֵּב וְלֹא קְרָעוֹ – קוֹרְעוֹ אַחַר שֶׁבִּשְּׁלוֹ, וּמֻתָּר. וְאִם לֹא קְרָעוֹ – אֵין חַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה לֵב בְּהֵמָה, שֶׁכֵּן יֵשׁ בּוֹ כַּזַּיִת מִדָּם שֶׁבְּתוֹךְ הַלֵּב שֶׁחַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת.
ז. הַכָּבֵד, אִם חִתְּכָהּ וְהִשְׁלִיכָהּ לְתוֹךְ הַחֹמֶץ אוֹ לְתוֹךְ מַיִם רוֹתְחִין עַד שֶׁתִּתְלַבֵּן – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת לְבַשֵּׁל אוֹתָהּ אַחַר כֵּן. וּכְבָר נָהֲגוּ כָּל יִשְׂרָאֵל לְהַבְהֲבָהּ עַל הָאוּר וְאַחַר כָּךְ מְבַשְּׁלִין אוֹתָהּ, בֵּין שֶׁבִּשְּׁלָהּ לְבַדָּהּ בֵּין שֶׁבִּשְּׁלָהּ עִם בָּשָׂר אַחֵר. וְכֵן מִנְהָג פָּשׁוּט שֶׁאֵין מְבַשְּׁלִין הַמֹּחַ שֶׁל רֹאשׁ וְלֹא קוֹלִין אוֹתוֹ עַד שֶׁמְּהַבְהֲבִין אוֹתוֹ בָּאוּר.
ח. הַכָּבֵד שֶׁבִּשְּׁלָהּ וְלֹא הִבְהֲבָהּ עַל הָאוּר וְלֹא חֲלָטָהּ בְּחֹמֶץ אוֹ בְּרוֹתְחִין – הֲרֵי הַקְּדֵרָה כֻּלָּהּ אֲסוּרָה, הַכָּבֵד וְכָל שֶׁנִּתְבַּשֵּׁל עִמָּהּ. וּמֻתָּר לִצְלוֹת כָּבֵד עִם הַבָּשָׂר בְּשַׁפּוּד אֶחָד, וְהוּא שֶׁתִּהְיֶה הַכָּבֵד לְמַטָּה. וְאִם עָבַר וּצְלָיָהּ לְמַעְלָה מִבָּשָׂר – הֲרֵי זֶה אוֹכֵל.
ט. הַטְּחוֹל – מֻתָּר לְבַשְּׁלוֹ אֲפִלּוּ עִם הַבָּשָׂר, שֶׁאֵינוֹ דָּם אֶלָּא בָּשָׂר הַדּוֹמֶה לְדָם.
הַשּׁוֹבֵר מַפְרֶקֶת בְּהֵמָה קֹדֶם שֶׁתֵּצֵא נַפְשָׁהּ – הֲרֵי הַדָּם נִבְלָע בָּאֵבָרִים, וְאָסוּר לֶאֱכֹל מִמֶּנָּה בָּשָׂר חַי, וַאֲפִלּוּ חֲלָטוֹ. אֶלָּא כֵּיצַד יַעֲשֶׂה? יַחְתֹּךְ הַחֲתִיכָה וְיִמְלֹחַ אוֹתָהּ יָפֶה יָפֶה, וְאַחַר כָּךְ יְבַשֵּׁל אוֹ יִצְלֶה. וּכְבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁהַשּׁוֹחֵט בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף וְלֹא יָצָא מֵהֶן דָּם, שֶׁהֵן מֻתָּרִין.
י. אֵין הַבָּשָׂר יוֹצֵא מִידֵי דָּמוֹ אֶלָּא אִם כֵּן מוֹלְחוֹ יָפֶה יָפֶה וּמְדִיחוֹ יָפֶה יָפֶה. כֵּיצַד עוֹשֶׂה? מֵדִיחַ הַבָּשָׂר תְּחִלָּה וְאַחַר כָּךְ מוֹלְחוֹ יָפֶה יָפֶה, וּמַנִּיחוֹ בְּמִלְחוֹ כְּדֵי הִלּוּךְ מִיל, וְאַחַר כָּךְ מְדִיחוֹ יָפֶה יָפֶה עַד שֶׁיֵּצְאוּ הַמַּיִם זַכִּים, וּמְנַגְּבוֹ וּמַשְׁלִיכוֹ מִיָּד לְתוֹךְ מַיִם רוֹתְחִין, אֲבָל לֹא לְפוֹשְׁרִין, כְּדֵי שֶׁיִּתְלַבֵּן מִיָּד וְלֹא יֵצֵא דָּם.
יא. כְּשֶׁמּוֹלְחִין אָת הַבָּשָׂר – אֵין מוֹלְחִין אוֹתוֹ אֶלָּא בִּכְלִי מְנֻקָּב, וְאֵין מוֹלְחִין אוֹתוֹ אֶלָּא בְּמֶלַח עָבֶה כְּחוֹל גַּס, שֶׁהַמֶּלַח הַדַּק כְּקֶמַח יִבָּלַע בַּבָּשָׂר וְלֹא יוֹצִיא דָּם. וְצָרִיךְ לְנַפֵּץ הַבָּשָׂר מִן הַמֶּלַח, וְאַחַר כָּךְ יְדִיחֶנּוּ.
יב. כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ – לְבָשָׂר שֶׁצָּרִיךְ לְבַשְּׁלוֹ. אֲבָל לְצָלִי – מוֹלֵחַ וְצוֹלֶה מִיָּד. וְהָרוֹצֶה לֶאֱכֹל בָּשָׂר חַי – מוֹלְחוֹ יָפֶה יָפֶה וּמְדִיחוֹ יָפֶה יָפֶה, וְאַחַר כָּךְ יֹאכַל. וְאִם חֲלָטוֹ בְּחֹמֶץ – מֻתָּר לְאָכְלוֹ כְּשֶׁהוּא חַי. וּמֻתָּר לִשְׁתּוֹת הַחֹמֶץ שֶׁחֲלָטוֹ בּוֹ, שֶׁאֵין הַחֹמֶץ מוֹצִיא דָּם.
יג. חֹמֶץ שֶׁחָלַט בּוֹ בָּשָׂר – לֹא יַחֲלֹט בּוֹ פַּעַם שְׁנִיָּה. וַחֲתִיכָה שֶׁהֶאְדִּימָה בְּתוֹךְ הַחֹמֶץ – הִיא וְהַחֹמֶץ אֲסוּרִין, עַד שֶׁיִּמְלֹחַ אוֹתָהּ יָפֶה יָפֶה וְיִצְלֶה. וּבָשָׂר שֶׁהֶאְדִּים, וְכֵן בֵּיצֵי בְּהֵמָה וְחַיָּה בַּקְּלָף שֶׁעֲלֵיהֶן, וְכֵן הָעֹרֶף שֶׁבּוֹ הַמִּזְרָקִים שֶׁהֵן מְלֵאִים דָּם: אִם חֲתָכָן וּמְלָחָן כַּדָּת – מֻתָּר לְבַשְּׁלָן; וְאִם לֹא חֲתָכָן, וּצְלָאָן בְּשַׁפּוּד וְצָלָה הָעֹרֶף וּפִיו לְמַטָּה, אוֹ שֶׁצְּלָאָן כֻּלָּן עַל הַגֶּחָלִים – הֲרֵי אֵלּוּ מֻתָּרִין.
יד. רֹאשׁ הַבְּהֵמָה שֶׁצָּלָהוּ בַּתַּנּוּר אוֹ בַּכִּבְשָׁן: אִם תָּלָהוּ וּבֵית שְׁחִיטָתוֹ לְמַטָּה – מֻתָּר, שֶׁהַדָּם יוֹצֵא וְשׁוֹתֵת; וְאִם הָיָה בֵּית הַשְּׁחִיטָה מִן הַצַּד – מֹחוֹ אָסוּר, שֶׁהַדָּם מִתְקַבֵּץ לְתוֹכוֹ, וּשְׁאָר הַבָּשָׂר שֶׁעַל הָעֲצָמוֹת מִבַּחוּץ מֻתָּר. הִנִּיחַ חָטְמוֹ לְמַטָּה: אִם הִנִּיחַ בּוֹ גֶּמִי אוֹ קָנֶה כְּדֵי שֶׁיִּשָּׁאֵר פָּתוּחַ וְיֵצֵא דָּמוֹ דֶּרֶךְ חָטְמוֹ – מֻתָּר; וְאִם לָאו – מֹחוֹ אָסוּר.
טו. אֵין מַנִּיחִין כְּלִי תַּחַת הַצָּלִי לְקַבֵּל מֵימָיו, עַד שֶׁתִּכְלֶה כָּל מַרְאֶה אֲדַמְדּוּמִית שֶׁבּוֹ. וְכֵיצַד עוֹשִׂין? מַשְׁלִיכִין לְתוֹךְ הַכְּלִי מְעַט מֶלַח, וּמַנִּיחַ הַכְּלִי עַד שֶׁיִּצַּל, וְלוֹקֵחַ הַשַּׁמְנוּנִית שֶׁלְּמַעְלָה. וְהַמַּיִם שֶׁלְּמַטָּה שֶׁתַּחַת הַשַּׁמְנוּנִית – אֲסוּרִין.
טז. פַּת שֶׁחָתַךְ עָלֶיהָ בָּשָׂר צָלִי – מֻתָּר לְאָכְלָהּ.
דָּגִים וְעוֹפוֹת שֶׁמְּלָחָן זֶה עִם זֶה, אֲפִלּוּ בִּכְלִי מְנֻקָּב – הַדָּגִים אֲסוּרִין, שֶׁהַדָּג רָפֶה, וּבוֹלֵעַ דָּם הַיּוֹצֵא מִן הָעוֹף. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם מָלַח דָּג עִם בְּשַׂר בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה.
יז. עוֹפוֹת שֶׁהִנִּיחָן שְׁלֵמִים וּמִלֵּא חֲלָלָן בָּשָׂר וּבֵיצִים, וּבִשְּׁלָן – אֲסוּרוֹת, שֶׁהַדָּם יוֹצֵא לְתוֹכָן, וְאַף עַל פִּי שֶׁמְּלָחָן יָפֶה יָפֶה, וַאֲפִלּוּ הָיָה הַבָּשָׂר שֶׁבְּתוֹכָן שָׁלוּק אוֹ צָלוּי. וְאִם צְלָיָן – הֲרֵי אֵלּוּ מֻתָּרוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁהַבָּשָׂר שֶׁבְּתוֹכָן חַי, וַאֲפִלּוּ פִּיהֶן לְמַעְלָה.
יח. בְּנֵי מֵעַיִם שֶׁמִּלְּאָן עַל דֶּרֶךְ זוֹ בְּבָשָׂר צָלִי אוֹ שָׁלוּק, אוֹ שֶׁמִּלְּאָן בֵּיצִים וּשְׁלָקָן אוֹ קְלָיָן – הֲרֵי אֵלּוּ מֻתָּרִין, שֶׁאֵין מַחֲזִיקִין דָּם בִּבְנֵי מֵעַיִם. וְכֵן הוֹרוּ הַגְּאוֹנִים.
יט. עוֹפוֹת שֶׁטְּפָלָן בְּבָצֵק וּצְלָיָן, בֵּין מְחֻתָּכִין בֵּין שְׁלֵמִים: אִם טְפָלָן בְּסֹלֶת גַּסָּה, אֲפִלּוּ הִסְמִיקָה הַטְּפֵלָה – אוֹכֵל אֶת הַטְּפֵלָה; מִפְּנֵי שֶׁהִיא סֹלֶת גַּסָּה, מִתְפָּרֶרֶת וְיוֹצֵא הַדָּם; וְאִם טְפָלָן בְּקֶמַח חִטִּים שֶׁלְּתָתָן: אִם הָיְתָה הַטְּפֵלָה לְבָנָה כְּמוֹ הַכֶּסֶף – מֻתָּר לֶאֱכֹל מִמֶּנָּה; וְאִם לָאו – אֲסוּרָה. טְפָלָן בִּשְׁאָר קְמָחִים: אִם הֶאְדִּימוּ – אֲסוּרִין; וְאִם לָאו – מֻתָּרִין.
כ. סַכִּין שֶׁשָּׁחַט בָּהּ – אָסוּר לֶאֱכֹל בָּהּ רוֹתֵחַ, עַד שֶׁיְּלַבֵּן אוֹתָהּ אוֹ שֶׁיַּשְׁחִיזֶנָּה כֻּלָּהּ בְּמַשְׁחֶזֶת אוֹ יִנְעֲצֶנָּה בְּקַרְקַע קָשָׁה עֲשָׂרָה פְּעָמִים. וְאִם חָתַךְ בָּהּ רוֹתֵחַ – מֻתָּר. וְכֵן אֵינוֹ חוֹתֵךְ בָּהּ צְנוֹן וְכַיּוֹצֵא בּוֹ מִדְּבָרִים הַחֲרִיפִין לְכַתְּחִלָּה. וְאִם הֵדִיחַ הַסַּכִּין אוֹ קִנְּחָהּ בִּכְלִי – מֻתָּר לַחְתֹּךְ בָּהּ צְנוֹן וְכַיּוֹצֵא בּוֹ, אֲבָל לֹא רוֹתֵחַ.
כא. קְעָרָה שֶׁמָּלַח בָּהּ בָּשָׂר, אֲפִלּוּ הָיְתָה שׁוּעָה בַּאֲבָר – אָסוּר לֶאֱכֹל בָּהּ רוֹתֵחַ לְעוֹלָם, שֶׁכְּבָר נִבְלַע הַדָּם בַּחֲרָסֶיהָ.
כְּנָסוֹ בִּכְלִי וְשָׁתָהוּ. אסף אותו בתוך כלי, ומותר אף שנראה כאוכל דם אסור. תַּמְצִית גּוּפָן. מופק מגופם. כַּחֲלֵב בְּהֵמָה טְמֵאָה. האסור באכילה (לעיל ג,א). כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. לעיל ב,ט-י.