א. יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁהָאָדָם נֶהֱנֶה בָּהֶן וְלֹא יִפָּגְמוּ, כְּגוֹן הַמִּשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלִי זָהָב טָהוֹר, וְיֵשׁ דְּבָרִים שֶׁיִּפָּגְמוּ, כְּגוֹן בְּגָדִים וּכְלֵי כֶּסֶף וּנְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל, וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן. וְהַנֶּהֱנֶה בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה מִן הַהֶקְדֵּשׁ שֶׁאֵינוֹ מְחֻבָּר בַּקַּרְקַע: אִם נֶהֱנָה בְּדָבָר שֶׁאֵין בּוֹ פְּגָם, כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלִי זָהָב שֶׁל הֶקְדֵּשׁ – מָעַל;
נֶהֱנָה בְּדָבָר שֶׁיִּפָּגֵם, כְּגוֹן שֶׁלָּבַשׁ בֶּגֶד הֶקְדֵּשׁ אוֹ בָּקַע בַּקַּרְדֹּם – לֹא מָעַל, עַד שֶׁיִּפְגֹּם בַּהֶקְדֵּשׁ בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה בְּאוֹתוֹ דָּבָר עַצְמוֹ שֶׁנֶּהֱנָה בּוֹ, וְיִתְכַּוֵּן לֵהָנוֹת, וְיִפְגֹּם וְיֵהָנֶה כְּאַחַת.
נֶהֱנָה בְּכַחֲצִי פְּרוּטָה וּפָגַם בְּכַחֲצִי פְּרוּטָה, אוֹ שֶׁנֶּהֱנָה בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה וּפָגַם בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה בְּדָבָר אַחֵר, וְלֹא נֶהֱנָה בְּמַה שֶּׁפָּגַם וְלֹא פָּגַם בְּמַה שֶּׁנֶּהֱנָה – הֲרֵי זֶה לֹא מָעַל, עַד שֶׁיֵּהָנֶה בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה וְיִפְגֹּם בְּאוֹתָהּ הֲנָיָה בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה בַּדָּבָר עַצְמוֹ.
כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁהִתִּיר מַטְלִית מִבִּגְדֵי הֶקְדֵּשׁ וּתְפָרָהּ בְּבִגְדוֹ וּלְבָשָׁהּ וְנֶהֱנָה בָּהּ בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה, וְהִפְסִיד בַּבֶּגֶד שֶׁהִתִּירָהּ מִמֶּנּוּ בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה וְלֹא הִפְסִיד בַּמַּטְלִית כְּלוּם – הֲרֵי זֶה לֹא מָעַל, מִפְּנֵי שֶׁנֶּהֱנָה בְּדָבָר וּפָגַם דָּבָר אַחֵר. וּכְבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁהַנֶּהֱנֶה וּמְהַנֶּה חֲבֵרוֹ מִצְטָרֵף, וַאֲפִלּוּ לִזְמַן מְרֻבֶּה.
ב. קָדְשֵׁי קָדָשִׁים הַתְּמִימִין שֶׁתָּלַשׁ מִצַּמְרָן, כֵּיוָן שֶׁנֶּהֱנָה בִּפְרוּטָה – מָעַל, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא פָּגַם, שֶׁהֲרֵי הֵן דּוֹמִין לְכוֹס שֶׁל זָהָב שֶׁאֵינוֹ נִפְגָּם, שֶׁאֵין תְּלִישַׁת הַצֶּמֶר פּוֹסֶלֶת אוֹתָן מִלִּקְרַב. אֲבָל אִם נָפַל בָּהֶן מוּם, הוֹאִיל וְלִמְכִירָה עוֹמְדִין, וְהַגִּזָּה פּוֹגֶמֶת דְּמֵיהֶן – לֹא מָעַל עַד שֶׁיֵּהָנֶה וְיִפְגֹּם בִּפְרוּטָה. תָּלַשׁ מֵהֶן אַחַר שֶׁמֵּתוּ – כֵּיוָן שֶׁנֶּהֱנָה, מָעַל, שֶׁאֵין פְּגָם לְמֵתָה. וּמְעִילָה זוֹ מִדִּבְרֵיהֶם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ג. הַמּוֹעֵל בְּקָדְשֵׁי בֶּדֶק הַבַּיִת – כֵּיוָן שֶׁמָּעַל בִּשְׁגָגָה, נִתְחַלֵּל הַקֹּדֶשׁ, וְזֶה שֶׁיֵּהָנֶה אַחֲרָיו פָּטוּר. מָעַל בְּזָדוֹן – הוֹאִיל וְאֵינוֹ חַיָּב בְּקָרְבַּן מְעִילָה, לֹא נִתְחַלֵּל הַקֹּדֶשׁ, אֶלָּא הֲרֵי הוּא בַּהֲוָיָתוֹ, וְאִם בָּא אַחֵר וְנֶהֱנָה בּוֹ בִּשְׁגָגָה – מָעַל.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁמָּעַל בַּקֹּדֶשׁ וְהוֹצִיאוֹ בְּתוֹרַת חֻלִּין וְהִקְנָהוּ לְאַחֵר. אֲבָל אִם נֶהֱנָה בּוֹ וּפְגָמוֹ וְלֹא הִקְנָהוּ לְאַחֵר – יֵשׁ בּוֹ מוֹעֵל אַחַר מוֹעֵל.
ד. וְאֵין מוֹעֵל אַחַר מוֹעֵל בַּמֻּקְדָּשִׁין אֶלָּא בִּבְהֵמָה וּכְלֵי תַּשְׁמִישׁ בִּלְבַד.
כֵּיצַד? בָּקַע בְּקַרְדֹּם שֶׁל הֶקְדֵּשׁ וְנֶהֱנָה בִּפְרוּטָה וּפָגַם, וּבָא חֲבֵרוֹ וּבָקַע בּוֹ וְנֶהֱנָה וּפָגַם, וּבָא חֲבֵרוֹ וּבָקַע בּוֹ וְנֶהֱנָה וּפָגַם – כֻּלָּם מָעֲלוּ. נָטַל הַקַּרְדֹּם וּנְתָנוֹ לַחֲבֵרוֹ – הוּא מָעַל, אֲבָל חֲבֵרוֹ לֹא מָעַל.
שָׁתָה בְּכוֹס שֶׁל זָהָב וְנֶהֱנָה בִּפְרוּטָה, וּבָא חֲבֵרוֹ וְשָׁתָה וְנֶהֱנָה, וּבָא חֲבֵרוֹ וְשָׁתָה וְנֶהֱנָה – כֻּלָּן מָעֲלוּ. נָטַל הַכּוֹס וּנְתָנוֹ לַחֲבֵרוֹ מַתָּנָה אוֹ מְכָרוֹ – הוּא מָעַל, וַחֲבֵרוֹ לֹא מָעַל.
רָכַב עַל גַּבֵּי הַחֲמוֹר וְנֶהֱנָה בִּפְרוּטָה וּפָגַם, וּבָא חֲבֵרוֹ וְרָכַב עָלָיו וְנֶהֱנָה וּפָגַם, וּבָא חֲבֵרוֹ וְרָכַב עָלָיו וְנֶהֱנָה וּפָגַם – כֻּלָּן מָעֲלוּ. נָתַן הַחֲמוֹר לַחֲבֵרוֹ מַתָּנָה אוֹ מְכָרוֹ אוֹ שְׂכָרוֹ – הוּא מָעַל, וַחֲבֵרוֹ לֹא מָעַל. וְכֵן הַמַּשְׁאִיל קַרְדֹּם שֶׁל הֶקְדֵּשׁ – הוּא מָעַל לְפִי טוֹבַת הֲנָיָה שֶׁבּוֹ, וַחֲבֵרוֹ מֻתָּר לְבַקֵּעַ בּוֹ לְכַתְּחִלָּה. וְהוּא הַדִּין לַבְּהֵמָה.
ה. בֶּהֱמַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים אֵינָהּ כֵּן, אֶלָּא יֵשׁ בָּהּ מוֹעֵל אַחַר מוֹעֵל עַל כָּל פָּנִים. כֵּיצַד? תָּלַשׁ מִן הַחַטָּאת, וּבָא חֲבֵרוֹ וְתָלַשׁ, וּבָא חֲבֵרוֹ וְתָלַשׁ – כֻּלָּם מָעֲלוּ. וְכֵן אִם נְתָנָהּ לַחֲבֵרוֹ, וַחֲבֵרוֹ לַחֲבֵרוֹ – כֻּלָּן מָעֲלוּ. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁדִּין הַמְּנָחוֹת וְהָעוֹפוֹת וְהַנְּסָכִים וּכְלֵי שָׁרֵת כְּדִין הַבְּהֵמָה, שֶׁכֻּלָּן קְדֻשַּׁת הַגּוּף הֵן.
ו. בֶּהֱמַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים שֶׁנָּפַל בָּהּ מוּם, הוֹאִיל וְהִיא עוֹמֶדֶת לְפִדְיוֹן – הֲרֵי הִיא כְּקָדְשֵׁי בֶּדֶק הַבַּיִת, שֶׁהִיא קְדֻשַּׁת דָּמִים, וְאִם נְתָנָהּ לַחֲבֵרוֹ, וַחֲבֵרוֹ לַחֲבֵרוֹ – הָרִאשׁוֹן בִּלְבַד מָעַל.
ז. אָמְרוּ חֲכָמִים שֶׁהַנּוֹטֵל אֶבֶן אוֹ קוֹרָה שֶׁל הֶקְדֵּשׁ וּנְתָנָהּ לַחֲבֵרוֹ – שְׁנֵיהֶן מָעֲלוּ; וְאִם נְתָנָהּ לְזֶה הַגִּזְבָּר שֶׁהָיְתָה תַּחַת יָדוֹ – הוּא מָעַל וְהַגִּזְבָּר לֹא מָעַל. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁאֵין אֵלּוּ הַדְּבָרִים אֲמוּרִים אֶלָּא בְּמוֹעֵל בְּזָדוֹן, שֶׁהֲרֵי לֹא נִתְחַלֵּל הַקֹּדֶשׁ.
הַנּוֹטֵל פְּרוּטָה שֶׁל הֶקְדֵּשׁ עַל דַּעַת שֶׁהִיא שֶׁלּוֹ – לֹא מָעַל עַד שֶׁיּוֹצִיא אוֹתָהּ בַּחֲפָצָיו אוֹ עַד שֶׁיִּתֵּן אוֹתָהּ בְּמַתָּנָה. נְתָנָהּ לַחֲבֵרוֹ – הוּא מָעַל, וַחֲבֵרוֹ לֹא מָעַל, שֶׁאֵין מוֹעֵל אַחַר מוֹעֵל בִּשְׁאָר הֶקְדֵּשׁוֹת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
ח. נָטַל אֶבֶן אוֹ קוֹרָה שֶׁל הֶקְדֵּשׁ – לֹא מָעַל, שֶׁהֲרֵי לֹא נֶהֱנָה עֲדַיִן; בָּנָה אוֹתָהּ בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ – מָעַל. נְתָנָהּ עַל גַּבֵּי חַלּוֹן שֶׁבַּתִּקְרָה וְלֹא חִבְּרָהּ – לֹא מָעַל, עַד שֶׁיָּדוּר תַּחְתֶּיהָ בְּשָׁוֶה פְּרוּטָה, שֶׁאֵין זוֹ הֲנָיָה הַנִּכֶּרֶת.
ט. נָטַל פְּרוּטָה שֶׁל הֶקְדֵּשׁ וּנְתָנָהּ לַבַּלָּן, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא רָחַץ – מָעַל, שֶׁהֲרֵי נֶהֱנָה בִּהְיוֹתוֹ רוֹחֵץ בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה. וְכֵן אִם נְתָנָהּ לְאֶחָד מִבַּעֲלֵי אֻמָּנֻיּוֹת – מָעַל, אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא עָשׂוּ מְלַאכְתּוֹ.
י. קָנָה בָּהּ חֵפֶץ וְלֹא מָשַׁךְ: אִם מִן הַגּוֹי – מָעַל; וְאִם מִיִּשְׂרָאֵל – לֹא מָעַל.
יא. הַמּוֹצִיא מְעוֹת הֶקְדֵּשׁ בִּצְרָכָיו עַל דַּעַת שֶׁהֵן חֻלִּין, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הוֹצִיאָן בְּדִבְרֵי חֹל – מָעַל. כֵּיצַד? הַמֵּבִיא חַטָּאתוֹ וַאֲשָׁמוֹ וּפִסְחוֹ מִן הַהֶקְדֵּשׁ, וְכֵן מְחֻסַּר כַּפָּרָה שֶׁהֵבִיא כַּפָּרָתוֹ מִן הַהֶקְדֵּשׁ – מָעַל. וְכֻלָּן אֵין מוֹעֲלִין עַד שֶׁיִּזָּרֵק הַדָּם.
לְפִיכָךְ, הַמֵּבִיא מְנָחוֹת אוֹ נְסָכִים וְלֶחֶם תּוֹדָה מִן הַהֶקְדֵּשׁ, אַף עַל פִּי שֶׁעָבַר עֲבֵרָה – לֹא מָעַל, שֶׁאֵין כָּאן זְרִיקַת דָּם לְכַפֵּר עָלָיו.
יב. נָתַן שִׁקְלוֹ מִמְּעוֹת הֶקְדֵּשׁ – כְּשֶׁיִּתְרְמוּ הַתְּרוּמָה וְיִקְנוּ מִמֶּנָּה אֲפִלּוּ בְּהֵמָה אַחַת וְיִזְרֹק דָּמָהּ, יִמְעֹל הַשּׁוֹקֵל, שֶׁהֲרֵי חֶלְקוֹ בְּאוֹתָהּ הַבְּהֵמָה שֶׁנִּזְרַק דָּמָהּ.
יג. הִפְרִישׁ שִׁקְלוֹ וְהוֹצִיאוֹ בִּשְׁאָר צְרָכָיו, בֵּין הוּא בֵּין חֲבֵרוֹ – מָעַל. נְתָנוֹ לַחֲבֵרוֹ לְשָׁקְלוֹ עַל יָדוֹ, הָלַךְ וּשְׁקָלוֹ עַל יְדֵי עַצְמוֹ: אִם כְּבָר נִתְרְמָה הַתְּרוּמָה – מָעַל הַשּׁוֹקֵל, שֶׁהַתּוֹרֵם תּוֹרֵם עַל הֶעָתִיד לְהִגָּבוֹת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בִּשְׁקָלִים, וּכְאִלּוּ הִגִּיעַ שֶׁקֶל זֶה לַלִּשְׁכָּה, וּלְפִיכָךְ מָעַל; וְאִם עֲדַיִן לֹא נִתְרְמָה תְּרוּמָה – לֹא מָעַל. וּלְעוֹלָם אֵין מוֹעֲלִין בִּשְׁיָרֵי הַלִּשְׁכָּה.