א. תְּרוּמָה וּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר נֶאֱכֶלֶת לַכֹּהֲנִים, בֵּין גְּדוֹלִים בֵּין קְטַנִּים, בֵּין זְכָרִים בֵּין נְקֵבוֹת, הֵן וְעַבְדֵיהֶן הַכְּנַעֲנִים וּבְהֶמְתָּן, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכֹהֵן כִּי יִקְנֶה נֶפֶשׁ קִנְיַן כַּסְפּוֹ" (ויקרא כב,יא). עֶבֶד כֹּהֵן שֶׁבָּרַח וְאֵשֶׁת כֹּהֵן שֶׁמָּרְדָה – הֲרֵי אֵלּוּ אוֹכְלִין.
ב. תְּרוּמָה שֶׁל תּוֹרָה – אֵין אוֹכֵל אוֹתָהּ אֶלָּא כֹּהֵן מְיֻחָס. אֲבָל כֹּהֲנֵי חֲזָקָה אוֹכְלִין בִּתְרוּמָה שֶׁל דִּבְרֵיהֶן בִּלְבַד. וּתְרוּמָה טְהוֹרָה, בֵּין תְּרוּמָה גְּדוֹלָה בֵּין תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר, בֵּין שֶׁל תּוֹרָה בֵּין שֶׁל דִּבְרֵיהֶן – אֵינָהּ נִתֶּנֶת אֶלָּא לְכֹהֵן תַּלְמִיד חֲכָמִים, מִפְּנֵי שֶׁאָסוּר לֶאֱכֹל תְּרוּמָה טְמֵאָה, וְכָל עַמֵּי הָאָרֶץ בְּחֶזְקַת טֻמְאָה. לְפִיכָךְ נוֹתֵן תְּרוּמָה טְמֵאָה לְכָל כֹּהֵן שֶׁיִּרְצֶה.
ג. יִשְׂרְאֵלִית שֶׁנִּשֵּׂאת לְכֹהֵן, אֲפִלּוּ קְטַנָּה בַּת שָׁלֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד – תֹּאכַל בִּתְרוּמָה וְחָזֶה וָשׁוֹק. וְדִין תּוֹרָה שֶׁתֹּאכַל מִשֶּׁנִּתְאָרְסָה, שֶׁהֲרֵי הִיא קִנְיָנוֹ, אֲבָל אָסְרוּ חֲכָמִים שֶׁתֹּאכַל עַד שֶׁתִּכָּנֵס לַחֻפָּה, גְּזֵרָה שֶׁמָּא תַּאֲכִיל תְּרוּמָה לְאָבִיהָ וּלְאַחֶיהָ כְּשֶׁהִיא אֲרוּסָה בְּבֵית אָבִיהָ.
ד. חֵרֶשֶׁת וְשׁוֹטָה שֶׁנִּשֵּׂאת לְכֹהֵן – אֵינָהּ אוֹכֶלֶת בִּתְרוּמָה, אֲפִלּוּ הִשִּׂיאָהּ אָבִיהָ, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יִשָּׂא חֵרֵשׁ כֹּהֵן לְחֵרֶשֶׁת וְיַאֲכִיל אוֹתָהּ, לְפִיכָךְ גָּזְרוּ שֶׁלֹּא תֹּאכַל חֵרֶשֶׁת בַּת יִשְׂרָאֵל כְּלָל.
ה. הַזָּר אָסוּר לֶאֱכֹל תְּרוּמוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכָל זָר לֹא יֹאכַל קֹדֶשׁ" (ויקרא כב,י). אֲפִלּוּ הָיָה תּוֹשַׁב כֹּהֵן אוֹ שְׂכִירוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "תּוֹשַׁב כֹּהֵן וְשָׂכִיר לֹא יֹאכַל קֹדֶשׁ" (שם). "תּוֹשָׁב" – זֶה שְׂכִיר עוֹלָם, "וְשָׂכִיר" – זֶה שְׂכִיר שָׁנִים. וְעֶבֶד עִבְרִי הֲרֵי הוּא כְּשָׂכִיר כְּתוֹשָׁב. וְכֹהֶנֶת אֵשֶׁת הַזָּר הֲרֵי הִיא כַּזָּר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְכָל זָר", בֵּין הוּא בֵּין אִשְׁתּוֹ.
ו. זָר שֶׁאָכַל תְּרוּמָה בְּזָדוֹן, בֵּין שֶׁהָיָה טָמֵא בֵּין שֶׁהָיָה טָהוֹר, בֵּין שֶׁאָכַל תְּרוּמָה טְהוֹרָה בֵּין שֶׁאָכַל טְמֵאָה – חַיָּב מִיתָה בִּידֵי שָׁמַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּמֵתוּ בוֹ כִּי יְחַלְּלֻהוּ" (ויקרא כב,ט), וְלוֹקֶה עַל אֲכִילָתָהּ, וְאֵינוֹ מְשַׁלֵּם דְּמֵי שֶׁאָכַל, שֶׁאֵינוֹ לוֹקֶה וּמְשַׁלֵּם. וְאִם אָכַל בִּשְׁגָגָה – מוֹסִיף חֹמֶשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאִישׁ כִּי יֹאכַל קֹדֶשׁ בִּשְׁגָגָה וְיָסַף חֲמִשִׁיתוֹ" וכו' (שם כב,יד).
ז. "וּבַת כֹּהֵן כִּי תִהְיֶה לְאִישׁ זָר הִיא בִּתְרוּמַת הַקֳּדָשִׁים לֹא תֹאכֵל" (ויקרא כב,יב) – שְׁנֵי עִנְיָנִים נִכְלְלוּ בְּלָאו זֶה: שֶׁאִם תִּבָּעֵל לְאָסוּר לָהּ וְתֵעָשֶׂה זוֹנָה אוֹ חֲלָלָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת אִסּוּרֵי בִּיאָה – הֲרֵי הִיא אֲסוּרָה לֶאֱכֹל בַּתְּרוּמוֹת לְעוֹלָם, כְּדִין כָּל חָלָל, שֶׁהֶחָלָל כְּזָר לְכָל דָּבָר; וְשֶׁאִם תִּנָּשֵׂא לְיִשְׂרָאֵל – הֲרֵי הִיא אֲסוּרָה לֶאֱכֹל בַּמּוּרָם מִן הַקֳּדָשִׁים, שֶׁהוּא חָזֶה וָשׁוֹק, לְעוֹלָם, אַף עַל פִּי שֶׁגֵּרְשָׁהּ אוֹ מֵת.
ח. אֲבָל הַתְּרוּמוֹת – אוֹכֶלֶת אַחַר שֶׁגֵּרְשָׁהּ הַיִּשְׂרְאֵלִי אוֹ מֵת אִם לֹא הִנִּיחַ מִמֶּנָּה בֵּן, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבַת כֹּהֵן כִּי תִהְיֶה אַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה וְזֶרַע אֵין לָהּ וכו' מִלֶּחֶם אָבִיהָ תֹּאכֵל" (ויקרא כב,יג),
ט. מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ: "מִלֶּחֶם", וְלֹא כָּל לֶחֶם – חוֹזֶרֶת הִיא לַתְּרוּמָה וְאֵינָהּ חוֹזֶרֶת לְחָזֶה וָשׁוֹק.
י. וְלֹא הַכֹּהֶנֶת בִּלְבַד, אֶלָּא אֲפִלּוּ לְוִיָּה וְיִשְׂרְאֵלִית שֶׁנִּבְעֲלָה לְאָסוּר לָהּ, הוֹאִיל וְנַעֲשָׂת זוֹנָה – אֲסוּרָה לֶאֱכֹל בִּתְרוּמָה לְעוֹלָם, וְאַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לָהּ זֶרַע מִכֹּהֵן.
יא. לְפִיכָךְ הַשְּׁבוּיָה אֵינָהּ אוֹכֶלֶת בִּתְרוּמָה, וְאַף עַל פִּי שֶׁהִיא אוֹמֶרֶת: 'טְהוֹרָה אֲנִי'. וְכָל שְׁבוּיָה שֶׁנֶּאֱמֶנֶת לוֹמַר 'טְהוֹרָה אֲנִי', אוֹ שֶׁיֵּשׁ לָהּ עֵד כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה מֻתֶּרֶת לְבַעְלָהּ – הֲרֵי זוֹ אוֹכֶלֶת בִּתְרוּמָה. וְהַנִּרְבַּעַת לִבְהֵמָה – לֹא נִפְסְלָה מִן הַכְּהֻנָּה, וְאוֹכֶלֶת.
יב. יִשְׂרְאֵלִית שֶׁיֵּשׁ לָהּ זֶרַע מִכֹּהֵן – אוֹכֶלֶת בִּשְׁבִיל בְּנָהּ, בֵּין זְכָרִים בֵּין נְקֵבוֹת, וַאֲפִלּוּ טֻמְטוּם וְאַנְדְּרָגִינָס, וַאֲפִלּוּ זֶרַע הַזֶּרַע עַד סוֹף הָעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְזֶרַע אֵין לָהּ" (ויקרא כב,יג):
יג. כְּשֵׁם שֶׁזֶּרַע יִשְׂרָאֵל מִכֹּהֶנֶת פּוֹסֵל אוֹתָהּ, כָּךְ זֶרַע כֹּהֵן מִיִּשְׂרְאֵלִית מַאֲכִיל אוֹתָהּ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא זֶרַע פָּסוּל. כֵּיצַד? בַּת יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּשֵּׂאת לְכֹהֵן, אוֹ כֹּהֶנֶת לְיִשְׂרְאֵלִי, וְיָלְדָה מִמֶּנּוּ בַּת, וּבָא עַל הַבַּת מִי שֶׁהוּא עֶרְוָה עָלֶיהָ, אוֹ שֶׁנִּשֵּׂאת לְמַמְזֵר, וּמֵתָה הַבַּת וַהֲרֵי הַמַּמְזֵר קַיָּם: הָיְתָה אֵם אִמּוֹ בַּת יִשְׂרָאֵל לְכֹהֵן – תֹּאכַל בִּתְרוּמָה; בַּת כֹּהֵן לְיִשְׂרָאֵל – לֹא תֹּאכַל בִּתְרוּמָה.
יד. הִנֵּה לָמַדְתָּה שֶׁהִיא אוֹכֶלֶת בִּשְׁבִיל זַרְעָהּ, וְאַף עַל פִּי שֶׁאוֹתוֹ הַזֶּרַע פָּסוּל, וַאֲפִלּוּ יִשְׂרָאֵל אֵינוֹ.
וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאִם הָיְתָה לָהּ בַּת מִכֹּהֵן, אַף עַל פִּי שֶׁהַבַּת נְשׂוּאָה לְיִשְׂרָאֵל, וַאֲפִלּוּ נִתְחַלְּלָה – הֲרֵי אִמָּהּ אוֹכֶלֶת בִּשְׁבִיל הַבַּת הַפְּסוּלָה.
טו. כַּיּוֹצֵא בּוֹ הַכֹּהֶנֶת, שֶׁאֵינָהּ אוֹכֶלֶת מִפְּנֵי זַרְעָהּ שֶׁמִּיִּשְׂרָאֵל, אַף עַל פִּי שֶׁאוֹתוֹ הַזֶּרַע כֹּהֲנִים. כֵּיצַד? בַּת כֹּהֵן שֶׁנִּשֵּׂאת לְיִשְׂרָאֵל וְיָלְדָה מִמֶּנּוּ בַּת, וְהָלְכָה הַבַּת וְנִשֵּׂאת לְכֹהֵן וְיָלְדָה מִמֶּנּוּ בֵּן – הֲרֵי זֶה רָאוּי לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל, מַאֲכִיל אֶת אִמּוֹ, וּפוֹסֵל אֶת אֵם אִמּוֹ וְאַף עַל פִּי שֶׁמֵּתָה אִמּוֹ, וְזֹאת אוֹמֶרֶת: 'לֹא כִּבְנִי כֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁהוּא פּוֹסְלֵנִי מִן הַתְּרוּמָה'.
טז. הָעֶבֶד אֵינוֹ פּוֹסֵל מִשּׁוּם זֶרַע וְאֵינוֹ מַאֲכִיל. כֵּיצַד? כֹּהֶנֶת שֶׁנִּשֵּׂאת לְיִשְׂרָאֵל אוֹ יִשְׂרְאֵלִית שֶׁנִּשֵּׂאת לְכֹהֵן, וְיָלְדָה מִמֶּנּוּ בֵּן, וְהָלַךְ הַבֵּן וְנִכְבַּשׁ עַל הַשִּׁפְחָה וְיָלְדָה מִמֶּנּוּ עֶבֶד, וּמֵת הַבֵּן וַהֲרֵי הָעֶבֶד קַיָּם: הָיְתָה אֵם אָבִיו שֶׁל עֶבֶד זֶה בַּת יִשְׂרָאֵל לְכֹהֵן – לֹא תֹּאכַל בִּתְרוּמָה; הָיְתָה בַּת כֹּהֵן לְיִשְׂרָאֵל – תֹּאכַל, שֶׁאֵין זֶה זֶרַע, שֶׁהָעֲבָדִים אֵין לָהֶן יִחוּס.
יז. בַּת יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּשֵּׂאת לְכֹהֵן וּמֵת וְלָהּ מִמֶּנּוּ בֵּן, וְחָזְרָה וְנִשֵּׂאת לְיִשְׂרָאֵל – לֹא תֹּאכַל בִּתְרוּמָה. מֵת הַיִּשְׂרְאֵלִי וְלָהּ מִמֶּנּוּ בֵּן – לֹא תֹּאכַל בִּתְרוּמָה. מֵת בְּנָהּ מִיִּשְׂרָאֵל – אוֹכֶלֶת בִּשְׁבִיל בְּנָהּ הָרִאשׁוֹן.
יח. בַּת כֹּהֵן שֶׁנִּשֵּׂאת לְיִשְׂרָאֵל וְיֵשׁ לָהּ מִמֶּנּוּ בֵּן, וְחָזְרָה וְנִשֵּׂאת לְכֹהֵן – תֹּאכַל בִּתְרוּמָה. מֵת וְלָהּ מִמֶּנּוּ בֵּן – תֹּאכַל בִּתְרוּמָה. מֵת בְּנָהּ מִכֹּהֵן – אֲסוּרָה לֶאֱכֹל מִפְּנֵי בְּנָהּ שֶׁמִּיִּשְׂרָאֵל. מֵת בְּנָהּ שֶׁמִּיִּשְׂרָאֵל – חוֹזֶרֶת לְבֵית אָבִיהָ כִּנְעוּרֶיהָ וְאוֹכֶלֶת בִּתְרוּמָה, וְאֵינָהּ אוֹכֶלֶת בְּחָזֶה וָשׁוֹק.
יט. בַּת יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּשֵּׂאת לְיִשְׂרָאֵל תְּחִלָּה וְיֵשׁ לָהּ מִמֶּנּוּ בֵּן, וְחָזְרָה וְנִשֵּׂאת לְכֹהֵן – אוֹכֶלֶת בִּתְרוּמָה. מֵת וְלָהּ מִמֶּנּוּ בֵּן – אוֹכֶלֶת מִפְּנֵי בְּנָהּ הָאַחֲרוֹן, שֶׁהֲרֵי הוּא מַאֲכִילָהּ כְּמוֹ שֶׁהֶאֱכִילָהּ אָבִיו.