פרק ז', הלכות אבל, ספר שופטים
י׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות כלאים, ספר זרעים
ט׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות כלאים, ספר זרעים
ח׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות כלאים, ספר זרעים
ז׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות כלאים, ספר זרעים
ו׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות כלאים, ספר זרעים
ה׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות כלאים, ספר זרעים
ד׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות כלאים, ספר זרעים
ג׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות כלאים, ספר זרעים
ב׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות ערכין וחרמין, ספר הפלאה
א׳ בניסן ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות ערכין וחרמין, ספר הפלאה
כ״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות ערכין וחרמין, ספר הפלאה
כ״ח באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות ערכין וחרמין, ספר הפלאה
כ״ז באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות ערכין וחרמין, ספר הפלאה
כ״ו באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות ערכין וחרמין, ספר הפלאה
כ״ה באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות ערכין וחרמין, ספר הפלאה
כ״ד באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות ערכין וחרמין, ספר הפלאה
כ״ג באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות נזירות, ספר הפלאה
כ״ב באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות נזירות, ספר הפלאה
כ״א באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות נזירות, ספר הפלאה
כ׳ באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות נזירות, ספר הפלאה
י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות נזירות, ספר הפלאה
י״ח באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות נזירות, ספר הפלאה
י״ז באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות נזירות, ספר הפלאה
ט״ז באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות נזירות, ספר הפלאה
ט״ו באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות נזירות, ספר הפלאה
י״ד באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות נזירות, ספר הפלאה
י״ג באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק י"ג, הלכות נדרים, ספר הפלאה
י״ב באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק י"ב, הלכות נדרים, ספר הפלאה
י״א באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק י"א, הלכות נדרים, ספר הפלאה
י׳ באדר ב׳ ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות נדרים, ספר הפלאה

הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

א. מִי שֶׁבָּאָה לוֹ שְׁמוּעָה שֶׁמֵּת לוֹ קָרוֹב: אִם בְּתוֹךְ שְׁלֹשִׁים יוֹם הִגִּיעָה הַשְּׁמוּעָה, אֲפִלּוּ בְּיוֹם שְׁלֹשִׁים עַצְמוֹ – הֲרֵי זוֹ שְׁמוּעָה קְרוֹבָה, וְחַיָּב לִנְהֹג שִׁבְעַת יְמֵי אֲבֵלוּת מִיּוֹם שֶׁהִגִּיעָה הַשְּׁמוּעָה, וְקוֹרֵעַ, וּמוֹנֶה שְׁלֹשִׁים לְאִסּוּר הַתִּסְפֹּרֶת עִם שְׁאָר הַדְּבָרִים; כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר – יוֹם שְׁמוּעָתוֹ הַקְּרוֹבָה כְּיוֹם הַקְּבוּרָה. אֲבָל אִם הִגִּיעָה לוֹ הַשְּׁמוּעָה אַחַר שְׁלֹשִׁים – הֲרֵי זוֹ שְׁמוּעָה רְחוֹקָה, וְאֵינָהּ נוֹהֶגֶת אֶלָּא יוֹם אֶחָד בִּלְבַד, וְאֵינוֹ קוֹרֵעַ, וּכְאִלּוּ יוֹם הַשְּׁמוּעָה הוּא יוֹם שְׁבִיעִי וְיוֹם שְׁלֹשִׁים, וּמִקְצָת הַיּוֹם כְּכֻלּוֹ.
א. אִם בְּתוֹךְ שְׁלֹשִׁים יוֹם. מיום הקבורה. וּמוֹנֶה שְׁלֹשִׁים. מיום שהגיעה השמועה.
ב. כֵּיצַד מִקְצָת הַיּוֹם כְּכֻלּוֹ? כֵּיוָן שֶׁנָּהַג אֲבֵלוּת שָׁעָה אַחַת – כְּאִלּוּ נָהַג כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ, וּמֻתָּר לִנְעֹל וְלִרְחֹץ וְלָסוּךְ וּלְגַלֵּחַ בִּשְׁאָר הַיּוֹם, וְכֵן הוּא מֻתָּר בְּכָל הַדְּבָרִים.
ב. שָׁעָה אַחַת. זמן מועט.
ג. מִי שֶׁבָּאָה לוֹ שְׁמוּעָה קְרוֹבָה בְּתוֹךְ הָרֶגֶל אוֹ בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, וּלְאַחַר הַשַּׁבָּת אוֹ אַחַר הָרֶגֶל נַעֲשֵׂית רְחוֹקָה – עוֹלֶה לוֹ, וְאֵינוֹ נוֹהֵג לְאַחַר הָרֶגֶל אוֹ לְאַחַר הַשַּׁבָּת אֶלָּא יוֹם אֶחָד בִּלְבַד, וּמִקְצָת הַיּוֹם כְּכֻלּוֹ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ג. בְּתוֹךְ הָרֶגֶל אוֹ בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. ובימים אלו אינו נוהג אבלות בפרהסיה (כדלקמן י,א-ג). עוֹלֶה לוֹ. משום שאינו יכול לנהוג בימים אלו אבלות הם נכללים במניין שלושים יום, ובמוצאי הרגל או השבת השמועה מוגדרת כשמועה רחוקה. אֶלָּא יוֹם אֶחָד בִּלְבַד וּמִקְצָת הַיּוֹם כְּכֻלּוֹ. נוהג אבלות שעה אחת. כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. לעיל ה"ב.
ד. מִי שֶׁמֵּת לוֹ קָרוֹב, וְלֹא יָדַע עַד שֶׁבָּא – אִם הָיָה בְּמָקוֹם קָרוֹב, שֶׁהוּא מַהֲלַךְ עֶשֶׂר פַּרְסָאוֹת, שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁיָּבֹא בְּיוֹם אֶחָד, אֲפִלּוּ בָּא בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי: אִם מָצָא מְנַחֲמִין אֵצֶל גְּדוֹל הַבַּיִת, אַף עַל פִּי שֶׁנִּנְעֲרוּ לַעֲמֹד – הוֹאִיל וּמָצָא מְנַחֲמִין, עוֹלֶה לוֹ, וּמוֹנֶה עִמָּהֶן תַּשְׁלוּם שְׁלֹשִׁים יוֹם; וְאִם לֹא מָצָא מְנַחֲמִין – מוֹנֶה לְעַצְמוֹ. וְכֵן אִם הָיָה בְּמָקוֹם רָחוֹק – אֲפִלּוּ בָּא בְּיוֹם שֵׁנִי, מוֹנֶה לְעַצְמוֹ שִׁבְעָה וּשְׁלֹשִׁים מִיּוֹם שֶׁבָּא.
ד. אִם הָיָה בְּמָקוֹם קָרוֹב וכו'. אם נמצא במרחק עד עשר פרסאות (כ-40 ק"מ), שבמרחק כזה יש אפשרות להגיע ביום אחד של הליכה ממוצעת (ראה בבלי פסחים צג,ב), ולכן ניתן להחשיבו כמי שהיה מצוי שם ולצרפו למניין ימי האבלות שמנו. אִם מָצָא מְנַחֲמִין אֵצֶל גְּדוֹל הַבַּיִת. אם כשבא היו עדיין מנחמים אצל החשוב שבמשפחה. אַף עַל פִּי שֶׁנִּנְעֲרוּ לַעֲמֹד. אפילו אם המנחמים התכוננו כבר לעמוד וללכת. וּמוֹנֶה עִמָּהֶן תַּשְׁלוּם שְׁלֹשִׁים יוֹם. משלים אתם את שלושים ימי האבלות.
ה. הָאָבֵל – בִּשְׁלֹשָׁה יָמִים הָרִאשׁוֹנִים אֵינוֹ הוֹלֵךְ אֲפִלּוּ לְבֵית אָבֵל אַחֵר. מִכָּאן וָאֵילָךְ הוֹלֵךְ, וְאֵינוֹ יוֹשֵׁב בִּמְקוֹם הַמְנַחֲמִין, אֶלָּא בִּמְקוֹם הַמִּתְנַחֲמִין. וְלֹא יֵצֵא לְמָקוֹם אַחֵר מִפֶּתַח בֵּיתוֹ כָּל שַׁבָּת הָרִאשׁוֹנָה. שְׁנִיָּה – יוֹצֵא וְאֵינוֹ יוֹשֵׁב בִּמְקוֹמוֹ. שְׁלִישִׁית – יוֹשֵׁב בִּמְקוֹמוֹ וְאֵינוֹ מְדַבֵּר כְּדַרְכּוֹ. רְבִיעִית – הֲרֵי הוּא כְּכָל אָדָם.
ה. מִכָּאן וָאֵילָךְ הוֹלֵךְ. לבית אבל אחר. שַׁבָּת הָרִאשׁוֹנָה. שבוע ראשון. שְׁנִיָּה. שבוע שני. יוֹצֵא וְאֵינוֹ יוֹשֵׁב בִּמְקוֹמוֹ. רשאי לצאת מפתח ביתו אך אינו יושב במקומו בבית כנסת ובבית המדרש ובכל מקום שיש בו מקומות ישיבה קבועים.
ו. כֹּהֵן גָּדוֹל חַיָּב בְּכָל דִּבְרֵי אֲבֵלוּת, אֶלָּא שֶׁאָסוּר לוֹ לִקְרֹעַ בְּגָדָיו לְמַעְלָה, וּלְגַדֵּל פֶּרַע, וְלָצֵאת אַחַר הַמִּטָּה. וְכָל הָעָם בָּאִים לְנַחֲמוֹ לְבֵיתוֹ. וּכְשֶׁמַּבְרִין אוֹתוֹ – כָּל הָעָם מְסֻבִּין עַל הָאָרֶץ וְהוּא מֵסֵב עַל הַסַּפְסָל. וְאוֹמְרִין לוֹ כְּשֶׁמְּנַחֲמִין אוֹתוֹ: 'אָנוּ כַּפָּרָתְךָ', וְהוּא אוֹמֵר לָהֶן: 'תִּתְבָּרְכוּ מִן הַשָּׁמַיִם'. וְאִם רָצָה לְנַחֵם אֲחֵרִים – הַמְמֻנֶּה מְמַצְּעוֹ בְּתוֹךְ הָעָם, וְאוֹמֵר לָהֶן: 'תְּנֻחָמוּ'.
ו. אֶלָּא שֶׁאָסוּר לוֹ לִקְרֹעַ בְּגָדָיו לְמַעְלָה וּלְגַדֵּל פֶּרַע. ואסור באלו מן התורה (ראה הלכות ביאת מקדש א,י), ואת חיוב הקריעה הוא מקיים בקריעת בגדיו מלמטה, בתחתית הבגד (הלכות כלי המקדש ה,ו). וְלָצֵאת אַחַר הַמִּטָּה. להלווית המת, אלא נשאר בביתו או במקדש (שם ה"ה). וּכְשֶׁמַּבְרִין אוֹתוֹ. שאסור לאבל לאכול ביום הראשון משלו ומאכילים אותו משלהם (כדלעיל ד,ט). כָּל הָעָם מְסֻבִּין עַל הָאָרֶץ. לכבדו ולהשתתף באבלו. וְהוּא מֵסֵב עַל הַסַּפְסָל. שלא כאבל רגיל שחייב לשבת על מיטה כפויה (שם). וְאִם רָצָה לְנַחֵם אֲחֵרִים הַמְמֻנֶּה מְמַצְּעוֹ בְּתוֹךְ הָעָם. הממונה (המכונה גם 'סגן') נמצא מימינו וגורם לכך שהכהן הגדול יהיה באמצע בינו לבין האבלים והעם הנמצאים בצד שמאל (כדלקמן יג,ב, וראה גם הלכות כלי המקדש שם ה"ד).
ז. וְכֵן הַמֶּלֶךְ חַיָּב בְּכָל דִּבְרֵי אֲבֵלוּת, אֶלָּא שֶׁאֵינוֹ יוֹצֵא מִפֶּתַח פַּלְטוֹרִין שֶׁלּוֹ אַחַר מֵתוֹ, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אַחַר מֵתִים אֲחֵרִים, וְאֵינוֹ מְנַחֵם אֲבֵלִים. וְלֹא יָצָא דָּוִד אַחַר אַבְנֵר אֶלָּא לְהוֹדִיעַ לָעָם שֶׁלֹּא נֶהֱרַג בִּרְצוֹנוֹ.
ז. שֶׁאֵינוֹ יוֹצֵא מִפֶּתַח פַּלְטוֹרִין שֶׁלּוֹ. מפתח הארמון שלו, שאין זה לכבודו ללוות את המת (ראה גם הלכות מלכים ב,ד).. וְלֹא יָצָא דָּוִד אַחַר אַבְנֵר אֶלָּא לְהוֹדִיעַ לָעָם שֶׁלֹּא נֶהֱרַג בִּרְצוֹנוֹ. שיואב בן צרויה שר צבא דוד הרג את אבנר בן נר שר צבא שאול ללא ידיעתו של דוד, ויצא דוד אחר מיטתו של אבנר כדי שהעם ידעו שהוא מצטער על מיתתו ושהדבר נעשה נגד רצונו (ראה שמואל ב ג,כו-לט).
ח. אֵין אָדָם נִכְנָס לַמֶּלֶךְ לְנַחֲמוֹ, אֶלָּא עֲבָדָיו, וּמִי שֶׁנָּתַן לוֹ רְשׁוּת לְהִכָּנֵס. וְאֵין לָהֶן רְשׁוּת לְדַבֵּר לוֹ תַּנְחוּמִין, אֶלָּא כְּפִי מַה שֶּׁיַּרְשֶׁה אוֹתָן. וּכְשֶׁמַּבְרִין אוֹתוֹ – כָּל הָעָם מְסֻבִּין עַל הָאָרֶץ, וְהוּא מֵסֵב עַל הַדַּרְגָּשׁ.
ח. וּכְשֶׁמַּבְרִין אוֹתוֹ כָּל הָעָם מְסֻבִּין עַל הָאָרֶץ. לכבדו ולהשתתף באבלו (יד רמ"ה סנהדרין יט,א). וייתכן לפרש שהוא כדרך המנחמים שיושבים על הארץ (ראה לקמן יג,ג, וראה גם הלכות מלכים ב,ד). הַדַּרְגָּשׁ. מיטה קטנה.

תקציר הפרק 

🤔 גם אל מול המוות, לא כולם שווים! כל אדם יסודו בעפר וסופו לעפר, ולמרות זאת – לא כל בני האדם שווים, לא בחיים ולא במוות! בעם ישראל יש מדרגות שונות – ישראל, לוויים וכהנים – ובראש העם ניצבים המכובדים: הכהן הגדול והמלך. גם כאשר מת להם מת – הם צריכים להקפיד על כבוד תפקידם ולכן הם אינם חייבים בכל דיני האבלות כמו כולם; לכהן הגדול, למשל, אסור לקרוע את בגדיו בחלק העליון של הבגד ואסור לו גם לגדל פרע את שאר ראשו (אלא עליו לקרוע בתחתית הבגד ולהסתפר כרגיל. הלכה ו); בדומה, גם למלך יש דינים משלו: הוא אינו מלווה את המת, למשל, וגם אינו מנחם אבלים או מקבל תנחומים מכל אדם (הלכה ז). כך שגם אל מול המוות, לא כולם שווים! 😮

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על הלכות אבל ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

מתגייסים לעזרת כוחות הביטחון עם הרמב"ם היומי

סט משנה תורה מהודר בכריכה מפוארת בפירוש של הרב שטיינזלץ

רק 299 ₪

במקום 835 ₪

הלימוד לעילוי נשמת הנופלים והנרצחים הי"ד

דילוג לתוכן