ב. צוֹנִין. צוננים. וְנִטְמָא הַכְּלִי שֶׁמְּעָרֶה מִמֶּנּוּ מֵחֲמַת הַמַּשְׁקִין שֶׁבְּתוֹכוֹ. שהמשקים הטמאים הנוגעים בכלים מטמאים אותם מגזרת חכמים (הלכות שאר אבות הטומאות ז,א-ג). לְפִי שֶׁעֲנַן הַחַמִּין עוֹלֶה כְּתִימְרוֹת עָשָׁן וּמִתְעָרֵב בַּנִּצּוֹק וכו'. שהאדים החמים העולים מן המשקים הרותחים שלמטה מתערבבים עם המשקים הקרים שבעמוד הניצוק ושבכלי ומטמאים אותם. אבל במקרה של חם לתוך חם אין הניצוק חיבור שאין השפעת התחתון ניכרת בעליון (פה"מ מכשירין ה,י, ונראה לבאר כוונתו שחום הרתיחה של המשקים שלמעלה גורם לכך שהאדים העולים מלמטה ייספגו באוויר ולא יתערבבו אתם – ראה ערוה"ש קסט,ו-ז).
וְכֵן הַקְּטַפְרֵס שֶׁיֵּשׁ עָלָיו מַשְׁקֶה טוֹפֵחַ – אֵינוֹ מְחַבְּרָן לִשְׁאָר הַמַּשְׁקִין שֶׁבַּמִּדְרוֹן לֹא לַטֻּמְאָה וְלֹא לַטָּהֳרָה. אֲבָל הַמַּשְׁקִין שֶׁבָּאֶשְׁבֹּרֶן – כֻּלָּן חִבּוּר לַטֻּמְאָה וְלַטָּהֳרָה.
וְכֵן הַקְּטַפְרֵס שֶׁיֵּשׁ עָלָיו מַשְׁקֶה טוֹפֵחַ. מקום משופע כמדרון שנשפכו עליו משקים ונשארה עליו רטיבות כלשהי ('משקה טופח'). אֵינוֹ מְחַבְּרָן לִשְׁאָר הַמַּשְׁקִין שֶׁבַּמִּדְרוֹן. אין המשקים שעל המדרון נחשבים כמחוברים. שֶׁבָּאֶשְׁבֹּרֶן. מקום שקוע שהמשקים נחים בו במקום אחד (ובכלל זה גם כלי שיש בו מים, ראה פה"מ טהרות ח,ט).
אֲפִלּוּ הָיָה הַנּוֹגֵעַ אָדָם שֶׁאָכַל אֳכָלִים טְמֵאִים אוֹ שָׁתָה מַשְׁקִין טְמֵאִים, שֶׁהִיא טֻמְאָה קַלָּה – הֲרֵי זֶה פָּסַל הַכֹּל שֶׁלֹּא פְּסָלוֹ טְבוּל יוֹם. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאִם הָיָה הַנּוֹגֵעַ אַב טֻמְאָה אוֹ רִאשׁוֹן, שֶׁהוּא מְטַמֵּא הַכֹּל. וּמִפְּנֵי מָה הֵקֵלּוּ בִּטְבוּל יוֹם? מִפְּנֵי שֶׁכְּבָר טָהַר, וְאֵינוֹ מְחֻסָּר אֶלָּא הַעֲרֵב שֶׁמֶשׁ.
וְעוֹד הֵקֵלּוּ בִּטְבוּל יוֹם, שֶׁיֵּשׁ אֳכָלִים שֶׁהֵן מְיֻחָדִין לָאָדָם וּמִתְטַמְּאִין בְּכָל הַטֻּמְאוֹת, וְהֵן טְהוֹרוֹת בִּטְבוּל יוֹם, וְאֵלּוּ הֵן: הַשְּׂעוֹרָה וְהַכֻּסֶּמֶת בִּזְמַן שֶׁאֵינָן קְלוּפִין. אֲבָל בִּזְמַן שֶׁהֵן קְלוּפִין, וְהַחִטָּה אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ קְלוּפָה, וְהַקֶּצַח, וְהַשֻּׁמְשׁוּם – נִפְסָלִין בִּטְבוּל יוֹם, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁהֵן מִתְטַמְּאִין בְּכָל הַטֻּמְאוֹת.
אָדָם שֶׁאָכַל אֳכָלִים טְמֵאִים אוֹ שָׁתָה מַשְׁקִין טְמֵאִים. שהוא שני לטומאה מגזרת חכמים עד שיטבול (הלכות שאר אבות הטומאות ח,י).
הַשְּׂעוֹרָה וְהַכֻּסֶּמֶת בִּזְמַן שֶׁאֵינָן קְלוּפִין. גרגרי שעורה וכוסמת שהם בקליפתם, שהקלו בהם להיות טהורים בטבול יום משום שאין דרך לאכלם כך אלא בדוחק (מעשה אורג טבול יום כללא דפרק א משנה ה).
ט. כָּל יְדוֹת הָאֳכָלִים שֶׁהֵן חִבּוּר בְּאַב הַטֻּמְאָה. הדברים שנחשבים כידות לאוכלים לעניין שאר הטומאות (כמפורט לעיל פרק ה). הֲרֵי הֵן חִבּוּר בִּטְבוּל יוֹם. שאם נגע טבול יום בידות של אוכלי תרומה נפסלה התרומה (ר"ש טבול יום ג,א). כָּל הָאֹכֶל שֶׁנִּפְרַס וּמְעֹרֶה בְּמִקְצָת וכו'. לעיל ו,ט. וְכָל שֶׁאֵינוֹ חִבּוּר בִּטְבוּל יוֹם הֲרֵי הוּא חִבּוּר בַּיָּדַיִם. דבר שאינו נחשב חיבור לעניין טבול יום (אך לעניין שאר טומאות הוא נחשב חיבור, כמפורט לקמן פ"ח), נחשב חיבור במקרה שנגעו בו ידיים טמאות. וְגַם זֶה חֹמֶר בְּטֻמְאַת הַיָּדַיִם מִטְּבוּל יוֹם. ובהלכות שאר אבות הטומאות י,ה הוזכר החומר הראשון שבידיים מטבול יום.