א. בַּיִת סָתוּם שֶׁהַמֵּת בְּתוֹכוֹ, אוֹ שֶׁהָיָה לוֹ פֶּתַח וּפָרַץ אֶת פַּצִּימָיו וּסְתָמוֹ – מְטַמֵּא מִכָּל סְבִיבָיו, וְהַנּוֹגֵעַ בּוֹ מֵאֲחוֹרָיו אוֹ מִגַּגּוֹ טָמֵא שִׁבְעָה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא כְּקֶבֶר סָתוּם. נִפְתַּח בּוֹ פֶּתַח, וַאֲפִלּוּ סְתָמוֹ, אִם לֹא פָּרַץ פַּצִּימָיו – הַנּוֹגֵעַ בּוֹ מֵאֲחוֹרָיו וּמִגַּגּוֹ טָהוֹר, וְאֵין טָמֵא אֶלָּא כְּנֶגֶד הַפֶּתַח. וְכַמָּה יִהְיֶה שִׁעוּר הַפֶּתַח? הַמֵּת – פִּתְחוֹ בְּאַרְבָּעָה טְפָחִים, וְכַזַּיִת מִן הַמֵּת – פִּתְחוֹ בְּטֶפַח, וְגָדוֹל מִכַּזַּיִת – הֲרֵי הוּא כַּמֵּת, וּפִתְחוֹ בְּאַרְבָּעָה.
ב. הַמֵּת בְּתוֹךְ הַבַּיִת, וּבוֹ פְּתָחִים הַרְבֵּה: בִּזְמַן שֶׁכֻּלָּם נְעוּלִים – כֻּלָּם טְמֵאִים, וְהַיּוֹשֵׁב בְּצַד כָּל פֶּתַח מֵהֶן תַּחַת הַתִּקְרָה הַיּוֹצֵאת עַל הַפֶּתַח נִטְמָא; נִפְתַּח אֶחָד מֵהֶן, אוֹ שֶׁחָשַׁב לְהוֹצִיאוֹ בְּאֶחָד מֵהֶן, וְאַף עַל פִּי שֶׁחָשַׁב אַחַר שֶׁמֵּת הַמֵּת, אֲפִלּוּ חָשַׁב לְהוֹצִיאוֹ בְּחַלּוֹן שֶׁהִיא אַרְבָּעָה עַל אַרְבָּעָה – הִצִּיל עַל הַפְּתָחִים כֻּלָּן, וְאֵין טָמֵא אֶלָּא כְּנֶגֶד הַפֶּתַח שֶׁנִּפְתַּח אוֹ שֶׁחָשַׁב עָלָיו, וְהַשְּׁאָר טְהוֹרִים, מִפְּנֵי שֶׁהֵן נְעוּלִים, וַהֲרֵי אֵין הַבַּיִת כְּקֶבֶר סָתוּם.
וְכֵן אִם הִתְחִיל לַחְתֹּר פֶּתַח לְהוֹצִיאוֹ בּוֹ, מִשֶּׁיַּחְתֹּר אַרְבָּעָה עַל אַרְבָּעָה – הִצִּיל עַל כָּל הַפְּתָחִים כֻּלָּן. הָיָה שָׁם פֶּתַח סָתוּם וְחָשַׁב לְהוֹצִיאוֹ בּוֹ וְהִתְחִיל לְפָתְחוֹ, מִשֶּׁיַּתְחִיל לִפְתֹּחַ – הִצִּיל עַל הַפְּתָחִים כֻּלָּן.
הָיוּ בּוֹ חַלּוֹנוֹת הַרְבֵּה וְכֻלָּן מוּגָפוֹת – כֻּלָּן טְהוֹרוֹת. נִפְתְּחוּ – כֻּלָּן טְמֵאוֹת, וְלֹא הִצִּילוּ עַל הַפְּתָחִים. פֶּתַח קָטָן בְּתוֹךְ פֶּתַח גָּדוֹל – הַמַּאֲהִיל עַל גַּבֵּי שְׁנֵיהֶן טָמֵא. חָשַׁב לְהוֹצִיאוֹ בַּקָּטָן – טִהֵר קָטָן אֶת הַגָּדוֹל. הָיוּ שְׁנֵיהֶן מַתְאִימִין – הַמַּאֲהִיל עַל גַּבֵּי שְׁנֵיהֶם טָמֵא. חָשַׁב לְהוֹצִיאוֹ בְּאֶחָד מֵהֶם – טִהֵר אֶת חֲבֵרוֹ.
הָיָה לַבַּיִת פֶּתַח אֶחָד לַצָּפוֹן וּפֶתַח אֶחָד לַדָּרוֹם, וְחָשַׁב לְהוֹצִיאוֹ בַּצְּפוֹנִי, וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ אֶחָיו אוֹ קְרוֹבָיו וְאָמְרוּ: 'אֵין מוֹצִיאִין אוֹתוֹ אֶלָּא בַּדְּרוֹמִי' – טִהֵר דְּרוֹמִי אֶת הַצְּפוֹנִי, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יַעֲרִים. וְאִם הֶעֱרִים – שְׁנֵיהֶן טְמֵאִים.
ג. בָּתִּים הַפְּתוּחִין לְאַכְסַדְרָה, וְהַמֵּת בְּאֶחָד מֵהֶן: אִם הָיָה דַּרְכּוֹ שֶׁל מֵת לָצֵאת לֶחָצֵר – הֲרֵי בֵּית שַׁעַר וְהַבָּתִּים טְמֵאִים; וְאִם לָאו – בֵּית שַׁעַר טָמֵא וְהַבָּתִּים טְהוֹרִין.
הַחֶדֶר שֶׁלִּפְנִים מִן הַבַּיִת מוּגָף, וְנִכְנְסָה טֻמְאָה לַפְּנִימִי דֶּרֶךְ חַלּוֹן – הַבַּיִת הַחִיצוֹן טָהוֹר, מִפְּנֵי שֶׁהַטֻּמְאָה חוֹזֶרֶת וְיוֹצֵאת דֶּרֶךְ הַחַלּוֹן שֶׁנִּכְנְסָה בּוֹ.
ד. אֵין הַקֶּבֶר מְטַמֵּא מִכָּל סְבִיבָיו עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁם חָלָל טֶפַח עַל טֶפַח עַל רוּם טֶפַח. אֲפִלּוּ הִגְבִּיהַּ הַבִּנְיָן עַל גַּבֵּי חָלָל טֶפַח עַד לָרָקִיעַ – הַכֹּל טָמֵא, שֶׁהַכֹּל כַּקֶּבֶר.
הָיְתָה טֻמְאָה רְצוּצָה וְלֹא הָיָה שָׁם חָלָל טֶפַח – טֻמְאָה בּוֹקַעַת וְעוֹלָה בּוֹקַעַת וְיוֹרֶדֶת, וְאֵין טָמֵא אֶלָּא הַנּוֹגֵעַ כְּנֶגֶד הַטֻּמְאָה מִלְּמַעְלָה, אוֹ הַמַּאֲהִיל עָלֶיהָ מִלְּמַעְלָה, אוֹ הַנּוֹגֵעַ כְּנֶגְדָּהּ מִלְּמַטָּה, אוֹ מַה שֶּׁתַּאֲהִיל עָלָיו מִלְּמַטָּה. אֲבָל הַנּוֹגֵעַ בְּצִדֵּי הַבִּנְיָן – טָהוֹר.
ה. זֶה כְּלָל גָּדוֹל בְּטֻמְאַת הַמֵּת: שֶׁכָּל דָּבָר הַמְטַמֵּא בְּאֹהֶל מִן הַמֵּת, אִם הָיָה רָצוּץ, שֶׁאֵין לוֹ חָלָל טֶפַח – הֲרֵי הַטֻּמְאָה בּוֹקַעַת וְעוֹלָה עַד לָרָקִיעַ וּבוֹקַעַת וְיוֹרֶדֶת עַד הַתְּהוֹם, וְאֵינָהּ מְטַמְּאָה מִן הַצְּדָדִין.
כֵּיצַד? כְּרִי שֶׁל תְּבוּאָה אוֹ גַּל שֶׁל אֲבָנִים וְכַזַּיִת מִן הַמֵּת בְּתוֹכוֹ, וְכֵלִים בְּצַד הַטֻּמְאָה וְאֵינָן נוֹגְעִין בָּהּ – הַכֵּלִים טְהוֹרִין, וְכָל כְּלִי שֶׁבְּתוֹךְ הַגַּל מְכֻוָּן כְּנֶגֶד הַטֻּמְאָה מִלְּמַעְלָה אוֹ מִלְּמַטָּה טָמֵא, שֶׁהַטֻּמְאָה בּוֹקַעַת וְעוֹלָה וּבוֹקַעַת וְיוֹרֶדֶת. וְאִם הָיָה מְקוֹם הַטֻּמְאָה חָלוּל טֶפַח עַל טֶפַח עַל רוּם טֶפַח – הֲרֵי הוּא כְּקֶבֶר סָתוּם, וּמְטַמֵּא מִכָּל סְבִיבָיו.
ו. בַּיִת שֶׁמִּלְּאָהוּ עָפָר אוֹ צְרוֹרוֹת – הֲרֵי זֶה בִּטֵּל הַבַּיִת, וַהֲרֵי הוּא כְּגַל שֶׁל עָפָר אוֹ צְרוֹרוֹת, וְאִם הָיְתָה הַטֻּמְאָה בְּתוֹךְ הֶעָפָר – בּוֹקַעַת וְעוֹלָה וּבוֹקַעַת וְיוֹרֶדֶת, וְכֵלִים שֶׁבְּצִדֶּיהָ בְּתוֹךְ הֶעָפָר טְהוֹרִים.
ז. טֻמְאָה שֶׁהִיא רְצוּצָה בַּכֹּתֶל, וְסָמַךְ סֻכָּה לַכֹּתֶל – הַסֻּכָּה טְמֵאָה, שֶׁהֲרֵי נַעֲשָׂה הַכֹּתֶל צַד מִצִּדֵּי הָאֹהֶל. וְאַף עַל פִּי שֶׁהַצְּדָדִין טְהוֹרִים לַנּוֹגֵעַ אִלּוּ לֹא הָיָה עֲלֵיהֶן אֹהֶל, אֲבָל מִשֶּׁנַּעֲשָׂה עֲלֵיהֶן אֹהֶל – הָאֹהֶל כֻּלּוֹ טָמֵא, שֶׁהֲרֵי הַטֻּמְאָה בְּתוֹכוֹ.