א. הָאוֹכֵל כַּזַּיִת חֵלֶב: בְּמֵזִיד – חַיָּב כָּרֵת; בְּשׁוֹגֵג – מֵבִיא חַטָּאת קְבוּעָה. וּבְפֵרוּשׁ בַּתּוֹרָה שֶׁאֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא עַל שְׁלֹשָׁה מִינֵי בְּהֵמָה טְהוֹרָה בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּל חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לֹא תֹאכֵלוּ" (ויקרא ז,כג), בֵּין שֶׁאָכַל מֵחֵלֶב שְׁחוּטָה בֵּין שֶׁאָכַל מֵחֵלֶב נְבֵלָה וּטְרֵפָה שֶׁלָּהֶן. אֲבָל שְׁאָר בְּהֵמָה וְחַיָּה, בֵּין טְמֵאָה בֵּין טְהוֹרָה – חֶלְבָּהּ כִּבְשָׂרָהּ. וְכֵן נֵפֶל שֶׁל שְׁלֹשָׁה מִינֵי בְּהֵמָה טְהוֹרָה – חֶלְבּוֹ כִּבְשָׂרוֹ, וְהָאוֹכֵל מֵחֶלְבּוֹ כַּזַּיִת לוֹקֶה מִשּׁוּם אוֹכֵל נְבֵלָה.
ב. הָאוֹכֵל מֵחֵלֶב נְבֵלָה וּטְרֵפָה – חַיָּב מִשּׁוּם אוֹכֵל חֵלֶב וּמִשּׁוּם אוֹכֵל נְבֵלָה וּטְרֵפָה. מִתּוֹךְ שֶׁנּוֹסַף הָאִסּוּר בִּבְשָׂרָהּ, שֶׁהָיָה מֻתָּר, נוֹסַף עַל הַחֵלֶב, וּלְפִיכָךְ לוֹקֶה שְׁתַּיִם.
ג. הַשּׁוֹחֵט בְּהֵמָה וּמָצָא בָּהּ שְׁלִיל – כָּל חֶלְבּוֹ מֻתָּר, וַאֲפִלּוּ מְצָאוֹ חַי, מִפְּנֵי שֶׁהוּא כְּאֵבֶר מִמֶּנָּה. וְאִם שָׁלְמוּ לוֹ חֳדָשָׁיו וּמְצָאוֹ חַי, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הִפְרִיס עַל הַקַּרְקַע וְאֵינוֹ צָרִיךְ שְׁחִיטָה – חֶלְבּוֹ אָסוּר, וְחַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת, וּמוֹצִיאִין מִמֶּנּוּ כָּל הַחוּטִין וְהַקְּרוּמוֹת הָאֲסוּרוֹת כִּשְׁאָר הַבְּהֵמוֹת.
ד. הוֹשִׁיט יָדוֹ לִמְעֵי הַבְּהֵמָה וְחָתַךְ מֵחֵלֶב הָעֻבָּר שֶׁכָּלוּ לוֹ חֳדָשָׁיו וְהוֹצִיאוֹ – הֲרֵי זֶה חַיָּב עָלָיו כְּאִלּוּ חֲתָכוֹ מֵחֵלֶב הָאֵם עַצְמָהּ, שֶׁהֶחֳדָשִׁים הֵן הַגּוֹרְמִין לְאִסּוּר הַחֵלֶב.
ה. שְׁלֹשָׁה חֲלָבִים הֵן שֶׁחַיָּבִין עֲלֵיהֶן כָּרֵת: חֵלֶב שֶׁעַל הַקֶּרֶב, וְשֶׁעַל שְׁתֵּי הַכְּלָיוֹת, וְשֶׁעַל הַכְּסָלִים. אֲבָל הָאַלְיָה מֻתֶּרֶת בַּאֲכִילָה; לֹא נִקְרֵאת חֵלֶב אֶלָּא לְעִנְיַן קָרְבָּן בִּלְבַד, כְּמוֹ שֶׁנִּקְרְאוּ 'חֲלָבִים' כְּלָיוֹת וְיוֹתֶרֶת הַכָּבֵד לְעִנְיַן קָרְבָּן, כְּמוֹ שֶׁאַתָּה אוֹמֵר: "חֵלֶב הָאָרֶץ" (בראשית מה,יח) וְ"חֵלֶב כִּלְיוֹת חִטָּה" (דברים לב,יד), שֶׁהוּא טוּבָם. וּלְפִי שֶׁמְּרִימִין דְּבָרִים אֵלּוּ מִן הַקָּרְבָּן לִשְׂרֵפָה לַשֵּׁם – נִקְרְאוּ חֵלֶב, שֶׁאֵין שָׁם דָּבָר טוֹב אֶלָּא הַמּוּרָם לַשֵּׁם, וּלְכָךְ נֶאֱמַר בִּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר: "בַּהֲרִימְכֶם אֶת חֶלְבּוֹ מִמֶּנּוּ" (במדבר יח,ל; יח,לב).
ו. חֵלֶב שֶׁעַל הַמְּסוֹס וְשֶׁעַל בֵּית הַכּוֹסוֹת – הוּא הַחֵלֶב שֶׁעַל הַקֶּרֶב. וְחֵלֶב שֶׁבְּעִקְּרֵי הַיְרֵכוֹת מִבִּפְנִים – חַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת, וְהוּא חֵלֶב שֶׁעַל הַכְּסָלִים. וְיֵשׁ שָׁם חֵלֶב עַל הַקֵּבָה עָקֹם כְּמוֹ קֶשֶׁת, וְהוּא הָאָסוּר, וְחוּט מָשׁוּךְ כְּמוֹ יֶתֶר, וְהוּא מֻתָּר. וְחוּטִין שֶׁבַּחֵלֶב – אֲסוּרִין, וְאֵין חַיָּבִין עֲלֵיהֶן כָּרֵת.
ז. חֵלֶב שֶׁהַבָּשָׂר חוֹפֶה אוֹתוֹ – מֻתָּר, שֶׁעַל הַכְּסָלִים אָסַר הַכָּתוּב, לֹא שֶׁבְּתוֹךְ הַכְּסָלִים. וְכֵן חֵלֶב שֶׁעַל הַכְּלָיוֹת נֶאֱסַר, לֹא שֶׁבְּתוֹךְ הַכְּלָיוֹת. וְאַף עַל פִּי כֵן נוֹטֵל אָדָם לֹבֶן שֶׁבְּתוֹךְ הַכֻּלְיָה וְאַחַר כָּךְ אוֹכֵל אוֹתָהּ, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לְחַטֵּט אַחֲרָיו.
ח. יֵשׁ כְּמוֹ שְׁתֵּי פְּתִילוֹת שֶׁל חֵלֶב בְּעִקְּרֵי הַמָּתְנַיִם סָמוּךְ לְרֹאשׁ הַיָּרֵךְ; כְּשֶׁהַבְּהֵמָה חוֹיָה – חֵלֶב זֶה נִרְאֶה בַּמֵּעַיִם, וּכְשֶׁתָּמוּת – יִדְבַּק הַבָּשָׂר בַּבָּשָׂר וְיִתְכַּסֶּה חֵלֶב זֶה, וְאֵינוֹ נִרְאֶה עַד שֶׁיִּתְפָּרֵק הַבָּשָׂר מִן הַבָּשָׂר. וְאַף עַל פִּי כֵן הֲרֵי זֶה אָסוּר, שֶׁאֵין זֶה חֵלֶב שֶׁהַבָּשָׂר חוֹפֶה אוֹתוֹ. וְכָל מָקוֹם שֶׁתִּמְצָא בּוֹ הַחֵלֶב תַּחַת הַבָּשָׂר, וְהַבָּשָׂר מַקִּיף אוֹתוֹ מִכָּל סְבִיבָיו וְלֹא יֵרָאֶה עַד שֶׁיִּקָּרַע הַבָּשָׂר – הֲרֵי זֶה מֻתָּר.
ט. חֵלֶב הַלֵּב וְחֵלֶב הַמֵּעַיִם, וְהֵן הַדַּקִּין הַמְלֻפָּפִין – כֻּלָּן מֻתָּרִין, וַהֲרֵי הֵן כַּשֻּׁמָּן שֶׁהוּא מֻתָּר, חוּץ מֵרֹאשׁ הַמְּעִי הַסָּמוּךְ לַקֵּבָה, שֶׁהוּא תְּחִלַּת בְּנֵי מֵעַיִם, שֶׁצָּרִיךְ לִגְרֹד הַחֵלֶב שֶׁעָלָיו, וְזֶה הוּא חֵלֶב שֶׁעַל הַדַּקִּין שֶׁאָסוּר. וְיֵשׁ מִן הַגְּאוֹנִים שֶׁיֹּאמַר שֶׁרֹאשׁ הַמְּעִי הַזֶּה שֶׁצָּרִיךְ לְגָרְדוֹ, הוּא הַמְּעִי שֶׁיּוֹצֵא בּוֹ הָרְעִי, שֶׁהוּא סוֹף הַמֵּעַיִם.
י. יֵשׁ בְּגוּף הַבְּהֵמָה חוּטִין וּקְרוּמוֹת שֶׁהֵן אֲסוּרִין, מֵהֶן מִשּׁוּם חֵלֶב וּמֵהֶן מִשּׁוּם דָּם. וְכָל חוּט אוֹ קְרוּם שֶׁהוּא אָסוּר מִשּׁוּם "כָּל דָּם לֹא תֹאכֵלוּ" – צָרִיךְ לְנָטְלוֹ, וְאַחַר כָּךְ יִמְלֹחַ וִיבַשֵּׁל הַבָּשָׂר כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ. וְאִם חֲתָכוֹ וּמְלָחוֹ – אֵינוֹ צָרִיךְ לְנָטְלוֹ, וְאִם לְצָלִי הוּא – אֵינוֹ צָרִיךְ לְנָטְלוֹ. וְכָל חוּט אוֹ קְרוּם שֶׁהוּא אָסוּר מִשּׁוּם "כָּל חֵלֶב", בֵּין לְצָלִי בֵּין לְבִשּׁוּל – צָרִיךְ לְנָטְלוֹ מִן הַבְּהֵמָה.
יא. חֲמִשָּׁה חוּטִין יֵשׁ בַּכְּסָלִים, שְׁלֹשָׁה מִן הַיָּמִין וּשְׁנַיִם מִן הַשְּׂמֹאל. הַשְּׁלֹשָׁה שֶׁמִּן הַיָּמִין – מִתְפַּצֵּל כָּל אֶחָד מֵהֶן לִשְׁנַיִם שְׁנַיִם, וְהַשְּׁנַיִם שֶׁמִּן הַשְּׂמֹאל – מִתְפַּצְּלִין לִשְׁלֹשָׁה שְׁלֹשָׁה, וְכֻלָּן מִשּׁוּם חֵלֶב. וְחוּטֵי הַטְּחוֹל וְחוּטֵי הַכְּלָיוֹת מִשּׁוּם חֵלֶב.
וְכֵן קְרוּם שֶׁעַל הַטְּחוֹל וּקְרוּם שֶׁעַל הַכְּסָלִים וּקְרוּם שֶׁעַל הַכְּלָיוֹת – אֲסוּרִין מִשּׁוּם חֵלֶב. וּקְרוּם שֶׁעַל דַּד הַטְּחוֹל – חַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת, וּשְׁאָר הַקְּרוּם אָסוּר, וְאֵין חַיָּבִין עָלָיו.
יב. וּשְׁנֵי קְרוּמוֹת יֵשׁ לַכֻּלְיָה: הָעֶלְיוֹן – חַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת כַּחֵלֶב שֶׁעַל הַכֻּלְיָה; וְהַתַּחְתּוֹן – הֲרֵי הוּא כִּשְׁאָר קְרוּמוֹת וְחוּטִין שֶׁהֵן אֲסוּרִין, וְאֵין בָּהֶן כָּרֵת.
יג. חוּטֵי הַלֵּב וְחוּטֵי הַיָּד וְחוּטֵי הָעֹקֶץ וְחוּטֵי הַלֶּחִי הַתַּחְתּוֹן שֶׁבְּצַד הַלָּשׁוֹן מִכָּאן וּמִכָּאן, וְכֵן הַחוּטִין הַדַּקִּין שֶׁהֵן בְּתוֹךְ הַלֵּב הַדַּקִּין כְּמוֹ בֵּית עַכָּבִישׁ מְסֻבָּכִין זֶה בָּזֶה, וּקְרוּם שֶׁעַל הַמֹּחַ שֶׁבַּקָּדְקֹד וּקְרוּם שֶׁעַל הַבֵּיצִים – הַכֹּל אֲסוּרִין מִשּׁוּם דָּם.
יד. בֵּיצֵי גְּדִי אוֹ טָלֶה שֶׁלֹּא הִשְׁלִים שְׁלֹשִׁים יוֹם – מֻתָּר לְבַשְּׁלָן בְּלֹא קְלִיפָה. לְאַחַר שְׁלֹשִׁים יוֹם: אִם נִרְאוּ בָּהֶן חוּטִין דַּקִּין אֲדֻמִּין – בְּיָדוּעַ שֶׁהָלַךְ בָּהֶן הַדָּם, וְלֹא יְבַשֵּׁל עַד שֶׁיִּקְלֹף אוֹ עַד שֶׁיַּחְתֹּךְ וְיִמְלֹחַ כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ; וְאִם עֲדַיִן לֹא נִרְאוּ בָּהֶן הַחוּטִין הָאֲדֻמִּין – מֻתָּרִין.
טו. וְכָל בְּנֵי מֵעַיִם שֶׁהַמַּאֲכָל סוֹבֵב בַּחֲלָלָן – אֵין מַחֲזִיקִין בָּהֶן דָּם.
טז. יֵרָאֶה לִי שֶׁכָּל אֵלּוּ הַחוּטִין וְהַקְּרוּמוֹת אִסּוּרָן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וְאִם תֹּאמַר שֶׁהֵן אֲסוּרִין מִן הַתּוֹרָה בִּכְלַל "כָּל חֵלֶב וְכָל דָּם" (ויקרא ג,יז) – אֵין לוֹקִין עֲלֵיהֶן אֶלָּא מַכַּת מַרְדּוּת, וְיִהְיוּ כַּחֲצִי שִׁעוּר, שֶׁהוּא אָסוּר מִן הַתּוֹרָה וְאֵין לוֹקִין עָלָיו.
יז. אֵין מוֹלְחִין חֲלָבִים עִם הַבָּשָׂר, וְלֹא מְדִיחִין חֲלָבִים עִם בָּשָׂר. וְסַכִּין שֶׁחָתַךְ בָּהּ חֲלָבִים לֹא יַחְתֹּךְ בָּהּ בָּשָׂר, וּכְלִי שֶׁהֵדִיחַ בּוֹ חֲלָבִים לֹא יָדִיחַ בּוֹ בָּשָׂר. לְפִיכָךְ צָרִיךְ הַטַּבָּח לְהַתְקִין שָׁלֹשׁ סַכִּינִין: אַחַת שֶׁשּׁוֹחֵט בָּהּ, וְאַחַת שֶׁמְּחַתֵּךְ בָּהּ בָּשָׂר, וְאַחַת שֶׁמְּחַתֵּךְ בָּהּ חֲלָבִים.
יח. וְאִם דֶּרֶךְ אוֹתוֹ הַמָּקוֹם שֶׁיָּדִיחַ הַטַּבָּח הַבָּשָׂר בַּחֲנוּת – צָרִיךְ לְהַתְקִין שְׁנֵי כֵּלִים שֶׁל מַיִם: אֶחָד שֶׁמֵּדִיחַ בּוֹ בָּשָׂר, וְאֶחָד שֶׁמֵּדִיחַ בּוֹ חֲלָבִים.
יט. וְאָסוּר לַטַּבָּח לִפְרֹס חֵלֶב הַכְּסָלִים עַל הַבָּשָׂר כְּדֵי לְנָאוֹתוֹ, שֶׁהַקְּרוּם שֶׁעַל הַחֵלֶב דַּק וְיִתְמַעֵךְ בְּיַד הַטַּבָּח, וְיָזוּב הַחֵלֶב וְיִבָּלַע בַּבָּשָׂר. וְכָל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ אָסוּר לַעֲשׂוֹתָן, וְאִם נַעֲשׂוּ – לֹא נֶאֱסַר הַבָּשָׂר. וְאֵין מַכִּין אֶת הָעוֹשֶׂה, אֶלָּא מְלַמְּדִין אוֹתוֹ שֶׁלֹּא יַעֲשֶׂה.
כ. וְכֵן אֵין מוֹלְחִין אֶת הַבָּשָׂר קֹדֶם שֶׁיָּסִיר מִמֶּנּוּ הַקְּרוּמוֹת וְהַחוּטִין הָאֲסוּרִין. וְאִם מָלַח – מְסִירָן אַחַר שֶׁנִּמְלְחוּ. וַאֲפִלּוּ הָיָה בָּהֶן גִּיד הַנָּשֶׁה – מְסִירוֹ אַחַר שֶׁנִּמְלַח, וּמְבַשֵּׁל.
כא. וְטַבָּח שֶׁדַּרְכּוֹ לְנַקּוֹת הַבָּשָׂר, וְנִמְצָא אַחֲרָיו חוּט אוֹ קְרוּם – מְלַמְּדִין אוֹתוֹ וּמַזְהִירִין אוֹתוֹ שֶׁלֹּא יְזַלְזֵל בְּאִסּוּרִין.
אֲבָל אִם נִמְצָא אַחֲרָיו חֵלֶב: אִם הָיָה כַּשְּׂעוֹרָה – מַעֲבִירִין אוֹתוֹ; וְאִם נִמְצָא אַחֲרָיו כַּזַּיִת חֵלֶב, אֲפִלּוּ בִּמְקוֹמוֹת הַרְבֵּה – מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת וּמַעֲבִירִין אוֹתוֹ, מִפְּנֵי שֶׁהַטַּבָּח נֶאֱמָן עַל הַחֵלֶב.