א. "כַּפֹּת תְּמָרִים" הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה (ויקרא כג,מ) הֵן חֲרִיּוֹת שֶׁל דֶּקֶל כְּשֶׁיִּצְמְחוּ קֹדֶם שֶׁיִּתְפָּרְדוּ הֶעָלִין לְכָאן וּלְכָאן, אֶלָּא כְּשֶׁיִּהְיֶה כְּמוֹ שַׁרְבִיט, וְהוּא הַנִּקְרָא לוּלָב.
ב. "פְּרִי עֵץ הָדָר" הָאָמוּר בַּתּוֹרָה (ויקרא כג,מ) הוּא אֶתְרוֹג. וַ"עֲנַף עֵץ עָבֹת" הָאָמוּר בַּתּוֹרָה (שם) הוּא הַהֲדַס שֶׁעָלָיו חוֹפִין אֶת עֵצוֹ, כְּגוֹן שֶׁיִּהְיוּ שְׁלֹשָׁה עָלִין אוֹ יָתֵר עַל כֵּן בְּגִבְעוֹל אֶחָד. אֲבָל אִם הָיוּ שְׁנֵי הֶעָלִין בְּשָׁוֶה זֶה כְּנֶגֶד זֶה, וְהֶעָלֶה הַשְּׁלִישִׁי לְמַעְלָה מֵהֶן – אֵין זֶה עָבוֹת, אֲבָל נִקְרָא הֲדַס שׁוֹטֶה.
ג. "עַרְבֵי נָחַל" הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה (ויקרא כג,מ) אֵינָן כָּל דָּבָר הַגָּדֵל עַל הַנַּחַל, אֶלָּא מִין יָדוּעַ הוּא הַנִּקְרָא עַרְבֵי נַחַל, עָלֶה שֶׁלּוֹ מָשׁוּךְ וּפִיו חָלָק וְקָנֶה שֶׁלּוֹ אָדֹם, וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא עֲרָבָה. וְרֹב מִין זֶה גָּדֵל עַל הַנְּחָלִים, לְכָךְ נֶאֱמַר "עַרְבֵי נָחַל". וַאֲפִלּוּ הָיָה גָּדֵל בַּמִּדְבָּר אוֹ בֶּהָרִים – כָּשֵׁר.
ד. וְיֵשׁ מִין אַחֵר דּוֹמֶה לָעֲרָבָה, אֶלָּא שֶׁעָלֶה שֶׁלּוֹ עָגֹל וּפִיו דּוֹמֶה לְמַסָּר וְקָנֶה שֶׁלּוֹ אֵינוֹ אָדֹם, וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא צַפְצָפָה, וְהִיא פְּסוּלָה. וְיֵשׁ שָׁם מִין עֲרָבָה שֶׁאֵין פִּי הֶעָלֶה שֶׁלָּהּ חָלָק, וְאֵינוֹ כְּמַסָּר, אֶלָּא יֵשׁ בּוֹ תְּלָמִים קְטַנִּים עַד מְאֹד כְּמוֹ פִּי מַגָּל קָטָן, וְזֶה כָּשֵׁר. וְכָל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ, מִפִּי הַשְּׁמוּעָה מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ נִתְפָּרְשׁוּ.
ה. אַרְבָּעָה מִינִין אֵלּוּ – מִצְוָה אַחַת הֵן, וּמְעַכְּבִין זֶה אֶת זֶה, וְכֻלָּן נִקְרָאִין מִצְוַת לוּלָב. וְאֵין פּוֹחֲתִין מֵהֶן וְאֵין מוֹסִיפִין עֲלֵיהֶן. וְאִם לֹא נִמְצָא אֶחָד מֵהֶן – אֵין מְבִיאִין תַּחְתָּיו מִין אַחֵר הַדּוֹמֶה לוֹ.
ו. מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר לֶאֱגֹד לוּלָב וַהֲדַס וַעֲרָבָה, וְלַעֲשׂוֹת שְׁלָשְׁתָּן אֲגֻדָּה אַחַת. וּכְשֶׁהוּא נוֹטְלָן לָצֵאת בָּהֶן – מְבָרֵךְ תְּחִלָּה 'עַל נְטִילַת לוּלָב', הוֹאִיל וְכֻלָּן סְמוּכִין לוֹ, וְאַחַר כָּךְ נוֹטֵל הָאֲגֻדָּה הַזֹּאת בִּימִינוֹ וְאֶתְרוֹג בִּשְׂמֹאלוֹ. וְנוֹטְלָן דֶּרֶךְ גְּדִילָתָן, שֶׁיִּהְיוּ עִקְּרֵיהֶן לְמַטָּה לָאָרֶץ וְרָאשֵׁיהֶן לְמַעְלָה לָאֲוִיר. וְאִם לֹא אֲגָדָן, וּנְטָלָן אֶחָד אֶחָד – יָצָא, וְהוּא שֶׁיִּהְיוּ אַרְבַּעְתָּן מְצוּיִין אֶצְלוֹ. אֲבָל אִם לֹא הָיָה לוֹ אֶלָּא מִין אֶחָד אוֹ שֶׁחָסְרוּ מִין אֶחָד – לֹא יִטֹּל עַד שֶׁיִּמְצָא הַשְּׁאָר.
ז. כַּמָּה נוֹטֵל מֵהֶן? לוּלָב אֶחָד, וְאֶתְרוֹג אֶחָד, וּשְׁנֵי בַּדֵּי עֲרָבָה, וּשְׁלֹשָׁה בַּדֵּי הֲדַס. וְאִם רָצָה לְהוֹסִיף בַּהֲדַס כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה אֲגֻדָּה גְּדוֹלָה – מוֹסִיף, וְנוֹי מִצְוָה הוּא. אֲבָל שְׁאָר הַמִּינִין – אֵין מוֹסִיפִין עַל מִנְיָנָן וְאֵין גּוֹרְעִין מֵהֶן. וְאִם הוֹסִיף אוֹ גָּרַע – לֹא פָּסַל.
ח. כַּמָּה שִׁעוּר אֹרֶךְ כָּל מִין מֵהֶן? לוּלָב – אֵין פָּחוּת מֵאַרְבָּעָה טְפָחִים, וְאִם הָיָה אָרֹךְ כָּל שֶׁהוּא – כָּשֵׁר, וּמְדִידָתוֹ מִשִּׁדְרוֹ בִּלְבַד, לֹא מֵרֹאשׁ הֶעָלִין. וַהֲדַס וַעֲרָבָה – אֵין פָּחוּת מִשְּׁלֹשָׁה טְפָחִים, וְאִם הָיוּ אֲרֻכִּין כָּל שֶׁהֵן – כְּשֵׁרִים. וַאֲפִלּוּ אֵין בְּכָל בַּד וּבַד אֶלָּא שְׁלֹשָׁה עָלִין לַחִין – כָּשֵׁר, וְהוּא שֶׁיִּהְיוּ בְּרֹאשׁ הַבַּד. וְאִם אָגַד הַלּוּלָב – צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה שִׁדְרוֹ שֶׁל לוּלָב יוֹצֵא מִן הַהֲדַס וְהָעֲרָבָה טֶפַח אוֹ יָתֵר. וְשִׁעוּר אֶתְרוֹג – אֵין פָּחוּת מִכַּבֵּיצָה, וְאִם הָיָה גָּדוֹל כָּל שֶׁהוּא – כָּשֵׁר.
ט. מִשֶּׁיַּגְבִּיהַּ אַרְבָּעָה מִינִין אֵלּוּ, בֵּין שֶׁהִגְבִּיהָן כְּאַחַת בֵּין בָּזֶה אַחַר זֶה, בֵּין בְּיָמִין בֵּין בִּשְׂמֹאל – יָצָא. וְהוּא שֶׁיַּגְבִּיהֵן דֶּרֶךְ גְּדִילָתָן, אֲבָל שֶׁלֹּא דֶּרֶךְ גְּדִילָתָן – לֹא יָצָא. וּמִצְוָה כְּהִלְכָתָהּ שֶׁיַּגְבִּיהַּ אֲגֻדָּה שֶׁל שְׁלֹשָׁה מִינִין בְּיָמִין וְאֶתְרוֹג בִּשְׂמֹאל, וְיוֹלִיךְ וְיָבִיא וְיַעֲלֶה וְיוֹרִיד וִינַעְנֵעַ הַלּוּלָב שְׁלֹשָׁה פְּעָמִים בְּכָל רוּחַ וָרוּחַ.
י. כֵּיצַד? מוֹלִיךְ, וּמְנַעְנֵעַ רֹאשׁ הַלּוּלָב שְׁלֹשָׁה פְּעָמִים; וּמֵבִיא, וּמְנַעְנֵעַ רֹאשׁ הַלּוּלָב שְׁלֹשָׁה פְּעָמִים; וְכֵן בַּעֲלִיָּה וִירִידָה. וְהֵיכָן מוֹלִיךְ וּמֵבִיא? בִּשְׁעַת קְרִיאַת הַהַלֵּל, בְּ"הוֹדוּ לַיי" תְּחִלָּה וָסוֹף (תהלים קיח,א, קיח,כט), וּבְ"אָנָּא יי הוֹשִׁיעָה נָּא" (שם קיח,כה). וְכָל הַיּוֹם כָּשֵׁר לִנְטִילַת לוּלָב, וְאֵינוֹ נִטָּל בַּלַּיְלָה.
יא. עָשָׂה לַאֲגֻדָּה זוֹ גִּימוֹן שֶׁל כֶּסֶף וְשֶׁל זָהָב, אוֹ שֶׁכָּרַךְ עָלֶיהָ סָדִין וּנְטָלָהּ – יָצָא, לְקִיחָה עַל יְדֵי דָּבָר אַחֵר שְׁמָהּ לְקִיחָה. וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה דֶּרֶךְ כָּבוֹד וְדֶרֶךְ הִדּוּר, שֶׁכָּל שֶׁהוּא לְנָאוֹתוֹ – אֵינוֹ חוֹצֵץ. אֲבָל אִם נָתַן אֶת הַמִּינִין הָאֵלּוּ בְּעָצִיץ אוֹ בִּקְדֵרָה וּנְטָלָהּ – לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ.
יב. אָגַד אֶת הַלּוּלָב עִם הַהֲדַס וְהָעֲרָבָה, וְהִבְדִּיל בֵּין הַלּוּלָב וּבֵין הַהֲדַס בְּמַטְלִית וְכַיּוֹצֵא בָּהּ – הֲרֵי זֶה חוֹצֵץ. הִבְדִּיל בֵּינֵיהֶן בַּעֲלֵי הֲדַס – אֵינוֹ חוֹצֵץ, שֶׁמִּין בְּמִינוֹ אֵינוֹ חוֹצֵץ. וְיֵשׁ לוֹ לֶאֱגֹד אֶת הַלּוּלָב בְּחוּט אוֹ בִּמְשִׁיחָה וְכָל מִין שֶׁיִּרְצֶה, הוֹאִיל וְאֵין אֲגִידָתוֹ מְעַכֶּבֶת.
יג. מִצְוַת לוּלָב לְהִנָּטֵל בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל חַג בִּלְבַד בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן וַאֲפִלּוּ בְּשַׁבָּת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן" (ויקרא כג,מ). וּבַמִּקְדָּשׁ לְבַדּוֹ נוֹטְלִין אוֹתוֹ בְּכָל יוֹם וָיוֹם מִשִּׁבְעַת יְמֵי הֶחָג, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי יי אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים" (שם). חָל יוֹם הַשַּׁבָּת לִהְיוֹת בְּתוֹךְ יְמֵי הֶחָג – אֵינוֹ נִטָּל בְּשַׁבָּת, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יוֹלִיכֶנּוּ בְּיָדוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, כְּמוֹ שֶׁגָּזַרְנוּ בַּשּׁוֹפָר.
יד. וְלָמָּה לֹא גָּזְרוּ גְּזֵרָה זוֹ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן? מִפְּנֵי שֶׁהוּא מִצְוָה מִן הַתּוֹרָה, וַאֲפִלּוּ בַּגְּבוּלִין, נִמְצָא שֶׁאֵין דִּינוֹ וְדִין שְׁאָר הַיָּמִים שָׁוֶה, שֶׁבִּשְׁאָר יְמֵי הֶחָג אֵין אָדָם חַיָּב לִטֹּל לוּלָב אֶלָּא בַּמִּקְדָּשׁ.
טו. מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, הִתְקִינוּ שֶׁיִּהְיֶה לוּלָב נִטָּל בְּכָל מָקוֹם כָּל שִׁבְעַת יְמֵי הֶחָג, זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ. וְכָל יוֹם וָיוֹם מְבָרֵךְ עָלָיו: 'בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל נְטִילַת לוּלָב', מִפְּנֵי שֶׁהִיא מִצְוָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וְתַקָּנָה זוֹ, עִם כָּל הַתַּקָּנוֹת שֶׁהִתְקִין רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי מִשֶּׁחָרַב הַמִּקְדָּשׁ, כְּשֶׁיִּבָּנֶה הַמִּקְדָּשׁ יַחְזְרוּ הַדְּבָרִים לְיָשְׁנָן.
טז. בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּם הָיָה לוּלָב נִטָּל בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁחָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת, וְכֵן בִּשְׁאָר הַמְּקוֹמוֹת שֶׁיָּדְעוּ בְּוַדַּאי שֶׁיּוֹם זֶה הוּא יוֹם הֶחָג בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. אֲבָל הַמְּקוֹמוֹת הָרְחוֹקִים שֶׁלֹּא הָיוּ יוֹדְעִים בִּקְבִיעַת רֹאשׁ חֹדֶשׁ – לֹא הָיוּ נוֹטְלִין הַלּוּלָב מִסָּפֵק.
יז. וּמִשֶּׁחָרַב הַמִּקְדָּשׁ אָסְרוּ חֲכָמִים לִטֹּל אֶת הַלּוּלָב בְּשַׁבָּת בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, וַאֲפִלּוּ בְּנֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁקִּדְּשׁוּ אֶת הַחֹדֶשׁ, מִפְּנֵי בְּנֵי הַגְּבוּלִין הָרְחוֹקִין שֶׁאֵינָן יוֹדְעִין בִּקְבִיעַת הַחֹדֶשׁ – כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ הַכֹּל שָׁוִין בְּדָבָר זֶה וְלֹא יִהְיוּ אֵלּוּ נוֹטְלִין בְּשַׁבָּת וְאֵלּוּ אֵין נוֹטְלִין, הוֹאִיל וְחִיּוּב יוֹם הָרִאשׁוֹן בְּכָל מָקוֹם אֶחָד הוּא, וְאֵין שָׁם מִקְדָּשׁ לְהִתָּלוֹת בּוֹ.
יח. וּבַזְּמַן הַזֶּה, שֶׁהַכֹּל עוֹשִׂים עַל הַחֶשְׁבּוֹן, נִשְׁאַר הַדָּבָר כְּמוֹת שֶׁהָיָה שֶׁלֹּא יִנָּטֵל בְּשַׁבָּת כְּלָל, לֹא בַּגְּבוּלִין וְלֹא בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וַאֲפִלּוּ בְּיוֹם רִאשׁוֹן, וְאַף עַל פִּי שֶׁהַכֹּל יוֹדְעִין בִּקְבִיעַת הַחֹדֶשׁ. וּכְבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁעִקַּר הָאִסּוּר בִּנְטִילַת הַלּוּלָב בְּשַׁבָּת – גְּזֵרָה שֶׁמָּא יַעֲבִירֶנּוּ אַרְבַּע אַמּוֹת בִּרְשׁוּת הָרַבִּים.
יט. כָּל שֶׁחַיָּב בְּשׁוֹפָר וּבְסֻכָּה – חַיָּב בִּנְטִילַת לוּלָב, וְכָל הַפָּטוּר מִשּׁוֹפָר וְסֻכָּה – פָּטוּר מִלּוּלָב. קָטָן הַיּוֹדֵעַ לְנַעְנֵעַ – חַיָּב בְּלוּלָב מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים כְּדֵי לְחַנְּכוֹ בַּמִּצְווֹת.
כ. הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי שֶׁמְּבִיאִין בַּמִּקְדָּשׁ עֲרָבָה אַחֶרֶת חוּץ מֵעֲרָבָה שֶׁל לוּלָב, וְאֵין אָדָם יוֹצֵא יְדֵי חוֹבָתוֹ בָּעֲרָבָה שֶׁבַּלּוּלָב, וְשִׁעוּרָהּ אֲפִלּוּ עָלֶה אֶחָד בְּבַד אֶחָד.
כא. כֵּיצַד הָיְתָה מִצְוָתָהּ? בְּכָל יוֹם וָיוֹם מִשִּׁבְעַת הַיָּמִים הָיוּ מְבִיאִין מֻרְבִּיּוֹת שֶׁל עֲרָבָה וְזוֹקְפִין אוֹתָן עַל צְדָדֵי הַמִּזְבֵּחַ וְרָאשֵׁיהֶם כְּפוּפִין עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ, וּבְעֵת שֶׁהָיוּ מְבִיאִין אוֹתָהּ וְסוֹדְרִין אוֹתָהּ, תּוֹקְעִין וּמְרִיעִין וְתוֹקְעִין. חָל יוֹם שַׁבָּת לִהְיוֹת בְּתוֹךְ הֶחָג – אֵין זוֹקְפִין עֲרָבָה, אֶלָּא אִם כֵּן חָל יוֹם שְׁבִיעִי לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת, זוֹקְפִין אוֹתָהּ בְּשַׁבָּת, כְּדֵי לְפַרְסְמָהּ שֶׁהִיא מִצְוָה.
כב. כֵּיצַד הָיוּ עוֹשִׂין? מְבִיאִין אוֹתָהּ מֵעֶרֶב שַׁבָּת לַמִּקְדָּשׁ, וּמַנִּיחִין אוֹתָהּ בְּגִיגִיּוֹת שֶׁל זָהָב כְּדֵי שֶׁלֹּא יִכְמְשׁוּ הֶעָלִין, וּלְמָחָר זוֹקְפִין אוֹתָהּ עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ, וּבָאִין הָעָם וְלוֹקְחִין מִמֶּנָּה וְנוֹטְלִין אוֹתָהּ כְּדֶרֶךְ שֶׁעוֹשִׂין בְּכָל יוֹם. וַעֲרָבָה זוֹ, הוֹאִיל וְאֵינָהּ בְּפֵרוּשׁ בַּתּוֹרָה – אֵין נוֹטְלִין אוֹתָהּ כָּל שִׁבְעַת יְמֵי הֶחָג זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ, אֶלָּא בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי בִּלְבַד הוּא שֶׁנּוֹטְלִין אוֹתָהּ בַּזְּמַן הַזֶּה.
כֵּיצַד עוֹשֶׂה? לוֹקֵחַ בַּד אֶחָד אוֹ בַּדִּין הַרְבֵּה חוּץ מֵעֲרָבָה שֶׁבַּלּוּלָב, וְחוֹבֵט בָּהּ עַל הַקַּרְקַע אוֹ עַל הַכְּלִי פַּעֲמַיִם אוֹ שָׁלֹשׁ בְּלֹא בְּרָכָה, שֶׁדָּבָר זֶה מִנְהַג נְבִיאִים הוּא.
כג. בְּכָל יוֹם וָיוֹם הָיוּ מַקִּיפִין אֶת הַמִּזְבֵּחַ בְּלוּלְבֵיהֶן בִּידֵיהֶן פַּעַם אַחַת, וְאוֹמְרִין: "אָנָּא יי הוֹשִׁיעָה נָּא", "אָנָּא יי הוֹשִׁיעָה נָּא" (תהלים קיח,כה), וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מַקִּיפִין אֶת הַמִּזְבֵּחַ שֶׁבַע פְּעָמִים. וּכְבָר נָהֲגוּ יִשְׂרָאֵל בְּכָל הַמְּקוֹמוֹת לְהַנִּיחַ תֵּבָה בְּאֶמְצַע בֵּית הַכְּנֶסֶת, וּמַקִּיפִין אוֹתָהּ בְּכָל יוֹם כְּדֶרֶךְ שֶׁהָיוּ מַקִּיפִין אֶת הַמִּזְבֵּחַ, זֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ.
כד. כָּךְ הָיָה הַמִּנְהָג בִּירוּשָׁלַיִם: יוֹצֵא אָדָם מִבֵּיתוֹ שַׁחֲרִית וְלוּלָבוֹ בְּיָדוֹ, וְנִכְנָס לְבֵית הַכְּנֶסֶת וּמִתְפַּלֵּל וְהוּא בְּיָדוֹ, וְיוֹצֵא לְבִקּוּר חוֹלִים וּלְנַחֵם אֲבֵלִים וְהוּא בְּיָדוֹ. וּכְשֶׁיִּכָּנֵס לַמִּדְרָשׁ, מְשַׁלְּחוֹ לְבֵיתוֹ בְּיַד בְּנוֹ אוֹ בְּיַד עַבְדּוֹ.
כה. מְקַבֶּלֶת אִשָּׁה הַלּוּלָב מִיַּד בְּנָהּ אוֹ בַּעְלָהּ וּמַחֲזִירַתּוּ לַמַּיִם בְּשַׁבָּת בִּזְמַן שֶׁהָיוּ נוֹטְלִין לוּלָב בְּשַׁבָּת, וּבְיוֹם טוֹב מוֹסִיפִין עַל הַמַּיִם, וּבַמּוֹעֵד מַחֲלִיפִין הַמַּיִם.
כו. הֲדַס שֶׁבַּלּוּלָב – אָסוּר לְהָרִיחַ בּוֹ, מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי אֶלָּא לְרֵיחַ, וְהוֹאִיל וְהֻקְצָה לְמִצְוָה – יִהְיֶה אָסוּר לְהָרִיחַ בּוֹ. אֲבָל אֶתְרוֹג – מֻתָּר לְהָרִיחַ בּוֹ, שֶׁהֲרֵי הֻקְצָה לְמִצְוָה מֵאֲכִילָה.
כז. וְאָסוּר לֶאֱכֹל אֶתְרוֹג כָּל יוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִפְּנֵי שֶׁהֻקְצָה לְמִקְצָת הַיּוֹם – הֻקְצָה לְכֻלּוֹ. וּבַשְּׁמִינִי מֻתָּר לְאָכְלָהּ. וּבַזְּמַן הַזֶּה שֶׁאָנוּ עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין נוֹטְלִין לוּלָב בַּשְּׁמִינִי – אֶתְרוֹג אָסוּר בַּשְּׁמִינִי כְּדֶרֶךְ שֶׁהָיָה אָסוּר בַּשְּׁמִינִי בִּזְמַן שֶׁהָיוּ עוֹשִׂין שְׁנֵי יָמִים מִפְּנֵי הַסָּפֵק, שֶׁהוּא סְפֵק שְׁבִיעִי. הִפְרִישׁ שִׁבְעָה אֶתְרוֹגִין לְשִׁבְעָה יָמִים – כָּל אַחַת וְאַחַת יוֹצֵא בָּהּ לְיוֹמָהּ, וְאוֹכְלָהּ לְמָחָר.