א. מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, לֹא הֶאֱמִינוּ בּוֹ יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי הָאוֹתוֹת שֶׁעָשָׂה, שֶׁהַמַּאֲמִין עַל פִּי הָאוֹתוֹת יֵשׁ בְּלִבּוֹ דֹּפִי, שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁיֵּעָשֶׂה הָאוֹת בְּלָאט וְכִשּׁוּף. אֶלָּא כָּל הָאוֹתוֹת שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה בַּמִּדְבָּר – לְפִי הַצֹּרֶךְ עֲשָׂאָן, לֹא לְהָבִיא רְאָיָה עַל הַנְּבוּאָה: צָרַךְ לְהַשְׁקִיעַ אֶת הַמִּצְרִיִּים – קָרַע אֶת הַיָּם וְהִצְלִילָם בּוֹ; צָרַכְנוּ לְמָזוֹן – הוֹרִיד לָנוּ הַמָּן; צָמְאוּ – בָּקַע לָהֶם אֶת הָאֶבֶן; כָּפְרוּ בּוֹ עֲדַת קֹרַח – בָּלְעָה אוֹתָם הָאָרֶץ. וְכֵן שְׁאָר כָּל הָאוֹתוֹת.
וּבַמֶּה הֶאֱמִינוּ בּוֹ? בְּמַעֲמַד הַר סִינַי, שֶׁעֵינֵינוּ רָאוּ וְלֹא זָר, וְאָזְנֵינוּ שָׁמְעוּ וְלֹא אַחֵר, הָאֵשׁ וְהַקּוֹלוֹת וְהַלַּפִּידִים, וְהוּא נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל, וְהַקּוֹל מְדַבֵּר אֵלָיו, וְאָנוּ שׁוֹמְעִים: 'מֹשֶׁה מֹשֶׁה, לֵךְ אֱמֹר לָהֶם כָּךְ וְכָךְ'. וְכֵן הוּא אוֹמֵר: "פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר יי עִמָּכֶם" (דברים ה,ד), וְנֶאֱמַר: "לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ כָּרַת יי אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת" (שם ה,ג).
וּמִנַּיִן שֶׁבְּמַעֲמַד הַר סִינַי לְבַדּוֹ הִיא הָרְאָיָה לִנְבוּאָתוֹ שֶׁהִיא אֱמֶת שֶׁאֵין בּוֹ דֹּפִי? שֶׁנֶּאֱמַר: "הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם" (שמות יט,ט) – מִכְּלָל שֶׁקֹּדֶם דָּבָר זֶה לֹא הֶאֱמִינוּ בּוֹ נֶאֱמָנוּת שֶׁהִיא עוֹמֶדֶת לְעוֹלָם, אֶלָּא נֶאֱמָנוּת שֶׁיֵּשׁ אַחֲרֶיהָ הִרְהוּר וּמַחֲשָׁבָה.
ג. וּבִקֵּשׁ לְהַכְחִישׁ נְבוּאָתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ. תורת משה, פרטיה ומצוותיה. בְּיִחוּד. בבירור. כְּדֵי שֶׁנַּעֲרֹךְ אוֹתוֹת זֶה לְאוֹתוֹת זֶה. משום שהנאמנות של משה אינה נובעת מהאותות שעשה, אין כלל מקום להעריך ולהשוות בין אותות נביא זה לאותות משה. כְּמוֹ שֶׁשָּׁמַע הוּא. משה רבנו.
פרק ח הלכות יסודי התורה
נבואת משה רבינו
אמונה בנביא ע"פ אותות שעשה אינה מושלמת, כיוון שייתכן שיעשה אותות בדרך כישוף. האמונה במשה רבנו לא נבעה מן האותות שעשה, אלא ממה שראו כל ישראל בהר סיני שהקב"ה מדבר איתו. לכן, אם יקום נביא אחר שיעשה אותות ויבוא להכחיש את נבואת משה, אל לנו להאמין לו.
🔹מעמד הר סיני הוא הראיה לנבואת האמת של משה רבינו כי כל העם היה עד למעמד ואי אפשר להכחיש.
🗯
נבואת משה רבינו יסודית כל כך עד שהיא האמונה ה7⃣ ב13 עיקרי האמונה
1. מדוע האמינו ישראל בנבואת משה?
א. מפני האותות שעשה.
ב. מפני שניגש אל הערפל.
ג. מפני ששמעו את קול ה' מדבר אליו.
[פרק ח', הלכה א']
2. מדוע עשה משה את האותות?
א. כי היה בהם צורך.
ב. כדי שיגדל כבודו בעיני העם.
ג. כדי שיגדל כבודו בעיני פרעה ובעיני מצרים.
[פרק ח', הלכה א']
3. מתי אין לשמוע לנביא אע"פ שעשה אות?
א. כשעשה אות מוזר.
ב. כשספק אם זהו אות או כישוף.
ג. כשהוא מבקש להכחיש נבואת משה.
[פרק ח', הלכה ג']
תשובות
1-ג 2-א 3-ג
סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית
ממשיכים את הסבסוד ההיסטורי!
*הארגון רשאי לשנות את המחיר בכל עת
* שווי סט 835 ש"ח
*משלוח עד 21 ימי עסקים
א. דֹּפִי. פגם, פקפוק. בְּלָאט. במעשה כשפים. וְהִצְלִילָם. הטביעם.
לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ כָּרַת יי אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת. וההמשך: "כי אתנו אנחנו אלה פה היום כלנו חיים".
שֶׁנֶּאֱמַר. בדברי ה' למשה קודם מתן תורה.