א. נֶטַע רְבָעִי – הֲרֵי הוּא קֹדֶשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבַשָּׁנָה הָרְבִיעִת יִהְיֶה כָּל פִּרְיוֹ קֹדֶשׁ הִלּוּלִים לַיי" (ויקרא יט,כד), וְדִינוֹ לְהֵאָכֵל לִבְעָלָיו בִּירוּשָׁלַיִם, כְּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי. וּכְשֵׁם שֶׁאֵין מַעֲשֵׂר שֵׁנִי בְּסוּרְיָא, כָּךְ אֵין נֶטַע רְבָעִי בְּסוּרְיָא. וּבְנֶטַע רְבָעִי הוּא אוֹמֵר: "וְאִישׁ אֶת קֳדָשָׁיו לוֹ יִהְיוּ" (במדבר ה,י) – שֶׁאֵין לְךָ קֹדֶשׁ שֶׁלֹּא נִתְפָּרֵשׁ דִּינוֹ בַּתּוֹרָה לְמִי הוּא, חוּץ מִנֶּטַע רְבָעִי.
ב. הָרוֹצֶה לִפְדּוֹת נֶטַע רְבָעִי – פּוֹדֶה, כְּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי. וְאִם פָּדָהוּ לְעַצְמוֹ – מוֹסִיף חֹמֶשׁ. וְאֵין פּוֹדִין אוֹתוֹ עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְעוֹנַת הַמַּעַשְׂרוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "לְהוֹסִיף לָכֶם תְּבוּאָתוֹ" (ויקרא יט,כה) – עַד שֶׁיֵּעָשֶׂה תְּבוּאָה. וְאֵין פּוֹדִין אוֹתוֹ בִּמְחֻבָּר, כְּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי. וַהֲרֵי הוּא מָמוֹן גָּבֹהַּ, כַּמַּעֲשֵׂר, לְפִיכָךְ אֵינוֹ נִקְנֶה בְּמַתָּנָה, אֶלָּא אִם כֵּן נְתָנוֹ בֹּסֶר. וְדִינוֹ בִּשְׁאָר הַדְּבָרִים לְעִנְיַן אֲכִילָה וּפְדִיָּה – כַּמַּעֲשֵׂר.
ג. וְהַפּוֹדֶה כֶּרֶם רְבָעִי – רָצָה פּוֹדֵהוּ עֲנָבִים, רָצָה פּוֹדֵהוּ יַיִן, וְכֵן הַזֵּיתִים. אֲבָל שְׁאָר הַפֵּרוֹת – אֵין מְשַׁנִּין אוֹתָן מִבְּרִיָּתָן.
ד. כֶּרֶם רְבָעִי – אֵין לוֹ שִׁכְחָה וְלֹא פֵּאָה וְלֹא פֶּרֶט וְלֹא עוֹלֵלוֹת, וְאֵין מַפְרִישִׁין מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת, כְּשֵׁם שֶׁאֵין מַפְרִישִׁין מִמַּעֲשֵׂר שֵׁנִי, אֶלָּא כֻּלּוֹ עוֹלֶה לִירוּשָׁלַיִם, אוֹ נִפְדֶּה וְיַעֲלוּ הַדָּמִים וְיֵאָכְלוּ בִּירוּשָׁלַיִם, כַּמַּעֲשֵׂר.
ה. עֲנָבִים שֶׁל כֶּרֶם רְבָעִי – הִתְקִינוּ בֵּית דִּין שֶׁיִּהְיוּ עוֹלִין לִירוּשָׁלַיִם מַהֲלַךְ יוֹם לְכָל צַד, כְּדֵי לְעַטֵּר שְׁוָקֵי יְרוּשָׁלַיִם בְּפֵרוֹת. וּמִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ – נִפְדֶּה אֲפִלּוּ סָמוּךְ לַחוֹמָה. וּשְׁאָר כָּל הַפֵּרוֹת – אֲפִלּוּ בִּזְמַן הַמִּקְדָּשׁ נִפְדִּין סָמוּךְ לַחוֹמָה.
ו. כֵּיצַד פּוֹדִין נֶטַע רְבָעִי? מַנִּיחַ אֶת הַסַּל עַל פִּי שְׁלֹשָׁה, וְאוֹמֵר: 'כַּמָּה אָדָם רוֹצֶה לִפְדּוֹת לוֹ בְּסֶלַע עַל מְנַת שֶׁיּוֹצִיא יְצָאוֹת הַשּׁוֹמְרִים וְהַחַמָּרִין וְהַפּוֹעֲלִין מִבֵּיתוֹ?'. וְאַחַר שֶׁקּוֹצְבִין אֶת הַשַּׁעַר, מַנִּיחַ אֶת הַמָּעוֹת, וְאוֹמֵר: 'כָּל הַנִּלְקָט מִזֶּה מְחֻלָּל עַל הַמָּעוֹת הָאֵלּוּ, מִשַּׁעַר כָּךְ וְכָךְ סַלִּים בְּסֶלַע'.
וּבַשְּׁבִיעִית – פּוֹדֵהוּ בְּשָׁוְיוֹ, שֶׁאֵין שָׁם לֹא שׁוֹמְרִים וְלֹא פּוֹעֲלִים. וְאִם הָיָה הֶפְקֵר – אֵין לוֹ אֶלָּא שְׂכַר לְקִיטָה בִּלְבַד.
ז. מִי שֶׁהָיָה לוֹ נֶטַע רְבָעִי בִּשְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, שֶׁיַּד הַכֹּל שָׁוָה – צָרִיךְ לְצַיְּנוֹ בְּקוֹזְזוֹת אֲדָמָה, כְּדֵי שֶׁיַּכִּירוּ בּוֹ וְלֹא יֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ עַד שֶׁיִּפָּדֶה. וְאִם הָיָה בְּתוֹךְ שְׁנֵי עָרְלָה – מְצַיְּנִין אוֹתָן בְּחַרְסִית, כְּדֵי שֶׁיִּפְרְשׁוּ מִמֶּנּוּ, שֶׁאִם צִיְּנוֹ בְּקוֹזְזוֹת אֲדָמָה, שֶׁמָּא יִתְפָּרְרוּ, שֶׁאִסּוּר עָרְלָה חָמוּר, שֶׁהִיא אֲסוּרָה בַּהֲנָיָה. וְהַצְּנוּעִין הָיוּ מַנִּיחִין אֶת הַמָּעוֹת בִּשְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, וְאוֹמְרִין: 'כָּל הַנִּלְקָט מִפֵּרוֹת רְבָעִי אֵלּוּ מְחֻלָּל עַל הַמָּעוֹת הָאֵלּוּ', שֶׁהֲרֵי אִי אֶפְשָׁר לִפְדּוֹתוֹ בִּמְחֻבָּר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ח. בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָעָרְלָה וְלָרְבָעִי. וּמֵאֵמָּתַי מוֹנִין לָעָרְלָה וְלָרְבָעִי? מִשְּׁעַת נְטִיעָה. וְאֵינוֹ מוֹנֶה מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה לְרֹאשׁ הַשָּׁנָה, אֶלָּא שְׁלֹשִׁים יוֹם בַּשָּׁנָה חֲשׁוּבִין שָׁנָה, וְהוּא שֶׁתִּקְלֹט הַנְּטִיעָה קֹדֶם הַשְּׁלֹשִׁים יוֹם. וְכַמָּה הוּא סְתָם קְלִיטָה לְכָל הָאִילָנוֹת? שְׁתֵּי שַׁבָּתוֹת.
ט. נִמְצֵאתָ לָמֵד שֶׁהַנּוֹטֵעַ אַרְבָּעָה וְאַרְבָּעִים יוֹם קֹדֶם רֹאשׁ הַשָּׁנָה – עָלְתָה לוֹ שָׁנָה. וְאַף עַל פִּי כֵן, אֵין פֵּרוֹת הַנְּטִיעָה הַזֹּאת מֻתָּרִין בָּעָרְלָה אוֹ בָּרְבָעִי עַד חֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם בִּשְׁבָט, שֶׁהוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן.
י. כֵּיצַד? הַנּוֹטֵעַ אִילַן מַאֲכָל בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב מִשָּׁנָה עֲשִׂירִית בַּיּוֹבֵל – הֲרֵי הוּא בְּתוֹךְ שְׁנֵי עָרְלָה עַד חֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט מִשְּׁנַת שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה, וְכָל מַה שֶּׁיּוֹצִיא הָאִילָן בְּתוֹךְ זְמַן זֶה הֲרֵי הוּא עָרְלָה, אַף עַל פִּי שֶׁגָּמְרוּ לְאַחַר כַּמָּה יָמִים.
וּמֵחֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט מִשְּׁנַת שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה בַּיּוֹבֵל עַד חֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט מִשְּׁנַת אַרְבַּע עֶשְׂרֵה הוּא נֶטַע רְבָעִי, וְכָל מַה שֶּׁיּוֹצִיא בְּתוֹךְ זְמַן זֶה הֲרֵי הוּא רְבָעִי וְצָרִיךְ פִּדְיוֹן. וְאִם נִתְעַבְּרָה הַשָּׁנָה – נִתְעַבְּרָה לָרְבָעִי אוֹ לָעָרְלָה.
יא. נְטָעוֹ בְּשִׁשָּׁה עָשָׂר בְּאָב מִשְּׁנַת עֶשֶׂר – לֹא עָלְתָה לוֹ שְׁנַת עֶשֶׂר, אֶלָּא הֲרֵי הוּא עָרְלָה שְׁנַת אַחַת עֶשְׂרֵה וּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה וּשְׁנַת שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה כֻּלָּהּ, וַהֲרֵי הוּא נֶטַע רְבָעִי מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁל שְׁנַת אַרְבַּע עֶשְׂרֵה עַד סוֹפָהּ.
יב. נָטַע הַנְּטִיעָה מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי עַד חֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם בִּשְׁבָט – מוֹנֶה לָהּ שָׁלֹשׁ שָׁנִים מִיּוֹם לְיוֹם לָעָרְלָה, וּמִיּוֹם לְיוֹם לָרְבָעִי. וְרָאִיתִי לַגְּאוֹנִים דְּבָרִים בְּחֶשְׁבּוֹן עָרְלָה וּרְבָעִי, אֵין רָאוּי לְהַאֲרִיךְ וּלְהָשִׁיב עֲלֵיהֶן, וַדַּאי טָעוּת סוֹפְרִים הֵם, וְהָאֱמֶת כְּבָר בֵּאַרְנוּ דַּרְכּוֹ.
יג. הֶעָלִים וְהַלּוּלָבִין וּמֵי גְּפָנִים וְהַסְּמָדַר – מֻתָּרִין בָּעָרְלָה וּבָרְבָעִי. וְהָעֲנָבִים שֶׁשְּׁדָפָן הַקָּדִים וְהִפְסִידָן, וְהַחַרְצַנִּין וְהַזֻּגִּין וְהַתֶּמֶד שֶׁלָּהֶן, וּקְלִפֵּי רִמּוֹן וְהַנֵּץ שֶׁלּוֹ, וּקְלִפֵּי אֱגוֹזִים, וְהַגַּרְעִינִין – אֲסוּרִין בָּעָרְלָה וּמֻתָּרִין בָּרְבָעִי. וְהַנּוֹבְלוֹת כֻּלָּן אֲסוּרוֹת.