א. יִשְׂרָאֵל שֶׁבָּא עַל שִׁפְחָה כְּנַעֲנִית, אַף עַל פִּי שֶׁהִיא שִׁפְחָתוֹ – הֲרֵי זֶה הַוָּלָד עֶבֶד כְּנַעֲנִי לְכָל דָּבָר, וְנִמְכָּר וְנִקְנֶה וּמִשְׁתַּמְּשִׁין בּוֹ לְעוֹלָם, כִּשְׁאָר הָעֲבָדִים.
ב. אֶחָד הַקּוֹנֶה עֶבֶד כְּנַעֲנִי מִיִּשְׂרָאֵל, אוֹ מִן גֵּר תּוֹשָׁב, אוֹ מִן הַגּוֹי שֶׁהוּא כָּבוּשׁ תַּחַת יָדֵינוּ אוֹ מִשְּׁאָר הָאֻמּוֹת. וְכֵן גֵּר תּוֹשָׁב, אוֹ הַגּוֹי שֶׁהוּא כָּבוּשׁ תַּחַת יָדֵינוּ, אוֹ אֶחָד מִשְּׁאָר הָאֻמּוֹת – יֵשׁ לוֹ לִמְכֹּר אֶת עַצְמוֹ לְיִשְׂרָאֵל לְעֶבֶד, וַהֲרֵי הוּא עֶבֶד כְּנַעֲנִי לְכָל דָּבָר. וְכֵן מוֹכֵר בָּנָיו וּבְנוֹתָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "מֵהֶם תִּקְנוּ וּמִמִּשְׁפַּחְתָּם" (ויקרא כה,מה). וְכָל אֶחָד מֵאֵלּוּ – הֲרֵי הוּא עֶבֶד כְּנַעֲנִי לְכָל דָּבָר.
ג. אֶחָד מִן הָאֻמּוֹת שֶׁבָּא עַל שִׁפְחָה כְּנַעֲנִית שֶׁלָּנוּ – הֲרֵי הַבֵּן עֶבֶד כְּנַעֲנִי, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֲשֶׁר הוֹלִידוּ בְּאַרְצְכֶם" (ויקרא כה,מה). אֲבָל עֶבֶד שֶׁלָּנוּ שֶׁבָּא עַל אַחַת מִן הָאֻמּוֹת – אֵין הַבֵּן עֶבֶד, לְפִי שֶׁנֶּאֱמַר: "אֲשֶׁר הוֹלִידוּ בְּאַרְצְכֶם", וְעֶבֶד אֵין לוֹ חַיִיס.
ד. מֶלֶךְ גּוֹי שֶׁעָשָׂה מִלְחָמָה וְהֵבִיא שִׁבְיָה וּמְכָרָם, וְכֵן אִם הִרְשָׁה לְכָל מִי שֶׁיִּרְצֶה שֶׁיֵּלֵךְ וְיִגְנֹב מֵאֻמָּה שֶׁהִיא עוֹשָׂה עִמּוֹ מִלְחָמָה יָבֹא וְיִמְכֹּר לְעַצְמוֹ, וְכֵן אִם הָיוּ דִּינָיו שֶׁכָּל מִי שֶׁלֹּא יִתֵּן הַמַּס יִמָּכֵר, אוֹ מִי שֶׁעָשָׂה כָּךְ וְכָךְ אוֹ לֹא יַעֲשֶׂה יִמָּכֵר – הֲרֵי דִּינָיו דִּין, וְעֶבֶד הַנִּלְקָח בְּדִינִים אֵלּוּ, הֲרֵי הוּא עֶבֶד כְּנַעֲנִי לְכָל דָּבָר.
ה. גּוֹי שֶׁקָּנָה גּוֹי לְעַבְדוּת – לֹא קָנָה גּוּפוֹ, וְאֵין לוֹ בּוֹ אֶלָּא מַעֲשֵׂה יָדָיו. וְאַף עַל פִּי כֵן, אִם מְכָרוֹ לְיִשְׂרָאֵל – הֲרֵי גּוּפוֹ קָנוּי לַיִּשְׂרָאֵל.
ו. הָאִשָּׁה קוֹנָה שְׁפָחוֹת, וְאֵינָהּ קוֹנָה עֲבָדִים, אֲפִלּוּ קְטַנִּים, מִפְּנֵי הַחֲשָׁד. וְאִם קָנָת אוֹתָן – הֲרֵי זוֹ קָנָת גּוּפָן, כָּאִישׁ. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁאֵינָהּ אֲסוּרָה אֶלָּא לִקְנוֹת עֶבֶד בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וּמִתֵּשַׁע וּלְמַעְלָה.
וְכֵן אָסוּר לְאָדָם לְשַׁחְרֵר עֶבֶד כְּנַעֲנִי. וְכָל הַמְשַׁחְרֵר – עָבַר בַּעֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לְעֹלָם בָּהֶם תַּעֲבֹדוּ" (ויקרא כה,מו). וְאִם שִׁחְרְרוֹ – מְשֻׁחְרָר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, וְכוֹפִין אוֹתוֹ לִכְתֹּב גֵּט שִׁחְרוּר בְּכָל אוֹתָן הַדְּרָכִים שֶׁבֵּאַרְנוּ.
וּמֻתָּר לְשַׁחְרְרוֹ לִדְבַר מִצְוָה, אֲפִלּוּ לְמִצְוָה שֶׁל דִּבְרֵיהֶם, כְּגוֹן שֶׁלֹּא הָיוּ שָׁם עֲשָׂרָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת – הֲרֵי זֶה מְשַׁחְרֵר עַבְדּוֹ וּמַשְׁלִים בּוֹ הַמִּנְיָן. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
וְכֵן שִׁפְחָה שֶׁהָיוּ הָעָם נוֹהֲגִין בָּהּ מִנְהַג הֶפְקֵר, וַהֲרֵי הִיא מִכְשׁוֹל לַחַטָּאִים – כּוֹפִין אֶת רַבָּהּ וּמְשַׁחְרְרָהּ, כְּדֵי שֶׁתִּנָּשֵׂא וְיָסוּר הַמִּכְשׁוֹל. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
ז. יָכוֹל הָרַב לוֹמַר לְעַבְדּוֹ הַכְּנַעֲנִי: 'עֲשֵׂה עִמִּי וְאֵינִי זָנְךָ', אֶלָּא יֵלֵךְ וְיִשְׁאַל לוֹ עַל הַפְּתָחִים אוֹ יִתְפַּרְנֵס מִן הַצְּדָקָה, שֶׁיִּשְׂרָאֵל מְצֻוִּין לְהַחֲיוֹת עֲבָדִים שֶׁבֵּינֵיהֶן.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בַּעֲבָדָיו, שֶׁאֵין בֵּית דִּין נִזְקָקִין לַגְּדוֹלִים לִשְׁמֹר מָמוֹנָם, וְאִם לֹא יַאֲכִיל עֲבָדָיו וְיַשְׁקֵם כָּרָאוּי, הֵם יִבְרְחוּ אוֹ יָמוּתוּ, וְאָדָם חָס עַל מָמוֹן עַצְמוֹ יָתֵר מִכָּל אָדָם. אֲבָל עֲבָדִים שֶׁהִכְנִיסָה לוֹ אִשְׁתּוֹ בְּתוֹרַת נִכְסֵי מְלוֹג – חַיָּב בִּמְזוֹנוֹתֵיהֶן בְּבֵית דִּין, שֶׁעַל מְנָת כֵּן הִכְנִיסָה אוֹתָן; שֶׁאִם לֹא יָזוּן אוֹתָם – יָמוּתוּ אוֹ יִבְרְחוּ, וַהֲרֵי אֵינוֹ חַיָּב בְּאַחֲרָיוּתָן.
ח. מֻתָּר לַעֲבֹד בְּעֶבֶד כְּנַעֲנִי בְּפֶרֶךְ. וְאַף עַל פִּי שֶׁהַדִּין כָּךְ, מִדַּת חֲסִידוּת וְדַרְכֵי הַחָכְמָה שֶׁיִּהְיֶה אָדָם רַחֲמָן וְרוֹדֵף צֶדֶק, וְלֹא יַכְבִּיד עֻלּוֹ עַל עַבְדּוֹ וְלֹא יָצֵר לוֹ, וְיַאֲכִילוֹ וְיַשְׁקֵהוּ מִכָּל מַאֲכָלוֹ וּמִכָּל מַשְׁקֵהוּ.
חֲכָמִים הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ נוֹתְנִין לָעֶבֶד מִכָּל תַּבְשִׁיל וְתַבְשִׁיל שֶׁהָיוּ אוֹכְלִין, וּמַקְדִּימִין מְזוֹן הַבְּהֵמוֹת וְהָעֲבָדִים עַל סְעוּדַת עַצְמָן. הֲרֵי הוּא אוֹמֵר: "כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ" (תהלים קכג,ב).
וְכֵן לֹא יְבַזֵּהוּ לֹא בַּיָּד וְלֹא בִּדְבָרִים; לְעַבְדוּת מְסָרָן הַכָּתוּב, לֹא לְבוּשָׁה. וְלֹא יַרְבֶּה עָלָיו צְעָקָה וָכַעַס, אֶלָּא יְדַבֵּר עִמּוֹ בְּנַחַת וְיִשְׁמַע טַעֲנוֹתָיו. וְכֵן מְפֹרָשׁ בְּדַרְכֵי אִיּוֹב הַטּוֹבִים שֶׁהִשְׁתַּבֵּחַ בָּהֶן: "אִם אֶמְאַס מִשְׁפַּט עַבְדִּי וַאֲמָתִי בְּרִבָם עִמָּדִי וכו' הֲלֹא בַבֶּטֶן עֹשֵׂנִי עָשָׂהוּ וַיְכֻנֶנּוּ בָּרֶחֶם אֶחָד" (איוב לא,יג-טו).
וְאֵין הָאַכְזָרִיּוּת וְהָעַזּוּת מְצוּיָה אֶלָּא בַּגּוֹיִם הָעֲרֵלִים. אֲבָל זַרְעוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, וְהֵם יִשְׂרָאֵל שֶׁהִשְׁפִּיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לָהֶם טוֹבַת הַתּוֹרָה וְצִוָּם בְּחֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִים – רַחֲמָנִין הֵם עַל הַכֹּל. וְכֵן בְּמִדּוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁצִּוָּנוּ לְהִדָּמוֹת בָּהֶן, הוּא אוֹמֵר: "וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו" (תהלים קמה,ט). וְכָל הַמְרַחֵם – מְרַחֲמִין עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ" (דברים יג,יח).
בְּרִיךְ רַחֲמָנָא דְּסַיְּעָן
נִגְמַר סֵפֶר שְׁנֵים עָשָׂר בְּעֶזְרַת שַׁדַּי. וּמִנְיַן פְּרָקִים שֶׁל סֵפֶר זֶה – שִׁבְעִים וַחֲמִשָּׁה: הִלְכוֹת מְכִירָה – שְׁלֹשִׁים פְּרָקִים. הִלְכוֹת מַתָּנָה – שְׁנֵים עָשָׂר פְּרָקִים. הִלְכוֹת שְׁכֵנִים – אַרְבָּעָה עָשָׂר פְּרָקִים. הִלְכוֹת שְׁלוּחִין – עֲשָׂרָה פְּרָקִים. הִלְכוֹת עֲבָדִים – תִּשְׁעָה פְּרָקִים.