פרק ט', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ט״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט״ו בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ז׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ו׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ג׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ב׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
א׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ל׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
כ״ה בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ט בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ח בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״א באלול ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
י׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ט׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ח׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה

הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

[א] קֵן סְתוּמָה שֶׁפָּרַח מִמֶּנָּה גּוֹזָל לָאֲוִיר, אוֹ שֶׁפָּרַח לְבֵין הָעוֹפוֹת שֶׁיָּמוּתוּ כֻּלָּם, אוֹ שֶׁמֵּת גּוֹזָל אֶחָד – יִקַּח זוּג לַשֵּׁנִי.

א. שֶׁפָּרַח מִמֶּנָּה גּוֹזָל לָאֲוִיר. וכעת אין לשני זוג. לְבֵין הָעוֹפוֹת שֶׁיָּמוּתוּ כֻּלָּם. התערב בעופות שדינם למות, כגון בחטאות שהתערבו בעולות (לעיל ח,א).

[ב] פָּרַח לְבֵין הַקְּרֵבוֹת – פָּסוּל, וּפוֹסֵל אֶחָד כְּנֶגְדּוֹ; שֶׁהַגּוֹזָל הַפּוֹרֵחַ מִקֵּן סְתוּמָה לְבֵין הַקְּרֵבוֹת – פָּסוּל, וּפוֹסֵל אֶחָד כְּנֶגְדּוֹ.
כֵּיצַד? פָּרַח גּוֹזָל מִן הַסָּתוּם לַעֲשָׂרָה עוֹפוֹת סְתוּמוֹת, אִם עָשָׂה חֲמִשָּׁה לְמַטָּה וְשִׁשָּׁה לְמַעְלָה – הֲרֵי חֲמִשָּׁה עוֹלוֹת כְּשֵׁרוֹת מֵהַשִּׁשָּׁה שֶׁלְּמַעְלָה, וְאַרְבַּע חַטָּאוֹת כְּשֵׁרוֹת מֵהַחֲמִשָּׁה עוֹפוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ לְמַטָּה, שֶׁאֲנִי אוֹמֵר: שֶׁמָּא הַגּוֹזָל הַפּוֹרֵחַ הוּא אֶחָד מֵהַחֲמִשָּׁה שֶׁלְּמַטָּה.
וְכֵן אִם עָשָׂה מֵהֶן שִׁשָּׁה לְמַטָּה וַחֲמִשָּׁה לְמַעְלָה – נִמְצָא הַכָּשֵׁר חָמֵשׁ חַטָּאוֹת וְאַרְבַּע עוֹלוֹת, שֶׁאֲנִי אוֹמֵר: שֶׁמָּא הַגּוֹזָל מֵהַחֲמִשָּׁה שֶׁלְּמַעְלָה. נִמְצָא הַכָּשֵׁר מֵהָעֲשָׂרָה תִּשְׁעָה – הֲרֵי פָּסַל אֶחָד.

ב. פָּרַח לְבֵין הַקְּרֵבוֹת. גוזל מהקן הסתום התערב בעופות סתומים אחרים (וראה לעיל ח,ב-ד מה הדין כשהתערב מפורש בסתומים). פָּסוּל וּפוֹסֵל אֶחָד כְּנֶגְדּוֹ. הגוזל שפרח מהקן נפסל, ופוסל גוזל נוסף בחובה שאליה פרח. שֶׁהַגּוֹזָל הַפּוֹרֵחַ מִקֵּן סְתוּמָה לְבֵין הַקְּרֵבוֹת פָּסוּל. שכן לא ידוע היכן הוקרב, וייתכן שבן זוגו הוקרב באותו הצד (פה"מ קנים ב,א). וּפוֹסֵל אֶחָד כְּנֶגְדּוֹ. כמבואר בסמוך.
הֲרֵי חֲמִשָּׁה עוֹלוֹת כְּשֵׁרוֹת מֵהַשִּׁשָּׁה שֶׁלְּמַעְלָה. שלמעלה כשרים בכל מקרה רק חמישה עופות מתוך העשרה של החובה. שֶׁאֲנִי אוֹמֵר שֶׁמָּא הַגּוֹזָל הַפּוֹרֵחַ הוּא אֶחָד מֵהַחֲמִשָּׁה שֶׁלְּמַטָּה. והרי הגוזל הפורח פסול.

נִמְצָא הַכָּשֵׁר מֵהָעֲשָׂרָה תִּשְׁעָה. בשני האופנים שתוארו (בפסקה כאן ובפסקה הקודמת) תשעה עופות כשרים מתוך העשרה הסתומים שהיו בתחילה. הֲרֵי פָּסַל אֶחָד. מתוך העופות שאליהם פרח, ובנוסף לכך העוף עצמו שפרח פסול, וזה כוונת 'פסול ופוסל אחד כנגדו'.

[ג] אַרְבָּעָה עוֹפוֹת סְתוּמִים וְאַרְבָּעָה עוֹפוֹת שְׁנִיּוֹת סְתוּמוֹת, פָּרַח אֶחָד מִן הָרִאשׁוֹנוֹת לַשְּׁנִיּוֹת – פָּסַל אֶחָד מִן הַשְּׁנִיּוֹת. אַחַר שֶׁנִּתְעָרְבוּ, חָזַר אֶחָד מִן הַשְּׁנִיּוֹת וּפָרַח לָרִאשׁוֹנוֹת – פָּסַל אֶחָד מִן הָרִאשׁוֹנוֹת, וְנִמְצָא הַכָּשֵׁר מִן הָרִאשׁוֹנוֹת שְׁתַּיִם בִּלְבַד.

ג. פָּרַח אֶחָד מִן הָרִאשׁוֹנוֹת לַשְּׁנִיּוֹת פָּסַל אֶחָד מִן הַשְּׁנִיּוֹת. הוא עצמו פסול, ופוסל עוף נוסף מהשניות. וכעת השלושה עופות שנשארו בראשונות כשרים, ומהחמישה שבשניות שלושה כשרים. אַחַר שֶׁנִּתְעָרְבוּ חָזַר אֶחָד מִן הַשְּׁנִיּוֹת וּפָרַח לָרִאשׁוֹנוֹת. אחד מהחמישה עופות שבשניות עבר לראשונות. וכעת בשניות נשארו שני עופות כשרים מתוך הארבעה. פָּסַל אֶחָד מִן הָרִאשׁוֹנוֹת וְנִמְצָא וכו'. העוף שעבר בעצמו פסול, ופוסל אחד מהשלושה שהיו בשניות. וכעת גם בשניות נשארו שני כשרים בלבד מתוך ארבעה עופות.

[ד] חָזַר אֶחָד וּפָרַח מִן הָרִאשׁוֹנוֹת לַשְּׁנִיּוֹת, אֲפִלּוּ כָּל הַיּוֹם – אֵין מוֹסִיף לְהַפְסִיד יָתֵר עַל זֶה, שֶׁאֲפִלּוּ הֵן מְעֹרָבוֹת כֻּלָּן זוֹ בָּזוֹ – מֶחֱצָה כָּשֵׁר וּמֶחֱצָה פָּסוּל, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.

ד. חָזַר אֶחָד וּפָרַח מִן הָרִאשׁוֹנוֹת לַשְּׁנִיּוֹת. לאחר שנפסלו שניים מהראשונות ושניים מהשניות, המעבר של עופות מאחת לשנייה אינו פוסל את העופות שנשארו. שֶׁאֲפִלּוּ הֵן מְעֹרָבוֹת כֻּלָּן זוֹ בָּזוֹ מֶחֱצָה כָּשֵׁר וּמֶחֱצָה פָּסוּל כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. לעיל ח,ה, ששתי חובות סתומות שהתערבו – מחצה כשר ומחצה פסול. וממילא הליכה וחזרה של עופות לא יכולה לפסול יותר מאשר חצי מכמות העופות שבחובות.

[ה] צִבּוּר אֶחָד יֵשׁ בּוֹ שְׁנֵי עוֹפוֹת, וּבַשֵּׁנִי אַרְבָּעָה, וּבַשְּׁלִישִׁי שִׁשָּׁה, וּבָרְבִיעִי שְׁמוֹנָה, וּבַחֲמִישִׁי עֲשָׂרָה, וּבַשִּׁשִּׁי שְׁנֵים עָשָׂר, וּבְצִבּוּר שְׁבִיעִי אַרְבָּעָה עָשָׂר, וּפָרַח גּוֹזָל מִן הָרִאשׁוֹנָה לַשְּׁנִיָּה, וְאֶחָד מִן הַשְּׁנִיָּה לַשְּׁלִישִׁית, וּמִשְּׁלִישִׁית לָרְבִיעִית, וּמֵרְבִיעִית לַחֲמִישִׁית, וּמֵחֲמִישִׁית לַשִּׁשִּׁית, וּמִשִּׁשִּׁית לַשְּׁבִיעִית, וְחָזַר אַחֵר וּפָרַח מִצִּבּוּר לְצִבּוּר, עַד שֶׁחָזַר לָרִאשׁוֹנָה שֶׁפָּרַח מִמֶּנָּה הָרִאשׁוֹן – פּוֹסֵל אֶחָד בַּהֲלִיכָתוֹ וְאֶחָד בַּחֲזִירָתוֹ: הָרִאשׁוֹנָה וְהַשְּׁנִיָּה אֵין לָהֶן כְּלוּם, וְהַשְּׁלִישִׁית יֵשׁ לָהּ שְׁנֵי עוֹפוֹת, הָרְבִיעִית יֵשׁ לָהּ אַרְבָּעָה, וְהַחֲמִישִׁית יֵשׁ לָהּ שִׁשָּׁה, הַשִּׁשִּׁית יֵשׁ לָהּ שְׁמוֹנָה, הַשְּׁבִיעִית יֵשׁ לָהּ שְׁנֵים עָשָׂר.
חָזַר אֶחָד וּפָרַח פַּעַם שְׁנִיָּה מִזּוֹ לָזוֹ, וְחָזַר אַחֵר וּפָרַח מִן הָאַחֲרוֹנָה לְשֶׁלְּמַעְלָה מִמֶּנָּה עַד שֶׁחָזַר לָרִאשׁוֹנָה – פּוֹסֵל אֶחָד בַּהֲלִיכָתוֹ וְאֶחָד בַּחֲזִירָתוֹ: הַשְּׁלִישִׁית וְהָרְבִיעִית אֵין לָהֶן כְּלוּם, הַחֲמִישִׁית יֵשׁ לָהּ שְׁנֵי עוֹפוֹת כְּשֵׁרִים, וְהַשִּׁשִּׁית יֵשׁ לָהּ אַרְבָּעָה, וְהַשְּׁבִיעִית יֵשׁ לָהּ עֲשָׂרָה.
פָּרַח פַּעַם שְׁלִישִׁית גּוֹזָל מִזּוֹ לָזוֹ, וְחָזַר פַּעַם רְבִיעִית מִזּוֹ לָזוֹ – פּוֹסֵל אֶחָד בַּהֲלִיכָתוֹ וְאֶחָד בַּחֲזִירָתוֹ: הַחֲמִישִׁית וְהַשִּׁשִּׁית נִפְסְלוּ כֻּלָּן, וְהַשְּׁבִיעִית נִשְׁאֲרוּ לָהּ שְׁמוֹנָה עוֹפוֹת כְּשֵׁרִים. כְּשֶׁיַּעֲשֶׂה הָאַרְבָּעָה עָשָׂר שֶׁבַע לְמַטָּן וְשֶׁבַע לְמַעְלָן – יִהְיוּ שְׁמוֹנָה מֵהֶם כְּשֵׁרִים וְהַשִּׁשָּׁה פְּסוּלִין, מִפְּנֵי תַּעֲרֹבֶת גּוֹזָלוֹת אֵלּוּ שֶׁפָּרְחוּ בַּהֲלִיכָה וּבַחֲזִירָה.

ה. וּפָרַח גּוֹזָל מִן הָרִאשׁוֹנָה לַשְּׁנִיָּה. גוזל זה פסול ופוסל אחד מהגוזלות של השנייה. וכעת בציבור הראשון נשאר עוף אחד כשר, ובשני יש שלושה כשרים מתוך חמישה (כולל הגוזל הפורח). וְאֶחָד מִן הַשְּׁנִיָּה לַשְּׁלִישִׁית וכו'. לאחר שפרח גוזל לשנייה, פרח ממנה גוזל לשלישית. וכעת נשארו בשנייה שניים כשרים, ובשלישית יש חמישה כשרים מתוך שבעה. וכן הלאה בכל פעם שפורח גוזל מציבור לציבור נחסר גוזל כשר בציבור שממנו פרח הגוזל ונפסלים שניים בציבור שאליו הוא פרח. וְחָזַר אַחֵר וּפָרַח מִצִּבּוּר לְצִבּוּר עַד שֶׁחָזַר לָרִאשׁוֹנָה שֶׁפָּרַח מִמֶּנָּה הָרִאשׁוֹן. וכעת בכל הציבורים נמצאים עופות במספר שהיו בהם בתחילה. פּוֹסֵל אֶחָד בַּהֲלִיכָתוֹ וְאֶחָד בַּחֲזִירָתוֹ. הגוזל שמגיע לציבור בהליכה פוסל אחד מהגוזלים הנמצאים בו, וכשמגיע גוזל בחזרה הוא פוסל עוד אחד מהגוזלים שבציבור. ונמצא שבכל הציבורים האמצעיים נפסלו ארבעה – שניים בהליכה ושניים בחזרה, ומהציבור הראשון והשביעי נפסלו שניים – בציבור הראשון נפסלו שניים בחזרה, ובציבור השביעי נפסלו שניים בהליכה.
מִן הָאַחֲרוֹנָה לְשֶׁלְּמַעְלָה מִמֶּנָּה. מהשביעית לשישית. הַשְּׁלִישִׁית וְהָרְבִיעִית אֵין לָהֶן כְּלוּם. בנוסך לעופות שנפסלו בתחילה, נפסלו להם ארבעה עופות (שניים בהליכה השנייה ושניים בחזרה), וכן לחמישית ולשישית. וְהַשְּׁבִיעִית יֵשׁ לָהּ עֲשָׂרָה. מפני שנפסלו לה שניים נוספים בהליכה השנייה.

[ו] קֵן סְתוּמָה וְקֵן מְפֹרֶשֶׁת, פָּרַח מִן הַסְּתוּמָה לַמְפֹרֶשֶׁת – יִקַּח זוּג לַשֵּׁנִי. חָזַר, אוֹ שֶׁפָּרַח אֶחָד מִן הַמְפֹרָשׁוֹת לַסְּתוּמוֹת, וְלֹא יָדַע זֶה שֶׁפָּרַח אִם הָיָה עוֹלָה אוֹ חַטָּאת – יָמוּתוּ כָּל הָעוֹפוֹת שֶׁבַּסְּתוּמָה, שֶׁאִם עוֹלָה נִתְעָרְבָה בָּהֶן – כָּל הַחַטָּאוֹת שֶׁבָּהּ פְּסוּלוֹת, וְאִם חַטָּאת נִתְעָרְבָה בָּהֶן – כָּל הָעוֹלוֹת שֶׁבָּהּ פְּסוּלוֹת, לְפִיכָךְ יָמוּתוּ כֻּלָּם.

ו. פָּרַח מִן הַסְּתוּמָה לַמְפֹרֶשֶׁת יִקַּח זוּג לַשֵּׁנִי. התערב העוף הסתום בקן המפורש וכעת כולם מעורבים ודינם למות, וממילא צריך זוג לשני (המפרש, הרא"ש ורוב הראשונים קנים ב,ד; ובפה"מ שם פירש באופן אחר והמפרשים התקשו בדבריו, ראה ריק"ו והר המוריה). חָזַר. עוף אחד מתוך התערובת פרח בחזרה לעוף שנשאר בקן הסתומה. שֶׁאִם עוֹלָה נִתְעָרְבָה בָּהֶן כָּל הַחַטָּאוֹת שֶׁבָּהּ פְּסוּלוֹת וכו'. כדלעיל ח,א.

[ז] חַטָּאת מִכָּאן וְעוֹלָה מִכָּאן וּסְתוּמָה בָּאֶמְצַע, פָּרַח מִן הָאֶמְצַע לַצְּדָדִין אֶחָד הֵילָךְ וְאֶחָד הֵילָךְ – לֹא הִפְסִיד כְּלוּם, אֶלָּא יֹאמַר: 'זֶה שֶׁהָלַךְ אֵצֶל הַחַטָּאוֹת – חַטָּאת, וְזֶה שֶׁהָלַךְ אֵצֶל הָעוֹלוֹת – עוֹלָה'. חָזַר אַחַר שֶׁנִּתְעָרְבוּ וּפָרַח אֶחָד מִכָּאן וְאֶחָד מִכָּאן לָאֶמְצַע – הַשְּׁנַיִם הָאֶמְצָעִיִּין יָמוּתוּ, שֶׁהֲרֵי הֵן חַטָּאת וְעוֹלָה מְעֹרָבִין, וְהַצְּדָדִין – אֵלּוּ יִקְרְבוּ חַטָּאת וְאֵלּוּ עוֹלָה כְּשֶׁהָיוּ. פָּרַח מִן הָאֶמְצָעִיִּין לַצְּדָדִין – כֻּלָּן יָמוּתוּ, שֶׁמָּא עוֹלָה נִתְעָרְבָה בַּחַטָּאוֹת, וְחַטָּאת בָּעוֹלוֹת.

ז. פָּרַח מִן הָאֶמְצָעִיִּין לַצְּדָדִין כֻּלָּן יָמוּתוּ. לאחר שהעופות שפרחו לצדדים חזרו לאמצע, פרחו שוב העופות האמצעיים חזרה לצדדים. במקרה זה ימותו כל העופות שבצדדים, שהרי ייתכן שבכל צד מעורבים חטאות ועולות.

תקציר הפרק 

פרק ט הלכות פסולי המקודשין

גוזל שפרח ממקום למקום

בכל קן יש שתי גוזלות, חטאת ועולה. ואם עף אחד מהם לקן סתום, הדין כדלהלן:

🐣בקן המקורי: יביא אחד במקומו.

🐣 בקן החדש: הגוזל פוסל עוד אחד כנגדו, וכן אם חזר לקן המקורי. אך כאשר עולה מפורשת התערבה בחטאת מפורשת, שניהם ימותו, כמו שלמדנו בפרק הקודם.

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על הלכות פסולי המוקדשין ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית

ב-299 ש"ח בלבד!

ממשיכים את הסבסוד ההיסטורי!

*הארגון רשאי לשנות את המחיר בכל עת

* שווי סט 835 ש"ח

*משלוח עד 21 ימי עסקים

הלימוד להצלחת כוחות הביטחון ולעילוי נשמת הנופלים הי"ד

דילוג לתוכן