ד. דֶּרֶךְ חֶשְׁבּוֹן הַתְּקוּפָה כָּךְ הוּא: תֵּדַע תְּחִלָּה כַּמָּה מַחֲזוֹרִין שְׁלֵמִים מִשְּׁנַת הַיְצִירָה עַד מַחֲזוֹר שֶׁתִּרְצֶה, וְקַח לְכָל מַחֲזוֹר מֵהֶן שָׁעָה אַחַת וְאַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשָּׁה וּשְׁמוֹנִים חֲלָקִים, וְקַבֵּץ כָּל הַחֲלָקִים שָׁעוֹת וְכָל הַשָּׁעוֹת יָמִים, וְתִגְרַע מִן הַכֹּל שִׁבְעָה יָמִים וְתֵשַׁע שָׁעוֹת וְשֵׁשׁ מֵאוֹת שְׁנַיִם וְאַרְבָּעִים חֲלָקִים, וְהַשְּׁאָר תּוֹסִיף אוֹתוֹ עַל מוֹלַד נִיסָן שֶׁל שָׁנָה רִאשׁוֹנָה מִן הַמַּחֲזוֹר – יֵצֵא לְךָ בְּאֵי זוֹ שָׁעָה וּבְכַמָּה בַּחֹדֶשׁ תִּהְיֶה תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל אוֹתָהּ הַשָּׁנָה הָרִאשׁוֹנָה בְּאוֹתוֹ מַחֲזוֹר, וּמִמֶּנָּה תַּתְחִיל לִמְנוֹת אֶחָד וְתִשְׁעִים יוֹם וְשֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחֱצָה לְכָל תְּקוּפָה וּתְקוּפָה.
וְאִם תִּרְצֶה לֵידַע תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל שָׁנָה זוֹ, שֶׁהִיא שְׁנַת כָּךְ וְכָךְ בַּמַּחֲזוֹר שֶׁאַתָּה עוֹמֵד בּוֹ – קַח לְכָל הַמַּחֲזוֹרִין הַשְּׁלֵמִים שָׁעָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשָּׁה וּשְׁמוֹנִים לְכָל מַחֲזוֹר, וּלְכָל הַשָּׁנִים הַגְּמוּרוֹת שֶׁשָּׁלְמוּ מִן הַמַּחֲזוֹר עֲשָׂרָה יָמִים וְאַחַת וְעֶשְׂרִים שָׁעוֹת וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעָה חֲלָקִים לְכָל שָׁנָה, וְקַבֵּץ הַכֹּל, וְתִגְרַע מִמֶּנּוּ שִׁבְעָה יָמִים וְתֵשַׁע שָׁעוֹת וְשֵׁשׁ מֵאוֹת שְׁנַיִם וְאַרְבָּעִים חֲלָקִים, וְהַשְּׁאָר תַּשְׁלִיכֵם חָדְשֵׁי לְבָנָה תִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁעוֹת וּשְׁבַע מֵאוֹת שָׁלֹשׁ וְתִשְׁעִים חֲלָקִים, וְהַנִּשְׁאָר פָּחוֹת מֵחֹדֶשׁ לְבָנָה תּוֹסִיף אוֹתוֹ עַל מוֹלַד נִיסָן שֶׁל אוֹתָהּ הַשָּׁנָה, וְתֵדַע זְמַן תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל אוֹתָהּ הַשָּׁנָה בְּכַמָּה יוֹם בַּחֹדֶשׁ הִיא וּבְכַמָּה שָׁעָה.
תְּקוּפַת נִיסָן לְפִי חֶשְׁבּוֹן זֶה אֵינָהּ לְעוֹלָם אֶלָּא אוֹ בִּתְחִלַּת הַלַּיְלָה אוֹ בַּחֲצִי הַלַּיְלָה אוֹ בִּתְחִלַּת הַיּוֹם אוֹ בַּחֲצִי הַיּוֹם. וּתְקוּפַת תַּמּוּז לְעוֹלָם אֵינָהּ אֶלָּא אוֹ בְּשֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחֱצָה אוֹ בְּשָׁעָה אַחַת וּמֶחֱצָה, בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה. וּתְקוּפַת תִּשְׁרֵי לְעוֹלָם אֵינָהּ אֶלָּא אוֹ בְּתֵשַׁע שָׁעוֹת אוֹ בְּשָׁלֹשׁ שָׁעוֹת, בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה. וּתְקוּפַת טֵבֵת לְעוֹלָם אֵינָהּ אֶלָּא אוֹ בְּעֶשֶׂר שָׁעוֹת וּמֶחֱצָה אוֹ בְּאַרְבַּע וּמֶחֱצָה, בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה.
אִם תִּרְצֶה לֵידַע בְּאֵי זֶה יוֹם מִימֵי הַשָּׁבוּעַ וּבְאֵי זוֹ שָׁעָה תִּהְיֶה הַתְּקוּפָה, קַח שָׁנִים גְּמוּרִים שֶׁעָבְרוּ מִשְּׁנַת יְצִירָה עַד שָׁנָה שֶׁתִּרְצֶה, וְהַשְׁלֵךְ הַכֹּל שְׁמוֹנָה וְעֶשְׂרִים שְׁמוֹנָה וְעֶשְׂרִים, וְהַנִּשְׁאָר פָּחוֹת מִשְּׁמוֹנָה וְעֶשְׂרִים, קַח לְכָל שָׁנָה וְשָׁנָה יוֹם אֶחָד וְשֵׁשׁ שָׁעוֹת וְקַבֵּץ הַכֹּל, וְהוֹסִיף עָלָיו שְׁלֹשָׁה, וְהַשְׁלֵךְ הַכֹּל שִׁבְעָה שִׁבְעָה, וְהַנִּשְׁאָר מִן הַיָּמִים וּמִן הַשָּׁעוֹת תַּתְחִיל לִמְנוֹתוֹ מִתְּחִלַּת לֵיל אֶחָד בְּשַׁבָּת, וְלַאֲשֶׁר יַגִּיעַ הַחֶשְׁבּוֹן, בּוֹ תִּהְיֶה תְּקוּפַת נִיסָן. וְלָמָּה מוֹסִיפִין שְׁלֹשָׁה? לְפִי שֶׁתְּקוּפָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל שְׁנַת הַיְצִירָה הָיְתָה בִּתְחִלַּת לֵיל רְבִיעִי.
וְאִם תִּרְצֶה לֵידַע תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל שָׁנָה זוֹ. בחישוב זה מגיעים ישירות לזמן תקופת ניסן של אותה השנה, מבלי למנות ימים ושעות מתחילת המחזור, כבפסקה הקודמת. קַח לְכָל הַמַּחֲזוֹרִין הַשְּׁלֵמִים וכו'. כמבואר בפסקה הקודמת. וּלְכָל הַשָּׁנִים הַגְּמוּרוֹת… עֲשָׂרָה יָמִים וְאַחַת וְעֶשְׂרִים שָׁעוֹת וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעָה חֲלָקִים לְכָל שָׁנָה. שזהו יתרון שנת החמה על שנת הלבנה של שנים עשר חודשים (לעיל ו,ד), ולכן בכל שנה נדחית כך התקופה ביחס למולד ניסן. וְתִגְרַע מִמֶּנּוּ שִׁבְעָה יָמִים וְתֵשַׁע שָׁעוֹת וְשֵׁשׁ מֵאוֹת שְׁנַיִם וְאַרְבָּעִים חֲלָקִים. כמבואר בפסקה הקודמת. תַּשְׁלִיכֵם חָדְשֵׁי לְבָנָה וכו'. יש להחסיר מן החשבון את המכפלות השלמות של חודשי הירח, שהרי הם הושלמו במהלך השנים בעיבור השנה, ורק השארית היא ההפרש שנותר בין מולד ניסן ובין התקופה.
תְּקוּפַת נִיסָן לְפִי חֶשְׁבּוֹן זֶה. שסובר ששנת חמה שלוש מאות שישים וחמישה יום ורבע. אֵינָהּ לְעוֹלָם אֶלָּא אוֹ בִּתְחִלַּת הַלַּיְלָה אוֹ בַּחֲצִי הַלַּיְלָה אוֹ בִּתְחִלַּת הַיּוֹם אוֹ בַּחֲצִי הַיּוֹם. כיוון שתקופת ניסן הראשונה לפי חשבון זה הייתה בתחילת הלילה, ובכל שנה היא נדחית ברבע יום בדיוק, שהוא שש שעות. וּתְקוּפַת תַּמּוּז לְעוֹלָם אֵינָהּ אֶלָּא אוֹ בְּשֶׁבַע שָׁעוֹת וּמֶחֱצָה אוֹ בְּשָׁעָה אַחַת וּמֶחֱצָה וכו'. כיוון שלפי חשבון זה הפרש הזמן בין תקופה לתקופה הוא תשעים ואחד ימים ושבע וחצי שעות.
אִם תִּרְצֶה לֵידַע בְּאֵי זֶה יוֹם מִימֵי הַשָּׁבוּעַ וּבְאֵי זוֹ שָׁעָה תִּהְיֶה הַתְּקוּפָה. זהו חשבון אחר, ולפיו אפשר לחשב את היום בשבוע והשעה שבהם חלה התקופה (ועל בסיסו ניתן להגיע לתאריך בחודש כמבואר לקמן הל' ו-ז). וְהַשְׁלֵךְ הַכֹּל שְׁמוֹנָה וְעֶשְׂרִים. שמבחינת היום בשבוע, התקופה מתאחרת מדי שנה ביום ושש שעות (שהם שארית החלוקה לשבע של שלוש מאות שישים וחמישה ורבע ימות השנה), כך שמדי עשרים ושמונה שנים חלה התקופה באותו יום בשבוע ובאותה השעה שבהם חלה בראשונה. קַח לְכָל שָׁנָה וְשָׁנָה יוֹם אֶחָד וְשֵׁשׁ שָׁעוֹת. שזה הזמן שבו מתאחרת התקופה בכל שנה, כמבואר בתחילת הפסקה. וְהוֹסִיף עָלָיו שְׁלֹשָׁה. כמבואר מיד בסמוך. וְהַשְׁלֵךְ הַכֹּל שִׁבְעָה שִׁבְעָה. יש להחסיר כפולות שלמות של שבע, שהרי אין משמעות לשבוע שלם במציאת היום בשבוע. וְהַנִּשְׁאָר מִן הַיָּמִים וּמִן הַשָּׁעוֹת תַּתְחִיל לִמְנוֹתוֹ מִתְּחִלַּת לֵיל אֶחָד בְּשַׁבָּת וכו'. את מספר הימים והשעות שנותרו לאחר ניכוי כל השבועות השלמים יש למנות מתחילת השבוע, ליל ראשון (מוצאי שבת). לְפִי שֶׁתְּקוּפָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל שְׁנַת יְצִירָה הָיְתָה בִּתְחִלַּת לֵיל רְבִיעִי. שהרי אנחנו מעוניינים למצוא את היום בשבוע שבו חלה התקופה, ואת החשבון התחלנו מהתקופה הראשונה שהייתה בליל רביעי, שלושה ימים לאחר תחילת השבוע.
ו. אִם תִּרְצֶה לֵידַע בְּכַמָּה יוֹם בַּחֹדֶשׁ תִּהְיֶה תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל שָׁנָה זוֹ, תֵּדַע תְּחִלָּה בְּאֵי זֶה יוֹם מִימֵי הַשָּׁבוּעַ תִּהְיֶה, וּבְאֵי זֶה יוֹם יִקָּבַע נִיסָן שֶׁל שָׁנָה זוֹ, וְכַמָּה שָׁנִים גְּמוּרִים עָבְרוּ מִן הַמַּחֲזוֹר, וְתִקַּח לְכָל שָׁנָה אַחַד עָשָׂר יוֹם, וְתוֹסִיף עַל סְכוּם הַיָּמִים שִׁבְעָה יָמִים בִּזְמַנִּים אֵלּוּ, וְהַשְׁלֵךְ הַכֹּל שְׁלֹשִׁים שְׁלֹשִׁים, וְהַנִּשְׁאָר פָּחוֹת מִשְּׁלֹשִׁים תַּתְחִיל לִמְנוֹתוֹ מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן: אִם יַגִּיעַ לְיוֹם הַתְּקוּפָה – מוּטָב; וְאִם לָאו – הוֹסִיף יוֹם אוֹ שְׁנֵי יָמִים אוֹ שְׁלֹשָׁה יָמִים עַל הַמִּנְיָן עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְיוֹם הַתְּקוּפָה. וְאִם תִּהְיֶה הַשָּׁנָה מְעֻבֶּרֶת – תַּתְחִיל לִמְנוֹת מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר שֵׁנִי, וְלַיּוֹם שֶׁיַּגִּיעַ הַחֶשְׁבּוֹן, בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם מִן הַחֹדֶשׁ תִּהְיֶה הַתְּקוּפָה.