א. הַנּוֹשֵׂא בְּתוּלָה שֶׁנִּתְאַלְמְנָה אוֹ נִתְגָרְשָׁה אוֹ נֶחְלְצָה: אִם מִן הָאֵרוּסִין נִתְאַלְמְנָה אוֹ נִתְגָרְשָׁה אוֹ נֶחְלְצָה – כְּתֻבָּתָהּ מָאתַיִם; וְאִם מִן הַנִּשּׂוּאִין – כְּתֻבָּתָהּ מֵאָה, שֶׁמִּשֶּׁנִּשֵּׂאת הֲרֵי הִיא כִּבְעוּלָה.
וְכֵן הַנּוֹשֵׂא בְּתוּלָה מְשֻׁחְרֶרֶת אוֹ גִּיֹּרֶת אוֹ שְׁבוּיָה: אִם נִשְׁתַּחְרְרָה הַשִּׁפְחָה וְנִתְגַּיְּרָה הַגּוֹיָּה וְנִפְדָּת הַשְּׁבוּיָה וְהֵן פְּחוּתוֹת מִשָּׁלֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד – כְּתֻבָּתָן מָאתַיִם; וְאִם הָיוּ בְּנוֹת שָׁלֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה – כְּתֻבָּתָן מֵאָה.
ב. וּמִפְּנֵי מָה תִּקְּנוּ חֲכָמִים לָאֵלּוּ כְּתֻבָּה מֵאָה, וְאַף עַל פִּי שֶׁהֵן בְּתוּלוֹת? הוֹאִיל וְחֶזְקַת הַנְּשׂוּאָה שֶׁתִּבָּעֵל, וְחֶזְקַת הַשִּׁפְחָה וְהַנָּכְרִית וְהַשְּׁבוּיָה שֶׁתִּבָּעֵל – תִּקְּנוּ לָהֶן מֵאָה, בֵּין נִבְעֲלוּ בֵּין לֹא נִבְעֲלוּ, וַהֲרֵי הֵן כִּבְעוּלוֹת לְכָל דָּבָר.
ג. מֻכַּת עֵץ – כְּתֻבָּתָהּ מֵאָה. אֲפִלּוּ נִשְּׂאָה עַל מְנָת שֶׁהִיא בְּתוּלָה שְׁלֵמָה, וְנִמְצֵאת מֻכַּת עֵץ – כְּתֻבָּתָהּ מֵאָה.
קְטַנָּה מִבַּת שָׁלֹשׁ שָׁנִים וּלְמַטָּה שֶׁנִּבְעֲלָה, אֲפִלּוּ בָּא עָלֶיהָ אָדָם גָּדוֹל – כְּתֻבָּתָהּ מָאתַיִם, סוֹפָהּ שֶׁתַּחֲזֹר בְּתוּלָה כִּשְׁאָר הַבְּתוּלוֹת. וְכֵן גְּדוֹלָה שֶׁבָּא עָלֶיהָ קָטָן מִבֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וּלְמַטָּה – כְּתֻבָּתָהּ מָאתַיִם, כְּאִלּוּ לֹא נִבְעֲלָה כְּלָל, שֶׁבִּיאַת בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד בִּיאָה, פָּחוֹת מִזֶּה אֵין בִּיאָתוֹ בִּיאָה.
ד. בְּתוּלָה שֶׁהִיא בּוֹגֶרֶת אוֹ סוּמָה אוֹ אַיְלוֹנִית – כְּתֻבָּתָן מָאתַיִם. אֲבָל הַחֵרֶשֶׁת וְהַשּׁוֹטָה – לֹא תִּקְּנוּ לָהֶן חֲכָמִים כְּתֻבָּה. הַשּׁוֹטָה – לֹא תִּקְּנוּ לָהּ נִשּׂוּאִין כְּלָל. וְהַחֵרֶשֶׁת – אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לָהּ נִשּׂוּאִין מִדִּבְרֵיהֶם, לֹא תִּקְּנוּ לָהּ כְּתֻבָּה, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִמָּנְעוּ וְלֹא יִשְּׂאוּ אוֹתָהּ. וּכְשֵׁם שֶׁאֵין לָהּ כְּתֻבָּה – כָּךְ אֵין לָהּ מְזוֹנוֹת, וְלֹא תְּנַאי מִתְּנָאֵי כְּתֻבָּה. וְאִם כְּנָסָהּ חֵרֶשֶׁת, וְנִתְפַּקְּחָה – יֵשׁ לָהּ כְּתֻבָּה וּתְנָאֵי כְּתֻבָּה, וּכְתֻבָּתָהּ מֵאָה.
ה. נָשָׂא חֵרֶשֶׁת אוֹ שׁוֹטָה וְכָתַב לָהֶן מֵאָה מָנֶה – כְּתֻבָּתָן קַיֶּמֶת, מִפְּנֵי שֶׁרָצָה לְהַזִּיק נְכָסָיו.
ו. חֵרֵשׁ אוֹ שׁוֹטֶה שֶׁנָּשְׂאוּ נָשִׁים פִּקְּחוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁנִּתְפַּקַּח הַחֵרֵשׁ וְנִשְׁתַּפָּה הַשּׁוֹטֶה – אֵין לִנְשֵׁיהֶם עֲלֵיהֶם כְּלוּם. רָצוּ לְקַיְּמָן אַחַר שֶׁהִבְרִיאוּ – יֵשׁ לָהֶן כְּתֻבָּה מֵאָה. וְאִם בֵּית דִּין הֵן שֶׁהִשִּׂיאוּ הַחֵרֵשׁ, וְכָתְבוּ לָהּ כְּתֻבָּה עַל נְכָסָיו – נוֹטֶלֶת כָּל מַה שֶּׁכָּתְבוּ לָהּ בֵּית דִּין. אֲבָל הַשּׁוֹטֶה – אֵין בֵּית דִּין מַשִּׂיאִין אוֹתוֹ; בְּמָקוֹם שֶׁאֵין תַּקָּנַת חֲכָמִים עוֹמֶדֶת – לֹא תִּקְּנוּ לוֹ נִשּׂוּאִין.
וְכֵן הַקָּטָן – לֹא תִּקְּנוּ לוֹ חֲכָמִים נִשּׂוּאִין, הוֹאִיל וְסוֹפוֹ לָבֹא לִידֵי נִשּׂוּאִין גְּמוּרִין. וּמִפְּנֵי מָה תִּקְּנוּ נִשּׂוּאִין לַקְּטַנָּה, וְאַף עַל פִּי שֶׁהִיא בָּאָה לִידֵי נִשּׂוּאִין גְּמוּרִין? כְּדֵי שֶׁלֹּא יִנְהֲגוּ בָּהּ מִנְהַג הֶפְקֵר. וְאֵין מַשִּׂיאִין אֶת הַנַּעַר עַד שֶׁבּוֹדְקִין אוֹתוֹ וְיִוָּדַע שֶׁהֵבִיא סִימָנִין.
ז. קָטָן, אֲפִלּוּ בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד, שֶׁנָּשָׂא אִשָּׁה – אֵין לָהּ כְּתֻבָּה. וְאִם הִגְדִּיל, וְקִיְּמָהּ אַחַר שֶׁהִגְדִּיל – יֵשׁ לָהּ עִקַּר כְּתֻבָּה מָנֶה. וְכֵן גֵּר שֶׁנִּתְגַּיֵּר הוּא וְאִשְׁתּוֹ – כְּתֻבָּתָהּ מָנֶה, שֶׁעַל מְנָת כֵּן קִיְּמָהּ.
ח. כָּל בְּתוּלָה שֶׁכְּתֻבָּתָהּ מָאתַיִם – יֵשׁ לָהּ טַעֲנַת בְּתוּלִים; וְכָל שֶׁכְּתֻבָּתָהּ מָנֶה אוֹ שֶׁלֹּא תִּקְּנוּ לָהּ חֲכָמִים כְּתֻבָּה – אֵין לָהּ טַעֲנַת בְּתוּלִים. וְהַמִּתְיַחֵד עִם אֲרוּסָתוֹ קֹדֶם נִשּׂוּאִין – אֵין לוֹ טַעֲנַת בְּתוּלִים.
ט. וּמַה הִיא טַעֲנַת בְּתוּלִים? זֶה שֶׁנָּשָׂא בְּתוּלָה שֶׁחֶזְקָתָהּ שֶׁהִיא בְּתוּלָה, וְטוֹעֵן וְאוֹמֵר: 'לֹא מְצָאתִיהָ בְּתוּלָה'. וּשְׁנֵי סִימָנִין הֵן לַבְּתוּלִים: הָאֶחָד – דָּמִים שֶׁשּׁוֹתְתִין מִמֶּנָּה בְּסוֹף בִּיאָה רִאשׁוֹנָה, וְהַשֵּׁנִי – הַדֹּחַק שֶׁיִּמְצָא בָּהּ בְּבִיאָה רִאשׁוֹנָה בִּשְׁעַת הַתַּשְׁמִישׁ.
י. הַנּוֹשֵׂא בְּתוּלָה, שֶׁכְּתֻבָּתָהּ מָאתַיִם, וְטָעַן וְאָמַר: 'לֹא מְצָאתִיהָ בְּתוּלָה' – שׁוֹאֲלִין אוֹתָהּ. אִם אָמְרָה: 'אֱמֶת הוּא אוֹמֵר, לֹא מְצָאַנִי בְּתוּלָה, מִפְּנֵי שֶׁנָּפַלְתִּי וְהִכַּנִי עֵץ' אוֹ 'קַרְקַע' 'וְהָלְכוּ בְּתוּלַי' – הֲרֵי זוֹ נֶאֱמֶנֶת, וְתַחֲזֹר כְּתֻבָּתָהּ לְמָנֶה. אַף עַל פִּי שֶׁהוּא טוֹעֵן וְאוֹמֵר: 'שֶׁמָּא אִישׁ בָּא עָלַיִךְ וְאֵין לָךְ כְּלוּם' – אֵין מַשְׁגִּיחִין בְּטַעֲנָתוֹ. וְיֵשׁ לוֹ לְהַחֲרִים סְתָם שֶׁלֹּא בָּא עָלֶיהָ אִישׁ, שֶׁאֵין הַדָּבָר לוֹ וַדַּאי.
יא. אָמְרָה: 'הִין, אֱמֶת אָמַר שֶׁלֹּא מְצָאַנִי בְּתוּלָה, וְאִישׁ בָּא עָלַי בְּאֹנֶס אַחֵר שֶׁנִּתְאָרַסְתִּי לוֹ' – הֲרֵי זוֹ נֶאֱמֶנֶת, וּכְתֻבָּתָהּ מָאתַיִם כְּמוֹת שֶׁהָיְתָה. וְאִם טָעַן וְאָמַר: 'שֶׁמָּא עַד שֶׁלֹּא אֵרַסְתִּיךְ נֶאֱנַסְתְּ, וּמִקָּחִי מִקַּח טָעוּת', אוֹ: 'אַחַר שֶׁאֵרַסְתִּיךְ נִבְעַלְתְּ בִּרְצוֹנִיךְ' – הֲרֵי זֶה מַחֲרִים סְתָם עַל 'מִי שֶׁטּוֹעֵן שֶׁקֶר כְּדֵי לְחַיְּבֵנִי מָמוֹן שֶׁאֵינִי חַיָּב בּוֹ'.
יב. טָעַן וְאָמַר: 'לֹא מְצָאתִיהָ בְּתוּלָה', וְהִיא אוֹמֶרֶת: 'לֹא בָּא עָלַי, וַעֲדַיִן בְּתוּלָה אֲנִי' – בּוֹדְקִין אוֹתָהּ, אוֹ חוֹזֵר וּבוֹעֵל בִּפְנֵי עֵדִים.
אָמְרָה: 'בָּא עָלַי וּבְתוּלָה מְצָאַנִי כְּכָל הַבְּתוּלוֹת, וְשֶׁקֶר הוּא טוֹעֵן' – שׁוֹאֲלִין אוֹתוֹ, וְאוֹמְרִין לוֹ: 'מֶה הָיָה הַדָּבָר עַד שֶׁאָמַרְתָּ שֶׁאֵינָהּ בְּתוּלָה?'. אִם אָמַר: 'מִפְּנֵי שֶׁלֹּא מָצָאתִי דָּם' – בּוֹדְקִין בְּמִשְׁפַּחְתָּהּ, שֶׁמָּא אֵין לָהֶן דָּם כְּלָל, לֹא דַּם נִדָּה וְלֹא דַּם בְּתוּלִים. אִם נִמְצְאוּ כֻּלָּן כֵּן – הֲרֵי זוֹ כְּחֶזְקָתָהּ.
לֹא נִמְצְאוּ בְּנֵי מִשְׁפַּחְתָּהּ כֵּן – בּוֹדְקִין אוֹתָהּ, שֶׁמָּא חֹלִי גָּדוֹל יֵשׁ בָּהּ שֶׁיִּבֵּשׁ לַחְלוּחִית הָאֵבָרִים, אוֹ שֶׁמָּא הָיְתָה מִתְעַנָּה בָּרָעָב; וּמְרַטְּבִין אוֹתָהּ וּמַאֲכִילִין אוֹתָהּ וּמַשְׁקִין אוֹתָהּ עַד שֶׁתַּבְרִיא, וְתִבָּעֵל שְׁנִיָּה, וְנִרְאֶה אִם תּוֹצִיא דָּם אִם לָאו. וְאִם אֵין שָׁם חֹלִי וְלֹא רָעָב וְלֹא כַּיּוֹצֵא בּוֹ – הֲרֵי זוֹ טַעֲנַת בְּתוּלִים. וְאַף עַל פִּי שֶׁמָּצָא דֹּחַק בְּעֵת הַתַּשְׁמִישׁ, הוֹאִיל וְלֹא יָצָא דָּם – אֵין כָּאן בְּתוּלִים; שֶׁכָּל בְּתוּלָה יֵשׁ לָהּ דָּם, בֵּין קְטַנָּה בֵּין נַעֲרָה בֵּין בּוֹגֶרֶת, אֶלָּא מִפְּנֵי הַחֹלִי, כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ.
וְאִם אָמַר: 'מִפְּנֵי שֶׁלֹּא מָצָאתִי דֹּחַק, אֶלָּא פֶּתַח פָּתוּחַ מָצָאתִי' – שׁוֹאֲלִין עַל שְׁנוֹתֶיהָ, שֶׁמָּא בּוֹגֶרֶת הִיא, שֶׁרֹב הַבּוֹגְרוֹת אֵין לָהֶן דֹּחַק שֶׁמַּרְגִּישִׁין בּוֹ הַרְבֵּה, שֶׁהֲרֵי גָּדְלָה וְנִתְרַפּוּ אֵבָרֶיהָ וְכָלוּ בְּתוּלֶיהָ. וְאִם לֹא בָּגְרָה עֲדַיִן – אוֹמְרִין לוֹ: 'שֶׁמָּא הִטִּיתָה אוֹ בָּעַלְתָּה בְּנַחַת הַרְבֵּה, וּלְפִיכָךְ לֹא הִרְגַּשְׁתָה בְּדֹחַק?'. אִם אָמַר: 'לֹא כִי, אֶלָּא וַדַּאי פֶּתַח פָּתוּחַ הָיָה' – הֲרֵי זוֹ טַעֲנַת בְּתוּלִים לְכָל בְּתוּלָה שֶׁלֹּא בָּגְרָה, בֵּין קְטַנָּה בֵּין נַעֲרָה, בֵּין בְּרִיאָה בֵּין חוֹלָה; שֶׁכָּל בְּתוּלָה נַעֲרָה – פִּתְחָהּ סָתוּם הוּא. וְאַף עַל פִּי שֶׁיָּצָא הַדָּם, הוֹאִיל וּמָצָא פֶּתַח פָּתוּחַ – אֵין כָּאן בְּתוּלִים.
יג. יֵשׁ גְּאוֹנִים שֶׁהוֹרוּ שֶׁהַבּוֹגֶרֶת אֵין לָהּ טַעֲנַת דָּמִים וְיֵשׁ לָהּ טַעֲנַת פֶּתַח פָּתוּחַ. וְאֵין דֶּרֶךְ הַתַּלְמוּד מַרְאָה דָּבָר זֶה, וְטָעוּת הָיְתָה בַּנֻּסְחָיוֹת שֶׁלָּהֶם. וּכְבָר בָּדַקְתִּי עַל סְפָרִים רַבִּים וְקַדְמוֹנִים וּמָצָאתִי שֶׁהַדָּבָר כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ, שֶׁאֵין לַבּוֹגֶרֶת אֶלָּא טַעֲנַת דָּמִים בִּלְבַד.
יד. חֲכָמִים הֵם שֶׁתִּקְּנוּ עִקַּר כְּתֻבָּה לָאִשָּׁה. וְהֵם הִתְקִינוּ וְאָמְרוּ, שֶׁכָּל הַטּוֹעֵן טַעֲנַת בְּתוּלִים וְהָאִשָּׁה מַכְחֶשֶׁת אוֹתוֹ – נֶאֱמָן, וְעָלֶיהָ לְהָבִיא רְאָיָה, לֹא עַל הָאִישׁ, שֶׁחֲזָקָה הִיא שֶׁאֵין אָדָם טוֹרֵחַ בִּסְעוּדָה וּמַפְסִידָהּ וְהוֹפֵךְ שִׂמְחָתוֹ אֵבֶל.
טו. וְעַד מָתַי יֵשׁ לוֹ לִטְעֹן טַעֲנַת בְּתוּלִים? אִם נִסְתְּרָה – מִיָּד; וְאִם לֹא נִסְתְּרָה – אֲפִלּוּ לְאַחַר שְׁלֹשִׁים יוֹם.
טז. הוֹרוּ כָּל הַגְּאוֹנִים, שֶׁזֶּה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים שֶׁהוּא נֶאֱמָן אִם הִכְחִישַׁתּוּ – לְהַפְסִידָהּ עִקַּר כְּתֻבָּה. אֲבָל הַתּוֹסֶפֶת – יֵשׁ לָהּ, אֶלָּא אִם כֵּן נוֹדַע בִּרְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁהָיְתָה בְּעוּלָה, אוֹ שֶׁהוֹדָת לוֹ שֶׁהִיא בְּעוּלָה קֹדֶם שֶׁתִּתְאָרֵס וְהִטְעַתּוּ. לְפִיכָךְ יֵשׁ לוֹ לְהַשְׁבִּיעָהּ בִּנְקִיטַת חֵפֶץ כְּדִין כָּל הַנִּשְׁבָּעִין וְנוֹטְלִין, וְאַחַר כָּךְ תִּגְבֶּה הַתּוֹסֶפֶת. וְאֵין לָהּ הִיא לְהַשְׁבִּיעוֹ שֶׁלֹּא מְצָאָהּ בְּתוּלָה וְאַחַר כָּךְ תַּפְסִיד עִקַּר כְּתֻבָּה, שֶׁחֲזָקָה הִיא שֶׁאֵין אָדָם טוֹרֵחַ בִּסְעוּדָה וּמַפְסִידָהּ. וְיֵשׁ לָהּ לְהַחֲרִים סְתָם עַל מִי שֶׁטָּעַן עָלֶיהָ שֶׁקֶר.
יז. הֲרֵי שֶׁרָצָה לְקַיְּמָהּ אַחַר שֶׁהִפְסִידָה עִקַּר כְּתֻבָּה – חוֹזֵר וְכוֹתֵב לָהּ מֵאָה, לְפִי שֶׁאָסוּר לְאָדָם לִשְׁהוֹת עִם אִשְׁתּוֹ שָׁעָה אַחַת בְּלֹא כְּתֻבָּה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
מְשֻׁחְרֶרֶת. שפחה כנענית שנשתחררה, ודינה כגיורת (הלכות איסורי ביאה יב,יז). פְּחוּתוֹת מִשָּׁלֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד. שבתוליהן חוזרים לאחר זמן (לקמן ה"ג).