א. כְּבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁעַמֵּי הָאָרֶץ נֶאֱמָנִין עַל טָהֳרַת פָּרַת הַחַטָּאת; מִפְּנֵי חֻמְרָתָהּ אֵין מְזַלְזְלִין בָּהּ. וְכֵן נֶאֱמָנִין הֵן עַל טָהֳרַת יַיִן וְשֶׁמֶן שֶׁל נְסָכִים: אִם אָמְרוּ: 'טָהוֹר הוּא' – הֲרֵי זֶה בְּחֶזְקַת טָהֳרָה; מִפְּנֵי חֻמְרָתוֹ נִזְהָרִין בּוֹ.
וְכֵן נֶאֱמָנִין הֵן עַל הַתְּרוּמָה בִּשְׁעַת הַגִּתּוֹת וְהַבַּדִּים, מִפְּנֵי שֶׁכָּל הָעָם מְטַהֲרִין עַצְמָן וּכְלֵיהֶן כְּדֵי לַעֲשׂוֹת יֵינָם וְשַׁמְנָם בְּטָהֳרָה. עָבְרוּ הַגִּתּוֹת וְהַבַּדִּים – אֵינָן נֶאֱמָנִין, אֶלָּא
ב. כֹּהֵן שֶׁהֵבִיא לוֹ עַם הָאָרֶץ חָבִית יַיִן אוֹ שֶׁמֶן שֶׁל תְּרוּמָה – לֹא יְקַבְּלֶנָּה מִמֶּנּוּ, מִפְּנֵי שֶׁהִיא בְּחֶזְקַת טֻמְאָה. הִנִּיחָהּ עַם הָאָרֶץ אֶצְלוֹ עַד גַּת הַבָּאָה וֶהֱבִיאָהּ לוֹ – יְקַבְּלֶנָּה, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא יוֹדֵעַ שֶׁהִיא מִשֶּׁל אֶשְׁתָּקַד, שֶׁלֹּא גָּזְרוּ עֲלֵיהֶן טֻמְאָה בִּשְׁעַת הַגִּתּוֹת וְהַבַּדִּים.
ג. עַם הָאָרֶץ שֶׁנָּעַל בֵּית בַּדּוֹ אוֹ גִּתּוֹ בְּשָׁעָה שֶׁגָּמְרוּ הָעָם לִדְרֹךְ, וְהוֹלִיךְ אֶת הַמַּפְתֵּחַ מִיָּד לַכֹּהֵן, אַף עַל פִּי שֶׁשָּׁהָה כַּמָּה יָמִים אַחַר שֶׁעָבְרוּ הַגִּתּוֹת – הֲרֵי הַכֹּהֵן בָּא וּפוֹתֵחַ לְפָנָיו, וּמַטְבִּילוֹ, וְדוֹרֵךְ, וְנוֹטֵל תְּרוּמָה בְּטָהֳרָה. וְאִם לֹא עָשָׂה כֵּן – לֹא יִטֹּל תְּרוּמָה מֵעַם הָאָרֶץ, אֶלָּא זֵיתִים אוֹ עֲנָבִים שֶׁאֵינָן מֻכְשָׁרִין, שֶׁאֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה.
ד. הֵבִיא לוֹ עַם הָאָרֶץ חָבִית שֶׁל תְּרוּמָה בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה וְאָמַר: 'בְּתוֹכָהּ קֹדֶשׁ', אֲפִלּוּ רְבִיעִית – מִתּוֹךְ שֶׁנֶּאֱמָן עַל טָהֳרַת הַקֹּדֶשׁ נֶאֱמָן עַל הַכֹּל.
אֲפִלּוּ בִּשְׁעַת הַגִּתּוֹת וְהַבַּדִּים, שֶׁעַמֵּי הָאָרֶץ נֶאֱמָנִין עַל הַתְּרוּמָה – אֵינָן נֶאֱמָנִין עַל הַכְּלִי הָרֵיקָן לוֹמַר שֶׁהוּא טָהוֹר לַתְּרוּמָה. וְכֵן אֵינָן נֶאֱמָנִין לְעוֹלָם עַל כְּלִי רֵיקָן לוֹמַר שֶׁהוּא טָהוֹר לַקֹּדֶשׁ.
ה. כְּלִי שֶׁהָיָה לְתוֹכוֹ יַיִן אוֹ שֶׁמֶן, וְרָאִינוּ עַם הָאָרֶץ יוֹשֵׁב וּמְשַׁמְּרוֹ כְּדֵי לְהוֹצִיא מִמֶּנּוּ נְסָכִים – הֲרֵי זֶה נֶאֱמָן עַל טָהֳרַת הַכְּלִי, וַאֲפִלּוּ קֹדֶם לַגִּתּוֹת וְלַבַּדִּים בְּשִׁבְעִים יוֹם. אֲבָל קֹדֶם לְשִׁבְעִים – אֵינָן נֶאֱמָנִין.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּשְׁאָר אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. אֲבָל בִּירוּשָׁלַיִם נֶאֱמָנִין עַל כְּלִי חֶרֶשׂ הָרֵיקָן לוֹמַר שֶׁהוּא טָהוֹר לַקֹּדֶשׁ לְעוֹלָם; בֵּין כֵּלִים דַּקִּין בֵּין כֵּלִים גַּסִּין, בֵּין שֶׁהָיוּ הַכֵּלִים רֵיקָנִין בֵּין שֶׁהָיוּ מְלֵאִין – הֲרֵי הוּא נֶאֱמָן עַל הַכְּלִי, אַף עַל פִּי שֶׁהַמַּשְׁקִין שֶׁבְּתוֹכוֹ טְמֵאִין. אֲפִלּוּ הָיָה בִּגְדוֹ שֶׁהוּא מִדְרָס בְּתוֹךְ הַכְּלִי – הֲרֵי הַכְּלִי בְּחֶזְקַת טָהֳרָה לַקֹּדֶשׁ. וּמִפְּנֵי מָה הֵקֵלּוּ בָּהֶן? מִפְּנֵי שֶׁאֵין עוֹשִׂין כִּבְשׁוֹנוֹת בִּירוּשָׁלַיִם.
ו. מִן הַמּוֹדָעִית וְלִפְנִים נֶאֱמָנִין עַל כְּלֵי חֶרֶשׂ, וּמִן הַמּוֹדָעִית וְלַחוּץ אֵין נֶאֱמָנִין. וְהַמּוֹדָעִית עַצְמָהּ – פְּעָמִים כְּלַחוּץ וּפְעָמִים כְּלִפְנִים. כֵּיצַד? הָיָה חָבֵר נִכְנָס וְעַם הָאָרֶץ יוֹצֵא וּכְלִי חֶרֶשׂ בְּיָדוֹ – הֲרֵי זֶה נֶאֱמָן בַּמּוֹדָעִית לוֹמַר שֶׁהוּא טָהוֹר לַקֹּדֶשׁ. הָיוּ שְׁנֵיהֶן נִכְנָסִין אוֹ שְׁנֵיהֶן יוֹצְאִין – אֵינוֹ נֶאֱמָן עַד שֶׁיִּהְיֶה לִפְנִים מִן הַמּוֹדָעִית.
ז. קַדָּר שֶׁהֵבִיא קְדֵרוֹת וְהִנִּיחָן לִפְנִים מִן הַמּוֹדָעִית, וּבָאוּ הַלּוֹקְחִין וְהוּא אוֹמֵר לָהֶם שֶׁהֵן טְהוֹרוֹת, וְלָקַח הַקְּדֵרָה וְנִכְנַס בָּהּ – הֲרֵי הִיא טְהוֹרָה לַקֹּדֶשׁ, אֲבָל לֹא לַתְּרוּמָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. לָקַח קְדֵרָה וְיָצָא בָּהּ חוּץ לַמּוֹדָעִית – הֲרֵי זוֹ טְמֵאָה בֵּין לַתְּרוּמָה בֵּין לַקֹּדֶשׁ; אַף עַל פִּי שֶׁהֵן הֵן הַקְּדֵרוֹת וְהוּא הַקַּדָּר עַצְמוֹ – אֵינוֹ נֶאֱמָן אֶלָּא לִפְנִים מִן הַמּוֹדָעִית.
ח. הַלּוֹקֵחַ כְּלֵי חֶרֶשׂ מִן הַכִּבְשָׁן בְּכָל מָקוֹם – הֲרֵי אֵלּוּ טְהוֹרִין בֵּין לַקֹּדֶשׁ בֵּין לַתְּרוּמָה, וְאֵין אוֹמְרִין שֶׁמָּא נָגַע בָּהֶן עַם הָאָרֶץ, וַאֲפִלּוּ לָקַח מִן הַסֵּדֶר הָרִאשׁוֹן, וְאַף עַל פִּי שֶׁהַכִּבְשָׁן פָּתוּחַ וּכְבָר נִלְקַח חֶצְיוֹ, שֶׁלֹּא גָּזְרוּ טֻמְאָה עַל כֵּלִים שֶׁבַּכִּבְשָׁן.
ט. טֻמְאַת עַמֵּי הָאָרֶץ בָּרֶגֶל כְּטָהֳרָה הִיא חֲשׁוּבָה, שֶׁכָּל יִשְׂרָאֵל חֲבֵרִים בָּרֶגֶל, וּכְלֵיהֶן כֻּלָּן וְאָכְלֵיהֶן וּמַשְׁקֵיהֶן טְהוֹרִים בָּרֶגֶל, מִפְּנֵי שֶׁהַכֹּל מְטַהֲרִין עַצְמָן וְעוֹלִין לָרֶגֶל. לְפִיכָךְ הֵן נֶאֱמָנִין בְּכָל יְמוֹת הָרֶגֶל, בֵּין עַל הַקֹּדֶשׁ בֵּין עַל הַתְּרוּמָה. וּמִשֶּׁיַּעֲבֹר הָרֶגֶל – חוֹזְרִין לְטֻמְאָתָן.
י. הַפּוֹתֵחַ חָבִיתוֹ בָּרֶגֶל וְהַמַּתְחִיל בְּעִסָּתוֹ, וְעָבַר הָרֶגֶל – הֲרֵי שְׁאָר הֶחָבִית וּשְׁאָר הָעִסָּה בְּחֶזְקַת טֻמְאָה, שֶׁהֲרֵי נָגְעוּ בָּהּ עַמֵּי הָאָרֶץ. וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נָגַע בָּהּ אֶלָּא בִּזְמַן שֶׁהוּא כְּחָבֵר – אֵינָהּ טְהוֹרָה אֶלָּא בִּימֵי הָרֶגֶל בִּלְבַד.
יא. אַחַר הָרֶגֶל בְּמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב הָיוּ מַטְבִּילִין אֶת כָּל הַכֵּלִים שֶׁהָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ, מִפְּנֵי שֶׁנָּגְעוּ בָּהֶן עַמֵּי הָאָרֶץ בָּרֶגֶל בִּשְׁעַת הֶחָג. וּלְפִיכָךְ הָיוּ אוֹמְרִין לָהֶן: 'הִזָּהֲרוּ שֶׁלֹּא תִּגְּעוּ בַּשֻּׁלְחָן' בְּשָׁעָה שֶׁמַּרְאִין אוֹתוֹ לְעוֹלֵי רְגָלִים, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה טָמֵא בְּמַגָּעָן אַחַר הָרֶגֶל וְנִמְצָא צָרִיךְ טְבִילָה וְהַעֲרֵב שֶׁמֶשׁ, וְנֶאֱמַר בְּלֶחֶם הַפָּנִים: "לְפָנַי תָּמִיד" (שמות כה,ל). וְכָל הַכֵּלִים הָיוּ טְעוּנִין טְבִילָה וְהַעֲרֵב שֶׁמֶשׁ חוּץ מִמִּזְבַּח הַזָּהָב וּמִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת, מִפְּנֵי שֶׁצִּפּוּיֵיהֶן כִּבְטֵלִים לְגַבֵּיהֶן.
יב. עַם הָאָרֶץ שֶׁאָמַר: 'טָהוֹר אֲנִי מִטֻּמְאַת מֵת', אוֹ שֶׁאָמַר: 'כְּלִי זֶה טָהוֹר מִטֻּמְאַת מֵת' – נֶאֱמָן, וּמַטְבִּילִין אוֹתוֹ מִשּׁוּם טֻמְאַת עַם הָאָרֶץ בִּלְבַד, וְצָרִיךְ הַעֲרֵב שֶׁמֶשׁ, וְאֵינוֹ צָרִיךְ הַזָּיָה. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁשְּׁאָלוֹ, וְאָמַר: 'טָהוֹר הוּא'. אֲבָל הַלּוֹקֵחַ כְּלִי סְתָם מֵרְשׁוּת עַם הָאָרֶץ – חוֹשְׁשִׁין לוֹ שֶׁמָּא טְמֵא מֵת הוּא, וּמַזִּין עָלָיו שְׁלִישִׁי וּשְׁבִיעִי כְּכָל הַכֵּלִים הַנִּמְצָאִים בְּכָל מָקוֹם חוּץ לִירוּשָׁלַיִם, שֶׁלֹּא גָּזְרוּ טֻמְאָה עַל הַכֵּלִים הַנִּמְצָאִין בִּירוּשָׁלַיִם, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּטֻמְאַת הַסְּפֵקוֹת.
א. כְּבָר בֵּאַרְנוּ. הלכות פרה יג,יב. נֶאֱמָנִין עַל טָהֳרַת פָּרַת הַחַטָּאת. שאם אמרו על דבר מסוים שהוא טהור לצורך קידוש מי אפר הפרה אדומה או הזאתם נאמנים, אף שדרגת טהרה זו חמורה יותר מן הקודש והתרומה (כמפורט בפרק יג שם). עַל טָהֳרַת יַיִן וְשֶׁמֶן שֶׁל נְסָכִים. יין ושמן שהוקדשו לצורך נסכים ומנחות.
בִּשְׁעַת הַגִּתּוֹת וְהַבַּדִּים. בזמן שדורכים את הענבים בגת ואת הזיתים בבית הבד לעשות יין ושמן.