א. כַּמָּה הוּא הַכֹּפֶר? כְּמוֹ שֶׁיִּרְאוּ הַדַּיָּנִין שֶׁהוּא דְּמֵי הַנֶּהֱרָג, הַכֹּל לְפִי שָׁוְיוֹ שֶׁל נֶהֱרָג, שֶׁנֶּאֱמַר: "כְּכֹל אֲשֶׁר יוּשַׁת עָלָיו" (שמות כא,ל). וְכֹפֶר הָעֲבָדִים, בֵּין גְּדוֹלִים בֵּין קְטַנִּים, זְכָרִים אוֹ נְקֵבוֹת, הוּא הַקְּנָס הַקָּצוּב בַּתּוֹרָה – שְׁלֹשִׁים סֶלַע כֶּסֶף יָפֶה, בֵּין שֶׁהָיָה הָעֶבֶד שָׁוֶה מֵאָה מָנֶה בֵּין שֶׁאֵינוֹ שָׁוֶה אֶלָּא דִּינָר. וְכָל הַמְעֻכָּב גֵּט שִׁחְרוּר – אֵין לוֹ קְנָס, הוֹאִיל וְאֵין לוֹ אָדוֹן, שֶׁהֲרֵי יָצָא לְחֵרוּת.
ב. לְמִי נוֹתְנִין אֶת הַכֹּפֶר? לְיוֹרְשֵׁי הַנֶּהֱרָג. וְאִם הֵמִית אִשָּׁה – הַכֹּפֶר לְיוֹרְשֶׁיהָ מֵאָבִיהָ, וְאֵינוֹ לַבַּעַל. הֵמִית מִי שֶׁחֶצְיוֹ עֶבֶד וְחֶצְיוֹ בֶּן חֹרִין – נוֹתֵן חֲצִי הַקְּנָס לְרַבּוֹ, וְהַחֵצִי, רָאוּי לִתֵּן וְאֵין לוֹ מִי יִקָּחֶנּוּ.
ג. שׁוֹר שֶׁנָּגַח אֶת הָאִשָּׁה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מוּעָד לִגַּח – הַבְּעָלִים פְּטוּרִין מִדְּמֵי וְלָדוֹת, שֶׁלֹּא חִיְּבָה תּוֹרָה בִּדְמֵי וְלָדוֹת אֶלָּא לָאָדָם.
ד. נָגַח שִׁפְחָה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ – מְשַׁלֵּם דְּמֵי וְלָדוֹת, שֶׁזֶּה כְּמִי שֶׁנָּגַח חֲמוֹר מְעֻבֶּרֶת. וְאִם הָיָה תָּם – מְשַׁלֵּם חֲצִי דְּמֵי וְלָדוֹת מִגּוּפוֹ.
ה. כֵּיצַד שָׁמִין אוֹתָן? אוֹמְדִין כַּמָּה הָיְתָה שָׁוָה זוֹ כְּשֶׁהָיְתָה מְעֻבֶּרֶת וְכַמָּה הִיא שָׁוָה עַתָּה, וְנוֹתֵן לִבְעָלֶיהָ הַפְּחָת אוֹ חֶצְיוֹ. וְאִם הֵמִית אֶת הַשִּׁפְחָה – מְשַׁלֵּם לִבְעָלֶיהָ הַכֹּפֶר הַקָּצוּב בַּתּוֹרָה בִּלְבַד, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ו. שׁוֹר שֶׁנִּתְכַּוֵּן לִבְהֵמָה וְנָגַח אֶת הָאָדָם, אַף עַל פִּי שֶׁאִם הֱמִיתוֹ פָּטוּר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, אִם חָבַל בּוֹ חַיָּב הוּא בַּנֶּזֶק, וְאִם תָּם הוּא – מְשַׁלֵּם חֲצִי נֶזֶק מִגּוּפוֹ, וְאִם מוּעָד – מְשַׁלֵּם נֶזֶק שָׁלֵם.
ז. שׁוֹר תָּם שֶׁהֵמִית וְהִזִּיק – דָּנִין אוֹתוֹ דִּינֵי נְפָשׁוֹת, וְאֵין דָּנִין אוֹתוֹ דִּינֵי מָמוֹנוֹת; וּמוּעָד שֶׁהֵמִית וְהִזִּיק – דָּנִין אוֹתוֹ דִּינֵי מָמוֹנוֹת, וְחוֹזְרִין וְדָנִין אוֹתוֹ דִּינֵי נְפָשׁוֹת.
קָדְמוּ וְדָנוּהוּ דִּינֵי נְפָשׁוֹת תְּחִלָּה – חוֹזְרִין וְדָנִין אוֹתוֹ דִּינֵי מָמוֹנוֹת.
ח. וּמֵהֵיכָן מִשְׁתַּלֵּם? מִן הַשֶּׁבַח שֶׁהִשְׁבִּיחַ בִּרְדִיָּתוֹ אַחַר שֶׁנִּגְמַר דִּינוֹ; כֵּיוָן שֶׁנִּגְמַר דִּינוֹ לִסְקִילָה – אֵין לוֹ בְּעָלִים שֶׁיִּתְחַיְּבוּ בִּנְזָקָיו. דָּנוּהוּ דִּינֵי נְפָשׁוֹת וּבָרַח – אֵין דָּנִין אוֹתוֹ דִּינֵי מָמוֹנוֹת.
ט. שׁוֹר שֶׁהֵמִית אֶת הָאָדָם, וְהִקְדִּישׁוֹ בְּעָלָיו – אֵינוֹ קָדוֹשׁ; וְכֵן אִם הִפְקִירוֹ – אֵינוֹ הֶפְקֵר; מְכָרוֹ – אֵינוֹ מָכוּר; הֶחֱזִירוֹ שׁוֹמֵר לִבְעָלָיו – אֵינָהּ חֲזָרָה; שְׁחָטוֹ – בְּשָׂרוֹ אָסוּר בַּהֲנָיָה.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? אַחַר שֶׁנִּגְמַר דִּינוֹ לִסְקִילָה. אֲבָל עַד שֶׁלֹּא נִגְמַר דִּינוֹ, אִם הִקְדִּישׁוֹ בְּעָלָיו – הֲרֵי זֶה קָדוֹשׁ; וְאִם הִפְקִירוֹ – הֲרֵי זֶה מֻפְקָר; וְאִם מְכָרוֹ – מָכוּר; הֶחֱזִירוֹ שׁוֹמֵר לִבְעָלָיו – הֲרֵי זֶה מֻחְזָר; וְאִם קָדַם וּשְׁחָטוֹ – הֲרֵי זֶה מֻתָּר בַּאֲכִילָה.
י. שׁוֹר שֶׁלֹּא נִגְמַר דִּינוֹ שֶׁנִּתְעָרֵב בִּשְׁוָרִים אֲחֵרִים – כֻּלָּן פְּטוּרִין, לְפִי שֶׁאֵין גּוֹמְרִין דִּינוֹ שֶׁל שׁוֹר אֶלָּא בִּפְנֵי הַשּׁוֹר, כְּדִין הָאָדָם. נִגְמַר דִּינוֹ וְאַחַר כָּךְ נִתְעָרֵב בַּאֲחֵרִים, אֲפִלּוּ בְּאֶלֶף – כֻּלָּן נִסְקָלִין וְנִקְבָּרִין, וְהֵן אֲסוּרִין בַּהֲנָאָה כְּדִין כָּל בְּהֵמָה הַנִּסְקֶלֶת.
יא. פָּרָה מְעֻבֶּרֶת שֶׁהֵמִיתָה אֶת הָאָדָם, וְכֵן כָּל בְּהֵמָה מְעֻבֶּרֶת שֶׁנֶּעֶבְרָה בָּהּ עֲבֵרָה – הֲרֵי עֻבָּרָהּ כָּמוֹהָ: הִיא וְעֻבָּרָהּ נָגְחָה, הִיא וְעֻבָּרָהּ נִרְבְּעָה.
יב. נָגְחָה וְהֵמִיתָה וְאַחַר כָּךְ נִתְעַבְּרָה: אִם עַד שֶׁלֹּא נִגְמַר דִּינָה נִתְעַבְּרָה, וְיָלְדָה קֹדֶם גְּמַר דִּין – וְלָדָהּ מֻתָּר; וְאִם יָלְדָה אַחַר גְּמַר דִּין – וְלָדָהּ אָסוּר, שֶׁהָעֻבָּר כְּיֶרֶךְ אִמּוֹ הוּא. וְאִם נִתְעָרֵב וְלָדָהּ בַּאֲחֵרִים – כּוֹנְסִין אֶת כֻּלָּן לַכִּפָּה עַד שֶׁיָּמוּתוּ שָׁם.
יג. שׁוֹר הַנִּסְקָל שֶׁהוּזְמוּ עֵדָיו – כָּל הַקּוֹדֵם בּוֹ זָכָה, שֶׁהֲרֵי מִשֶּׁנִּגְמַר דִּינוֹ הִפְקִירוּהוּ בְּעָלָיו. וְאִם הֵעִידוּ שֶׁבְּעָלָיו רְבָעוּהוּ, וְהֵזִים אֶת הָעֵדִים – הֲרֵי הַשּׁוֹר לִבְעָלָיו, וְהַקּוֹדֵם וּמְשָׁכוֹ לֹא זָכָה בּוֹ, שֶׁכֵּיוָן שֶׁהַבַּעַל יוֹדֵעַ בְּעַצְמוֹ שֶׁלֹּא חָטָא, וְשֶׁאֵלּוּ עֵדֵי שֶׁקֶר וַהֲרֵי הוּא מְיַחֵל לַהֲזִימָן – לֹא הִפְקִיר.