פרק י"א, הלכות שחיטה, ספר קדושה
ט״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט״ו בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ז׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ו׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ג׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ב׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
א׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ל׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
כ״ה בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ט בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ח בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״א באלול ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
י׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ט׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ח׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה

הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

א. כָּל בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה אוֹ עוֹף שֶׁנּוֹלַד בָּהֶן סְפֵק טְרֵפָה מִטְּרֵפוֹת אֵלּוּ, כְּגוֹן בְּהֵמָה שֶׁנָּפְלָה וְלֹא הָלְכָה, אוֹ שֶׁנִּטְרְפָה בְּיַד חַיָּה וְאֵין יָדוּעַ אִם הֶאְדִּים הַבָּשָׂר כְּנֶגֶד בְּנֵי מֵעַיִם אוֹ לֹא הֶאְדִּים, אוֹ שֶׁנֶּחְבְּסָה גֻּלְגָּלְתָּהּ וְאֵין יָדוּעַ אִם רֻבָּהּ אוֹ מִעוּטָהּ, וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ: אִם הָיָה זָכָר וְשָׁהָה שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ – הֲרֵי זוֹ בְּחֶזְקַת שְׁלֵמָה כִּשְׁאָר כָּל הַבְּהֵמוֹת; וְאִם הָיְתָה נְקֵבָה – עַד שֶׁתֵּלֵד. וּבָעוֹף: בְּזָכָר – שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ; וּבַנְּקֵבָה – עַד שֶׁתֵּלֵד כָּל הַבֵּיצִים שֶׁל טְעִינָה הָרִאשׁוֹנָה, וְתִטְעֹן טְעִינָה שְׁנִיָּה וְתֵלֵד.
א. שֶׁנָּפְלָה וְלֹא הָלְכָה. לעיל ט,יט. שֶׁנִּטְרְפָה בְּיַד חַיָּה וכו'. לעיל ה,ח-ט. שֶׁנֶּחְבְּסָה גֻּלְגָּלְתָּהּ. לעיל י,ו. כִּשְׁאָר כָּל הַבְּהֵמוֹת. שדינן מבואר לקמן ה"ג. עַד שֶׁתֵּלֵד כָּל הַבֵּיצִים וכו'. יישום לדין זה ראה הלכות מאכלות אסורות ג,יא. טְעִינָה הָרִאשׁוֹנָה וכו'. שתסיים להטיל את כל הביצים שבמעיה ותתחיל מחזור הטלה חדש.
ב. וְאָסוּר לִמְכֹּר סְפֵק טְרֵפָה זוֹ לְגוֹי בְּתוֹךְ זְמַן זֶה, שֶׁמָּא יִמְכְּרֶנָּה לְיִשְׂרָאֵל.

ג. כָּל בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף – בְּחֶזְקַת בְּרִיאִין הֵן, וְאֵין חוֹשְׁשִׁין לָהֶן שֶׁמָּא יֵשׁ בָּהֶן טְרֵפָה. לְפִיכָךְ כְּשֶׁיִּשָּׁחֲטוּ שְׁחִיטָה כְּשֵׁרָה – אֵינָן צְרִיכִין בְּדִיקָה שֶׁמָּא יֵשׁ בָּהֶן אַחַת מִן הַטְּרֵפוֹת, אֶלָּא הֲרֵי הֵן בְּחֶזְקַת הֶתֵּר, עַד שֶׁיִּוָּלֵד לָהֶן דָּבָר שֶׁחוֹשְׁשִׁין לוֹ, וְאַחַר כָּךְ בּוֹדְקִין עַל אוֹתוֹ דָּבָר בִּלְבַד.

ג. שֶׁיִּוָּלֵד. שייווצר.

ד. כֵּיצַד? כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁמַט הַגַּף שֶׁל עוֹף – בּוֹדְקִין אֶת הָרֵאָה שֶׁמָּא נִקְּבָה. נָפְלָה הַבְּהֵמָה – בּוֹדְקִין אוֹתָהּ שֶׁמָּא נִתְרַסְּקוּ אֵבָרֶיהָ. נִתְרֹצֵץ עֶצֶם הָרֹאשׁ – בּוֹדְקִין שֶׁמָּא נִקַּב קְרוּם שֶׁל מֹחַ. הִכָּה אוֹתָהּ קוֹץ אוֹ נִזְרַק בָּהּ חֵץ אוֹ רֹמַח וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, וְנִכְנַס לַחֲלָלָהּ – חוֹשְׁשִׁין לָהּ, וּצְרִיכָה בְּדִיקָה כְּנֶגֶד כָּל הֶחָלָל, שֶׁמָּא נִקַּב אֶחָד מִן הָאֵבָרִים שֶׁתִּטָּרֵף בִּנְקִיבָתָן. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.

ד. שֶׁנִּשְׁמַט הַגַּף. הכנף יצאה ממקום חיבורה לכתף (לעיל י,ד). בּוֹדְקִין אוֹתָהּ שֶׁמָּא נִתְרַסְּקוּ אֵבָרֶיהָ. לעיל ו,יז. נִתְרֹצֵץ עֶצֶם הָרֹאשׁ. התרסק, ואפילו פחות מרוב גובהה ורוב היקפה (ראה לעיל י,ו). הִכָּה אוֹתָהּ קוֹץ… וּצְרִיכָה בְּדִיקָה כְּנֶגֶד כָּל הֶחָלָל. חלל הגוף והגולגולת (לדוגמה נוספת ראה לעיל ה,ז).

ה. לְפִיכָךְ, רֵאָה שֶׁהֶעֱלָת צְמָחִים, אוֹ שֶׁנִּמְצְאוּ סְרָכוֹת כְּמוֹ חוּטִין תְּלוּיִין מִמֶּנָּה וְלַדֹּפֶן, אוֹ לַלֵּב אוֹ לְטַרְפֵּשׁ הַכָּבֵד – חוֹשְׁשִׁין לָהּ שֶׁמָּא נִקְּבָה, וּצְרִיכָה בְּדִיקָה. וְכֵן אִם נִמְצָא בָּהּ אֲבַעְבּוּעַ מָלֵא לֵחָה – חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא נִקַּב סִמְפּוֹן שֶׁתַּחְתָּיו, וְצָרִיךְ בְּדִיקָה.

ה. רֵאָה שֶׁהֶעֱלָת צְמָחִים. עלו בה אבעבועות. כְּמוֹ חוּטִין תְּלוּיִין. שהסרכות נראות כחוטים. לְטַרְפֵּשׁ הַכָּבֵד. הסרעפת. חוֹשְׁשִׁין לָהּ שֶׁמָּא נִקְּבָה וּצְרִיכָה בְּדִיקָה. כפי שמבואר בהלכה הבאה (וראה לעיל ז,ה). נִמְצָא בָּהּ אֲבַעְבּוּעַ מָלֵא לֵחָה. ראה לעיל ז,י.
ו. מִן הַדִּין הָיָה עַל דֶּרֶךְ זוֹ, שֶׁאִם נִמְצֵאת הָרֵאָה תְּלוּיָה בִּסְרָכוֹת כְּמוֹ חוּטִין, אִם הָיוּ מִן הָאֵם שֶׁל רֵאָה וְלַדֹּפֶן אוֹ שֶׁהָיוּ לַלֵּב אוֹ לְטַרְפֵּשׁ הַכָּבֵד – שֶׁחוֹתְכִין אֶת הַסִּרְכָא וּמוֹצִיאִין אֶת הָרֵאָה וְנוֹפְחִין אוֹתָהּ בְּפוֹשְׁרִין: אִם נִמְצֵאת נְקוּבָה – טְרֵפָה; וְאִם לֹא נִתְבַּעְבֵּעַ הַמַּיִם – הֲרֵי הִיא שְׁלֵמָה מִן הַנֶּקֶב, וּמֻתֶּרֶת, וְסִרְכָא זוֹ לֹא הָיְתָה בִּמְקוֹם נֶקֶב, אוֹ שֶׁמָּא נִקַּב קְרוּם הָעֶלְיוֹן בִּלְבַד. וּמֵעוֹלָם לֹא רָאִינוּ מִי שֶׁהוֹרָה כָּךְ וְלֹא שָׁמַעְנוּ מָקוֹם שֶׁעוֹשִׂין בּוֹ כָּךְ.
ו. תְּלוּיָה בִּסְרָכוֹת. מחוברת אליהם, ויש חשש לנקב באותו מקום. וְנוֹפְחִין אוֹתָהּ בְּפוֹשְׁרִין. לאופן הבדיקה ראה לעיל ז,ז. לֹא רָאִינוּ מִי שֶׁהוֹרָה כָּךְ וְלֹא שָׁמַעְנוּ מָקוֹם שֶׁעוֹשִׂין בּוֹ כָּךְ. שסומכים במקרים אלו על הבדיקה (וראה לעיל ז,ה).

ז. וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵלּוּ הֵן הַדְּבָרִים הַנִּרְאִין מִדִּבְרֵי חַכְמֵי הַתַּלְמוּד, הַמִּנְהָג הַפָּשׁוּט בְּיִשְׂרָאֵל כָּךְ הוּא: כְּשֶׁשּׁוֹחֲטִין אֶת הַבְּהֵמָה אוֹ אֶת הַחַיָּה, קוֹרְעִין אֶת הַטַּרְפֵּשׁ שֶׁל כָּבֵד וּבוֹדְקִין אֶת הָרֵאָה בִּמְקוֹמָהּ: אִם לֹא נִמְצֵאת תְּלוּיָה בְּסִרְכָא, אוֹ שֶׁנִּמְצֵאת סִרְכָא מֵאֹזֶן מֵאָזְנֵי רֵאָה וְלַבָּשָׂר שֶׁבִּמְקוֹם רְבִיצָתָהּ, בֵּין בָּשָׂר שֶׁבֵּין צְלָעוֹת בֵּין בָּשָׂר שֶׁבֶּחָזֶה, אוֹ שֶׁנִּמְצֵאת סִרְכָא מֵאֹזֶן לְאֹזֶן עַל הַסֵּדֶר, אוֹ מִן הָאֵם לָאֹזֶן הַסְּמוּכָה לָהּ – הֲרֵי אֵלּוּ מַתִּירִין אוֹתָהּ.

ז. וּבוֹדְקִין אֶת הָרֵאָה בִּמְקוֹמָהּ. בעודה בחלל הגוף, באמצעות מישוש. מֵאֹזֶן. אונה. מֵאֹזֶן מֵאָזְנֵי רֵאָה וְלַבָּשָׂר שֶׁבִּמְקוֹם רְבִיצָתָהּ. ראה לעיל ז,ג-ד. מֵאֹזֶן לְאֹזֶן עַל הַסֵּדֶר וכו'. ראה לעיל ח,ה.
ח. וְאִם נִמְצָא חוּט יוֹצֵא מִן הָאֵם שֶׁל רֵאָה לְאֵיזֶה מָקוֹם שֶׁיִּמָּשֵׁךְ, וַאֲפִלּוּ הָיָה כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה – אוֹסְרִין אוֹתָהּ.
ח. לְאֵיזֶה מָקוֹם שֶׁיִּמָּשֵׁךְ. לכל מקום שהוא.
ט. וְכֵן אִם הָיָה מִן הָרֵאָה חוּט מָשׁוּךְ לַלֵּב אוֹ לְטַרְפֵּשׁ הַכָּבֵד אוֹ לְכִיס הַלֵּב אוֹ לַוַּרְדָּה, בֵּין שֶׁהָיָה הַחוּט מִן הָאֵם שֶׁל רֵאָה בֵּין שֶׁהָיָה מִן הָאֹזֶן, וַאֲפִלּוּ הָיָה כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה – אוֹסְרִין אוֹתָהּ. וְכֵן וַרְדָּה שֶׁנִּמְצֵאת דְּבוּקָה בְּכִיסָהּ אוֹ חוּט יוֹצֵא מִמֶּנָּה לְכִיסָהּ – אוֹסְרִין אוֹתָהּ. וְחוּט הַיּוֹצֵא מֵאֹזֶן לְאֹזֶן שֶׁלֹּא עַל הַסֵּדֶר – אוֹסְרִין אוֹתָהּ.
ט. בְּכִיסָהּ. הקרום שעוטף את הורדה. מֵאֹזֶן לְאֹזֶן שֶׁלֹּא עַל הַסֵּדֶר. ראה לעיל ח,ה.
י. יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁמִּנְהָגָן אִם מָצְאוּ סִרְכָא מִן הָאֹזֶן לַבָּשָׂר וְלָעֶצֶם שֶׁבַּצְּלָעוֹת, וְהַסִּרְכָא דְּבוּקָה בִּשְׁתֵּיהֶן – אוֹסְרִין אוֹתָהּ. וְאַבָּא מָרִי זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה מִן הָאוֹסְרִין, וַאֲנִי מִן הַמַּתִּירִין. וּמִעוּט מְקוֹמוֹת מַתִּירִין אֲפִלּוּ נִדְבְּקָה בָּעֶצֶם לְבַדּוֹ, וַאֲנִי אוֹסֵר.
י. מִן הָאֹזֶן לַבָּשָׂר וְלָעֶצֶם שֶׁבַּצְּלָעוֹת… נִדְבְּקָה בָּעֶצֶם לְבַדּוֹ. ראה לעיל ז,ד.
יא. וְיֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁנּוֹפְחִין אֶת הָרֵאָה שֶׁמָּא יֵשׁ בָּהּ נֶקֶב. וְרֹב הַמְּקוֹמוֹת אֵין נוֹפְחִין, שֶׁהֲרֵי לֹא נוֹלַד דָּבָר שֶׁגּוֹרֵם לַחֲשָׁשׁ. וּמֵעוֹלָם לֹא נָפַחְנוּ רֵאָה בִּסְפָרַד וּבַמַּעֲרָב, אֶלָּא אִם נוֹלַד לָנוּ דָּבָר שֶׁחוֹשְׁשִׁין לוֹ.
יא. שֶׁנּוֹפְחִין. מנפחים, אפילו לא נמצא שום פגם בריאה. וּבַמַּעֲרָב. ארצות צפון מערב אפריקה.

יב. וּדְבָרִים אֵלּוּ כֻּלָּן אֵינָן עַל פִּי הַדִּין, אֶלָּא עַל פִּי הַמִּנְהָג, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וּמֵעוֹלָם לֹא שָׁמַעְנוּ בְּמִי שֶׁבָּדַק עוֹף אֶלָּא אִם נוֹלַד לוֹ חֲשַׁשׁ.

יב. כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. לעיל הל' ו-ז.

יג. מִי שֶׁשָּׁחַט אֶת הַבְּהֵמָה וְקָרַע אֶת הַבֶּטֶן, וְקֹדֶם שֶׁיִּבְדֹּק הָרֵאָה בָּא כֶּלֶב אוֹ גּוֹי וְנָטַל אֶת הָרֵאָה וְהָלַךְ לוֹ – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת, וְאֵין אוֹמְרִין: שֶׁמָּא נְקוּבָה הָיְתָה הָרֵאָה אוֹ שֶׁמָּא דְּבוּקָה הָיְתָה, שֶׁאֵין מַחֲזִיקִין אִסּוּר, אֶלָּא הֲרֵי זוֹ בְּחֶזְקַת הֶתֵּר עַד שֶׁיִּוָּדַע בַּמֶּה נִטְרְפָה. וּכְשֵׁם שֶׁאֵין חוֹשְׁשִׁין לִקְרוּם מֹחַ וְלַשִּׁדְרָה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, כָּךְ לֹא נָחוּשׁ לָרֵאָה שֶׁאָבְדָה. וְאֵין בָּזֶה מִנְהָג, שֶׁדָּבָר שֶׁאֵינוֹ מָצוּי אֵין בּוֹ מִנְהָג.

יג. וְקֹדֶם שֶׁיִּבְדֹּק הָרֵאָה. במקומה, כפי שנהוג (כמבואר לעיל ה"ז). שֶׁאֵין מַחֲזִיקִין אִסּוּר. אין מניחים שיש איסור כשאין סיבה לכך. וְאֵין בָּזֶה מִנְהָג. לאסור בהמה שריאתה לא נבדקה.

יד. בָּא הַגּוֹי אוֹ הַיִּשְׂרְאֵלִי וְהוֹצִיא הָרֵאָה קֹדֶם שֶׁתִּבָּדֵק, וַהֲרֵי הִיא קַיֶּמֶת – נוֹפְחִין אוֹתָהּ, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין אָנוּ יוֹדְעִין אִם הָיוּ שָׁם צְמָחִים אוֹ לֹא הָיוּ, מִפְּנֵי פִּשּׁוּט הַמִּנְהָג.

יד. מִפְּנֵי פִּשּׁוּט הַמִּנְהָג. שהמנהג התפשט לבדוק את הריאה (כמבואר לעיל ה"ז), ולכן כשאי אפשר לבדקה במקומה בודקים אותה באמצעות נפיחה.
טו. יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁאִם יִמְצְאוּ סְרָכוֹת מְדֻלְדָּלוֹת מִן הָרֵאָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן דְּבוּקוֹת לֹא לַדֹּפֶן וְלֹא לְמָקוֹם אַחֵר – אוֹסְרִין אוֹתָהּ. וְדָבָר זֶה הֶפְסֵד גָּדוֹל הוּא וְאִבּוּד לְמָמוֹנָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וּמֵעוֹלָם לֹא נָהֲגוּ זֶה בְּצָרְפַת וְלֹא בִּסְפָרַד וְלֹא נִשְׁמַע דָּבָר זֶה בַּמַּעֲרָב. וְאֵין רָאוּי לִנְהֹג בְּמִנְהָג זֶה, אֶלָּא נוֹפְחִין אוֹתָהּ בִּלְבַד: אִם נִמְצֵאת שְׁלֵמָה מִן הַנֶּקֶב – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת.
טו. מְדֻלְדָּלוֹת. תלויות ומחוברות רק מצד אחד. וְאִבּוּד לְמָמוֹנָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל. אם יטריפו שלא כדין, יהיה כרוך בכך הפסד כספי. שְׁלֵמָה מִן הַנֶּקֶב. שאין בה נקב.

תקציר הפרק 

פרק י"א הלכות שחיטה 🔪

ספק טריפה

נולד ספק אם טריפה או לא -אסורה להימכר לגוי. ואם הזכר חי לאחר הטלת הספק עוד 12 חודש, והנקבה ילדה (כמפורט בפרק) – נעשו כשרים.
בסתם שחוטה: בחזקת כשרה ואין חייבים לבודקה, אלא אם יש חשש בודקים את אותו חשש. ונהגו בכל מקרה לבדוק בבהמה את הריאה, ולאסור אם יש סירכא וכדומה.

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על הלכות שחיטה ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

1.האם נהגו לבדוק את טרפש הבהמה?

2.האם ישנם חלקים שנהגו לבדוק בעוף?

3.הטעם שלא החמירו בסרכות מדולדלות – משום הפסד ממון?

תשובות
1-לא 2-לא 3-כן

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית

ב-299 ש"ח בלבד!

ממשיכים את הסבסוד ההיסטורי!

*הארגון רשאי לשנות את המחיר בכל עת

* שווי סט 835 ש"ח

*משלוח עד 21 ימי עסקים

הלימוד להצלחת כוחות הביטחון ולעילוי נשמת הנופלים הי"ד

דילוג לתוכן