א. יִשְׂרָאֵל שֶׁבָּעַל גּוֹיָה מִשְּׁאָר הָאֻמּוֹת דֶּרֶךְ אִישׁוּת, אוֹ יִשְׂרְאֵלִית שֶׁנִּבְעֲלָה לְגוֹי דֶּרֶךְ אִישׁוּת – הֲרֵי אֵלּוּ לוֹקִין מִן הַתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תִתְחַתֵּן בָּם" (דברים ז,ג, ושם: וְלֹא); אֶחָד שִׁבְעָה עֲמָמִין וְאֶחָד כָּל הָאֻמּוֹת בְּאִסּוּר זֶה. וְכֵן מְפֹרָשׁ עַל יְדֵי עֶזְרָא: "וַאֲשֶׁר לֹא נִתֵּן בְּנֹתֵינוּ לְעַמֵּי הָאָרֶץ וְאֶת בְּנוֹתָם לֹא נִקַּח לְבָנֵינוּ" (נחמיה י,לא, ושם: בְּנֹתֵיהֶם).
ב. וְלֹא אָסְרָה תּוֹרָה אֶלָּא דֶּרֶךְ חַתְנוּת.
אֲבָל הַבָּא עַל הַגּוֹיָה דֶּרֶךְ זְנוּת – מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יָבֹא לְהִתְחַתֵּן בָּם. וְאִם יִחֲדָהּ לוֹ בִּזְנוּת – חַיָּב עָלֶיהָ מִשּׁוּם נִדָּה וּמִשּׁוּם שִׁפְחָה וּמִשּׁוּם גּוֹיָה וּמִשּׁוּם זוֹנָה. וְאִם לֹא יִחֲדָהּ לוֹ, אֶלָּא נִקְרָת מִקְרֶה – אֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא מִשּׁוּם גּוֹיָה. וְכָל חִיּוּבִין אֵלּוּ מִדִּבְרֵיהֶם.
ג. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהָיָה הַבּוֹעֵל יִשְׂרָאֵל. אֲבָל כֹּהֵן הַבָּא עַל הַגּוֹיָה – לוֹקֶה מִן הַתּוֹרָה מִשּׁוּם זוֹנָה, וְאֶחָד זוֹנָה גּוֹיָה וְאֶחָד זוֹנָה יִשְׂרְאֵלִית. וּבִבְעִילָה בִּלְבַד לוֹקֶה, שֶׁהֲרֵי אֵינָהּ בַּת קִדּוּשִׁין.
ד. כָּל הַבּוֹעֵל גּוֹיָה, בֵּין דֶּרֶךְ חַתְנוּת בֵּין דֶּרֶךְ זְנוּת, אִם בְּעָלָהּ בְּפַרְהֶסְיָא, וְהוּא שֶׁיִּבְעֹל לְעֵינֵי עֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל אוֹ יָתֵר, אִם פָּגְעוּ בּוֹ קַנָּאִין וַהֲרָגוּהוּ – הֲרֵי אֵלּוּ מְשֻׁבָּחִין וּזְרִיזִין. וְדָבָר זֶה הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי הוּא, וּרְאָיָה לְדָבָר זֶה – מַעֲשֵׂה פִּינְחָס בְּזִמְרִי.
ה. וְאֵין הַקַּנַּאי רַשַּׁאי לִפְגֹּעַ בָּהֶן אֶלָּא בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה, כְּזִמְרִי, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאֶת הָאִשָּׁה אֶל קֳבָתָהּ" (במדבר כה,ח). אֲבָל אִם פֵּרֵשׁ – אֵין הוֹרְגִין אוֹתוֹ, וְאִם הֲרָגוֹ – נֶהֱרָג עָלָיו. וְאִם בָּא הַקַּנַּאי לִטֹּל רְשׁוּת מִבֵּית דִּין לְהָרְגוֹ – אֵין מוֹרִין לוֹ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא אִם בָּא הַקַּנַּאי לַהֲרֹג אֶת הַבּוֹעֵל, וְנִשְׁמַט הַבּוֹעֵל וְהָרַג הַקַּנַּאי כְּדֵי לְהַצִּיל עַצְמוֹ מִיָּדוֹ – אֵין הַבּוֹעֵל נֶהֱרָג עָלָיו. וְהַבָּא עַל בַּת גֵּר תּוֹשָׁב – אֵין הַקַּנָּאִין פּוֹגְעִין בּוֹ, אֶלָּא מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת.
ו. לֹא פָּגְעוּ בּוֹ קַנָּאִין וְלֹא הִלְקוּהוּ בֵּית דִּין – הֲרֵי עָנְשׁוֹ מְפֹרָשׁ בְּדִבְרֵי קַבָּלָה שֶׁהוּא נִכְרָת, שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי חִלֵּל יְהוּדָה אֶת קֹדֶשׁ יי אֲשֶׁר אָהֵב וּבָעַל בַּת אֵל נֵכָר, יַכְרֵת יי לָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂנָּה עֵר וְעֹנֶה" (מלאכי ב,יא-יב, ושם ללא אֶת): אִם יִשְׂרָאֵל הוּא – לֹא יִהְיֶה לוֹ עֵר בַּחֲכָמִים וְלֹא עוֹנֶה בַּתַּלְמִידִים, וְאִם כֹּהֵן הוּא – לֹא יִהְיֶה לוֹ "מַגִּישׁ מִנְחָה לַיי צְבָאוֹת" (שם). הָא לָמַדְתָּ, שֶׁהַבּוֹעֵל גּוֹיָה כְּאִלּוּ נִתְחַתֵּן לַעֲבוֹדָה זָרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבָעַל בַּת אֵל נֵכָר", וְנִקְרָא מְחַלֵּל קֹדֶשׁ.
ז. עָוֹן זֶה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בּוֹ מִיתַת בֵּית דִּין, אַל יְהִי קַל בְּעֵינֶיךָ, אֶלָּא יֵשׁ בּוֹ הֶפְסֵד שֶׁאֵין בְּכָל הָעֲרָיוֹת כְּמוֹתוֹ, שֶׁהַבֵּן מִן הָעֶרְוָה – בְּנוֹ הוּא לְכָל דָּבָר, וּבִכְלַל יִשְׂרָאֵל יֵחָשֵׁב, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מַמְזֵר; וְהַבֵּן מִן הַגּוֹיָה – אֵינוֹ בְּנוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי יָסִיר אֶת בִּנְךָ מֵאַחֲרַי" (דברים ז,ד) – מֵסִיר אוֹתוֹ מִלִּהְיוֹת אַחֲרֵי יי.
ח. וְדָבָר זֶה גּוֹרֵם לְהִדַּבֵּק בַּגּוֹיִם שֶׁהִבְדִּילָנוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵהֶם, וְלָשׁוּב מֵאַחֲרֵי יי וְלִמְעֹל בּוֹ.
ט. גּוֹי הַבָּא עַל בַּת יִשְׂרָאֵל: אִם אֵשֶׁת אִישׁ הִיא – נֶהֱרָג עָלֶיהָ; וְאִם פְּנוּיָה הִיא – אֵינוֹ נֶהֱרָג.
י. אֲבָל יִשְׂרָאֵל הַבָּא עַל הַגּוֹיָה, בֵּין קְטַנָּה בַּת שָׁלֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד בֵּין גְּדוֹלָה, בֵּין פְּנוּיָה בֵּין אֵשֶׁת אִישׁ, וַאֲפִלּוּ הָיָה קָטָן בֵּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד, כֵּיוָן שֶׁבָּא עַל הַגּוֹיָה בְּזָדוֹן – הֲרֵי זוֹ נֶהֱרֶגֶת, מִפְּנֵי שֶׁבָּאת לְיִשְׂרָאֵל תַּקָּלָה עַל יָדֶיהָ, כַּבְּהֵמָה. וְדָבָר זֶה מְפֹרָשׁ בַּתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר מַעַל בַּיי… וְכָל אִשָּׁה יֹדַעַת אִישׁ לְמִשְׁכַּב זָכָר הֲרֹגוּ" (במדבר לא,טז-יז).
יא. הָעֲבָדִים שֶׁהִטְבִּילוּ אוֹתָן לְשֵׁם עַבְדוּת וְקִבְּלוּ עֲלֵיהֶם מִצְווֹת שֶׁהָעֲבָדִים חַיָּבִין בָּהֶן – יָצְאוּ מִכְּלַל הַגּוֹיִם, וְלִכְלַל יִשְׂרָאֵל לֹא בָּאוּ. לְפִיכָךְ הַשִּׁפְחָה אֲסוּרָה לְבֶן חֹרִין, אֶחָד שִׁפְחָתוֹ וְאֶחָד שִׁפְחַת חֲבֵרוֹ. וְהַבָּא עַל הַשִּׁפְחָה – מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים.
שֶׁהֲרֵי מְפֹרָשׁ בַּתּוֹרָה שֶׁהָאָדוֹן נוֹתֵן שִׁפְחָה כְּנַעֲנִית לְעַבְדּוֹ הָעִבְרִי וְהִיא מֻתֶּרֶת לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "אִם אֲדֹנָיו יִתֶּן לוֹ אִשָּׁה" וכו' (שמות כא,ד).
יב. וְלֹא גָּזְרוּ חֲכָמִים בְּדָבָר זֶה. וְלֹא חִיְּבָה תּוֹרָה מַלְקוּת בְּשִׁפְחָה אֶלָּא אִם כֵּן הָיְתָה נֶחֱרֶפֶת לְאִישׁ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
יג. אַל יְהִי עָוֹן זֶה קַל בְּעֵינֶיךָ מִפְּנֵי שֶׁאֵין בּוֹ מַלְקוּת מִן הַתּוֹרָה, שֶׁגַּם זֶה גּוֹרֵם לַבֵּן לָסוּר מֵאַחֲרֵי יי, שֶׁהַבֵּן מִן הַשִּׁפְחָה – עֶבֶד, וְאֵינוֹ מִיִּשְׂרָאֵל, וְנִמְצָא גּוֹרֵם לְזֶרַע הַקֹּדֶשׁ לְהִתְחַלֵּל וְלִהְיוֹתָם עֲבָדִים. וַהֲרֵי אֻנְקְלוֹס הַמְתַרְגֵּם כָּלַל בְּעִילַת עֶבֶד וְשִׁפְחָה בִּכְלַל "לֹא יִהְיֶה קָדֵשׁ" וְ"לֹא תִהְיֶה קְדֵשָׁה" (דברים כג,יח).
יד. הַבָּא עַל הַשִּׁפְחָה, אֲפִלּוּ בְּפַרְהֶסְיָא וּבִשְׁעַת עֲבֵרָה – אֵין הַקַּנָּאִין פּוֹגְעִין בּוֹ. וְכֵן אִם לָקַח שִׁפְחָה דֶּרֶךְ חַתְנוּת – אֵינוֹ לוֹקֶה מִן הַתּוֹרָה, שֶׁמֵּעֵת שֶׁטָּבְלָה וְקִבְּלָה מִצְווֹת יָצָאת מִכְּלַל הַגּוֹיִם.
טו. נִתְעָרֵב וְלַד יִשְׂרְאֵלִית בִּוְלַד שִׁפְחָה – הֲרֵי שְׁנֵיהֶן סָפֵק, וְכָל אֶחָד מֵהֶן סְפֵק עֶבֶד, וְכוֹפִין בַּעַל הַשִּׁפְחָה וּמְשַׁחְרֵר אֶת שְׁנֵיהֶן. וְאִם הָיָה הַבֵּן הוּא אֲדוֹן שֶׁל עֶבֶד – כְּשֶׁיִּגְדְּלוּ יְשַׁחְרְרוּ זֶה אֶת זֶה, וְיִהְיוּ מֻתָּרִין לָבֹא בִּקְהַל יי.
טז. הָיוּ הַתַּעֲרֹבֶת בָּנוֹת – הֲרֵי שְׁתֵּיהֶן סְפֵק שְׁפָחוֹת, וְהַבָּא עַל אַחַת מֵהֶן – הַוָּלָד סְפֵק עֶבֶד. וְכֵן אִם נִתְעָרֵב וְלַד גּוֹיָה בִּוְלַד יִשְׂרְאֵלִית – מַטְבִּילִין אֶת שְׁנֵיהֶן לְשֵׁם גֵּרוּת, וְכָל אַחַת מֵהֶן סְפֵק גִּיֹּרֶת.
יז. כָּל הַגּוֹיִם כֻּלָּן, כְּשֶׁיִּתְגַּיְּרוּ וִיקַבְּלוּ עֲלֵיהֶן כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁל תּוֹרָה, וְהָעֲבָדִים כְּשֶׁיִּשְׁתַּחְרְרוּ – הֲרֵי הֵן כְּיִשְׂרָאֵל לְכָל דָּבָר, שֶׁנֶּאֱמַר: "הַקָּהָל חֻקָּה אַחַת" וכו' (במדבר טו,טו), וּמֻתָּרִין לְהִכָּנֵס בִּקְהַל יי מִיָּד. וְהוּא שֶׁיִּשָּׂא הַגֵּר אוֹ הַמְשֻׁחְרָר בַּת יִשְׂרָאֵל וְיִשָּׂא הַיִּשְׂרְאֵלִי גִּיֹּרֶת וּמְשֻׁחְרֶרֶת, חוּץ מֵאַרְבָּעָה עֲמָמִין בִּלְבַד, וְהֵן עַמּוֹן וּמוֹאָב וּמִצְרַיִם וֶאֱדוֹם; שֶׁהָאֻמּוֹת הָאֵלּוּ, כְּשֶׁיִּתְגַּיֵּר מֵהֶן אָדָם – הֲרֵי הוּא כְּיִשְׂרָאֵל לְכָל דָּבָר, אֶלָּא לְעִנְיַן בִּיאָה בַּקָּהָל.
יח. וְכֵיצַד דִּינָם? עַמּוֹן וּמוֹאָב – אֲסוּרִין אִסּוּר עוֹלָם, זְכָרִים וְלֹא נְקֵבוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יי" (דברים כג,ד). וַהֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי שֶׁהָעַמּוֹנִי הַזָּכָר וְהַמּוֹאָבִי הַזָּכָר הוּא שֶׁאָסוּר לְעוֹלָם לִשָּׂא בַּת יִשְׂרָאֵל, אֲפִלּוּ בֶּן בֶּן בְּנוֹ עַד סוֹף כָּל הָעוֹלָם, אֲבָל עַמּוֹנִית וּמוֹאָבִית מֻתָּרוֹת מִיָּד, כִּשְׁאָר הָאֻמּוֹת.
יט. מִצְרִי וַאֲדוֹמִי, אֶחָד זְכָרִים וְאֶחָד נְקֵבוֹת – דּוֹר רִאשׁוֹן וְדוֹר שֵׁנִי אֲסוּרִין לָבֹא בְּיִשְׂרָאֵל, וְדוֹר שְׁלִישִׁי מֻתָּר, שֶׁנֶּאֱמַר: "בָּנִים אֲשֶׁר יִוָּלְדוּ לָהֶם דּוֹר שְׁלִישִׁי" (דברים כג,ט).
כ. מִצְרִית מְעֻבֶּרֶת שֶׁנִּתְגַּיְּרָה – בְּנָהּ שֵׁנִי. מִצְרִי שֵׁנִי שֶׁנָּשָׂא מִצְרִית רִאשׁוֹנָה אוֹ מִצְרִי רִאשׁוֹן שֶׁנָּשָׂא מִצְרִית שְׁנִיָּה – הַוָּלָד שֵׁנִי, שֶׁנֶּאֱמַר: "בָּנִים אֲשֶׁר יִוָּלְדוּ לָהֶם" – הַכָּתוּב תְּלָאָן בְּלֵדָה.
כא. גֵּר עַמּוֹנִי שֶׁנָּשָׂא מִצְרִית – הַוָּלָד עַמּוֹנִי. וְגֵר מִצְרִי שֶׁנָּשָׂא עַמּוֹנִית – הַוָּלָד מִצְרִי. זֶה הַכְּלָל: הַוָּלָד הוֹלֵךְ בָּאֻמּוֹת אַחַר הַזָּכָר. נִתְגַּיְּרוּ – הָלוֹךְ אַחַר הַפָּחוּת.
כב. מִי שֶׁנִּתְגַּיֵּר מִשִּׁבְעָה עֲמָמִין – אֵינָן אֲסוּרִין מִן הַתּוֹרָה לָבֹא בַּקָּהָל. וְהַדָּבָר יָדוּעַ שֶׁלֹּא נִתְגַּיֵּר מֵהֶם אֶלָּא הַגִּבְעוֹנִים, וִיהוֹשֻׁעַ גָּזַר עֲלֵיהֶן שֶׁיִּהְיוּ אֲסוּרִין לָבֹא בַּקָּהָל אֶחָד זְכָרִים וְאֶחָד נְקֵבוֹת. וְלֹא אָסַר אוֹתָן אֶלָּא בִּזְמַן שֶׁיֵּשׁ מִקְדָּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְחֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לְבֵית אֱלֹהָי" (יהושע ט,כג); תָּלָה הַרְחָקָתָן בַּמִּקְדָּשׁ.
כג. וְהֵן הַנִּקְרָאִין נְתִינִים, לְפִי שֶׁנְּתָנָם לַעֲבוֹדַת הַמִּקְדָּשׁ.
בָּא דָּוִד וְגָזַר עֲלֵיהֶן שֶׁלֹּא יִכָּנְסוּ בַּקָּהָל לְעוֹלָם, וַאֲפִלּוּ בִּזְמַן שֶׁאֵין מִקְדָּשׁ. וְכֵן מְפֹרָשׁ בְּעֶזְרָא: "וּמִן הַנְּתִינִים שֶׁנָּתַן דָּוִיד וְהַשָּׂרִים לַעֲבֹדַת הַלְוִיִּם" (עזרא ח,כ). הָא לָמַדְתָּ שֶׁלֹּא תָּלָה אוֹתָם בַּמִּקְדָּשׁ.
כד. וְלָמָּה גָּזַר עֲלֵיהֶם הוּא וּבֵית דִּינוֹ? לְפִי שֶׁרָאָה עַזּוּת וְאַכְזָרִיּוּת שֶׁהָיְתָה בָּהֶן בְּעֵת שֶׁבִּקְּשׁוּ שִׁבְעַת בְּנֵי שָׁאוּל בְּחִיר יי לִתְלוֹתָם, וַהֲרָגוּם וְלֹא רִחֲמוּ עֲלֵיהֶם.
כה. כְּשֶׁעָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר, בִּלְבֵּל כָּל הָאֻמּוֹת וְעֵרְבָם זֶה בָּזֶה וְהִגְלָה אוֹתָם מִמְּקוֹמָם. וְאֵלּוּ הַמִּצְרִיִּים שֶׁבְּאֶרֶץ מִצְרַיִם עַתָּה – אֲנָשִׁים אֲחֵרִים הֵם, וְכֵן הָאֱדוֹמִיִּים שֶׁבִּשְׂדֵה אֱדוֹם. וְהוֹאִיל וְנִתְעָרְבוּ אַרְבַּע אֻמּוֹת הָאֲסוּרִין בְּכָל אֻמּוֹת הָעוֹלָם שֶׁהֵן מֻתָּרִין – הֻתַּר הַכֹּל, שֶׁכָּל הַפּוֹרֵשׁ מֵהֶן לְהִתְגַּיֵּר – חֶזְקָתוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ מִן הָרֹב.
לְפִיכָךְ, כְּשֶׁיִּתְגַּיֵּר הַגֵּר בַּזְּמַן הַזֶּה בְּכָל מָקוֹם, בֵּין אֲדוֹמִי בֵּין מִצְרִי בֵּין עַמּוֹנִי בֵּין מוֹאָבִי בֵּין כּוּשִׁי בֵּין שְׁאָר הָאֻמּוֹת, אֶחָד הַזְּכָרִים וְאֶחָד הַנְּקֵבוֹת – מֻתָּרִין לָבֹא בַּקָּהָל מִיָּד.