א. מִצְוַת עֲשֵׂה לִפְדּוֹת כָּל אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל פֶּטֶר חֲמוֹר בְּשֶׂה. וְאִם לֹא רָצָה לִפְדּוֹתוֹ – מִצְוַת עֲשֵׂה לְעָרְפוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּפֶטֶר חֲמוֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ" (שמות לד,כ). וּשְׁתֵּי מִצְווֹת אֵלּוּ נוֹהֲגוֹת בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן. וּמִצְוַת פְּדִיָּה קוֹדֶמֶת לְמִצְוַת עֲרִיפָה.
ב. הַשֶּׂה שֶׁפּוֹדִין בּוֹ – נוֹתְנוֹ לַכֹּהֵן, שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּל פֶּטֶר רֶחֶם" וכו' (במדבר יח,טו).
ג. "וְאֵת בְּכוֹר הַבְּהֵמָה הַטְּמֵאָה תִּפְדֶּה" (שם) – בְּהֵמָה טְמֵאָה הָאֲמוּרָה כָּאן הִיא הַחֲמוֹר בִּלְבַד.
ד. פֶּטֶר חֲמוֹר אָסוּר בַּהֲנָיָה עַד שֶׁיִּפָּדֶה, וְאִם מְכָרוֹ קֹדֶם פִּדְיוֹן – דָּמָיו אֲסוּרִין. וְאִם מֵת קֹדֶם פִּדְיוֹן אוֹ שֶׁעֲרָפוֹ – הֲרֵי זֶה יִקָּבֵר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא אָסוּר בַּהֲנָיָה אַף לְאַחַר עֲרִיפָתוֹ, הוֹאִיל וְלֹא נִפְדָּה.
לְפִיכָךְ, אִם לֹא פָּדָהוּ, וְנָתַן פֶּטֶר הַחֲמוֹר בְּעַצְמוֹ לַכֹּהֵן – אָסוּר לַכֹּהֵן לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ עַד שֶׁיִּפְדֵּהוּ בְּשֶׂה וְיִקַּח הַשֶּׂה לְעַצְמוֹ, אוֹ יַעֲרֹף אוֹתוֹ וְיִקָּבֵר. וְהַכֹּהֲנִים חֲשׁוּדִין עַל דָּבָר זֶה, לְפִיכָךְ אָסוּר לְיִשְׂרָאֵל לִתֵּן פֶּטֶר חֲמוֹר לְכֹהֵן, אֶלָּא אִם כֵּן פָּדָהוּ הַכֹּהֵן בְּפָנָיו.
ה. הִפְרִישׁ פִּדְיוֹן פֶּטֶר חֲמוֹר וּמֵת הַשֶּׂה קֹדֶם שֶׁיִּתְּנֶנּוּ לַכֹּהֵן – אֵינוֹ חַיָּב בְּאַחֲרָיוּתוֹ, וְיִתֵּן הַנְּבֵלָה לַכֹּהֵן לֵהָנוֹת בָּהּ. מֵת פֶּטֶר הַחֲמוֹר אַחַר שֶׁפָּדָהוּ – יִתֵּן הַטָּלֶה לַכֹּהֵן, וּמֻתָּר בַּהֲנָיָתוֹ, שֶׁכְּבָר נִפְדָּה.
ו. מֵאֵימָתַי יִתְחַיֵּב לִפְדּוֹתוֹ? מִיּוֹם שֶׁיִּוָּלֵד וְעַד שְׁלֹשִׁים יוֹם. וּמֵאַחַר שְׁלֹשִׁים יוֹם – אִם רָצָה לְעָרְפוֹ, עוֹרְפוֹ, וְאִם רָצָה לִפְדּוֹתוֹ, פּוֹדֶה, וְאֵין כָּאן אֶלָּא עִכּוּב מִצְוָה בִּלְבַד.
ז. לֹא רָצָה לִפְדּוֹתוֹ – עוֹרְפוֹ בְּקוּפִיס מֵאֲחוֹרָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ" (שמות יג,יג; לד,כ). וְאֵין מְמִיתִין אוֹתוֹ לֹא בְּמַקֵּל וְלֹא בְּקָנֶה וְלֹא בְּקַרְדֹּם וְלֹא בִּמְגֵרָה, אֶלָּא בְּקוּפִיס. וְלֹא יַכְנִיסֶנּוּ לַחֶדֶר וְיִנְעֹל הַדֶּלֶת בְּפָנָיו עַד שֶׁיָּמוּת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַעֲרַפְתּוֹ".
ח. אֵין פּוֹדִין לֹא בְּעֵגֶל וְלֹא בְּחַיָּה וְלֹא בְּשֶׂה שָׁחוּט וְלֹא בִּטְרֵפָה וְלֹא בְּכִלְאַיִם וְלֹא בְּכוֹי, שֶׁנֶּאֱמַר: "תִּפְדֶּה בְשֶׂה" (שמות יג,יג; לד,כ), וְאֵין קָרוּי שֶׂה אֶלָּא כְּבָשִׂים וְעִזִּים חַיִּים בִּלְבַד.
ט. אֵין פּוֹדִין בְּשֶׂה הַדּוֹמֶה לְמִין אַחֵר, וְאִם פָּדָה – פָּדוּי. וּפוֹדִין בְּבֶן פְּקוּעָה. וְאֵין פּוֹדִין בִּפְסוּלֵי הַמֻּקְדָּשִׁין, שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר בָּהֶן: "כַּצְּבִי וְכָאַיָּל" (דברים יב,טו; טו,כב) – מַה צְּבִי וְאַיָּל אֵין פּוֹדִין בָּהֶן, אַף הֵן אֵין פּוֹדִין בָּהֶן.
י. פּוֹדִין בְּשֶׂה, בֵּין זְכָרִים בֵּין נְקֵבוֹת, בֵּין תְּמִימִין בֵּין בַּעֲלֵי מוּמִין, בֵּין קְטַנִּים בֵּין גְּדוֹלִים.
יא. שֶׂה שֶׁלְּקָחוֹ מִדְּמֵי שְׁבִיעִית – אֵין פּוֹדִין בּוֹ אֶת הַוַּדַּאי, אֲבָל פּוֹדִין בּוֹ אֶת הַסָּפֵק.
אֵין לוֹ שֶׂה לִפְדּוֹת – פּוֹדֵהוּ בְּשָׁוְיוֹ, וְנוֹתֵן דָּמָיו לַכֹּהֵן. לֹא אָמְרָה תּוֹרָה "שֶׂה" (שמות יג,יג; לד,כ) לְהַחֲמִיר עָלָיו, אֶלָּא לְהָקֵל עָלָיו, שֶׁאִם הָיָה לוֹ פֶּטֶר חֲמוֹר שֶׁשָּׁוֶה עֶשֶׂר סְלָעִים – יֵשׁ לוֹ לִפְדּוֹתוֹ בְּשֶׂה שָׁוֶה דִּינָר, וְלֹא יִהְיֶה זֶה חָמוּר מִן הַהֶקְדֵּשׁ, שֶׁנִּפְדֶּה בְּכֶסֶף.
יב. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהָיָה דְּמֵי פֶּטֶר חֲמוֹר מִשְּׁלֹשָׁה זוּזִים וָמַעְלָה. אֲבָל אִם הָיוּ דָּמָיו פָּחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה זוּזִים – אֵין פּוֹדִין אוֹתוֹ אֶלָּא בְּשֶׂה אוֹ בִּשְׁלֹשָׁה זוּזִים. וְעַיִן יָפָה לֹא יִפְחֹת מִסֶּלַע, וְעַיִן רָעָה בַּחֲצִי סֶלַע, וּבֵינוֹנִית בִּשְׁלֹשָׁה זוּזִים.
יג. וְהַפּוֹדֶה פֶּטֶר חֲמוֹר שֶׁל חֲבֵרוֹ – הֲרֵי זֶה פָּדוּי, וְהַחֲמוֹר לִבְעָלָיו.
יד. כֹּהֲנִים וּלְוִיִּם פְּטוּרִין מִפֶּטֶר חֲמוֹר, שֶׁנֶּאֱמַר: "בְּכוֹר הָאָדָם וְאֵת בְּכוֹר הַבְּהֵמָה הַטְּמֵאָה תִּפְדֶּה" (במדבר יח,טו) – כָּל שֶׁיֶּשְׁנוֹ בִּבְכוֹר אָדָם יֶשְׁנוֹ בִּבְכוֹר בְּהֵמָה טְמֵאָה, וְהַפָּטוּר מִבְּכוֹר אָדָם פָּטוּר מִבְּכוֹר בְּהֵמָה טְמֵאָה.
טו. הַלּוֹקֵחַ עֻבַּר חֲמוֹרוֹ שֶׁל נָכְרִי, אוֹ הַמּוֹכֵר עֻבַּר חֲמוֹרוֹ לְנָכְרִי אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ רַשַּׁאי – הֲרֵי זֶה פָּטוּר מִן הַבְּכוֹרָה, וְאֵין קוֹנְסִין אוֹתוֹ עַל דָּבָר זֶה. הָיָה הַנָּכְרִי שֻׁתָּף בָּאֵם אוֹ בַּבְּכוֹר, אֲפִלּוּ לֹא הָיָה לוֹ אֶלָּא אֶחָד מֵאֶלֶף בּוֹ – הֲרֵי זֶה פָּטוּר מִן הַבְּכוֹרָה. הָיָה לוֹ בּוֹ אוֹ בְּאִמּוֹ אֵבֶר אֶחָד, כְּגוֹן יָדוֹ אוֹ רַגְלוֹ, אֲפִלּוּ אָזְנוֹ: כָּל שֶׁאִילּוּ יֵחָתֵךְ יִהְיֶה בַּעַל מוּם – הֲרֵי זֶה פָּטוּר מִן הַבְּכוֹרָה; וְאִם כְּשֶׁיֵּחָתֵךְ חֵלֶק הַגּוֹי לֹא יִהְיֶה בַּעַל מוּם לַמִּזְבֵּחַ – הֲרֵי זֶה חַיָּב.
וְכֵן הַמְקַבֵּל חֲמוֹר מִן הַנָּכְרִי לִהְיוֹת מִטַּפֵּל בָּהּ וְהַוָּלָד בֵּינֵיהֶן, אוֹ נָכְרִי שֶׁקִּבֵּל מִיִּשְׂרָאֵל – הַכֹּל פָּטוּר מִן הַבְּכוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "פֶּטֶר רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה" (שמות יג,ב, ושם: פֶּטֶר כָּל רֶחֶם) – עַד שֶׁיִּהְיֶה הַכֹּל בְּיִשְׂרָאֵל.
טז. גֵּר שֶׁנִּתְגַּיֵּר, וְאֵין יָדוּעַ אִם עַד שֶׁלֹּא נִתְגַּיֵּר יָלְדָה חֲמוֹרוֹ אוֹ אַחַר שֶׁנִּתְגַּיֵּר – הֲרֵי זֶה חַיָּב לַעֲרֹף אוֹ לִפְדּוֹת. וְאִם פָּדָה בְּשֶׂה – הַשֶּׂה שֶׁל גֵּר, שֶׁהַמּוֹצִיא מֵחֲבֵרוֹ עָלָיו הָרְאָיָה.
יז. גּוֹי שֶׁהִפְרִישׁ פֶּטֶר חֲמוֹר – מוֹדִיעִין אוֹתוֹ שֶׁאֵינוֹ חַיָּב, וַהֲרֵי הוּא מֻתָּר בְּגִזָּה וַעֲבוֹדָה.
יח. פָּרָה שֶׁיָּלְדָה כְּמִין חֲמוֹר אוֹ חֲמוֹר שֶׁיָּלְדָה כְּמִין סוּס – פָּטוּר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּפֶטֶר חֲמוֹר" (שמות לד,כ) וּ"פֶטֶר חֲמֹר" (שם יג,יג), שְׁנֵי פְּעָמִים – עַד שֶׁיִּהְיֶה הַיּוֹלֵד חֲמוֹר וְהַנּוֹלָד חֲמוֹר. וְאִם יֵשׁ בּוֹ מִקְצָת סִימָנֵי חֲמוֹר – חַיָּב בַּבְּכוֹרָה.
יט. חֲמוֹרוֹ שֶׁלֹּא בִּכְּרָה, וְיָלְדָה שְׁנֵי זְכָרִים – נוֹתֵן טָלֶה לַכֹּהֵן. יָלְדָה זָכָר וּנְקֵבָה – מַפְרִישׁ טָלֶה אֶחָד כְּדֵי לְהַפְקִיעַ קְדֻשָּׁה מִמֶּנּוּ עַד שֶׁיִּהְיֶה מֻתָּר בַּהֲנָיָה, שֶׁמָּא הַזָּכָר נוֹלַד תְּחִלָּה, וְטָלֶה זֶה שֶׁהִפְרִישׁ – לַבְּעָלִים, וְאֵינוֹ לַכֹּהֵן, שֶׁהַמּוֹצִיא מֵחֲבֵרוֹ עָלָיו הָרְאָיָה.
כ. שְׁתֵּי חֲמוֹרוֹת שֶׁלֹּא בִּכְּרוּ, וְיָלְדוּ שְׁנֵי זְכָרִים – נוֹתֵן שְׁנֵי טְלָאִים לַכֹּהֵן. זָכָר וּנְקֵבָה אוֹ שְׁנֵי זְכָרִים וּנְקֵבָה – נוֹתֵן טָלֶה אֶחָד לַכֹּהֵן.
כא. יָלְדוּ שְׁתֵּי נְקֵבוֹת וְזָכָר אוֹ שְׁנֵי זְכָרִים וּשְׁתֵּי נְקֵבוֹת – אֵין כָּאן לַכֹּהֵן כְּלוּם, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לְהַפְרִישׁ טָלֶה לְעַצְמוֹ, לְפִי שֶׁיֵּשׁ כָּאן סְפֵקוֹת הַרְבֵּה: שֶׁמָּא הָאַחַת יָלְדָה זָכָר וְהַשְּׁנִיָּה שְׁתֵּי נְקֵבוֹת, אוֹ שֶׁמָּא זוֹ יָלְדָה נְקֵבָה וְהָאַחֶרֶת זָכָר וְאַחֲרָיו נְקֵבָה, אוֹ נְקֵבָה וְאַחֲרֶיהָ זָכָר. וְכֵן סְפֵקוֹת הַרְבֵּה יֵשׁ בִּשְׁנֵי זְכָרִים וּשְׁתֵּי נְקֵבוֹת.
אַחַת בִּכְּרָה וְאַחַת שֶׁלֹּא בִּכְּרָה, וְיָלְדוּ שְׁנֵי זְכָרִים וְנִתְעָרְבוּ – נוֹתֵן טָלֶה אֶחָד לַכֹּהֵן. זָכָר וּנְקֵבָה – מַפְרִישׁ טָלֶה אֶחָד לְעַצְמוֹ, וְאֵינוֹ לַכֹּהֵן, מִפְּנֵי שֶׁהוּא סָפֵק, וְהַמּוֹצִיא מֵחֲבֵרוֹ עָלָיו הָרְאָיָה.
כב. וְכֵן הַלּוֹקֵחַ חֲמוֹר מִן הַגּוֹי, וְאֵין יָדוּעַ אִם בִּכְּרָה אוֹ לֹא בִּכְּרָה, וְיָלְדָה זָכָר – פּוֹדֶה אוֹתוֹ בְּשֶׂה, וְהוּא לַבְּעָלִים, מִפְּנֵי שֶׁהוּא סָפֵק.
כג. מִי שֶׁהָיוּ לוֹ עֶשֶׂר טְלָאִים, כָּל אֶחָד מֵהֶן הִפְרִישׁוֹ עַל סְפֵק פֶּטֶר חֲמוֹר – הֲרֵי הֵן כְּחֻלִּין לְכָל דָּבָר, וּמִתְעַשְּׂרִין כִּשְׁאָר הַבְּהֵמָה, וּמַפְרִישׁ אֶחָד מֵהֶן מַעֲשֵׂר, וְהַשְּׁאָר שֶׁלּוֹ כְּשֶׁהָיוּ.
כד. יִשְׂרָאֵל שֶׁהָיוּ לוֹ עֲשָׂרָה פִּטְרֵי חֲמוֹרִים וַדָּאִין בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ, שֶׁנָּפְלוּ לוֹ מִבֵּית אֲבִי אִמּוֹ כֹּהֵן, וְאוֹתוֹ אֲבִי אִמּוֹ הַכֹּהֵן נָפְלוּ לוֹ מִבֵּית אֲבִי אִמּוֹ יִשְׂרָאֵל – הֲרֵי זֶה מַפְרִישׁ עֲלֵיהֶן עֲשָׂרָה שֵׂיִין, וְהֵן שֶׁלּוֹ, וְחַיָּבִין בַּמַּעֲשֵׂר.
בְּרִיךְ רַחֲמָנָא דְּסַיְּעַן