פרק י"ב, הלכות קידוש החודש, ספר זמנים
ט״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ט', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט״ו בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ט׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
י״ז בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק י', הלכות כלי המקדש והעובדים בו, ספר עבודה
ז׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ו׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ג׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ב׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
א׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
ל׳ בסיון ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות בית הבחירה, ספר עבודה
כ״ה בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ד בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ג בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״ב בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ״א בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ד', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ג', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ט בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק ב', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״ח בתמוז ה׳תשפ״ד
פרק א', הלכות ביאת מקדש, ספר עבודה
י״א באלול ה׳תשפ״ד
פרק ח', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
י׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ז', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ט׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ו', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה
ח׳ באלול ה׳תשפ״ד
פרק ה', הלכות פסולי המוקדשין, ספר עבודה

הפרק המלא 

ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ

א. מַהֲלַךְ הַשֶּׁמֶשׁ הָאֶמְצָעִי בְּיוֹם אֶחָד, שֶׁהוּא אַרְבַּע וְעֶשְׂרִים שָׁעוֹת – תִּשְׁעָה וַחֲמִשִּׁים חֲלָקִים וּשְׁמוֹנֶה שְׁנִיּוֹת, סִימָנָם נט"ח. נִמְצָא מַהֲלָכָהּ בַּעֲשָׂרָה יָמִים תֵּשַׁע מַעֲלוֹת וְאֶחָד וַחֲמִשִּׁים חֲלָקִים וְשָׁלֹשׁ וְעֶשְׂרִים שְׁנִיּוֹת, סִימָנָם טנ"א כ"ג. וְנִמְצָא מַהֲלָכָהּ בְּמֵאָה יוֹם שְׁמוֹנֶה וְתִשְׁעִים מַעֲלוֹת וּשְׁלֹשָׁה וּשְׁלֹשִׁים חֲלָקִים וְשָׁלֹשׁ וַחֲמִשִּׁים שְׁנִיּוֹת, סִימָנָם צ"ח ל"ג נ"ג. וְנִמְצָא שְׁאֵרִית מַהֲלָכָהּ בְּאֶלֶף יוֹם אַחַר שֶׁתַּשְׁלִיךְ כָּל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים מַעֲלוֹת כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ – מָאתַיִם וְחָמֵשׁ וְשִׁשִּׁים מַעֲלוֹת וּשְׁמוֹנָה וּשְׁלֹשִׁים חֲלָקִים וַחֲמִשִּׁים שְׁנִיּוֹת, סִימָנָם רס"ה לח"נ. וְנִמְצָא שְׁאֵרִית מַהֲלָכָהּ בַּעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים יוֹם – מֵאָה שֵׁשׁ וּשְׁלֹשִׁים מַעֲלוֹת וּשְׁמוֹנָה וְעֶשְׂרִים חֲלָקִים וְעֶשְׂרִים שְׁנִיּוֹת, סִימָנָם קל"ו כח"כ. וְעַל הַדֶּרֶךְ הַזֹּאת תִּכְפֹּל וְתוֹצִיא מַהֲלָכָהּ לְכָל מִנְיָן שֶׁתִּרְצֶה. וְכֵן אִם תִּרְצֶה לַעֲשׂוֹת סִימָנִים יְדוּעִים אֶצְלְךָ לְמַהֲלָכָהּ לִשְׁנֵי יָמִים וְלִשְׁלֹשָׁה וּלְאַרְבָּעָה עַד עֲשָׂרָה – תַּעֲשֶׂה. וְכֵן אִם תִּרְצֶה לִהְיוֹת לְךָ סִימָנִים יְדוּעִים מוּכָנִים לְמַהֲלָכָהּ לְעֶשְׂרִים יוֹם וְלִשְׁלֹשִׁים וּלְאַרְבָּעִים עַד מֵאָה – תַּעֲשֶׂה. וְדָבָר גָּלוּי הוּא וְיָדוּעַ מֵאַחַר שֶׁיָּדַעְתָּ מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד.
וְרָאוּי הוּא לִהְיוֹת מוּכָן וְיָדוּעַ אֶצְלְךָ מַהֲלַךְ אֶמְצַע הַשֶּׁמֶשׁ לְתִשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם, וְלִשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְאַרְבָּעָה וַחֲמִשִּׁים יוֹם, שֶׁהֵן יְמֵי שְׁנַת לְבָנָה בִּזְמַן שֶׁחֳדָשֶׁיהָ כְּסִדְרָן, וְהִיא הַנִּקְרֵאת שָׁנָה סְדוּרָה, שֶׁבִּזְמַן שֶׁיִּהְיוּ לְךָ אֶמְצָעוֹת אֵלּוּ מוּכָנִים, יִהְיֶה הַחֶשְׁבּוֹן קַל עָלֶיךָ לִרְאִיַּת הַיָּרֵחַ, לְפִי שֶׁתִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם גְּמוּרִים מִלֵּיל הָרְאִיָּה עַד לֵיל הָרְאִיָּה שֶׁל חֹדֶשׁ הַבָּא, וְכֵן בְּכָל חֹדֶשׁ וָחֹדֶשׁ, אֵין פָּחוֹת מִתִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים וְלֹא יָתֵר; שֶׁאֵין חֶפְצֵנוּ בְּכָל אֵלּוּ הַחֶשְׁבּוֹנוֹת אֶלָּא לָדַעַת הָרְאִיָּה בִּלְבַד.
וְכֵן מִלֵּיל הָרְאִיָּה שֶׁל חֹדֶשׁ זֶה עַד לֵיל הָרְאִיָּה לְאוֹתוֹ הַחֹדֶשׁ לַשָּׁנָה הַבָּאָה – שָׁנָה סְדוּרָה, אוֹ שָׁנָה וְיוֹם אֶחָד, וְכֵן בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה. וּמַהֲלַךְ הַשֶּׁמֶשׁ הָאֶמְצָעִי לְתִשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם – שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים מַעֲלוֹת וַחֲמִשָּׁה וּשְׁלֹשִׁים חֲלָקִים וּשְׁנִיָּה אַחַת, סִימָנָם כ"ח לה"א. וּמַהֲלָכָהּ לְשָׁנָה סְדוּרָה – שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וּשְׁמוֹנֶה וְאַרְבָּעִים מַעֲלוֹת וַחֲמִשָּׁה וַחֲמִשִּׁים חֲלָקִים וַחֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שְׁנִיּוֹת, סִימָנָם שמ"ח נ"ה י"ה.
א. מַהֲלַךְ הַשֶּׁמֶשׁ הָאֶמְצָעִי בְּיוֹם אֶחָד. קצב התקדמותה היומי הממוצע במסלולה (לעיל יא,טו), כאשר היא נעה ממערב למזרח ביחס לגלגל המזלות (בפרק הבא יובאו תיקונים לחישובים שבפרק זה לצורך מציאת מקומה ה'אמתי' של השמש). [הערה: המסלול שעל גביו נעה השמש על פני הגלגל התשיעי מכונה כיום 'מישור המלקה', וראה לקמן יט,ב.] אַרְבַּע וְעֶשְׂרִים שָׁעוֹת. שוות, כמבואר לעיל ו,ב. תִּשְׁעָה וַחֲמִשִּׁים חֲלָקִים וּשְׁמוֹנֶה שְׁנִיּוֹת. כמעט מעלה אחת שלמה (שהרי במשך כ-365 ימים שהם שנת חמה, היא משלימה סיבוב שלם. ולפי שיעור זה שנותן הרמב"ם עולה כי אורך שנת החמה אינו בדיוק כפי החשבון שנזכר לעיל י,א, אלא קצר ממנו בכחמש וחצי דקות). וְנִמְצָא שְׁאֵרִית מַהֲלָכָהּ בְּאֶלֶף יוֹם אַחַר שֶׁתַּשְׁלִיךְ כָּל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים מַעֲלוֹת. שהרי בזמן כזה היא עוברת יותר משני סיבובים שלמים, ויש לקזז את השלמים ולהתחשב בשארית בלבד. כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. לעיל יא,י. סִימָנִים יְדוּעִים אֶצְלְךָ. סימנים משל עצמך, לפי הצורך לחישובים.
וְרָאוּי הוּא לִהְיוֹת מוּכָן וכו'. כדאי לחשב ולזכור את קצב ההתקדמות בפרקי זמן אלו, כיוון שעושים בהם שימוש תדיר לצורך חישובי ראיית הירח. שֶׁחֳדָשֶׁיהָ כְּסִדְרָן וְהִיא הַנִּקְרֵאת שָׁנָה סְדוּרָה. כמבואר לעיל ח,ו. שֶׁתִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם גְּמוּרִים מִלֵּיל הָרְאִיָּה עַד לֵיל הָרְאִיָּה שֶׁל חֹדֶשׁ הַבָּא. ליל הראייה הוא הלילה של תחילת היום השלושים לחודש, שבו מצפים לראייה הראשונה של הירח כדי לקדשו. אֵין פָּחוֹת מִתִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים. שכן מחזור הירח נמשך קצת יותר מעשרים ותשעה ימים, ולא ייתכן שהוא ייראה לפני ליל שלושים, שהוא עשרים ותשעה יום אחר ליל הראייה הקודם. וְלֹא יָתֵר. שמעבר לזמן זה אינו נחשב 'ליל הראייה', שבליל שלושים ואחד אין מקדשים את החודש (לעיל א,ו). שֶׁאֵין חֶפְצֵנוּ בְּכָל אֵלּוּ הַחֶשְׁבּוֹנוֹת אֶלָּא לָדַעַת הָרְאִיָּה בִּלְבַד. מטרת כל החישובים כאן לדעת אם יש אפשרות שהירח ייראה בליל שלושים או לא (ראה לעיל יא,א), ולכן החישובים מתמקדים במיקום השמש והירח באותו הזמן.
ב. נְקֻדָּה אַחַת יֵשׁ בְּגַלְגַּל הַשֶּׁמֶשׁ, וְכֵן בִּשְׁאָר גַּלְגַּלֵּי הַשִּׁבְעָה כּוֹכָבִים, בְּעֵת שֶׁיִּהְיֶה הַכּוֹכָב בָּהּ, יִהְיֶה גָּבֹהַּ מֵעַל הָאָרֶץ כָּל מְאֹדוֹ. וְאוֹתָהּ הַנְּקֻדָּה שֶׁל גַּלְגַּל הַשֶּׁמֶשׁ וּשְׁאָר הַכּוֹכָבִים חוּץ מִן הַיָּרֵחַ סוֹבֶבֶת בְּשָׁוֶה, וּמַהֲלָכָהּ בְּכָל שִׁבְעִים שָׁנָה בְּקֵרוּב מַעֲלָה אַחַת. וּנְקֻדָּה זוֹ הִיא הַנִּקְרֵאת גֹּבַהּ.
גֹּבַהּ הַשֶּׁמֶשׁ – מַהֲלָכוֹ בְּכָל עֲשָׂרָה יָמִים שְׁנִיָּה אַחַת וַחֲצִי שְׁנִיָּה, שֶׁהִיא שְׁלֹשִׁים שְׁלִישִׁיּוֹת. נִמְצָא מַהֲלָכוֹ בְּמֵאָה יוֹם חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שְׁנִיּוֹת, וּמַהֲלָכוֹ בְּאֶלֶף יוֹם שְׁנֵי חֲלָקִים וּשְׁלֹשִׁים שְׁנִיּוֹת, וּמַהֲלָכוֹ בַּעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים יוֹם חֲמִשָּׁה וְעֶשְׂרִים חֲלָקִים. וְנִמְצָא מַהֲלָכוֹ לְתִשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם אַרְבַּע שְׁנִיּוֹת, וּמַהֲלָכוֹ בְּשָׁנָה סְדוּרָה שָׁלֹשׁ וַחֲמִשִּׁים שְׁנִיּוֹת.
כְּבָר אָמַרְנוּ שֶׁהָעִקָּר שֶׁמִּמֶּנּוּ הַהַתְחָלָה בְּחֶשְׁבּוֹן זֶה הִיא מִתְּחִלַּת לֵיל חֲמִישִׁי שֶׁיּוֹמוֹ שְׁלִישִׁי לְחֹדֶשׁ נִיסָן מִשְּׁנַת שְׁמוֹנֶה וּשְׁלֹשִׁים וּתְשַׁע מֵאוֹת וְאַרְבַּעַת אֲלָפִים לַיְצִירָה. וּמְקוֹם הַשֶּׁמֶשׁ בְּמַהֲלָכָהּ הָאֶמְצָעִי הָיָה בָּעִקָּר הַזֶּה בְּשֶׁבַע מַעֲלוֹת וּשְׁלֹשָׁה חֲלָקִים וּשְׁנַיִם וּשְׁלֹשִׁים שְׁנִיּוֹת מִמַּזַּל טָלֶה, סִימָנָם ז"ג ל"ב. וּמְקוֹם גֹּבַהּ הַשֶּׁמֶשׁ הָיָה בְּעִקָּר זֶה בְּשֵׁשׁ וְעֶשְׂרִים מַעֲלוֹת וַחֲמִשָּׁה וְאַרְבָּעִים חֲלָקִים וּשְׁמוֹנֶה שְׁנִיּוֹת מִמַּזַּל תְּאוֹמִים, סִימָנָם כ"ו מה"ח.
כְּשֶׁתִּרְצֶה לֵידַע מְקוֹם הַשֶּׁמֶשׁ בְּמַהֲלָכָהּ הָאֶמְצָעִי בְּכָל זְמַן שֶׁתִּרְצֶה, תִּקַּח מִנְיַן הַיָּמִים שֶׁמִּתְחִלַּת יוֹם הָעִקָּר עַד הַיּוֹם שֶׁתִּרְצֶה, וְתוֹצִיא מַהֲלָכָהּ הָאֶמְצָעִי בְּאוֹתָן הַיָּמִים מִן הַסִּימָנִין שֶׁהוֹדַעְנוּ, וְתוֹסִיף הַכֹּל עַל הָעִקָּר, וּתְקַבֵּץ כָּל מִין עִם מִינוֹ, וְהַיּוֹצֵא הוּא מְקוֹם הַשֶּׁמֶשׁ בְּמַהֲלָכָהּ הָאֶמְצָעִי לְאוֹתוֹ הַיּוֹם.
כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁרָצִינוּ לֵידַע מְקוֹם הַשֶּׁמֶשׁ הָאֶמְצָעִי בִּתְחִלַּת לֵיל הַשַּׁבָּת שֶׁיּוֹמוֹ אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לְחֹדֶשׁ תַּמּוּז מִשָּׁנָה זוֹ שֶׁהִיא שְׁנַת הָעִקָּר: מָצָאנוּ מִנְיַן הַיָּמִים מִיּוֹם הָעִקָּר עַד תְּחִלַּת יוֹם זֶה שֶׁאָנוּ רוֹצִים לֵידַע מְקוֹם הַשֶּׁמֶשׁ בּוֹ – מֵאָה יוֹם. לָקַחְנוּ אֶמְצַע מַהֲלָכָהּ לְמֵאָה יוֹם, שֶׁהוּא צ"ח ל"ג נ"ג, וְהוֹסַפְנוּ עַל הָעִקָּר, שֶׁהוּא ז"ג ל"ב – יָצָא מִן הַחֶשְׁבּוֹן מֵאָה וְחָמֵשׁ מַעֲלוֹת וְשִׁבְעָה וּשְׁלֹשִׁים חֲלָקִים וְחָמֵשׁ וְעֶשְׂרִים שְׁנִיּוֹת, סִימָנָם ק"ה ל"ז כ"ה.
וְנִמְצָא מְקוֹמָהּ בְּמַהֲלַךְ אֶמְצָעִי בִּתְחִלַּת לֵיל זֶה בְּמַזַּל סַרְטָן בַּחֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת בּוֹ וְשִׁבְעָה וּשְׁלֹשִׁים חֲלָקִים מִמַּעֲלַת שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה.
וְהָאֶמְצַע שֶׁיֵּצֵא בְּחֶשְׁבּוֹן זֶה, פְּעָמִים יִהְיֶה לִתְחִלַּת הַלַּיְלָה בְּשָׁוֶה, אוֹ קֹדֶם שְׁקִיעַת הַחַמָּה בְּשָׁעָה, אוֹ אַחַר שְׁקִיעַת הַחַמָּה בְּשָׁעָה. וְדָבָר זֶה לֹא תָּחוּשׁ לוֹ בַּשֶּׁמֶשׁ בְּחֶשְׁבּוֹן הָרְאִיָּה, שֶׁהֲרֵי אָנוּ מְשַׁלְּמִין קֵרוּב זֶה כְּשֶׁנְּחַשֵּׁב לְאֶמְצַע הַיָּרֵחַ.
וְעַל הַדֶּרֶךְ הַזֹּאת תַּעֲשֶׂה תָּמִיד לְכָל עֵת שֶׁתִּרְצֶה, וַאֲפִלּוּ אַחַר אֶלֶף שָׁנִים, שֶׁתְּקַבֵּץ כָּל הַשְּׁאֵרִית וְתוֹסִיף עַל הָעִקָּר, יֵצֵא לְךָ הַמָּקוֹם הָאֶמְצָעִי. וְכֵן תַּעֲשֶׂה בְּאֶמְצַע הַיָּרֵחַ וּבְאֶמְצַע כָּל כּוֹכָב וְכוֹכָב, מֵאַחַר שֶׁתֵּדַע מַהֲלָכוֹ בְּיוֹם אֶחָד כַּמָּה הוּא, וְתֵדַע הָעִקָּר שֶׁמִּמֶּנּוּ תַּתְחִיל, וּתְקַבֵּץ מַהֲלָכוֹ לְכָל הַשָּׁנִים וְהַיָּמִים שֶׁתִּרְצֶה וְתוֹסִיף עַל הָעִקָּר, יֵצֵא לְךָ מְקוֹמוֹ בְּמַהֲלָךְ אֶמְצָעִי. וְכֵן תַּעֲשֶׂה בְּגֹבַהּ הַשֶּׁמֶשׁ, תּוֹסִיף מַהֲלָכוֹ בְּאוֹתָן הַיָּמִים אוֹ הַשָּׁנִים עַל הָעִקָּר, יֵצֵא לְךָ מְקוֹם גֹּבַהּ הַשֶּׁמֶשׁ לְאוֹתוֹ הַיּוֹם שֶׁתִּרְצֶה.
וְכֵן אִם תִּרְצֶה לַעֲשׂוֹת לְךָ עִקָּר אַחֵר שֶׁתַּתְחִיל מִמֶּנּוּ חוּץ מֵעִקָּר זֶה שֶׁהִתְחַלְנוּ מִמֶּנּוּ בְּשָׁנָה זוֹ, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה אוֹתוֹ עִקָּר בִּתְחִלַּת שְׁנַת מַחֲזוֹר יָדוּעַ אוֹ בִּתְחִלַּת מֵאָה מִן הַמֵּאוֹת – הָרְשׁוּת בְּיָדְךָ. וְאִם תִּרְצֶה לִהְיוֹת הָעִקָּר שֶׁתַּתְחִיל מִמֶּנּוּ מִשָּׁנִים שֶׁעָבְרוּ קֹדֶם עִקָּר זֶה אוֹ לְאַחַר כַּמָּה שָׁנִים מֵעִקָּר זֶה – הַדֶּרֶךְ יְדוּעָה.
כֵּיצַד הִיא הַדֶּרֶךְ? כְּבָר יָדַעְתָּ מַהֲלַךְ הַשֶּׁמֶשׁ לְשָׁנָה סְדוּרָה, וּמַהֲלָכָהּ לְתִשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם, וּמַהֲלָכָהּ לְיוֹם אֶחָד. וְדָבָר יָדוּעַ שֶׁהַשָּׁנָה שֶׁחֳדָשֶׁיהָ שְׁלֵמִים הִיא יְתֵרָה עַל הַסְּדוּרָה יוֹם אֶחָד, וְהַשָּׁנָה שֶׁחֳדָשֶׁיהָ חֲסֵרִים הִיא חֲסֵרָה מִן הַסְּדוּרָה יוֹם אֶחָד, וְהַשָּׁנָה הַמְעֻבֶּרֶת: אִם הָיוּ חֳדָשֶׁיהָ כְּסִדְרָן – תִּהְיֶה יְתֵרָה עַל הַשָּׁנָה הַסְּדוּרָה שְׁלֹשִׁים יוֹם; וְאִם הָיוּ חֳדָשֶׁיהָ שְׁלֵמִים – הִיא יְתֵרָה עַל הַסְּדוּרָה אֶחָד וּשְׁלֹשִׁים יוֹם; וְאִם הָיוּ חֳדָשֶׁיהָ חֲסֵרִים – הִיא יְתֵרָה עַל הַסְּדוּרָה תִּשְׁעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם.
וּמֵאַחַר שֶׁכָּל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ יְדוּעִים, תּוֹצִיא מַהֲלַךְ אֶמְצַע הַשֶּׁמֶשׁ לְכָל הַשָּׁנִים וְהַיָּמִים שֶׁתִּרְצֶה, וְתוֹסִיף עַל הָעִקָּר שֶׁעָשִׂינוּ, יֵצֵא לְךָ אֶמְצָעָהּ לַיּוֹם שֶׁתִּרְצֶה מִשָּׁנִים הַבָּאוֹת, וְתַעֲשֶׂה אוֹתוֹ הַיּוֹם עִקָּר; אוֹ תִּגְרַע הָאֶמְצַע שֶׁהוֹצֵאתָ מִן הָעִקָּר שֶׁעָשִׂינוּ, וְיֵצֵא לְךָ הָעִקָּר לַיּוֹם שֶׁתִּרְצֶה מִשָּׁנִים שֶׁעָבְרוּ, וְתַעֲשֶׂה אוֹתוֹ אֶמְצַע עִקָּר. וְכָזֶה תַּעֲשֶׂה בְּאֶמְצַע הַיָּרֵחַ וּשְׁאָר הַכּוֹכָבִים אִם יִהְיוּ יְדוּעִים לְךָ. וּכְבָר נִתְבָּאֵר לְךָ מִכְּלַל דְּבָרֵינוּ, שֶׁכְּשֵׁם שֶׁתֵּדַע אֶמְצַע הַשֶּׁמֶשׁ לְכָל יוֹם שֶׁתִּרְצֶה מִיָּמִים הַבָּאִים, כָּךְ תֵּדַע אֶמְצָעָהּ לְכָל יוֹם שֶׁתִּרְצֶה מִיָּמִים שֶׁעָבְרוּ.
ב. יִהְיֶה גָּבֹהַּ מֵעַל הָאָרֶץ כָּל מְאֹדוֹ. בנקודה זאת הוא נמצא במרחק המרבי מהארץ (ראה לעיל יא,יג-יד). וְאוֹתָהּ הַנְּקֻדָּה שֶׁל גַּלְגַּל הַשֶּׁמֶשׁ וּשְׁאָר הַכּוֹכָבִים… סוֹבֶבֶת בְּשָׁוֶה. מרכז הגלגל שבו סובבת השמש זז גם הוא, וממילא נקודת הגובה משתנה מעט, ונעה ממערב למזרח.
כְּבָר אָמַרְנוּ. לעיל יא,טז. שֶׁהָעִקָּר שֶׁמִּמֶּנּוּ הַהַתְחָלָה בְּחֶשְׁבּוֹן זֶה. זמן שנקבע כנקודת ההתחלה לצורך החישובים. וּמְקוֹם הַשֶּׁמֶשׁ בְּמַהֲלָכָהּ הָאֶמְצָעִי וכו'. לפי החישוב המבוסס על הקצב הממוצע של מהלך השמש בגלגלה, מוגדר מקום השמש על פני גלגל המזלות, על אף שאין השמש נצפית שם באמת שכן מדובר בחישוב ממוצע בלבד. וּמְקוֹם גֹּבַהּ הַשֶּׁמֶשׁ. נקודת גובה הגלגל. בְּשֵׁשׁ וְעֶשְׂרִים מַעֲלוֹת… מִמַּזַּל תְּאוֹמִים. שהם שמונים ושש מעלות (ושאר החלקים) מנקודת האפס (לעיל יא,ח).
וְתוֹצִיא. תחשב ותמצא. מִן הַסִּימָנִין שֶׁהוֹדַעְנוּ. על פי הערכים שחושבו והובאו בתחילת הפרק. וְתוֹסִיף הַכֹּל עַל הָעִקָּר. יש לחבר את מהלכה באותם הימים לנקודה שבה הייתה השמש בנקודת התחלת החישוב. וּתְקַבֵּץ כָּל מִין עִם מִינוֹ. כמפורט לעיל יא,י.
לָקַחְנוּ אֶמְצַע מַהֲלָכָהּ לְמֵאָה יוֹם שֶׁהוּא צ"ח ל"ג נ"ג. כמבואר לעיל ה"א. התאריך המובא בהלכה זאת ישמש כדוגמה לחישוב גם בפרקים הבאים.
בְּמַזַּל סַרְטָן. שהוא נמצא בין 90 ל-120 מעלות מנקודת האפס.
פְּעָמִים יִהְיֶה לִתְחִלַּת הַלַּיְלָה בְּשָׁוֶה וכו'. כיוון שהעיקר נקבע לשעה קבועה (זמן השקיעה הממוצע), אך שעת השקיעה משתנה במהלך השנה – בחורף מקדימה ובקיץ מאחרת. וְדָבָר זֶה לֹא תָּחוּשׁ לוֹ בַּשֶּׁמֶשׁ בְּחֶשְׁבּוֹן הָרְאִיָּה. אף שהשמש משנה מעט את מקומה בגלגלה במשך זמן זה. שֶׁהֲרֵי אָנוּ מְשַׁלְּמִין קֵרוּב זֶה כְּשֶׁנְּחַשֵּׁב לְאֶמְצַע הַיָּרֵחַ. לוקחים בחשבון את שינויי זמן השקיעה במהלך עונות השנה, ומתקנים את החישוב בהתאם (כמבואר לקמן יד,ה-ו).
שֶׁתְּקַבֵּץ כָּל הַשְּׁאֵרִית. לחברם יחד, ולהשמיט את הסיבובים השלמים. וְתֵדַע הָעִקָּר שֶׁמִּמֶּנּוּ תַּתְחִיל. מה היה מיקומו של אותו גֶרם שמֵימי בזמן נתון.
הַדֶּרֶךְ יְדוּעָה. על ידי הוספה או החסרה של מהלך השמש הממוצע כפי הזמן הרצוי, נודע מיקום השמש בזמן נתון ואפשר להתייחס אליו כנקודת העיקר, כמפורט בפסקות הבאות.
וְתַעֲשֶׂה אוֹתוֹ הַיּוֹם עִקָּר. שיהיה הראשון בחשבון, וניתן יהיה לחשב מאותו היום ואילך. תִּגְרַע הָאֶמְצַע וכו'. לחשב בחיסור הממוצע, לידיעת המצב בעבר. וְכָזֶה תַּעֲשֶׂה. באותו אופן.

תקציר הפרק 

פרק יב הלכות קידוש החודש

גלגל השמש
הילוך השמש: השמש מהלכת במהירות קבועה בגלגלה, וגובה השמש מהלך אף הוא באיטיות.

מהלך השמש ביום אחד ושארית מהלכה לאחר 10,000 יום הוא: ביום אחד – 59 חלקים ו-8 שניות; לאחר 10,000 יום – 136 מעלות, 28 חלקים, ו-20 שניות.

29 יום; 28 מעלות, 35 חלקים, ושנייה אחת עובר מליל ראיה אחד לליל הראיה הבא והוא מהלך השמש בזמן זה.

שיעור וידאו עם הרב חיים סבתו 

Play Video

שיעור שמע עם הרב חיים סבתו 

מושג מן הפרק 

Play Video

עוד על ספר זמנים ברמב"ם 

שאלות חזרה על הפרק 

1.שמ"ח נ"ה ט"ו הוא מהלך השמש לשנה שלמה?

2.גובה היא נקודת שיא המרחק בין כדור הארץ לגלגל השמש?

3.גובה השמש אינו משתנה לעולם?

 

תשובות
1.כן
2.כן
3.לא

010 - IdeaCreated with Sketch.לב הלימוד - הרחבה על הפרק 

פרשת שבוע מהרמב"ם 

נייר עמדה - אקטואליה 

סט "משנה תורה" מהודר בכריכה מפוארת בפירוש הרב שטיינזלץ + שליח עד הבית

ב-299 ש"ח בלבד!

ממשיכים את הסבסוד ההיסטורי!

*הארגון רשאי לשנות את המחיר בכל עת

* שווי סט 835 ש"ח

*משלוח עד 21 ימי עסקים

הלימוד להצלחת כוחות הביטחון ולעילוי נשמת הנופלים הי"ד

דילוג לתוכן