א. אָסוּר לְטַמֵּא אֶת הַתְּרוּמָה שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּשְׁאָר הַקֳּדָשִׁים, וְלֹא יָבִיא אוֹתָהּ לִידֵי טֻמְאָה וְלֹא יַפְסִיד אוֹתָהּ, אֶלָּא אוֹכֵל הַטְּהוֹרָה וּמַדְלִיק הַטְּמֵאָה. וּמֻתָּר לְטַמֵּא תְּרוּמַת חוּצָה לָאָרֶץ בְּטֻמְאוֹת שֶׁל תּוֹרָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ טְמֵאָה אֶלָּא בְּאֶרֶץ הָעַמִּים שֶׁהִיא מִדִּבְרֵיהֶם, מִפְּנֵי שֶׁעִקַּר חִיּוּבָהּ מִדִּבְרֵיהֶם. לְפִיכָךְ נִדָּה קוֹצָה לָהּ חַלָּה בְּחוּצָה לָאָרֶץ, שֶׁאֵינָהּ מֻזְהֶרֶת אֶלָּא לְאָכְלָהּ, לֹא לִגַּע בָּהּ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ב. תְּרוּמָה שֶׁנִּטְמֵאת בְּסָפֵק – לֹא אוֹכְלִין וְלֹא שׂוֹרְפִין, אֶלָּא תִּהְיֶה מֻנַּחַת עַד שֶׁתִּטְמָא טֻמְאָה וַדָּאִית, וְתִשָּׂרֵף. וְיֵשׁ שָׁם סְפֵקוֹת שֶׁשּׂוֹרְפִין עֲלֵיהֶן אֶת הַתְּרוּמָה, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּעִנְיַן טֻמְאָה וְטָהֳרָה.
ג. חָבִית שֶׁל תְּרוּמָה שֶׁנּוֹלַד לָהּ סְפֵק טֻמְאָה – הֲרֵי זוֹ לֹא יְחַדֵּשׁ בָּהּ דָּבָר: לֹא יְזִיזֶנָּה מִמְּקוֹמָהּ וְלֹא יְגַלֶּנָּה, אֶלָּא יַנִּיחֶנָּה עַד שֶׁתִּטְמָא וַדַּאי, וְתִשָּׂרֵף, וְאֵין חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא תֵּאָכֵל.
ד. חָבִית שֶׁנִּשְׁבְּרָה בַּגַּת הָעֶלְיוֹנָה, וְהַתַּחְתּוֹנָה טְמֵאָה: אִם יָכוֹל לְהַצִּיל מִמֶּנָּה רְבִיעִית בְּטָהֳרָה – יַצִּיל, וְאִם לָאו – יַצִּיל בְּיָדָיו בְּלֹא נְטִילַת יָדַיִם, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא מְטַמְּאָהּ, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּעִנְיַן טְהָרוֹת.
ה. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּחָבִית שֶׁל יַיִן. וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה בַּגַּת הַתַּחְתּוֹנָה פָּחוֹת מִמֵּאָה, שֶׁהֲרֵי יִדָּמַע הַכֹּל וְיִפָּסֵד. אֲבָל אִם הָיָה בַּתַּחְתּוֹנָה מֵאָה בְּזוֹ הֶחָבִית, שֶׁהֲרֵי הִיא עוֹלָה בְּאֶחָד וּמֵאָה, אוֹ שֶׁהָיְתָה חָבִית שֶׁל שֶׁמֶן – תֵּרֵד וְתִטְמָא, וְאַל יְטַמְּאֶנָּה בְּיָדָיו, שֶׁהֲרֵי הַכֹּל רָאוּי לְהַדְלָקָה, וְאֵין שָׁם הֶפְסֵד מְרֻבֶּה.
וְכֵן חָבִית שֶׁמֶן שֶׁנִּשְׁפְּכָה: אִם יָכוֹל לְהַצִּיל רְבִיעִית בְּטָהֳרָה – יַצִּיל, וְאִם לָאו – יַצִּיל בְּטֻמְאָה, שֶׁכֵּיוָן שֶׁנִּשְׁבְּרָה הֶחָבִית, אֵינוֹ מֻזְהָר שֶׁלֹּא לְהַצִּיל בְּטֻמְאָה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא בָּהוּל.
ו. הָיָה עוֹבֵר מִמָּקוֹם לְמָקוֹם וְכִכָּרוֹת שֶׁל תְּרוּמָה בְּיָדוֹ, אָמַר לוֹ הַנָּכְרִי: 'תֵּן לִי אַחַת מֵהֶן, וְאִם לָאו הֲרֵינִי נוֹגֵעַ בְּכֻלָּן וּמְטַמְּאָן' – יַנִּיחַ לְפָנָיו אַחַת עַל הַסֶּלַע וְאַל יִתְּנֶנָּה לְתוֹךְ יָדוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יְטַמֵּא הַתְּרוּמָה בַּיָּדַיִם.
ז. הַתִּלְתָּן וְהַכַּרְשִׁנִּין שֶׁל תְּרוּמָה, הוֹאִיל וְאֵינָן מַאֲכַל אָדָם – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לַעֲשׂוֹת כָּל מַעֲשֵׂיהֶן בְּטֻמְאָה, וְאֵינוֹ נִזְהָר אֶלָּא בְּעֵת שְׁרִיָּתָן בַּמַּיִם, שֶׁאִם שָׁרָה אוֹתָהּ בְּטֻמְאָה – הֲרֵי טִמֵּא אוֹתָהּ בַּיָּדַיִם. אֲבָל אַחַר הַשְּׁרִיָּה אֵינוֹ נִזְהָר, לֹא בְּעֵת שֶׁשָּׁף הַכַּרְשִׁנִּין וְלֹא בְּעֵת שֶׁמַּאֲכִילָן לַבְּהֵמָה. לְפִיכָךְ נוֹתְנִין תְּרוּמַת תִּלְתָּן וְכַרְשִׁנִּין לְכֹהֵן עַם הָאָרֶץ.
ח. אֵין מַפְקִידִין תְּרוּמָה אֵצֶל כֹּהֵן עַם הָאָרֶץ, מִפְּנֵי שֶׁלִּבּוֹ גַּס בָּהּ, אֲבָל מַפְקִידִין אוֹתָהּ אֵצֶל יִשְׂרָאֵל עַם הָאָרֶץ בִּכְלִי חֶרֶשׂ הַמֻּקָּף צָמִיד פָּתִיל, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִהְיוּ פֵּרוֹת מֻכְשָׁרִין, גְּזֵרָה שֶׁלֹּא תְּסִיטֵם אִשְׁתּוֹ נִדָּה.
ט. אֵין עוֹשִׂין לְעַם הָאָרֶץ תְּרוּמַת זֵיתָיו בְּטָהֳרָה, אֲבָל עוֹשִׂין לוֹ זֵיתֵי חֻלָּיו בְּטָהֳרָה, מִשּׁוּם כְּדֵי חַיָּיו שֶׁל בַּדָּד. וְכֵיצַד עוֹשֶׂה? נוֹטֵל כְּדֵי הַתְּרוּמָה וּמַנִּיחָהּ בִּכְלִי שֶׁאֵינוֹ מְקַבֵּל טֻמְאָה, כְּגוֹן כְּלֵי אֲבָנִים, וּכְשֶׁיָּבֹא עַם הָאָרֶץ לִטֹּל הַחֻלִּין וְהַתְּרוּמָה, אוֹמְרִין לוֹ: 'הִזָּהֵר שֶׁמָּא תִּגַּע בַּתְּרוּמָה, שֶׁלֹּא תַּחֲזֹר לְטִבְלָהּ'.
י. יִשְׂרָאֵל שֶׁעוֹשֶׂה פֵּרוֹתָיו בְּטֻמְאָה – אֵין בּוֹצְרִין עִמּוֹ, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאֵין דּוֹרְכִין עִמּוֹ, מִפְּנֵי הַתְּרוּמָה שֶׁתֵּעָשֶׂה בְּטֻמְאָה. אֲבָל מוֹלִיכִין עִמּוֹ חָבִיּוֹת לַגַּת וּמְבִיאִין מִן הַגַּת.
יא. זֵיתִים וַעֲנָבִים שֶׁנִּטְמְאוּ – סוֹחֲטָן וְעוֹשֶׂה אוֹתָן תְּרוּמָה. וְאִם נִטְמְאוּ אַחַר שֶׁנַּעֲשׂוּ תְּרוּמָה, וּסְחָטָן פָּחוֹת פָּחוֹת מִכַּבֵּיצָה – הֲרֵי הַמַּשְׁקֶה הַיּוֹצֵא מֵהֶן מֻתָּר בִּשְׁתִיָּה לַכֹּהֲנִים, וַאֲפִלּוּ לִנְסָכִים הוּא רָאוּי, שֶׁהַמַּשְׁקֶה כְּאִלּוּ הוּא מֻפְקָד בְּתוֹךְ הָאֹכֶל. וְלֹא אָמְרוּ פָּחוֹת מִכַּבֵּיצָה אֶלָּא גְּזֵרָה שֶׁמָּא יַעֲשֶׂה יָתֵר מִכַּבֵּיצָה וְנִמְצָא הַמַּשְׁקֶה מִתְטַמֵּא בְּכַבֵּיצָה. וְאִם הָיוּ פֵּרוֹת אֵלּוּ שְׁלִישִׁי לַטֻּמְאָה – דּוֹרְכָן בַּגַּת וּבְבֵית הַבַּד, וְהַמַּשְׁקֶה תְּרוּמָה טְהוֹרָה, שֶׁאֵין שְׁלִישִׁי עוֹשֶׂה רְבִיעִי בִּתְרוּמָה, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּעִנְיַן טְהָרוֹת.
יב. פַּת תְּרוּמָה שֶׁנִּטְמֵאת – מַשְׁלִיכָהּ לְבֵין הָעֵצִים עַד שֶׁיִּשְׂרְפֶנָּה, וְכֵן שֶׁמֶן שֶׁנִּטְמָא – נוֹתְנוֹ בִּכְלִי מָאוּס עַד שֶׁיַּדְלִיקֶנּוּ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה תַּקָּלָה לַאֲחֵרִים וְיֹאכְלוּהוּ. וְחִטִּים שֶׁנִּטְמְאוּ – שׁוֹלְקָן וּמַנִּיחָן בִּכְלִי מָאוּס, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיוּ רְאוּיִין לַאֲכִילָה, וְאַחַר כָּךְ יַסִּיק בָּהֶן תַּנּוּר וְכִירַיִם. וּמַשְׁקִין שֶׁאֵין רְאוּיִין לְהַדְלָקָה שֶׁנִּטְמְאוּ, כְּגוֹן הַיַּיִן – קוֹבְרִין אוֹתָן.
יג. יֵין תְּרוּמָה שֶׁנִּתְגַּלָּה, הוֹאִיל וְאָסוּר בִּשְׁתִיָּה – יִשָּׁפֵךְ. וְכֵן תְּאֵנִים וַעֲנָבִים וְקִשּׁוּאִים וּדְלוּעִים וַאֲבַטִּיחִים וּמְלָפְפוֹנוֹת שֶׁל תְּרוּמָה שֶׁנִּמְצְאוּ מְנֻקָּרוֹת – הֲרֵי אֵלּוּ אֲסוּרִין בַּאֲכִילָה מִפְּנֵי סַכָּנַת נְפָשׁוֹת. מַה יַּעֲשֶׂה בָּהֶן? יַשְׁלִיךְ לַיָּם אוֹ יִקָּבְרוּ.
יד. עִסָּה שֶׁנִּלּוֹשָׁה בְּמַיִם מְגֻלִּין, אַף עַל פִּי שֶׁהִיא תְּרוּמָה – הֲרֵי זוֹ תִּשָּׂרֵף.
טו. אָסוּר לְכֹהֵן לִטֹּל תְּרוּמָה אוֹ שְׁאָר מַתָּנוֹת שֶׁלּוֹ עַד שֶׁיַּפְרִישׁוּ אוֹתָן הַבְּעָלִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "רֵאשִׁיתָם אֲשֶׁר יִתְּנוּ לַיי לְךָ נְתַתִּים" (במדבר יח,יב), וְנֶאֱמַר: "אֲשֶׁר יָרִימוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לַיי נָתַתִּי לְךָ" (שם יח,יט) – עַד שֶׁיָּרִימוּ הֵם, וְאַחַר כָּךְ יִזְכֶּה בָּהֶן. וְלֹא יִטֹּל אוֹתָן אַחַר שֶׁהוּרְמוּ אֶלָּא מִדַּעַת בְּעָלִים, שֶׁהֲרֵי הֵן שֶׁל בְּעָלִים לִתְּנָן לְכָל כֹּהֵן שֶׁיִּרְצֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאִישׁ אֶת קֳדָשָׁיו לוֹ יִהְיוּ" וכו' (במדבר ה,י). וְאִם לְקָחָן שֶׁלֹּא מִדַּעַת בְּעָלִים – זָכָה בָּהֶן, שֶׁאֵין לַבְּעָלִים בָּהֶן אֶלָּא טוֹבַת הֲנָאָה, וְטוֹבַת הֲנָיָה אֵינָהּ מָמוֹן.
טז. כֹּהֵן שֶׁנָּתְנוּ לוֹ תְּרוּמָה, וּמָצָא בָּהּ דְּבָרִים אֲחֵרִים – הֲרֵי אֵלּוּ אֲסוּרִין מִשּׁוּם גָּזֵל, שֶׁמָּא אֲחֵרִים הִנִּיחוּם שָׁם עַד שֶׁיִּטְּלוּם.
יז. אֵין יִשְׂרָאֵל חַיָּבִין לְהִטַּפֵּל בַּתְּרוּמָה וּלְהָבִיא אוֹתָהּ מִן הַגֹּרֶן לָעִיר וּמִן הַמִּדְבָּר לַיִּשּׁוּב, אֶלָּא כֹּהֲנִים יוֹצְאִין לַגְּרָנוֹת וְיִשְׂרָאֵל נוֹתְנִין לָהֶן חֶלְקָם שָׁם. וְאִם לֹא יָצְאוּ – הֲרֵי זֶה מַפְרִישָׁהּ וּמַנִּיחָהּ בַּגֹּרֶן. וְאִם הָיְתָה חַיָּה וּבְהֵמָה אוֹכַלְתָּהּ שָׁם, וְאֵינָהּ מִשְׁתַּמֶּרֶת שָׁם מֵהֶן – הִתְקִינוּ חֲכָמִים שֶׁיְּטַפֵּל בָּהּ וִיבִיאֶנָּה לָעִיר, וְיִטֹּל שְׂכַר הֲבָאָתָהּ מִכֹּהֵן, שֶׁאִם הִפְרִישָׁהּ וְהִנִּיחָהּ לַבְּהֵמָה וְלַחַיָּה – הֲרֵי זֶה חִלּוּל הַשֵּׁם.
יח. אָסוּר לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם לְסַיֵּעַ בְּבֵית הַגְּרָנוֹת כְּדֵי לִטֹּל מַתְּנוֹתֵיהֶן. וְכָל הַמְסַיֵּעַ – חִלֵּל קָדְשֵׁי יי, וַעֲלֵיהֶן נֶאֱמַר: "שִׁחַתֶּם בְּרִית הַלֵּוִי" (מלאכי ב,ח). וְאָסוּר לְיִשְׂרָאֵל לְהַנִּיחָן שֶׁיְּסַיְּעוּ, אֶלָּא נוֹתֵן לָהֶם חֶלְקָם בְּכָבוֹד.
יט. נָתַן תְּרוּמָה לַכֹּהֵן עַל מְנַת לְהַחֲזִירָהּ – יָצָא יְדֵי נְתִינָה, וְאָסוּר לַעֲשׂוֹת כֵּן, מִפְּנֵי שֶׁנִּרְאֶה כִּמְסַיֵּעַ בְּבֵית הַגְּרָנוֹת. וְכֵן אָסוּר לָהֶן שֶׁיַּחְטְפוּ תְּרוּמוֹת וּמַעַשְׂרוֹת, וַאֲפִלּוּ לִשְׁאֹל חֶלְקָם בְּפִיהֶם אָסוּר, אֶלָּא נוֹטְלִין בְּכָבוֹד, שֶׁעַל שֻׁלְחַן הַמָּקוֹם הֵן אוֹכְלִין וְעַל שֻׁלְחָנוֹ הֵם שׁוֹתִים, וּמַתָּנוֹת אֵלּוּ לַיי הֵן, וְהוּא בָּרוּךְ הוּא זִכָּה לָהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ אֶת מִשְׁמֶרֶת תְּרוּמֹתָי" (במדבר יח,ח, ושם: וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי).
כ. לֹא יִתֵּן אָדָם תְּרוּמָה לְשׁוֹמֵר גִּתּוֹ, וְלֹא בְּכוֹר לְשׁוֹמֵר עֶדְרוֹ, וְלֹא מַתָּנוֹת לְרוֹעֵה בְּהֶמְתּוֹ, וְאִם נָתַן – חִלֵּל, אֶלָּא אִם כֵּן נָתַן לָהֶם שְׂכַר שְׁמִירָתָן תְּחִלָּה. וְרַשַּׁאי יִשְׂרָאֵל לוֹמַר לְיִשְׂרָאֵל אַחֵר: 'הֵא לְךָ סֶלַע זוֹ, וְתֵן תְּרוּמָה' אוֹ 'בְּכוֹר' אוֹ 'שְׁאָר מַתָּנוֹת' 'לִפְלוֹנִי הַכֹּהֵן בֶּן בִּתִּי' אוֹ 'בֶּן אֲחוֹתִי', וְכָל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
כא. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהָיוּ הַבְּעָלִים רוֹצִים לִתֵּן אוֹתָן לְאֶחָד מִשְּׁנֵי כֹּהֲנִים אֵלּוּ אוֹ מִשְּׁנֵי לְוִיִּם בְּחִנָּם, וְאָמַר לוֹ חֲבֵרוֹ: 'הֵא לְךָ, וְתֵן לָזֶה'. אֲבָל בְּעָלִים שֶׁאָמְרוּ לְכֹהֵן אוֹ לְלֵוִי: 'הֵא לְךָ חֵלֶק זֶה בְּטוֹבַת הֲנָיָה' – הֲרֵי זֶה אָסוּר. וְכֵן אָסוּר לַעֲשׂוֹת סְחוֹרָה בַּתְּרוּמוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא לוֹקֵחַ מִכֹּהֵן וּמוֹכֵר לְכֹהֵן.
כב. עֲשָׂרָה אֵין חוֹלְקִין לָהֶן תְּרוּמָה בְּבֵית הַגְּרָנוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן אוֹכְלִין אוֹתָהּ אוֹ מַאֲכִילִין אוֹתָהּ, וְאֵלּוּ הֵן: הַחֵרֵשׁ, וְהַשּׁוֹטֶה, וְהַקָּטָן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ דַּעַת לִפְרֹשׂ חֵיקוֹ – מִפְּנֵי שֶׁאֵין בָּאֵלּוּ דַּעַת; וְהַטֻּמְטוּם, וְהָאַנְדְּרָגִינָס – מִפְּנֵי שֶׁהֵן בְּרִיָּה בִּפְנֵי עַצְמָהּ; וְהָעֶבֶד – שֶׁמָּא יִרְאוּ אוֹתוֹ הָעוֹבְרִים בַּשָּׂדֶה וְיָעִידוּ עָלָיו שֶׁהוּא כֹּהֵן; וְהֶעָרֵל, וְהַטָּמֵא – מִפְּנֵי שֶׁהֵן מְאוּסִין; וְהָאִשָּׁה – שֶׁמָּא תִּתְגָּרֵשׁ, וּמִפְּנֵי הַיִּחוּד; וְהַנּוֹשֵׂא אִשָּׁה שֶׁאֵינָהּ הוֹגֶנֶת לוֹ – קָנְסוּ אוֹתוֹ שֶׁלֹּא יַחֲלֹק בְּבֵית הַגְּרָנוֹת עַד שֶׁיְּגָרְשֶׁנָּה. וְכֻלָּן מְשַׁלְּחִין לָהֶן לְבָתֵּיהֶן, וְחוֹלְקִין לָהֶן בִּשְׁאָר קָדְשֵׁי הַגְּבוּל וּמְשַׁלְּחִין לָהֶן לְבָתֵּיהֶן, חוּץ מִן הַנּוֹשֵׂא אִשָּׁה שֶׁאֵינָהּ הוֹגֶנֶת וְהַטָּמֵא וְהֶעָרֵל, שֶׁאֵין מְשַׁלְּחִין לָהֶן כְּלָל.