א. כֵּיצַד מְקַבְּלִין גֵּרֵי הַצֶּדֶק? כְּשֶׁיָּבֹא לְהִתְגַּיֵּר וְיִבְדְּקוּ אַחֲרָיו וְלֹא יִמְצְאוּ עִלָּה, אוֹמְרִין לוֹ: 'מָה רָאִיתָה שֶׁבָּאתָה לְהִתְגַּיֵּר? אִי אַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁיִּשְׂרָאֵל בַּזְּמַן הַזֶּה דָּוִים וּדְחוּפִים וּמְסֻחָפִים וּמְטֹרָפִין וְיִסּוּרִין בָּאִין עֲלֵיהֶן?'. אָמַר: 'אֲנִי יוֹדֵעַ וְאֵינִי כְּדַאי' – מְקַבְּלִין אוֹתוֹ מִיָּד.
ב. וּמוֹדִיעִין אוֹתוֹ עִקְּרֵי הַדָּת, שֶׁהוּא יִחוּד הַשֵּׁם וְאִסּוּר עֲבוֹדָה זָרָה, וּמַאֲרִיכִין בְּדָבָר זֶה וּמוֹדִיעִין אוֹתוֹ מִקְצָת מִצְווֹת קַלּוֹת וּמִקְצָת מִצְווֹת חֲמוּרוֹת, וְאֵין מַאֲרִיכִין בְּדָבָר זֶה. וּמוֹדִיעִין אוֹתוֹ עֲוֹן לֶקֶט שִׁכְחָה וּפֵאָה וּמַעְשַׂר עָנִי. וּמוֹדִיעִין אוֹתוֹ עָנְשָׁן שֶׁל מִצְווֹת.
כֵּיצַד? אוֹמְרִין לוֹ: 'הֱוֵי יוֹדֵעַ שֶׁעַד שֶׁלֹּא בָּאתָה לְדָת זוֹ, אִם אָכַלְתָּ חֵלֶב – אִי אַתָּה עָנוּשׁ כָּרֵת, אִם חִלַּלְתָּ שַׁבָּת – אִי אַתָּה עָנוּשׁ סְקִילָה. וְעַכְשָׁיו אַחַר שֶׁתִּתְגַּיֵּר, אִם אָכַלְתָּ חֵלֶב – אַתָּה עָנוּשׁ כָּרֵת, אִם חִלַּלְתָּ שַׁבָּת – אַתָּה עָנוּשׁ סְקִילָה'. וְאֵין מַרְבִּין עָלָיו וְאֵין מְדַקְדְּקִין עָלָיו, שֶׁמָּא יִגְרֹם לוֹ לְטָרְדוֹ וּלְהַטּוֹתוֹ מִדֶּרֶךְ טוֹבָה לְדֶרֶךְ רָעָה; שֶׁבַּתְּחִלָּה אֵין מוֹשְׁכִין אֶת הָאָדָם אֶלָּא בְּדִבְרֵי רָצוֹן רַכִּים, וְכֵן הוּא אוֹמֵר: "בְּחַבְלֵי אָדָם אֶמְשְׁכֵם", וְאַחַר כָּךְ: "בַּעֲבֹתוֹת אַהֲבָה" (הושע יא,ד).
ג. וּכְשֵׁם שֶׁמּוֹדִיעִין אוֹתוֹ עָנְשָׁן שֶׁל מִצְווֹת, כָּךְ מוֹדִיעִין אוֹתוֹ שְׂכָרָן שֶׁל מִצְווֹת. וּמוֹדִיעִין אוֹתוֹ שֶׁבַּעֲשִׂיַּת מִצְווֹת אֵלּוּ יִזְכֶּה לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא, וְשֶׁאֵין שָׁם צַדִּיק גָּמוּר אֶלָּא בַּעַל חָכְמָה שֶׁעוֹשֶׂה מִצְווֹת אֵלּוּ וְיוֹדְעָן.
ד. וְאוֹמְרִין לוֹ: 'הֱוֵי יוֹדֵעַ שֶׁהָעוֹלָם הַבָּא אֵינוֹ צָפוּן אֶלָּא לַצַּדִּיקִים, וְהֵם יִשְׂרָאֵל. וְזֶה שֶׁתִּרְאֶה יִשְׂרָאֵל בְּצַעַר בָּעוֹלָם הַזֶּה – טוֹבָה צְפוּנָה הִיא לָהֶם, שֶׁאֵינָן יְכוֹלִין לְקַבֵּל רֹב טוֹבָה בָּעוֹלָם הַזֶּה כָּאֻמּוֹת, שֶׁמָּא יָרוּם לְבָבָם וְיִתְעוּ וְיַפְסִידוּ שְׂכַר הָעוֹלָם הַבָּא, כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט" (דברים לב,טו).
ה. וְאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵבִיא עֲלֵיהֶן רֹב פֻּרְעָנוּת, כְּדֵי שֶׁלֹּא יֹאבְדוּ; אֶלָּא כָּל הָאֻמּוֹת כָּלִין, וְהֵן עוֹמְדִין'. וּמַאֲרִיכִין בְּדָבָר זֶה כְּדֵי לְחַבְּבוֹ.
אִם חָזַר בּוֹ וְלֹא רָצָה לְקַבֵּל – הוֹלֵךְ לְדַרְכּוֹ. וְאִם קִבֵּל – אֵין מַשְׁהִין אוֹתוֹ, אֶלָּא מוֹלִין אוֹתוֹ מִיָּד. וְאִם הָיָה מָהוּל – מַטִּיפִין מִמֶּנּוּ דַּם בְּרִית וּמַשְׁהִין אוֹתוֹ עַד שֶׁיִּתְרַפֵּא רְפוּאָה שְׁלֵמָה, וְאַחַר כָּךְ מַטְבִּילִין אוֹתוֹ.
ו. וּשְׁלֹשָׁה עוֹמְדִין עַל גַּבָּיו, וּמוֹדִיעִין אוֹתוֹ מִקְצָת מִצְווֹת קַלּוֹת וּמִקְצָת מִצְווֹת חֲמוּרוֹת פַּעַם שְׁנִיָּה וְהוּא עוֹמֵד בַּמַּיִם.
וְאִם הָיְתָה אִשָּׁה – נָשִׁים מוֹשִׁיבוֹת אוֹתָהּ בַּמַּיִם עַד צַוָּארָהּ, וְהַדַּיָּנִין מִבַּחוּץ. וּמוֹדִיעִין אוֹתָהּ מִקְצָת מִצְווֹת קַלּוֹת וּמִקְצָת מִצְווֹת חֲמוּרוֹת וְהִיא יוֹשֶׁבֶת בַּמַּיִם, וְאַחַר כָּךְ טוֹבֶלֶת בִּפְנֵיהֶן וְהֵן מַחֲזִירִין פְּנֵיהֶן וְיוֹצְאִין, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִרְאוּ אוֹתָהּ כְּשֶׁתַּעֲלֶה מִן הַמַּיִם.
ז. אֵי זֶה הוּא גֵּר תּוֹשָׁב? זֶה גּוֹי שֶׁקִּבֵּל עָלָיו שֶׁלֹּא יַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה, עִם שְׁאָר הַמִּצְווֹת שֶׁנִּצְטַוּוּ בְּנֵי נֹחַ, וְלֹא מָל וְלֹא טָבַל; הֲרֵי זֶה מְקַבְּלִין אוֹתוֹ, וַהֲרֵי הוּא מֵחֲסִידֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם. וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ 'תּוֹשָׁב'? לְפִי שֶׁמֻּתָּר לָנוּ לְהוֹשִׁיבוֹ בֵּינֵינוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכוֹת עֲבוֹדָה זָרָה.
ח. וְאֵין מְקַבְּלִין גֵּר תּוֹשָׁב אֶלָּא בִּזְמַן שֶׁהַיּוֹבֵל נוֹהֵג. אֲבָל בַּזְּמַן הַזֶּה – אֲפִלּוּ קִבֵּל כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ חוּץ מִדִּקְדּוּק אֶחָד – אֵין מְקַבְּלִין אוֹתוֹ.
ט. הָעֶבֶד הַנִּלְקָח מִן הַגּוֹיִם, אֵין אוֹמְרִין לוֹ: 'מָה רָאִיתָה שֶׁבָּאתָה?', אֶלָּא אוֹמְרִין לוֹ: 'רְצוֹנְךָ שֶׁתִּכָּנֵס לִכְלַל עַבְדֵי יִשְׂרָאֵל וְתִהְיֶה מִן הַכְּשֵׁרִים אוֹ לֹא?'. אִם רָצָה – מוֹדִיעִין אוֹתוֹ עִקְּרֵי הַדָּת וּמִקְצָת מִצְווֹת קַלּוֹת וַחֲמוּרוֹת וְעָנְשָׁן וּשְׂכָרָן, כְּמוֹ שֶׁמּוֹדִיעִין אֶת הַגֵּר, וּמַטְבִּילִין אוֹתוֹ כַּגֵּר, וּמוֹדִיעִין אוֹתוֹ כְּשֶׁהוּא בַּמַּיִם.
וְאִם לֹא רָצָה לְקַבֵּל – מְגַלְגְּלִין עִמּוֹ כָּל שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ, וּמוֹכְרוֹ לַגּוֹיִם, וְאָסוּר לְקַיְּמוֹ יָתֵר עַל כֵּן. וְאִם הִתְנָה עִמּוֹ מִתְּחִילָה שֶׁלֹּא יִמֹּל וְלֹא יִטְבֹּל אֶלָּא יִהְיֶה כְּגֵר תּוֹשָׁב – מֻתָּר לְקַיְּמוֹ בְּעַבְדוּתוֹ כְּשֶׁהוּא גֵּר תּוֹשָׁב. וְאֵין מְקַיְּמִין עֶבֶד כָּזֶה אֶלָּא בִּזְמַן הַיּוֹבֵל.
י. הַגּוֹיִם – אֵין אָסוּר עֲלֵיהֶן מִשּׁוּם עֶרְוָה אֶלָּא אִמּוֹ וְאֵשֶׁת אָבִיו וַאֲחוֹתוֹ מֵאִמּוֹ וְאֵשֶׁת אִישׁ וּזְכוּר וּבְהֵמָה, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּהִלְכוֹת מְלָכִים וּמִלְחָמוֹת. אֲבָל שְׁאָר עֲרָיוֹת מֻתָּרוֹת לָהֶן.
יא. גֵּר שֶׁנִּתְגַּיֵּר וְעֶבֶד שֶׁנִּשְׁתַּחְרֵר – הֲרֵי הוּא כְּקָטָן שֶׁנּוֹלַד, וְכָל שְׁאֵר בָּשָׂר שֶׁהָיוּ לוֹ כְּשֶׁהוּא גּוֹי אוֹ כְּשֶׁהוּא עֶבֶד אֵינָן שְׁאֵר בָּשָׂר. וְאִם נִתְגַּיֵּר הוּא וָהֵם – אֵינוֹ חַיָּב עַל אַחַת מֵהֶם מִשּׁוּם עֶרְוָה כְּלָל.
יב. דִּין תּוֹרָה שֶׁמֻּתָּר לַגֵּר שֶׁיִּשָּׂא אִמּוֹ אוֹ אֲחוֹתוֹ מֵאִמּוֹ שֶׁנִּתְגַּיְּרוּ. אֲבָל חֲכָמִים אָסְרוּ דָּבָר זֶה, כְּדֵי שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ: בָּאוּ מִקְּדֻשָּׁה חֲמוּרָה לִקְדֻשָּׁה קַלָּה, שֶׁאֶמֶשׁ הָיְתָה זוֹ אֲסוּרָה לוֹ, וְהַיּוֹם מֻתֶּרֶת. וְכֵן גֵּר שֶׁבָּא עַל אִמּוֹ אוֹ אֲחוֹתוֹ וְהִיא בְּגַיּוּתָהּ – הֲרֵי זֶה כְּבָא עַל הַנָּכְרִית.
יג. כֵּיצַד דִּין הַגֵּרִים בַּעֲרָיוֹת שֶׁל שְׁאֵר בָּשָׂר? אִם הָיָה נָשׂוּי כְּשֶׁהוּא גּוֹי לְאִמּוֹ אוֹ לַאֲחוֹתוֹ, וְנִתְגַּיְּרוּ – מַפְרִישִׁין אוֹתָן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְאִם הָיָה נָשׂוּי לִשְׁאָר עֲרָיוֹת, וְנִתְגַּיֵּר הוּא וְאִשְׁתּוֹ – אֵין מַפְרִישִׁין אוֹתָן.
גֵּר אָסוּר בִּשְׁאֵר הָאֵם אַחַר שֶׁנִּתְגַּיֵּר, מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וּמֻתָּר בִּשְׁאֵר הָאָב אַף עַל פִּי שֶׁיּוֹדֵעַ בְּוַדַּאי שֶׁזֶּה שְׁאֵרוֹ מֵאָבִיו, כְּגוֹן תְּאוֹמִים, שֶׁדָּבָר בָּרוּר שֶׁאָבִיו שֶׁל זֶה הוּא אָבִיו שֶׁל זֶה, וְאַף עַל פִּי כֵן לֹא גָּזְרוּ עַל שְׁאֵר אָבִיו.
לְפִיכָךְ נוֹשֵׂא הַגֵּר אֵשֶׁת אָחִיו מֵאָבִיו, וְאֵשֶׁת אֲחִי אָבִיו, וְאֵשֶׁת אָבִיו, וְאֵשֶׁת בְּנוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁנִּשֵּׂאת לְאָחִיו אוֹ לְאָבִיו אוֹ לַאֲחִי אָבִיו אוֹ לִבְנוֹ אַחַר שֶׁנִּתְגַּיְּרוּ. וְכֵן אֲחוֹת אִמּוֹ מֵאָבִיהָ, וַאֲחוֹתוֹ מֵאָבִיו, וּבִתּוֹ, שֶׁנִּתְגַּיְּרָה – מֻתֶּרֶת לוֹ. אֲבָל אֵינוֹ נוֹשֵׂא אֲחוֹתוֹ מֵאִמּוֹ, וְלֹא אֲחוֹת אִמּוֹ מֵאִמָּהּ, וְלֹא אֵשֶׁת אָחִיו מֵאִמּוֹ שֶׁנְּשָׂאָהּ אָחִיו מֵאִמּוֹ אַחַר שֶׁנִּתְגַּיֵּר. אֲבָל אִם נְשָׂאָהּ אָחִיו כְּשֶׁהוּא גּוֹי – הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת לוֹ.
יד. שְׁנֵי אַחִים תְּאוֹמִים שֶׁהָיְתָה הוֹרָתָן שֶׁלֹּא בִּקְדֻשָּׁה וְלֵדָתָן בִּקְדֻשָּׁה – חַיָּבִין מִשּׁוּם אֵשֶׁת אָח.
טו. הַנּוֹשֵׂא גִּיֹּרֶת וּבִתָּהּ הַגִּיֹּרֶת, אוֹ שְׁתֵּי אֲחָיוֹת מִן הָאֵם – יֵשֵׁב עִם אַחַת מֵהֶן וּמְגָרֵשׁ הַשְּׁנִיָּה. נָשָׂא גִּיֹּרֶת וּמֵתָה – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לִשָּׂא אִמָּהּ אוֹ בִּתָּהּ, שֶׁלֹּא גָּזְרוּ אֶלָּא בְּחַיֵּיהֶן. וּמֻתָּר אָדָם לִשָּׂא שְׁתֵּי אֲחָיוֹת גִּיּוֹרוֹת מִן הָאָב, שֶׁלֹּא גָּזְרוּ אֶלָּא בִּשְׁאֵר הָאֵם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנו.
טז. הַשְּׁנִיּוֹת כֻּלָּן – לֹא גָּזְרוּ עֲלֵיהֶן בַּגֵּרִים. לְפִיכָךְ מֻתָּר הַגֵּר לִשָּׂא אֵם אִמּוֹ, וְנוֹשֵׂא אָדָם גִּיֹּרֶת וְאֵם אֵם אִמָּהּ אוֹ בַּת בַּת בִּתָּהּ, וְכֵן שְׁאָר הַשְּׁנִיּוֹת.
יז. הָעֶבֶד מֻתָּר לִשָּׂא אִמּוֹ כְּשֶׁהוּא עֶבֶד, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר בִּתּוֹ וַאֲחוֹתוֹ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, שֶׁכְּבָר יָצָא מִכְּלַל הַגּוֹיִם, וְאֵין הָעֲרָיוֹת הָאֲסוּרוֹת עַל הַגּוֹיִם אֲסוּרוֹת עָלָיו, וְלֹא בָּא לִכְלַל יִשְׂרָאֵל כְּדֵי שֶׁיֵּאָסְרוּ עָלָיו עֲרָיוֹת הָאֲסוּרוֹת עַל הַגֵּרִים.
יח. וְיֵרָאֶה לִי, שֶׁאִם בָּא הָעֶבֶד עַל זְכוּר וּבְהֵמָה – יֵהָרְגוּ, וְשֶׁאִסּוּר שְׁתֵּי עֲרָיוֹת אֵלּוּ שָׁוֶה בְּכָל אָדָם.
יט. עֲבָדִים שֶׁנִּשְׁתַּחְרְרוּ – הֲרֵי הֵן כַּגֵּרִים: כָּל שֶׁאָסוּר לַגֵּרִים אָסוּר לָהֶן, וְכָל הַמֻּתָּר לַגֵּרִים מֻתָּר לָהֶן.
נוֹתֵן אָדָם שִׁפְחָתוֹ לְעַבְדּוֹ אוֹ לְעֶבֶד חֲבֵרוֹ, וּמוֹסֵר שִׁפְחָה אַחַת לִשְׁנֵי עֲבָדִים לְכַתְּחִלָּה, וְאֵינָן צְרִיכִין שֵׁם דָּבָר, אֶלָּא הֲרֵי הֵן כַּבְּהֵמוֹת. וְשִׁפְחָה שֶׁהִיא מְיֻחֶדֶת לְעֶבֶד זֶה אוֹ שֶׁאֵינָהּ מְיֻחֶדֶת – אַחַת הִיא, לְפִי שֶׁאֵין אִישׁוּת אֶלָּא לְיִשְׂרָאֵל, אוֹ לַגּוֹיִם עַל הַגּוֹיִם, אֲבָל לֹא לָעֲבָדִים עַל הָעֲבָדִים וְלֹא לָעֲבָדִים עַל יִשְׂרָאֵל.